, dwa w których połowa Dysydentów, połowa Katolików znajduje się, siedem innych Katolickich które niżej jakie są, wyrażają się. KARTA VII.
Szwajcarowie co do obyczajów są szczerzy, lubo nie ze wszystkim manierni, wolności swojej, aby w niczym nienaruszona zostawała, skrupulatnie przestrzegający, słowni, zacięci w swoich zdaniach, w wojsku karność z punktualnością zachowujący: w czym się pokazują ich przymioty bardzo zdatne do formowania dobrych Generałów, i dobrych żołnierzy. P. Jak się dzielą Szwajcarowie? O. Dzielą się na trzynaście Kantonów, i niektóre pobliższe Krainy z niemi sprzymierzone: co wszystko wyliczam z przyłączonemitu znakami: I. Kanton BERNEŃSKI. II. BAZYLIEŃSKI.
, dwa w ktorych połowa Dyssydentow, połowa Katolikow znayduie się, siedem innych Katolickich ktore niżey iakie są, wyrażaią się. KARTA VII.
Szwaycarowie co do obyczaiow są szczerzy, lubo nie ze wszystkim manierni, wolności swoiey, aby w niczym nienaruszona zostawała, skrupulatnie przestrzegaiący, słowni, zacięci w swoich zdaniach, w woysku karność z punktualnością zachowuiący: w czym się pokazuią ich przymioty bardzo zdatne do formowania dobrych Generałow, y dobrych żołnierzy. P. Jak się dzielą Szwaycarowie? O. Dzielą się na trzynaście Kantonow, y niektore pobliższe Krainy z niemi sprzymierzone: co wszystko wyliczam z przyłączonemitu znakami: I. Kanton BERNENSKI. II. BAZYLIENSKI.
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 55
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
Kijów: Cerkwi. Traktatu wtórego PARAENESIS. Heb: 10. v. 31.
STraszna rzecz jest wpaść w ręce Boga żyjącego/ mówi wybrany Apostoł/ i owszeki straszna/ gdyż ten złości nasze jako chce karze/ a karania zwłokę ciężkością zawsze nagradza/ jakoś nad tym opętanym widział Pr: Czyt: ta karność lubo jest wielka barzo; atoli jednak w tej mierze znośniejsza jest/ że ma sobie miłosierdzie przyłączone; to jest/ że od wiecznego Wulkana piekielnego okrucieństwa wolni/ bo gdyż miłosierdzie jest/ cudzy nędzy w sercach naszych społbolenie/ Pan który miłosierdzia chce a nie ofiary/ Pan który nie pragnie śmierci grzesznego/ ale żeby nawrócił
Kiiow: Cerkwi. Tráctatu wtorego PARAENESIS. Heb: 10. v. 31.
STraszna rzecz iest wpáść w ręce Bogá żyiącego/ mowi wybrány Apostoł/ y owszeki strászna/ gdyż ten złośći násze iáko chce karze/ á karánia zwłokę ćiężkośćią záwsze nágradza/ iákoś nád tym opętánym widźiał Pr: Czyt: tá kárność lubo iest wielka bárzo; átoli iednák w tey mierze znośnieysza iest/ że ma sobie miłośierdźie przyłączone; to iest/ że od wiecznego Wulkaná piekielnego okrućieństwá wolni/ bo gdyż miłośierdźie iest/ cudzy nędzy w sercách nászych społbolenie/ Pan ktory miłośierdzia chce á nie ofiáry/ Pan ktory nie prágnie śmierci grzesznego/ ále żeby náwroćił
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 201.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
odsadzić kotka od mleka. Trafiają się szpetne historie, że bestialiter còęunt pastusi, dla tego zo- O Ekonomice, o Folwarku, Figurze, nawozie.
naci, podeszli niechaj na te funkcję wysadzeni bywają i w wielkie Święta do Kościoła compellantur, zostawiwszy substytuta na swoim miejscu. Mają wiele pasłusi i czarów, za co dworska karność może ich i powinna uchłostać.
