będą puszczały Wiewiorki paznoktami będą ją orały. Tam dopiero obrane z nadzieje do Nieba/ Przyznają: że Kościoła słuchać było trezba. Którego/ lubo grozi/ namniej się nie boją: Owszem często/ z słów Boskich/ żarty sobie stroją. Są drugie tak bezbozne które na złość czynią/ To/ w czym ich na Kazaniach Kapłani obwinią. Z wielkiej nader mądrości/ już Moda szaleje: Gdy się z cnoty/ z skromności niewstydliwie śmieje Niech Panna włoży wieniec/ alić wnet jaszczurka Ozwie się z śmiechem mówiąc: wej czubata kurka. Porachuj się jak pudło uwiniona głowo/ Co wolisz słyszeć: kurko? czy odęta sowo? Pannę w wieńcu jak
będą puszczały Wiewiorki páznoktámi będą ią oráły. Tám dopiero obráne z nádźieie do Niebá/ Przyznáią: że Kośćioła słucháć było trezbá. Ktorego/ lubo groźi/ námniey się nie boią: Owszem często/ z słow Boskich/ żárty sobie stroią. Są drugie tak bezbozne ktore ná złość czynią/ To/ w czym ich ná Kazániách Kápłáni obwinią. Z wielkiey náder mądrośći/ iuż Modá száleie: Gdy się z cnoty/ z skromnośći niewstydliwie śmieie Niech Pánná włoży wieniec/ álić wnet iászczurká Ozwie się z śmiechem mowiąc: wey czubata kurká. Porachuy się iak pudło vwiniona głowo/ Co wolisz słyszec: kurko? czy odęta sowo? Pánnę w wieńcu iák
Skrót tekstu: ŁączZwier
Strona: B3
Tytuł:
Nowe zwierciadło
Autor:
Jakub Łącznowolski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1678
Data wydania (nie później niż):
1678
, Sejm snać będzie wojenny; niechże Bóg w-Trojcy Z. jedyny, za szczęściem i Panowaniem W. K. M. P. M. M. da, szabli Ojczyzny tej, już Królom spolnej, przynamniej tak wiele Nieprzyjaciół Krzyża Z. na placu położyć, jak wiele jest powtórzenia liter w-tych wszystkich Kazaniach moich. Przytym uniżoność poddaństwa mojego łasce W. K. M. P. M. M. pokornie oddawszy Zostaję W K. M. P. M. M. i Dobrodzieja niegodnym Poddanym Bogomodlcą Tomas Młodzianowski Soc. IESV KAZANIE PIERWSZE NA PRZEWODNEJ NIEDZIELE PONIEDZIAŁEK
Pax vobis, Pokoj wam. Ioan: 20
, Seym snać będźie woienny; niechże Bog w-Troycy S. iedyny, zá szczęśćiem i Panowániem W. K. M. P. M. M. da, szabli Oyczyzny tey, iuż Krolom zpolney, przynamniey tak wiele Nieprzyiaćioł Krzyża S. ná placu położyć, iak wiele iest powtorzenia liter w-tych wszystkich Kazaniach moich. Przytym uniżoność poddaństwa moiego łasce W. K. M. P. M. M. pokornie oddawszy Zostáię W K. M. P. M. M. i Dobrodźieia niegodnym Poddanym Bogomodlcą Thomas Młodźianowski Soc. IESV KAZANIE PIERWSZE NA PRZEWODNEY NIEDZIELE PONIEDZIAŁEK
Pax vobis, Pokoy wam. Ioan: 20
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 4
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
.
Jednego Karanie wielu postrach. Karanie jednego uskromi dzięsiątego.
Dobry rozgniewany sroższy.
Znają się jak złodzieje w jarmark.
Kur na swoim śmiecisku śmielszy.
Rączego Konia chlustać nie trzeba. Koniowi rączemu munsztuka nie ostróg potrzeba.
Za kawałkiem chleba zawiodłby go na szubienicę.
Niespodziane dobro przyjemniejsze.
Dobre się prędko zapomni.
O Krótkich Kazaniach, a o długich Kiełbasach chłopi wiele trzymają.
Dobre Słowo najdzie dobre miejsce.
Łaska pańska na pstrym Koniu jeździ.
Kto wziąwszy pilno dziękuje, Ten się znowu wziąć gotuje.
Kto się zgrechu swego Kaje, za Karanie mu to staje.
Często Kapiść miękka woda, Natwardszy kamień wygłada.
Kto ma temu będzie dano.
.
Jednego Karanie wielu postrach. Karanie jednego uskromi dźięśiątego.
Dobry rozgniewany sroższy.
