Duchowieństwa, jeżeli chce być Obserwatorem Praw i wolności Polskich, i obronicielem ich, po troiszej odpowiedzi Króla, CHCĘ, przysięga Król na Ewangelii położywszy ręce, na Pacta Conventa. Potym wypełniwszy wszystkie Ceremonie u Gwagnina opisane, Arcybiskup go namaszcza Olejem Z. Prawą Rękę aż do Łokcia i plecy, a potym ubranego w kapę Kościelną koronuje, i miecz w rękę oddaje, którym Król na 4. Części Świata zamach czyni, a potym koronowany na Majestacie przygotowanym zasiada w srzodku Chóru, a po Komunii Z. odprawionej, i po danej Benedykcyj od Arcybiskupa Marszałek W. K. promulguje VIVAT Król. Podskarbi zaś W. K. Numismata rozdaje,
Duchowieństwa, jeżeli chce byc Obserwatorem Praw i wolnośći Polskich, i obronićielem ich, po troiszey odpowiedźi Króla, CHCĘ, przyśięga Król na Ewangelii położywszy ręce, na Pacta Conventa. Potym wypełniwszy wszystkie Ceremonie u Gwagnina opisane, Arcybiskup go namaszcza Olejem S. Prawą Rękę aż do Łokćia i plecy, á potym ubranego w kapę Kośćielną koronuje, i miecz w rękę oddaje, którym Król na 4. Częśći Swiata zamach czyni, á potym koronowany na Majestaćie przygotowanym zaśiada w srzodku Choru, á po Kommunii S. odprawioney, i po daney Benedykcyi od Arcybiskupa Marszałek W. K. promulguje VIVAT KROL. Podskarbi zaś W. K. Numismata rozdaje,
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 143
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
nie wypłacze. 2.. Namienię krótka ustawę ale prawdziwą. Ze co dziś zepsuje w żołądku/ jutro nie naprawi. Dla tego gdy żoładek nie krchmistrzy/ nigdy nie będzie dobra krew z tego z czego być powinna. Bo ci żarłocy i kuslowscy/ którzy nie dopusczą wytchnąć żołądkowi/ na wiozą złych humorów/ które kościelną barwę za sobą pociągają/ a potym i żołądek zepsują/ i wątrobę. 3.. Często uczeni mają w uściech Hippokratesa mówiącego: Praca/ Potrawy/ Napój/ Spanie/ wszystko miarą. Naprzód wspommina pracą/ która ma uprzedzać jedzenie dla siłu przyczyn: Abowiem wzbudza ciepło/ zbytki trawi i wypędza/ co pomocno jest
nie wypłacze. 2.. Námienię krotka vstáwę ále prawdziwą. Ze co dziś zepsuie w żołądku/ iutro nie nápráwi. Dla tego gdy żoładek nie krchmistrzy/ nigdy nie będzie dobra krew z tego z cżego bydz powinná. Bo ći żárłocy y kuslowscy/ ktorzy nie dopuscżą wytchnąć żołądkowi/ ná wiozą złych humorow/ ktore kośćielną bárwę zá sobą poćiągáią/ á potym y żołądek zepsuią/ y wątrobę. 3.. Często vcżeni máią w vśćiech Hippokratesá mowiącego: Praca/ Potráwy/ Napoy/ Spánie/ wszystko miárą. Naprzod wspommina pracą/ ktora ma vprzedzać iedzenie dla śiłu przycżyn: Abowiem wzbudza ćiepło/ zbytki trawi y wypędza/ co pomocno iest
Skrót tekstu: OlszSzkoła
Strona: G
Tytuł:
Szkoła Salernitańska
Autor:
Hieronim Olszowski
Drukarnia:
Walerian Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640
, ten w urzędzie swoim sprawować się powinien według woli Królewskiej, praw Korony tej, i uchwał Parlamentowych. Co do Religii cała Brytania jest sekty Kalwińskiej, ta jednak sekta panująca na dwie partie dzieli się, jedni się nazywają Episcopales, a drudzy Presbyteriani, jedni od drugich tym tylko się różnią, iż pierwsi utrzymują dostojność Kościelną złączoną z powagą Królestwa, drudzy nie. Wszystkie inne sekty mogą się mieścić w tym Królestwie, i wolno im jakie chcą swoje obrządki sprawować, jednej tylko Religii Katolickiej Rzymskiej zabroniono. KARTA XI.