Figura, Krzyż: ex pio et antiquo Katolików usu przy drogach bywa erygowany, w krajach katolickich, przypominający nam zbawienie nasze na Krzyżowym drzewie konsummowane. Boi się tego oręża ludzkiego plemienia adwersarz diabeł: tracą swoją moc przy nim czary, burze, byle był poswięcony od Kapłana, na
odsadzić kotka od mleka. Trafiaią się szpetne historye, że bestialiter còęunt pastusi, dla tego zo- O Ekonomice, o Folwarku, Figurze, nawozie.
naci, podeszli niechay na te funkcyę wysadzeni bywaią y w wielkie Swięta do Kościoła compellantur, zostawiwszy substytuta na swoim mieyscu. Maią wiele pasłusi y czarow, za co dworska karność może ich y powinna uchłostać.
Figura, Krzyż: ex pio et antiquo Katolikow usu przy drogach bywa erygowany, w kraiach katolickich, przypominaiący nam zbawienie nasze na Krzyżowym drzewie konsummowane. Boi się tego oręża ludzkiego plemienia adwersarz diaboł: tracą swoią moc przy nim czary, burze, byle był poswięcony od Kapłana, na
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 414
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
mordu jawnego. Bo Bóg sam Mojżeszowi to srogo rozkazał Aby w Sądzie swym osób żądnych nie uważał. Mówiącć: co sprawiedliwość to z Prawdy osądzicie. Pielgrzymowi i bratu jednakiemisz bądźcie. Niem cha audiencią ubogi przed wami/ Jak i Pan nie brakujcie w Sądach osobami. I Salamon tak uczył Królewska stolica/ Długo trwa gdy karność ma nad złemi prawica. Kiedy prawdziwie sądzi Pana z ubogiemi/ Wjednym Prawie Senat ma z Syny Ziemskimi/ Lecz te czasy dość różne od wieku pierwszego/ A to się wszytko dzieje z Procesu długiego. Konstytucy nie mało roszczą Prawo z prawa: Jedna drugiej w karaniu jest różna ustawa. Więc zaś Eksequucia nie rychło
mordu iáwnego. Bo Bog sam Moyzeszowi to srogo roskazał Aby w Sądźie swym osob żądnych nie vważał. Mowiącć: co spráwiedliwość to z Prawdy osądźićie. Pielgrzymowi y brátu iednákiemisz bądźćie. Niem cha audiencią vbogi przed wámi/ Iák y Pan nie brákuyćie w Sądách osobámi. Y Sálámon ták vczył Krolewska stolicá/ Długo trwa gdy kárność ma nád złemi práwicá. Kiedy prawdźiwie sądźi Páná z vbogiemi/ Wiednym Práwie Senat ma z Syny Ziemskimi/ Lecz te czásy dość rozne od wieku pierwszego/ A to się wszytko dźieie z Processu długiego. Konstytucy nie máło rosczą Práwo z práwá: Iedná drugiey w karániu iest rozna vstáwá. Więc záś Exequucia nie rychło
Skrót tekstu: WitkWol
Strona: E2
Tytuł:
Złota wolność koronna
Autor:
Stanisław Witkowski
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
prawa/ I stąd rozterki rosną ginie wasza Sława Mnie WOLNOŚCIą szczycąc się nieznosną Niewolą Kładziecie/ co ja widząc takową Swawolą. Umieram: gdyżwtym Wolność swobodną zostaje/ Kiedy człowiek bez gwałtu przy Prawie zostaje. A gwałt który jest więtszy jedno kiedy kogo Mordują : już w WOLNOŚCI takiemi nie błogo. Czego nieco przyczyna jedno słaba karność/ Przez to się też zawizięła tu u was w Polsce złość. Pałcą ludzie z prawnego targu jak bydlęta/ częściej drugi z abiją niż Rzeźnik cielęta. Jeszcze tym snać bydlęta człowieka przechodzą/ Ze bez wolej panów swych zabić się nie godzą Pierwej starguj i zapłać/ dopiero rzesz bracie. A jeśli Pan kocha się w
