, przy tym Kościele wyćwiczonej. Ponawiąmy Panie i ofiarujemy łzy wszystkich, na Trybunał przyjeżdżających, które w-tym Kościele wylali, żebrząc od ciebie sprawiedliwości, któryś jest sprawiedliwości zrzodłem. Ofiarujemyć łzy tych, którzy niesprawiedliwie osądzeni, na wolą się twoję, z-płaczem i z-łzami dali. 3. Pierwszy Kościół Katolicki który w-Persyj stanął, już za Mahometaństwa, jest Ojców Augustynianów, na nim napisano te słowa: Conserua Domine Domum istam immaculatam in aeternum. Zachowaj Panie Dom ten, niepokalany na wieki. Zachowaj Panie, zachowaj proszę Kościół tam ten, zachowaj i inne Kościoły, mianowicie między Pogaństwem, Heretyctwem, Odszczepieństwem, wybudowane
, przy tym Kośćiele wyćwiczoney. Ponawiąmy Pánie i ofiáruięmy łzy wszystkich, ná Trybunał przyieżdżáiących, ktore w-tym Kośćiele wylali, żebrząc od ćiebie spráwiedliwośći, ktoryś iest spráwiedliwośći zrzodłem. Ofiáruięmyć łzy tych, ktorzy niespráwiedliwie osądzeni, ná wolą się twoię, z-płáczem i z-łzámi dáli. 3. Pierwszy Kośćioł Kátolicki ktory w-Persyi stánął, iuż zá Máhometáństwá, iest Oycow Augustyniánow, ná nim nápisano te słowá: Conserua Domine Domum istam immaculatam in aeternum. Záchoway Pánie Dom ten, niepokalány ná wieki. Záchoway Pánie, záchoway proszę Kośćioł tám ten, záchoway i inne Kośćioły, miánowićie między Pogáństwem, Heretyctwem, Odszczepieństwem, wybudowáne
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 43
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
. 13. Niewport i 14. Ostenda, wszystkie te trzy Porty są w Hrabstwie Flandryj. P. Jakie są znaczniejsze rzeki w tych dziesięciu Prowincjach? O. Są te: a. Skaldys. b. Moza. c. Sambra. d. Lis. P. Jakie są granice NiderlanduKatolickiego? O. Niderland Katolicki Na Północ A. Ma Stany Skonfederowane czyli Rzeczpospolitę Holenderską. Na Wschód C. Niemców. Na Południe D. Francją Na Zachód E. Ocean. P. Jaka jest długość i szerokość tego Kraju? O. Od Wschodu do Zachodu wzdłuż, ma mil czterdzieści trzy. Od Południa do Północy wprost ma na trzydzieści siedm
. 13. Niewport y 14. Ostenda, wszystkie te trzy Porty są w Hrabstwie Flandryi. P. Jakie są znacznieysze rzeki w tych dziesięciu Prowincyach? O. Są te: a. Skaldis. b. Moza. c. Sambra. d. Lis. P. Jakie są granice NiderlanduKatolickiego? O. Niderland Katolicki Na Połnoc A. Ma Stany Zkonfederowane czyli Rzeczpospolitę Hollenderską. Na Wschod C. Niemcow. Na Południe D. Francyą Na Zachod E. Ocean. P. Jaka iest długość y szerokość tego Kraiu? O. Od Wschodu do Zachodu wzdłuż, ma mil czterdzieści trzy. Od Południa do Połnocy wprost ma na trzydzieści siedm
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 69
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
nadgrodzi błogosławieństwiem/ zwycięstwem/ i bogatym z nieprzyjaciela obłowem/ jeno się o błogosławieństwo Boskie starać potrzeba: boć to jako błogosławieństwo Boże ludzi bogaci/ Benedicto Domini divites facit; tak przeciwnym sposobem narzekanie Matki/ mówi Bóg/ znosi nie tylko ludzie/ ale i całe domy: maledictio Matris eradicat fundamenta. Kościół Z. Katolicki Matka nasza: Zyczmyż tej Matki nad wszytkie skarby błogosławieństwa sobie/ bo się przeciwnikom Kościoła źle nadgradza zawsze. Jest na to nie tylko w ludziach ale i w Państwach tysiącami przykładów. Addit momentum do tejże zgody spolnej dostojeństwo IKM głowy naszej nie absoluti Domini ale wolnymi głosami obranego Pana/ niech te ma nadgrodę prac/