Anglicy, mówiąc co do temperamentu ich natury, są odważni, zdatni do wszystkiego: mają rozum otwarty, żywy, przenikający
, ten w urzędzie swoim sprawować się powinien według woli Krolewskiey, praw Korony tey, y uchwał Parlamentowych. Co do Religii cała Brytannia iest sekty Kalwińskiey, ta iednak sekta panuiąca na dwie partye dzieli się, iedni się nazywaią Episcopales, a drudzy Presbyteriani, iedni od drugich tym tylko się roznią, iż pierwsi utrzymuią dostoyność Kościelną złączoną z powagą Krolestwa, drudzy nie. Wszystkie inne sekty mogą się mieścić w tym Krolestwie, y wolno im iakie chcą swoie obrządki sprawować, iedney tylko Religii Katolickiey Rzymskiey zabroniono. KARTA XI.
Anglicy, mowiąc co do temperamentu ich natury, są odważni, zdatni do wszystkiego: maią rozum otwarty, żywy, przenikaiący
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 79
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
lub casu lub umyślnie nawiedziły ten Partykularzyk mój. Na drugiej takiejże tablicy jest Ekspensa domowa moja opisana następującą mużą
Na ubogiej Owczarni, siedzę Pasterz chudy, Mając Oblig koło Dusz, znosić prace, trudy; Achoć prowent ubogi, będąc wszytkim szczery, Ciągnę się jako strona, nie korczę jak sknery, Z rachowawszy ekspensę kościelną, domową, Ledwie się w rok obejdę kwotą tysiącową, Kościół też reparować, łoje, wino, woski, Inskrypcje Firlejowskie
Kupować, cwioki, szpilki, by miał kształt Dom Boski. Co mię suknie kosztują futra i obucie. Wszytko to ze z czarnego, góry jako w hucie. Zem też nie Chamaleon,
lub casu lub umyślnie nawiedziły ten Partykularzyk moy. Na drugiey takieyże tablicy iest Expensa domowa moia opisana następuiącą mużą
Na ubogiey Owczarni, siedzę Pasterz chudy, Maiąc Oblig koło Dusz, znosić prace, trudy; Achoć prowent ubogi, będąc wszytkim szczery, Ciągnę się iako strona, nie korcżę iak sknery, Z rachowawszy expensę kościelną, domową, Ledwie się w rok obeydę kwotą tysiącową, Kościoł też repárować, łoie, wino, woski, Inskrypcye Firleiowskie
Kupować, cwioki, szpilki, by miał kształt Dom Boski. Co mię suknie kosztuią futra y obucie. Wszytko to ze z czarnego, gory iako w hucie. Zem też nie Chamáleon,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 539
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Doctorum virorum zwaną około Roku 1557. Z dawnego nadgrobku jego, tamże w Kolonii położonego ten ostatni kładę wiersz.
Dux fuit hic Cleri, claustri Lux, et Tuba veri. E. E. E.
EGESIPPUS z Żyda Chrześcijanin, rowiennik Z: Justyna i Atenagóresa według Euzebiusza i Hieronima. Pisał i ciągnoł Historię Kościelną w pięciu księgach inkludowaną, aż do swoich czasów których żył, alias do Roku 180, albo do Eleuterego Papieża, Traditiones item adversus Idola. Mieszkał czas nie mały w Rzymie według Z: Hieronima.
EGESIPPUS inny od tamtego, świższy cultiori stylo piszący, żyjący po Konstantynie Wielkim, alias około Roku 337, który chcąc
Doctorum virorum zwaną około Roku 1557. Z dawnego nadgrobku iego, tamże w Kolonii położonego ten ostatni kładę wiersz.
Dux fuit hic Cleri, claustri Lux, et Tuba veri. E. E. E.
EGESIPPUS z Zyda Chrześcianin, rowiennik S: Iustyna y Athenagoresa według Euzebiusza y Hieronima. Pisał y ciągnoł Historyę Kościelną w pięciu księgach inkludowaną, aż do swoich czasow ktorych żył, alias do Roku 180, albo do Eleuterego Papieża, Traditiones item adversus Idola. Mieszkał czas nie mały w Rzymie według S: Hieronima.
EGESIPPUS inny od tamtego, swiższy cultiori stylo piszący, żyiący po Konstantynie Wielkim, alias około Roku 337, ktory chcąc
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 627
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Sophista, natione Włoch który był przytomny Julianowi Apostacie idącemu na Persów, napisał Historię Rzymską titulo Breviarium Rerum Romanarum, od założenia Rzymu, aż do Walensa Cesarza, któremu tę swoję dedykował księgę. Żył około Roku 370.
EVAGRIUS Scholastyk z Miasta Epifanii w Syryj rodem, po Euzebiuszu, Sokratesie, Sozomenie, Teodorecie kontynuował Historię Kościelną od Roku circiter 431 do Roku 597 alias roku 12 panowania Maurycego Cesarza. Dwa mu od Cesarzów dane urzędy, Quaestura, i dozór Tabularum, albo Dziejów urzędniczych i Regestrów Archivum. Którego czasużył, patet z księgi jego dopiero cytowanej. Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych. F. F. F.