práwá/ Y stąd rosterki rosta ginie wászá Sławá Mnie WOLNOSCIą sczycąc się nieznosną Niewolą Kłádźiecie/ co ia widząc tákową Swawolą. Vmieram: gdyżwtym WOLNOSC swobodną zostáie/ Kiedy człowiek bez gwáłtu przy Práwie zostáie. A gwałt ktory iest więtszy iedno kiedy kogo Morduią : iuż w WOLNOSCI tákiemi nie błogo. Czego nieco przyczyna iedno słába kárność/ Przez to sie też záwiźięłá tu v was w Polscze złość. Páłcą ludzie z práwnego tárgu iák bydlętá/ częśćiey drugi z ábiią niż Rzeźnik ćielętá. Iescze tym snać bydlętá człowieká przechodzą/ Ze bez woley pánow swych zábić sie nie godzą Pierwey stárguy y zápłáć/ dopiero rzesz bráćie. A iesli Pan kocha sie w
Skrót tekstu: WitkWol
Strona: E3
Tytuł:
Złota wolność koronna
Autor:
Stanisław Witkowski
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
czyniono Za procesem długiem Eksequja nie rychła Złota Najazdy Domowe Prawa Polskie nie które pobutką do złego Patricidas wielu mamy w Polsce. Prawo Boże wrozlaniu krwie braterskiej Wolność Zaniekarnością Złość roście Lepsza cendcia bydląt w Polsce nizly Ludzi. Złota Niekarność wszetecznych i cudzołozników tym więcej mnozy w szeteczeństwo Za Promotorami nie sprasiedliwemi trudna sprawiedliwość Wolność Eicpcików karność cudzołoznich Arabów i parów Prawo Zeleukus sprawielewy Król Złota Ukrócenie Procesu potrzebue Zbytne stroje nie pożyteczne. Wolność Magiersk Ktoś niedostateczny bezwstydny i nieprzyjstoiny Polacy zbytnimi strojami insze Narody przeszli Poszestnę Złota Sillaba ski wielkiej cenie Wymysł Barwierz Polski Leks Sumtuaria w Polsce potrzebna Wolność Nie szata lecz dowcip stanowi Mądrego Złota[...] dni za Na[...] ołką kłuszą Leks Calfurnia de
czyniono Za processem długiem Exequia nie rychła Zlota Naiazdy Domowe Práwá Polskie nie ktore pobutką do złego Patricidás wielu mamy w Polscze. Práwo Boże wrozlaniu krwie bráterskiey Wolność Zániekárnością Złość rośćie Lepsza cendcia bydląt w Polscze nizly Ludzi. Zlota Niekárność wszetecznych y cudzołoznikow tym więcey mnozy w szeteczenstwo Zá Promotorami nie sprasiedliwemi trudna spráwiedliwość Wolność Eicpcikow kárność cudzołoznich Arabow y parow Práwo Zeleukus sprawielewy Krol Zlota Vkrocenie Procesu potrzebue Zbytne stroie nie pożyteczne. Wolność Mágiersk Ktoś niedostáteczny bezwstydny y nieprzyistoiny Polacy zbytnimi stroiámi insze Narody przeszli Poszestnę Zlota Sillábá ski wielkiey cenie Wymysł Bárwierz Polski Lex Sumtuaria w Polscze potrzebna Wolność Nie szátá lecz dowćip stánowi Mądrego Zlota[...] dni zá Na[...] ołką kłuszą Lex Calphurnia de
Skrót tekstu: WitkWol
Strona: G2v
Tytuł:
Złota wolność koronna
Autor:
Stanisław Witkowski
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