nádgrodźi błogosławienstwiem/ zwyćięstwem/ i bogátym z nieprzyiaćielá obłowem/ ieno się o błogosłáwienstwo Boskie stáráć potrzebá: boć to iáko błogosłáwienstwo Boże ludźi bogáći/ Benedicto Domini divites facit; ták przećiwnym sposobem nárzekánie Matki/ mowi Bog/ znośi nie tylko ludźie/ ale i całe domy: maledictio Matris eradicat fundamenta. Kośćioł S. Kátolicki Mátká nászá: Zyczmyż tey Mátki nád wszytkie skárby błogosławienstwá sobie/ bo się przećiwnikom Kośćiołá źle nádgradza záwsze. Iest ná to nie tylko w ludźiách ále i w Pánstwách tyśiącámi przykłádow. Addit momentum do teyże zgody spolney dostoienstwo IKM głowy nászey nie absoluti Domini ále wolnymi głosámi obránego Paná/ niech te ma nadgrodę prac/
Skrót tekstu: PisMów_II
Strona: 35
Tytuł:
Mówca polski, t. 2
Autor:
Jan Pisarski
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
retoryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1676
Data wydania (nie wcześniej niż):
1676
Data wydania (nie później niż):
1676
lutrowie. Kościoły katolickie, co były barzo bogate sztuczne (bo z kamienia rzniętego murowane) wszystko u lutrów in possesione i nabożeństwo się w nich luterskie odprawuje. Mianowicie w wielkim, przedtym katedralnym kościele (który jest w samym rynku) jest księży luterskich ustawnych 100, gdzie co dzień kazanie bywa. NB
Jeden tylko kościołek katolicki św. Wawrzyńca i to prywatny, w pałacu jednego grafa, gdzie dnia 28 Octobris mszy św. słuchaliśmy.
Skąd publice jechało Księstwo IM z kalwakatą przez miasto, ducentibus superioribus ex magistratu, do cekauzu, gdzieśmy takowy porządek et multitudinem armaty et armorum widzieli, tak, iż się było czemu dziwować. NB
lutrowie. Kościoły katolickie, co były barzo bogate sztuczne (bo z kamienia rzniętego murowane) wszystko u lutrów in possesione i nabożeństwo się w nich luterskie odprawuje. Mianowicie w wielkim, przedtym katedralnym kościele (który jest w samym rynku) jest księży luterskich ustawnych 100, gdzie co dzień kazanie bywa. NB
Jeden tylko kościołek katolicki św. Wawrzyńca i to prywatny, w pałacu jednego grafa, gdzie dnia 28 Octobris mszy św. słuchaliśmy.
Skąd publice jechało Księstwo IM z kalwakatą przez miasto, ducentibus superioribus ex magistratu, do cekauzu, gdzieśmy takowy porządek et multitudinem armaty et armorum widzieli, tak, iż się było czemu dziwować. NB
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 126
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
około siebie barzo potężną, w drugich miejscach w skale kowaną. Pokoje nic w sobie specjalnego nie mają, jeno prospekt na całe miasto.
Z zamku tedy recta już jechalichmy do gospody. Gdzie książę IM wziął tych do siebie na bankiet panów ex magistratu czterech i tego grafa, w czyim pałacu kościołek był katolicki, sollemnissime ich i dostatnie per honor traktował.
To miasto w rzemieślnika różnego 9 bogate, ale ślosarzów ma barzo misternych, tak, iż roboty tameczne - ślosarskie mianowicie - sint aliqua raritas in Europa. Ludzi też politycznych w tak dostatnich pałacach i pokojach nic obaczy, jeno wszytko rzemieślnicy i prostota, habitu adeo iucundo et
około siebie barzo potężną, w drugich miejscach w skale kowaną. Pokoje nic w sobie specjalnego nie mają, jeno prospekt na całe miasto.
Z zamku tedy recta już jechalichmy do gospody. Gdzie książę JM wziął tych do siebie na bankiet panów ex magistratu czterech i tego grafa, w czyim pałacu kościołek był katolicki, sollemnissime ich i dostatnie per honor traktował.