Znają śię jak złodzieje w jarmark.
Kur na swoim śmiecisku śmielszy.
Rączego Konia chlustać nie trzeba. Koniowi rączemu munsztuka nie ostrog potrzeba.
Za kawałkiem chleba zawiodłby go na szubienicę.
Niespodziane dobro przyjemnieysze.
Dobre śię prętko zapomni.
O Krotkich Kazaniach, a o długich Kielbasach chłopi wiele trzymają.
Dobre Słowo naydzie dobre mieysce.
Łáská pańska na pstrym Koniu jeźdźi.
Kto wziąwszy pilno dźiękuje, Ten śię znowu wziąć gotuje.
Kto śię zgrechu swego Kaje, za Karanie mu to staje.
Często Kapiśc miękka woda, Natwardszy kamien wygłada.
Kto ma temu będźie dano.
Skrót tekstu: FlorTriling
Strona: 67
Tytuł:
Flores Trilingues
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Johannes Zacharias Stollius
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przysłowia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1702
Data wydania (nie wcześniej niż):
1702
Data wydania (nie później niż):
1702
weń skoczywszy. Donatystowie Heretycy, że N. Sakrament psom na pożarcie rzucali, od tychże samych poszarpani: Optatus lib: 2 Juliana Apostatę na Wojnie Perskiej, Z Merkuriusz z Nieba Żołnierz przysłany, mieczem zabił, a ciało ziemia pożarła Nanzianzenus. Joannes Jovellus w Londynie Superyntendent, bluźnierca wielki BOGA i Świętych na Kazaniach swoich, od czarta uduszony: Leo Cesarz obrazoborca, że Obrazy SS na Rynku Konstantynopolitańskim popalił, 3 kroć sto tysięcy Ludzi powietrzem w tymże Mieście padło. Bellarminus.
FRYDERYK II Cesarz, Stolicy Apostołskiej i Duchowieństwa w Niemczech wielki Persecutor, od Innocentego IV wyklęty, co raz gorszy, od Manfreda Syna swego thori illegitimi
weń skoczywszy. Donatystowie Heretycy, że N. Sákrament psom na pożarcie rzucali, od tychże samych poszarpáni: Optatus lib: 2 Iulianá Apostatę na Woynie Perskiey, S Merkuryusz z Nieba Zołnierz przysłány, mieczem zábił, a ciało ziemiá pożárła Nanzianzenus. Ioannes Iovellus w Londynie Superintendent, bluźnierca wielki BOGA y Swiętych na Kazaniách swoich, od czarta uduszony: Leo Cesarz obrazoborca, że Obrazy SS ná Rynku Konstantynopolitańskim popalił, 3 kroć sto tysięcy Ludzi powietrzem w tymże Mieście pádło. Bellarminus.
FRYDERIK II Cesarz, Stolicy Apostolskiey y Duchowieństwa w Niemczech wielki Persecutor, od Innocentego IV wyklęty, co raz gorszy, od Mánfreda Syna swego thori illegitimi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1134
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
mieć szczęścia. Choć im to rozeznańsi Duchowni Unici i uczeni, ganią; nie słuchają tego: bo się dawnych trzymają błędów i prostoty dawno nie zganionej.
Przecież Łacinnicy na swoich Odpustach w kilkuset, czyli wkilku tysiącach ludu bywający na miejscach . Świętych, wszyscy się pięknie spowiadają, komunikują, na Procesjach bywają i kazaniach, żaden bez spowiedzi, i Mszy Świętej nie odchodzi, chyba by się nie docisnął. Uważ że Czytelniku miły, że to są w twych oczach dwa Obrazy, Obrządek Łaciński jeden, a drugi Grecki, we wszytkich rzeczach coś podobne, i nie podobne. Zrazu były jak jeden; kiedy Świętej Unii pęzel je pięknie
mieć szczęścia. Choć im to rozeznańsi Duchowni Unici y uczeni, ganią; nie słuchaią tego: bo się dawnych trzymaią błędow y prostoty dawno nie zganioney.