żadną WM. tego nie wymożesz perswazją. Pleb. Jakoszkolwiek/ a toli przecię powiem co rozumiem. A naipierwszą przyczynę kładę/ dla której wolność wasza stać w swej całości nie może/ iż zepsowanie powszechne dobrych i Staropolskich obyczajów nastąpiło. Co lubo wkażdym Państwie upadek obiecuje/ jednak tam najbarziej szkodzi/ gdzie bojaśń i karność miejsca mieć nie może/ która przy takiej wolności/ gdzie każdy Szlachcic na Sejmiku/ każdy Poseł na Sejmie/ ma swoje Niepozwalam: trudno się ma znajdować. Gdyż tam osłabiałe być musi posłuszeństwo/ a za tym żadna (zwlaszcza przeciwko potędze prywatnej) praw egzekucja. To tedy naprzód/ żeście daleko od starożytnych
żadną WM. tego nie wymożesz perswázyą. Pleb. Iákoszkolwiek/ á toli przećię powiem co rozumiem. A naipierwszą przyczynę kłádę/ dla ktorey wolność wászá stáć w swey całośći nie może/ iż zepsowánie powszechne dobrych y Stáropolskich obyczáiow nástąpiło. Co lubo wkáżdym Państwie vpadek obiecuie/ iednák tam naybárźiey szkodźi/ gdźie boiaśń y kárność mieyscá mieć nie może/ ktora przy tákiey wolnośći/ gdźie káżdy Szláchćic ná Seymiku/ káżdy Poseł na Seymie/ má swoie Niepozwalam: trudno się ma znáidowáć. Gdyż tám osłábiáłe być muśi posłuszeństwo/ á za tym żadna (zwlaszczá przećiwko potędze prywatney) praw exekucya. To tedy naprzod/ żeśćie daleko od stárożytnych
Skrót tekstu: OpalŁRoz
Strona: D3
Tytuł:
Rozmowa plebana z ziemianinem
Autor:
Łukasz Opaliński
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1641
Data wydania (nie wcześniej niż):
1641
Data wydania (nie później niż):
1641
. Plusq; tunc boni mores valent quam alias bonae leges. Potym/ iż do złości i zepsowania/ humanum ingenium praeceps est, gdy się już mienić i naruszać poczyna Starożytna Cnota i poczciwe obyczaje/ stanowione bywają prawa/ których reueretia hamuje łacno lud nie bardzo jeszcze zły i zepsowany. Jest bowiem egzekutia prędka/ jest karność i nie ociątne posłuszeństwo. Ostatni zepsowania stopień jest/ kiedy prawa pocznie deptać/ i impunitatem z nich uznawać złość lucka/ tu już żadnymi ustawami być ustanowiona nie może. Ne corporis quidem morbos veteres et diu actos nisi per dura et aspera coërceas. I że tym podobieństwem dalej poidę jako ciało ludzkie effectum być nie może
. Plusq; tunc boni mores valent quam alias bonae leges. Potym/ iż do złośći y zepsowánia/ humanum ingenium praeceps est, gdy się iuż mienić y náruszáć poczyna Stárożytna Cnotá y poczćiwe obyczáie/ stánowione bywáią práwá/ ktorych reueretia hámuie łácno lud nie bárdzo ieszcze zły y zepsowány. Iest bowiem executia prędka/ iest kárność y nie oćiątne posłuszeństwo. Ostátńi zepsowánia stopień iest/ kiedy práwá pocznie deptáć/ y impunitatem z nich vznawáć złość lucka/ tu iuż żadnymi vstáwámi bydź vstánowiona nie może. Ne corporis quidem morbos veteres et diu actos nisi per dura et aspera coërceas. Y że tym podobieństwem dáley poidę iáko ćiáło ludzkie effectum bydz nie może
Skrót tekstu: OpalŁRoz
Strona: E4
Tytuł:
Rozmowa plebana z ziemianinem
Autor:
Łukasz Opaliński
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1641
Data wydania (nie wcześniej niż):
1641
Data wydania (nie później niż):
1641