To miasto w rzemieśnika różnego 9 bogate, ale ślosarzów ma barzo misternych, tak, iż roboty tameczne - ślosarskie mianowicie - sint aliqua raritas in Europa. Ludzi też politycznych w tak dostatnich pałacach i pokojach nic obaczy, jeno wszytko rzemieśnicy i prostota, habitu adeo iucundo et
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 128
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
kosmatemi, pod trzewikami jakoś okrągłe żelaza noszą, co by trzewików nie psować o bruk i o kamienie. W każdej wsi, żołnierza kilkaset, dobrze odzianego, rozłożonego, i w miasteczkach - najduje się. Kraj barzo obfity obyczajem i używaniem, do niemieckiego barzo podobny. Już w tym królestwie nie znajduje się żaden kościół katolicki i ci, którzy są tej wiary (lubo tamże mieszkających, których się barzo mało znajduje, lubo li też forystierowie przyjeżdżdżi) taić się z tym muszą.
Nocleg tedy tego dnia za mil 26 angielskich we wsi porządnej.
Dnia 29 Augusti. Na pokarm do miasteczka mil 24 od noclegu. Na noc zaś,
kosmatemi, pod trzewikami jakoś okrągłe żelaza noszą, co by trzewików nie psować o bruk i o kamienie. W kożdej wsi, żołnierza kilkaset, dobrze odzianego, rozłożonego, i w miasteczkach - najduje się. Kraj barzo obfity obyczajem i używaniem, do niemieckiego barzo podobny. Już w tym królestwie nie znajduje się żaden kościoł katolicki i ci, którzy są tej wiary (lubo tamże mieszkających, których się barzo mało znajduje, lubo li też forystierowie przyjeżdżdżi) taić się z tym muszą.
Nocleg tedy tego dnia za mil 26 angielskich we wsi porządnej.
Dnia 29 Augusti. Na pokarm do miasteczka mil 24 od noclegu. Na noc zaś,
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 299
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
/ i dawcy wszego dobra. Trzy tedy części Kazania mego będą. Pierwsza, jako mamy mówić o Panu Bogu. Wtóra, jako o niem wierzyć. A trzecia, jako mu pokłon oddawać. Co abyśmy mogli skutecznie pojąć/ i w sercach naszych ustawnie zachować rzeczą samą z ochotą pełniąc. Co za święta Kościół Katolicki odprawuje od Adwentu aż do Świątek. Cornelius Mussus deSS. Trinit. Symb: Athanas O oddawaniu powinnej chwały Trójcy Przenaświętszej. PIERWSZA CZĘŚĆ. Jako mamy Katolicy mówić o Panu Bogu naszym.
POczątek naszej wiary/ naszego nabożeństwa/ i wszytkiej Religii Katolickiej jest majestat Słowa przedwiecznego/ Chrystusa P. od którego Chrześcijanami się zowiemy.
/ y dawcy wszego dobrá. Trzy tedy częśći Kázánia mego będą. Pierwszá, iáko mamy mowić o Pánu Bogu. Wtora, iáko o niem wierzyć. A trzećia, iáko mu pokłon oddáwać. Co ábysmy mogli skutecznie poiąć/ y w sercách nászych vstáwnie záchowáć rzeczą sámą z ochotą pełniąc. Co zá świętá Kośćioł Kátholicki odpráwuie od Adwentu áż do Swiątek. Cornelius Mussus deSS. Trinit. Symb: Athanas O oddawániu powinney chwały Troycy Przenaświętszey. PIERWSZA CZĘŚĆ. Iáko mamy Kátholicy mowić o Pánu Bogu nászym.
POczątek nászey wiáry/ nászego nabożeństwá/ y wszytkiey Religiey Kátholickiey iest máiestat Słowá przedwiecznego/ Chrystusá P. od ktorego Chrześćiánámi się zowiemy.
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 17
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Pana wziąwszy/ i od uczyniów jego/ nam wszytkim wierzyć rozkazał/ mówiąc z Tomaszem świętym Apostołem: Deus meus, et Dominus meus, którego istności tu na ziemi żyjąc/ pojąć żadną miarą nie możemy. Ale po śmierci Cum appruerit, tunc similes ei erimus. Inaczej/ kto tak nie wierzy/ jako kościół święty Katolicki uczy/ zbawionym być żadną miarą nie może/ jako mówi Jan święty: Wiedzcież tedy Poganie bałwochwalcy/ Żydowie niewierni/ sprośni Mahometani/ i wszyscy jakiejkolwiek sekty jesteście Heretycy/ i odszczepieńcy od kościoła Katolickiego/ iż . Jako niegdy bluźnił w Konstantynopolu niezbożny jeden Arianin/ za czasów Anastazjusza Cesarza/ jako świadczą rozmaici pisarze.