FLORIMUNDUS Raemondus
Sophista, natione Włoch ktory był przytomny Iulianowi Apostacie idącemu na Persow, napisał Historyę Rzymską titulo Breviarium Rerum Romanarum, od założenia Rzymu, aż do Walensa Cesarza, ktoremu tę swoię dedykował księgę. Zył około Roku 370.
EVAGRIUS Scholastyk z Miasta Epifanii w Syrii rodem, po Euzebiuszu, Sokratesie, Sozomenie, Teodorecie kontynuował Historię Kościelną od Roku circiter 431 do Roku 597 alias roku 12 panowania Maurycego Cesarza. Dwa mu od Cesarzow dane urzędy, Quaestura, y dozor Tabularum, albo Dzieiow urzędniczych y Regestrow Archivum. Ktorego czasużył, patet z księgi iego dopiero cytowaney. Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych. F. F. F.
FLORIMUNDUS Raemondus
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 630
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
occurrentis, z Chronologiczną, Geograficzną, Topograficzną ilucydacją, i opisaniem Ceremoniałów, i obrządków Żydowskich. Żył około Roku 1616.
THEODORETUS urodzony w Antiochii Mieście Syryj z Szlachetnych i Bogobojnych rodziców suffragio nauki na Biskupstwo Cyrus Miasta, od Cyrusa Króla Perskiego quondam fundowanego w Syryj, czyli Palestynie wzięty, i podwyższony był. Napisał Historią Kościelną i skończył ją na Roku 429. Wydał i uczone Komentarze prawie na całe Pismo Z: Historię Zakonną Ojców Świętych, o Heretyckich Fabułach, o Opatrzności, o leczeniu Greckich afekcyj, Dialogi, Listy etc. We wszytkim naśladował Z: Jana Złotoustego. Sprzyjał Teodorowi Mopsuestenowi i Nestoriuszowi Heretykom przeciw Z: Cyrylowi, ale za
occurrentis, z Chronologiczną, Geograficzną, Topograficzną illucydacyą, y opisaniem Ceremoniáłow, y obrządkow Zydowskich. Zył około Roku 1616.
THEODORETUS urodzony w Antiochii Mieście Syrii z Szlachetnych y Bogoboynych rodzicow suffragio nauki na Biskupstwo Cyrus Miasta, od Cyrusa Krola Perskiego quondam fundowanego w Syrii, czyli Palestynie wzięty, y podwyższony był. Napisał Historyą Kościelną y skończył ią na Roku 429. Wydał y uczone Kommentarze prawie na całe Pismo S: Historyę Zakonną Oycow Swiętych, o Heretyckich Fabułach, o Opatrzności, o leczeniu Greckich affekcyi, Dialogi, Listy etc. We wszytkim naśladował S: Iana Złotoustego. Sprzyiał Teodorowi Mopsuestenowi y Nestoriuszowi Heretykom przeciw S: Cyrillowi, ale za
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 694
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
onej obietnice Ewangeliej Z. wiarą prawdziwą mocnie ujmują. A niewiernym zaś i obłudnikom/ dotąd póki w grzechach swych leżą/ opowiada się też gniew Boży/ i potępienie wieczne nad nimi wiszące/ Wedle którego też Ewangeliej świętej świadectwa Bóg ich/ i w tym i w onym przyszłym żywocie sądzić będzie. Więtszy.
85 Karność kościelną w otwieraniu i zawieraniu Królestwa niebieskiego jako rozumieć mam?
Gdy wedle rozkazania Pana Krystusowego/ ci którzy odzywając się Krześcjany nie Krześcjańskie żyją/ takowi będąc raz i drugi w miłości braterskiej napomnieni/ jeśli spraw i żwyczajów złych abo też błędów odstąpić nie chcą/ tedy bywają Kościołowi odniesieni: a od tych które Kościół na to wysadzil
oney obietnice Ewángeliey S. wiárą prawdźiwą mocnie vymuią. A niewiernym zaś y obłudnikom/ dotąd poki w grzechách swych leżą/ opowiáda się też gniew Boży/ y potępienie wieczne nád nimi wiszące/ Wedle ktorego też Ewángeliey świętey świádectwá Bog ich/ y w tym y w onym przyszłym żywocie sądźić będzie. Więtszy.
