pod nim, jakby było na wierzchu, mieć bez nagany, aniżeli usklnić i uklarować do oka, a do obmierzenia uklajstrować od cylu na podobieństwo trumny z wierzchu ozdobnej, wewnątrz smrodu i zgnilizny pełnej. Pytam znowu, gdzie są: karyta, cug, sługi i miejsce strojów przyzwoite? Mąż jako czeladniczysko spod chóru i kruchty z tuzinku i z niepozoru swojego pociesznie wygląda, a JejMć jako wojewodzina cyl trzyma przed ołtarzem i skini się niby w dalmatyce, ostatnia z kościoła, aby jej nie przyganiono, kiedy lektykę swoję pod biczem jako cepami bykowcowym dla niesfory w siłach i sierci bucefałów osiadać będzie. Pytam się jeszcze, kędy jest majętność, pałac
pod nim, jakby było na wierzchu, mieć bez nagany, aniżeli usklnić i uklarować do oka, a do obmierzenia uklajstrować od cylu na podobieństwo trumny z wierzchu ozdobnej, wewnątrz smrodu i zgnilizny pełnej. Pytam znowu, gdzie są: karyta, cug, sługi i miejsce strojow przyzwoite? Mąż jako czeladniczysko spod choru i kruchty z tuzinku i z niepozoru swojego pociesznie wygląda, a JejMć jako wojewodzina cyl trzyma przed ołtarzem i skini się niby w dalmatyce, ostatnia z kościoła, aby jej nie przyganiono, kiedy lektykę swoję pod biczem jako cepami bykowcowym dla niesfory w siłach i sierci bucefałów osiadać będzie. Pytam się jeszcze, kędy jest majętność, pałac
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 288
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
inszych partykułach nie mały dostatek. Kwitnie tu Bractwo Naświętszego Ciała Pańskiego/ które jest wielkiemi Odpustami uprzywilejowane/ dla tego Bractwa bywa Kazanie co Piątek o Męce Pańskiej/ to Bractwo używa w Procesjach kap od spodu białych/ z wierzchu czerwonych kapturów. Kościół to barzo wesoły/ piękny/ ozdobny/ patet videntibus. Ma przy sobie kruchty trzy/ w tej od szkoły jest sznycerską robotą Historia Męki Pańskiej/ przy której ludzie nabożeństwa swego zażywają. Kościół ten i Klasztor de nouo restaurowany/ za staraniem X. Proboszcza wyżej mianowanego/ jest tu Szkoła przy tym Kościele/ Mistrz/ Kantor/ Studenci/ i młodziency do śpiewania: Ci wszyscy z Prowizjej Klasztornej żyją
inszych pártykułách nie máły dostátek. Kwitnie tu Bráctwo Naświętszego Ciáłá Páńskiego/ ktore iest wielkiemi Odpustámi vprzywileiowáne/ dla tego Bráctwá bywa Kazánie co Piątek o Męce Páńskiey/ to Bráctwo vżywa w Processyách kap od spodu białych/ z wierzchu czerwonych kápturow. Kośćioł to bárzo wesoły/ piękny/ ozdobny/ patet videntibus. Ma przy sobie kruchty trzy/ w tey od szkoły iest sznycerską robotą Historya Męki Páńskiey/ przy ktorey ludźie nabożenstwá swego záżywáią. Kośćioł ten y Klasztor de nouo restaurowány/ zá stárániem X. Proboszczá wyżey miánowánego/ iest tu Szkołá przy tym Kośćiele/ Mistrz/ Kántor/ Studenći/ y młodźiency do śpiewánia: Ci wszyscy z Prowizyey Klasztorney żyią
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 69
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
wyszedł, mniej mając rozsądku, Na Boskie prawo przy śmiertelnych znakach, Szlakują duszę z życiem w skrzepłych flakach. Potym balsamy, aloesy, mirry, W proźne kadłuby, proźniejsze perfumy, Ponasypują, z kąd będzie smród szczyry, Za który bioą Aptekarze sumy,
Z ludzkiego ciała zrobiwszy abuchty, Z resztą wyprawią do Kościelnej kruchty. O jakie głupstwo! kiedy bałwochwalców, Świat Chrześcijański przejął obyczaje, Ci narąbawszy różnych miąs kawalców, Bies im prognostyk z pluć, z wątroby, daje, My gorsi od nich, bo nie z bydląt bierzem, Wróżkę, lecz z ludzi, znać w BOGA nie wierzem: Ze ten własnego na śmierć wydał Syna
wyszedł, mniey maiąc rozsądku, Ná Boskie práwo przy śmiertelnych znákach, Szlákuią duszę z życiem w skrzepłych flakach. Potym bálsamy, alóésy, mirry, W proźne kádłuby, proźnieysze perfumy, Ponasypuią, z kąd będzie smrod szczyry, Zá ktory bioą Aptekárze sumy,
Z ludzkiego ciała zrobiwszy abuchty, Z resztą wypráwią do Kościelney kruchty. O iákie głupstwo! kiedy báłwochwalcow, Swiat Chrześciański przeiął obyczaie, Ci nárąbáwszy rożnych miąs káwalcow, Bies im prognostyk z pluc, z wątroby, daie, My gorsi od nich, bo nie z bydląt bierzem, Wrożkę, lecz z ludzi, znać w BOGA nie wierzem: Ze ten własnego ná śmierć wydał Syna
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 256
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
XXIV. Mieć tylko trzeba wzgląd na wymiar okien, które iść powinny nad Ksemsowaniem i na sklepienie. XXXVII. Długość i szerokość kościelnej struktury determinowaną, należy wydzielać na części. To jest determinować liczbę i szerokość tak kolumnacyj, jako i międzysłupia według danej wyżyj informacyj. Pobocznych zakrystyj i skarbcu churu, drzwi, okien, kruchty gdzie być powinna, miejsca Ołtarzy, etc. Który cały wymiar struktury Architekt powinien odrysować na karcie. Trojaki zaś jest abrys struktur u Architektów. Pierwszy, Ichnographia albo planta, która przez linie na karcie prowadzone wyraża długość szerokość i wszystkie anfrakty tak całej, jako i wszystkich części struktury. Biorąc podobieństwo od stopy ludzkiej która
XXIV. Mieć tylko trzeba wzgląd ná wymiar okien, ktore iść powinny nad Xemsowaniem y ná sklepienie. XXXVII. Długość y szerokość kościelney struktury determinowaną, należy wydzielać ná części. To iest determinować liczbę y szerokość ták kolumnacyi, iáko y międzysłupia według daney wyżyi informacyi. Pobocznych zakrystyi y skarbcu churu, drzwi, okien, kruchty gdzie być powinna, mieysca Ołtarzy, etc. Ktory cały wymiar struktury Architekt powinien odrysować ná karcie. Troiáki zaś iest abrys struktur u Architektow. Pierwszy, Ichnographia álbo planta, ktora przez linie ná karcie prowadzone wyraża długość szerokość y wszystkie anfrakty ták całey, iáko y wszystkich części struktury. Biorąc podobieństwo od stopy ludzkiey ktora
Skrót tekstu: BystrzInfArch
Strona: D
Tytuł:
Informacja architektoniczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
architektura, budownictwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743