Páná wźiąwszy/ y od vczyniow iego/ nam wszytkim wierzyć rozkazał/ mowiąc z Tomászem świętym Apostołem: Deus meus, et Dominus meus, ktorego istnośći tu ná źiemi żyiąc/ poiąć żadną miárą nie możemy. Ale po śmierći Cum appruerit, tunc similes ei erimus. Ináczey/ kto ták nie wierzy/ iáko kośćioł święty Kátholicki vczy/ zbáwionym bydź żadną miárą nie może/ iáko mowi Ian święty: Wiedzćież tedy Pogánie báłwochwálcy/ Zydowie niewierni/ sprośni Máchometani/ y wszyscy iákieykolwiek sekty iesteśćie Heretycy/ y odszczepieńcy od kośćiołá Kátholickiego/ iż . Iáko niegdy bluźnił w Konstántynopolu niezbożny ieden Aryánin/ zá czásow Anástázyuszá Cesárzá/ iáko świádczą rozmáići pisárze.
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 21
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Mar: 16. Theopi lact: relat: à D. Tho: in c. 24. LUC: D. Bern: ser: in Caena Domini To: 3. D. Bern: To 2. ser: in Caena Dom: Dion: Carthus: ser: 4 de Euch: Jako się człowiek katolicki ma przygotowywać do Komunii świętej. Psal: 21. O godnym przygotowaniu się do przyjęcia N. Sakr. Exod: 15. S. German: Lib de Theorema; Ec. cleast: Czemu kapłan schyliwszy się po Elewacyjej Kanon mówi Exodi. 3. Caf: co się z Żydowskiego rozumie. D Ambr Lect:
Mar: 16. Theopi lact: relat: à D. Tho: in c. 24. LUC: D. Bern: ser: in Caena Domini To: 3. D. Bern: To 2. ser: in Caena Dom: Dion: Carthus: ser: 4 de Euch: Iáko się człowiek katholicki ma przygotowywáć do Communiey świętey. Psal: 21. O godnym przygotowániu się do przyięćia N. Sákr. Exod: 15. S. German: Lib de Theorema; Ec. cleast: Czemu kápłan zchyliwszy się po Elewácyiey Canon mowi Exodi. 3. Caph: co się z Zydowskiego rozumie. D Ambr Lect:
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 57
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
że jest Una Fides, unum Baptisma. Książę Apostołów, a Głowa Kościoła Z. Piotr in Actis Apostolorum cap: 4 toż sentit, mówiąc: Non est in aliquo alio Salus. HASŁO Wiary naszej: Christianus albo Christiana sum, jako wołali w mękach Święty Diakonus Męczennik, i Z. Blandyna. HERB nasz Chrześcijański Katolicki Krzyż Chrystusów, jak u Żydów na czole dla dystynkcyj od Egipcjanów znak był TAU nakształt krzyża wyrażony. Obligacja nasza iustê et pie vivere; incedere in omnibus mandatis, et iustisicationibus Domini, sine querela naśladując CHRYSTUSA PANA Wodza Naszego; alias sine causa Christiánus sûm, si CHRISTUM nôn sequor, Ninac zaś się nie zda
że iest Una Fides, unum Baptisma. Xiąże Apostołow, a Głowa Kościoła S. Piotr in Actis Apostolorum cap: 4 toż sentit, mowiąc: Non est in aliquo alio Salus. HASŁO Wiary naszey: Christianus albo Christiana sum, iako wołali w mękach Swięty Diakonus Męczennik, y S. Blandina. HERB nasz Chrześciański Katolicki Krzyź Chrystusow, iak u Zydow na czole dla distinkcyi od Egypcyanow znak był TAU nakształt krzyża wyrażony. Obligacya nasza iustê et pie vivere; incedere in omnibus mandatis, et iustisicationibus Domini, sine querela naśláduiąc CHRYSTUSA PANA Wodza Naszego; alias sine causa Christiánus sûm, si CHRISTUM nôn sequor, Ninac zaś się nie zda
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1008
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755