85 Kárność kośćielną w otwierániu y záwierániu Krolestwá niebieskiego iáko rozumiec mam?
Gdy wedle roskazánia Páná Krystusowego/ ći ktorzy odzywáiąc śię Krześćiiány nie Krześćiiańskie żyią/ takowi będąc raz y drugi w miłośći bráterskiey nápomnieni/ iesli spraw y żwyczáiow złych ábo też błędow odstąpić nie chcą/ tedy bywáią Kosćiołowi odnieśieni: á od tych ktore Kośćioł ná to wysádzil
Skrót tekstu: RybMKat
Strona: 37
Tytuł:
Katechizmy
Autor:
Maciej Rybiński
Drukarnia:
Andrzej Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
dobrowolnie/ o co innego wkrótce pojmana. Ośme lekarstwo/ znak krzyża ś. bo zawiera w sobie wzywanie Trójce przenaświętszej/ i zasługi drogiej męki Chrystusowej. Zawiera i wyznanie wiary naszej. Nato/ że jest krzyż instrumentem i mieczem/ którym Chrystus diabła/ jako niekiedy Dawid Goliata poraził. Czytaj o Julianie Cesarzu Apostacie historią kościelną/ abo choć poganin przelękłszy się przy ofiarach pogańskich czartów/ wszystkie oraz rozpędził. Tak o żydzie u Grzegorza z. l. 3. dial: 7. Przetoż gdy grzmoty i Piórony słyszamy żegnamy się/ bo i bies jemi za Bożym dopuszczeniem władnie. Niewadzi i Polski przykład miasto obcych przytoczyć. W Przemyskiej ziemi
dobrowolnie/ o co innego wkrotce poimána. Osme lekárstwo/ znak krzyżá ś. bo záwiera w sobie wzywanie Troyce przenaświętszey/ y zasługi drogiey męki Chrystusowey. Zawiera y wyznánie wiary nászey. Nato/ że iest krzyż instrumentem y mieczem/ ktorym Chrystus diabłá/ iáko niekiedy Dáwid Goliatá poráźił. Czytay o Iuliánie Cesarzu Apostaćie historią kośćielną/ abo choć poganin przelększy się przy ofiarách poganskich czartow/ wszystkie oraz rozpędził. Ták o żydzie v Grzegorza s. l. 3. dial: 7. Przetoż gdy grzmoty y Piorony słyszamy żegnamy się/ bo y bies iemi zá Bożym dopusczeniem władnie. Niewadzi y Polski przykład miasto obcych przytoczyć. W Przemysłkiey źięmi
Skrót tekstu: WisCzar
Strona: 115
Tytuł:
Czarownica powołana
Autor:
Daniel Wisner
Drukarnia:
Wojciech Laktański
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
magia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680
mianowanych, do dispozycji Im. księdza proboszcza teraźniejszego puścić kazałem, których Im. x. proboszcz i następcy po Igmości, wolni będą spokojnie zażywać dotąd, póki wyżej wspomniona zapisana trzydziestu tysięcy suma debitum fructum nieprzyniesie kościołowi. Co kiedy się w rzeczy samej stanie, ci trzech poddanych z Luborczy, teraz w dispozycję kościelną ordynowani, wracać się ad proprios haeredes będą powinni sine omni contradictione direktorów ecclesiae Koniecpoliensis, ktokolwiek natenczas na tem miejscu zostawać za proboszcza będzie. Nawet jeżeliby largitiones jakie słowne, ręczne albo zapisowe zaszły, nad dawną erekcją (która in integro zachowana być ma) to wszystko i te wszystkie, zapis trzydziestu tysięcy złotych invaliduje
mianowanych, do dispozycyi Jm. xiędza proboszcza terazniejszego puścić kazałem, których Jm. x. proboszcz i następcy po Jgmości, wolni będą spokojnie zażywać dotąd, póki wyżej wspomniona zapisana trzydziestu tysięcy summa debitum fructum nieprzyniesie kościołowi. Co kiedy się w rzeczy samej stanie, ci trzech poddanych z Luborczy, teraz w dispozycyę kościelną ordynowani, wracać się ad proprios haeredes będą powinni sine omni contradictione direktorów ecclesiae Koniecpoliensis, ktokolwiek natenczas na tem miejscu zostawać za proboszcza będzie. Nawet jeżeliby largitiones jakie słowne, ręczne albo zapisowe zaszły, nad dawną erekcyą (która in integro zachowana być ma) to wszystko i te wszystkie, zapis trzydziestu tysięcy złotych invaliduje
Skrót tekstu: KoniecSTest
Strona: 378
Tytuł:
Testament
Autor:
Stanisław Koniecpolski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
testamenty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1682
Data wydania (nie wcześniej niż):
1682
Data wydania (nie później niż):
1682
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętniki o Koniecpolskich. Przyczynek do dziejów polskich XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Stanisław Przyłęcki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Leon Rzewuski
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1842