Przecież Łacinnicy na swoich Odpustach w kilkuset, czyli wkilku tysiącach ludu bywaiący na mieyscach . Swiętych, wszyscy się pięknie spowiadaią, kommunikuią, na Processyach bywaią y kazaniach, żaden bez spowiedzi, y Mszy Swiętey nie odchodzi, chyba by się nie docisnął. Uważ że Czytelniku miły, że to są w twych oczach dwa Obrazy, Obrządek Łaciński ieden, á drugi Grecki, we wszytkich rzeczach coś podobne, y nie podobne. Zrazu były iak ieden; kiedy Swiętey Unii pęzel ie pięknie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 76
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
że nie wedle BOGA królował: że MARY A Tron osiędzie Córka z Katarzyny, jakoż pierwej niż Elżbieta, panowała. Za to pozwana, potym z dwiema Benedyktynami i dwoma Franciszkanami dowodzącemi, iż z Ducha Boskiego mówiła, ścięta jest. Z Księży za Małżeństwem prawym KATARZYNY OO Franciszkanie, czyli Bernardyni, w dysputach i Kazaniach mówili, mianowicie ELSTONUS i PAJTONUS; więc ich 11 Sierpnia z wszystkich Angielskich Klasztorów Król wygnał. ELSTONOWI gdy Król utopieniem groził, odpowiedział: Ze tak z wody, jako i z ziemi do Nieba pójść może. Po wygnaniu swym do Niemiec, za MARYJ, wrócił się do Grenwiku, tam umierał.
Roku 1554 w
że nie wedle BOGA krolował: że MARY A Tron osiędzie Corka z Katarzyny, iakoż pierwey niż Elżbieta, panowała. Za to pozwana, potym z dwiema Benedyktynámi y dwoma Franciszkanámi dowodzącemi, iż z Ducha Boskiego mowiła, ścięta iest. Z Xięży za Máłżeństwem prawym KATARZYNY OO Franciszkanie, czyli Bernardyni, w dysputach y Kazaniach mowili, mianowicie ELSTONUS y PAYTONUS; więc ich 11 Sierpnia z wszystkich Angielskich Klasztorow Krol wygnáł. ELSTONOWI gdy Krol utopíeniem groził, odpowiedziáł: Ze tak z wody, iako y z ziemi do Nieba poyść może. Po wygnaniu swym do Niemiec, za MARYI, wrócił się do Grenwiku, tam umierał.
Roku 1554 w
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 96
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, do Miasta przez Bram kilka wspaniałych altitudine kamienic z pięknym malowaniem i iluminacją wystawionych; i przez Ulicę jednę z samych płócien malowanych na blejtranach rozciągnionych do samej forty przypierających Klasztornej OO. Dominikanów. Na których to płótnach były cuda malowane N. Panny i 27 językami Cudzoziemskiemi opisane. Auxerunt plausum codziennemi przez Oktawę Nabożeństwa przy solennych Kazaniach rezonacja Armat i Trąb, kotłów, iluminacja Wież bram miejskich, Fejerwerku ekshibicja. Pod czas tej samej KORONACYJ Obrazu Matki Najss: była solenna introdukcja do tegoż Kościoła Kanonizacyj Z. Katarzyny de Ricciis i Beatysikacja kilku Świętych tegoż Zakonu Kaznodziejskiego. item dwóch Ciał Świętych dwóch Męczenników Mansweta i Koronata, a przy nich koło
, do Miasta przez Bram kilka wspaniałych altitudine kamienic z pięknym malowaniem y illuminacyą wystawionych; y przez Ulicę iednę z samych płocien malowanych na bleytranach rozciągnionych do samey forty przypieraiących Klasztorney OO. Dominikanow. Na ktorych to płotnach były cuda malowane N. Panny y 27 ięzykami Cudzoziemskiemi opisane. Auxerunt plausum codziennemi przez Oktáwę Nabożeństwa przy solennych Kazaniach rezonacyá Armat y Trąb, kotłow, illuminacya Wież bram mieyskich, Feierwerku exhibicya. Pod czas tey samey KORONACYI Obrázu Matki Nayss: była solenna introdukcya do tegoż Kościoła Kanonizacyi S. Katarzyny de Ricciis y Beatysikácya kilku Swiętych tegoż Zakonu Kaznodzieyskiego. item dwoch Ciał Swiętych dwoch Męczennikow Mansweta y Koronata, á przy nich koło
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 336
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
uczonym. Z szóstej racyj, iż Polacy, była zdawna Gens ad horrida promptior arma, szable na karkach nieprzyjaciół, nie język polerując, dlatego mieli język Słowieński prosty, nie polerowny; więc dlatego nie kształtu, tudzież ob defectum słów dobrych i należytej ekspressji, terminów Łacińskich i innych dla okrasy zażywać musieli, w Kazaniach, Mowach, Listach, publicznych instrumentach, i niektóre słowa polonizarunt, tojest spolszczyli, na Polski dialekt i konstrukcję nakłaniając. I prawdę mówiąc, nasze pierwsze Polskie Statuta, Prawa, są Łaciną pisane, Kancelaria Koronna, Trybunały, Ziemskie i Grodzkie Acta (wyjąwszy niektóre Województwa, którym Polszczyzna pozwolona konstytucją) są Łaciną,