ignoscitis. I lubo zawsze ustawom waszym przypisujecie poenam et forum, lubo ad iustantiam cuius vis każecie ją decerni, lubo widziemy nie wiedzieć jak wiele przestępstwa które poenam peculatus za sobą pociągają/ wiele jednak proszę takich/ którzyby o to podług surowości prawa skarani byli? Ja zaprawdę przykładu żadnego nie pomnię. A tać gdy karność/ to jest/ dusza praw zniesiona/ i prawa znią oraz. Et mille poemarum indigiae inclusa malitia, taki ma właśnie hamulec/ jakoby otoczona była pajęczą siatką. W tym się żadnym sposobem R. P. sama ratować niemoże. Bo jako chory lekarstw nie przyjmuje/ że mu się smakiem sprzeciwiają/ i
ignoscitis. Y lubo záwsze vstáwom wászym przypisuiećie poenam et forum, lubo ad iustantiam cuius vis każećie ią decerni, lubo widźiemy nie wiedźieć iák wiele przestępstwá ktore poenam peculatus zá sobą poćiągáią/ wiele iednák proszę tákich/ ktorżyby o to podług surowośći práwá skaráni byli? Ia záprawdę przykłádu żadnego nie pomnię. A táć gdy kárność/ to iest/ duszá praw znieśiona/ y práwá znią oraz. Et mille poemarum indigiae inclusa malitia, táki má właśnie hámulec/ iákoby otoczoná byłá páięczą śiatką. W tym się żadnym sposobem R. P. sámá rátowáć niemoże. Bo iáko chory lekarstw nie przyimuie/ że mu się smákiem sprzećiwiaią/ y
Skrót tekstu: OpalŁRoz
Strona: E2v
Tytuł:
Rozmowa plebana z ziemianinem
Autor:
Łukasz Opaliński
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1641
Data wydania (nie wcześniej niż):
1641
Data wydania (nie później niż):
1641
/ i pobudzon gniew Boży przeciwko wszytkiemu zborowi Dla tego tedy Kościół takowe/ z zlecenia Krystusowego/ a podania Apostołów Z. władzy kluczy Królestwa niebieskiego zażywając/ odłącza od tej sprawy świętej: tak długo/ ażby się upamiętali/ a żywot i obyczaje odmienili.
83 Cóż są klucze Królestwa niebieskiego?
Opowiadanie Ewangeliej/ i Karność Kościelna: Temi się bowim Królestwo niebieskie wierzącym otwiera/ a niewiernym zawiera.
84 Jako to rozumiesz/ iż przez opowiadanie Ewangeliej otwiera i zamyka się królestwo niebieskie?
Gdy się z rozkazania Krystusowego z Ewangeliej wszytkim wierzącym/ wobec i każdemu z osobna/ od Boga odpuszczenie grzechów wszytkich dla zasługi Pana Krystusowej opowiada/ ilekroć się onej
/ y pobudzon gniew Boży przeciwko wszytkiemu zborowi Dla tego tedy Kośćioł tákowe/ z zlecenia Krystusowego/ á podánia Apostołow S. władzy kluczy Krolestwá niebieskiego záżywáiąc/ odłącza od tey spráwy świętey: ták długo/ áżby śię vpamiętáli/ á żywot y obyczáie odmienili.
83 Coż są klucze Krolestwá niebieskiego?
Opowiadánie Ewángeliey/ y Kárność Kośćielna: Temi śię bowim Krolestwo niebieskie wierzącym otwiera/ á niewiernym záwiera.
84 Iáko to rozumiesz/ iż przez opowiádánie Ewángeliey otwiera y zámyka śię krolestwo niebieskie?
Gdy śię z roskazánia Krystusowego z Ewangeliey wszytkim wierzącym/ wobec y káżdemu z osobná/ od Bogá odpuszczenie grzechow wszytkich dla zasługi Páná Krystusowey opowiáda/ ilekroć śię oney
Skrót tekstu: RybMKat
Strona: 36
Tytuł:
Katechizmy
Autor:
Maciej Rybiński
Drukarnia:
Andrzej Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619