uczonym. Z szostey racyi, iż Polacy, była zdawna Gens ad horrida promptior arma, szable na karkach nieprzyiacioł, nie ięzyk poleruiąc, dlatego mieli ięzyk Słowieński prosty, nie pòlerowny; więc dlatego nie kształtu, tudziesz ob defectum słow dobrych y należytey expressii, terminow Łacińskich y innych dla okrasy zażywać musieli, w Kazaniach, Mowach, Listach, publicznych instrumentach, y niektore słowa polonizarunt, toiest spolszczyli, na Polski dyalekt y konstrukcyę nakłaniaiąc. I prawdę mowiąc, nasze pierwsze Polskie Statuta, Prawa, są Łaciną pisane, Kancellarya Koronna, Trybunały, Ziemskie y Grodzkie Acta (wyiąwszy niektore Woiewodztwa, ktorym Polszczyzna pozwolona konstytucyą) są Łaciną,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 371
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
przeciw Żydom, aby ich nie cierpieć w Państwach Chrześcijańskich, mianowicie w Polsce i w Wielkim Księstwie Litewskim, et annexis Provinciis, przecież takich niegodników, szkodników, bluźnierców Chrystusowych, a naszych zdzierców, tolerują Polacy. W samym Rzymie Sede Sanctitatis, mają swoje obmurowane Miasto Żydzi, gdzie w Kościele 12 Apostołów, na Kazaniach bywać Pawem są obstricti sub paenis; a to się dzieje tam non alio fine, tylko naprzód obserwując owe słowa Pawła Z. ad Romanos cap. 10 v. 12. Non est distinctio Iudaei et Graeci. Druga, że Ccrześcianie zapatrując się na żydowskie Starozakonne Ceremonie, naprzykład Obrzezania, yBaranka, utwierdzają się w
przeciw Zydom, aby ich nie cierpieć w Państwach Chrześciańskich, mianowicie w Polszcze y w Wielkim Xięstwie Litewskim, et annexis Provinciis, przecież tákich niegodnikow, szkodnikow, bluzniercow Chrystusowych, a naszych zdziercow, toleruią Polacy. W samym Rzymie Sede Sanctitatis, maią swoie obmurowane Miasto Zydzi, gdzie w Kościele 12 Apostołow, na Kazaniach bywać Pawem są obstricti sub paenis; a to się dzieie tam non alio fine, tylko naprzod obserwuiąc owe słowá Pawła S. ad Romanos cap. 10 v. 12. Non est distinctio Iudaei et Graeci. Druga, że Ccrześcianie zapatruiąc się na żydowskie Starozakonne Ceremonie, naprzykład Obrzezania, yBaranka, utwierdzaią się w
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 388
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. Innocenty III. Papież złożyć każe z Stolicy Biskupów, a innych Prałatów z swego urzędu. jeśliby swojej Diecezyj z zarazy Heretyckiej nie purgowali Ktoby bronił i dawał Heretykom protekcją, jest wyklęty przez Święte Kanony. Nie każą też Kanony, i Synody różne, brać Heretyków za Ojców Chrzesnych, ani bywać na ich Kazaniach, Nabożeństwach, animo nauczenia się jakich błędów. Małżeństwo Katolikom, z Heretykami, jest serio zakazane, przez Bullę Ojców Świętych Papieżów, Urbana VIII. Roku 1624 Klemensa XI. Roku 1704. Benedykta XIV szczęśliwie panującego Roku 1748. 38 Iunii: Nisi abiurata prius Haeresi, mając to za rzecz dawno w Kościele Świętym obserwowaną
. Innocenty III. Papież złożyć każe z Stolicy Biskupow, a innych Prałatow z swego urzędu. ieśliby swoiey Diecezyi z zarazy Heretyckiey nie purgowali Ktoby bronił y dawał Heretykom protekcyą, iest wyklęty przez Swięte Kanony. Nie każą też Kanony, y Synody rożne, brać Heretykow za Oycow Chrzesnych, ani bywać na ich Kazaniach, Nabożeństwach, animo nauczenia się iakich błędow. Małżeństwo Katolikom, z Heretykami, iest serio zakazane, przez Bullę Oycow Swiętych Papieżow, Urbana VIII. Roku 1624 Klemensa XI. Roku 1704. Benedykta XIV szczęśliwie panuiącego Roku 1748. 38 Iunii: Nisi abiurata prius Haeresi, maiąc to za rzecz dawno w Kościele Swiętym obserwowaną
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 391
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756