/ aby przynamniej raz do roku (jeśli częściej do tego przysć nie mogą) do stołu Bożego przystępowali: One bowiem słowa Luterowe/ które położył w Przedmowie Katechizmu małego mówiąc: Kto Sakramentu Z. nie pragnie/ ani go używa przynamniej czterykroć do roku/ obawiać się trzeba/ żeby Sakramentu Z. nie wzgardzał/ i Krześcianinem nie był/ ścigają się na owe Krześciany/ którzy na Takowym miejscu mieszkają/ gdzie WieczerząPańską wedle ustawy Krystusowej mają/ także im jej indziej szukać nie trzeba: Lecz co się dotycze ludzi niemocnych i Umierających tak stanu zacnego/ jako i podłego/ cóżci czynić mają/ kiedy Sakramentu Z. Pragną/ a
/ áby przynamniey raz do roku (iesli częśćiey do tego przysć nie mogą) do stołu Bożego przystępowáli: One bowiem słowá Lutherowe/ ktore położył w Przedmowie Kátechizmu máłego mowiąc: Kto Sákrámentu S. nie prágnie/ áni go uzywa przynamniey czterykroć do roku/ obawiáć się trzebá/ żeby Sákrámentu S. nie wzgardzał/ y Krześćiáninem nie był/ śćigáią śię ná owe Krześćiány/ ktorzy ná Tákowym mieyscu mieszkáią/ gdźie WieczerząPáńską wedle ustáwy Krystusowey máią/ tákże im iey indźiey szukáć nie trzebá: Lecz co śię dotycze ludźi niemocnych y Umieráiących ták stanu zacnego/ iáko y podłego/ cożći czynić máią/ kiedy Sákrámentu S. Prágną/ á
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Diiiv
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
. 5. inEpist. Johan.
Quomodo, pyta Augustyn S. gloriaris Te esse Christianum? Nomen habes, et factum non habes. Tu factis ostende Te Christianum: Nam si factis Te non ostendis Christianum. omnes Te Christianum vocent; Quid Tibi prodest nomen, ubi res non invenitur? Jako się Ty chlubisz być Krześcianinem? Mówi Augustyn Z. Imię masz/ a Uczynku nie masz. Ty się rzeczą samą pokaż być Krześcianinem: Bo jeśli się skutkiem nie pokażesz Krześcianinem/ niech cię wszyscy Chrześcijaninem zową; Cóżci pomoże imię/ gdzie samej rzeczy nie masz?
Próżna tedy i daremna jest buta twoja/ kiedy mówisz/ Wierzę i wyznawam
. 5. inEpist. Iohan.
Quomodo, pyta Augustyn S. gloriaris Te esse Christianum? Nomen habes, et factum non habes. Tu factis ostende Te Christianum: Nam si factis Te non ostendis Christianum. omnes Te Christianum vocent; Quid Tibi prodest nomen, ubi res non invenitur? Iáko śię Ty chlubisz bydź Krześciáńinem? Mowi Augustyn S. Imię masz/ á Uczynku nie masz. Ty śię rzeczą sámą pokaż bydź Krześciáninem: Bo ieśli śię skutkiem nie pokażesz Krześciáninem/ niech ćię wszyscy Chrześciáninem zową; Cożći pomoże imię/ gdźie sámey rzeczy nie mász?
Prożna tedy y dáremna iest butá twoiá/ kiedy mowisz/ Wierzę y wyznawam
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Oiii
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
, et factum non habes. Tu factis ostende Te Christianum: Nam si factis Te non ostendis Christianum. omnes Te Christianum vocent; Quid Tibi prodest nomen, ubi res non invenitur? Jako się Ty chlubisz być Krześcianinem? Mówi Augustyn Z. Imię masz/ a Uczynku nie masz. Ty się rzeczą samą pokaż być Krześcianinem: Bo jeśli się skutkiem nie pokażesz Krześcianinem/ niech cię wszyscy Chrześcijaninem zową; Cóżci pomoże imię/ gdzie samej rzeczy nie masz?
Próżna tedy i daremna jest buta twoja/ kiedy mówisz/ Wierzę i wyznawam wszystkie Artykuły wiary ś. Krześciańskiej: Dlatego jestem prawdziwym Krześcianinem/ i koniecznie zbawion być muszę: Bo mówi
, et factum non habes. Tu factis ostende Te Christianum: Nam si factis Te non ostendis Christianum. omnes Te Christianum vocent; Quid Tibi prodest nomen, ubi res non invenitur? Iáko śię Ty chlubisz bydź Krześciáńinem? Mowi Augustyn S. Imię masz/ á Uczynku nie masz. Ty śię rzeczą sámą pokaż bydź Krześciáninem: Bo ieśli śię skutkiem nie pokażesz Krześciáninem/ niech ćię wszyscy Chrześciáninem zową; Cożći pomoże imię/ gdźie sámey rzeczy nie mász?
Prożna tedy y dáremna iest butá twoiá/ kiedy mowisz/ Wierzę y wyznawam wszystkie Artykuły wiáry ś. Krześciáńskiey: Dlatego iestem prawdźiwym Krześciáninem/ y koniecznie zbáwion bydź muszę: Bo mowi
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Oiii
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
ostende Te Christianum: Nam si factis Te non ostendis Christianum. omnes Te Christianum vocent; Quid Tibi prodest nomen, ubi res non invenitur? Jako się Ty chlubisz być Krześcianinem? Mówi Augustyn Z. Imię masz/ a Uczynku nie masz. Ty się rzeczą samą pokaż być Krześcianinem: Bo jeśli się skutkiem nie pokażesz Krześcianinem/ niech cię wszyscy Chrześcijaninem zową; Cóżci pomoże imię/ gdzie samej rzeczy nie masz?
Próżna tedy i daremna jest buta twoja/ kiedy mówisz/ Wierzę i wyznawam wszystkie Artykuły wiary ś. Krześciańskiej: Dlatego jestem prawdziwym Krześcianinem/ i koniecznie zbawion być muszę: Bo mówi sam zbawiciel: Kto uwierzy/ a okrzci
ostende Te Christianum: Nam si factis Te non ostendis Christianum. omnes Te Christianum vocent; Quid Tibi prodest nomen, ubi res non invenitur? Iáko śię Ty chlubisz bydź Krześciáńinem? Mowi Augustyn S. Imię masz/ á Uczynku nie masz. Ty śię rzeczą sámą pokaż bydź Krześciáninem: Bo ieśli śię skutkiem nie pokażesz Krześciáninem/ niech ćię wszyscy Chrześciáninem zową; Cożći pomoże imię/ gdźie sámey rzeczy nie mász?
Prożna tedy y dáremna iest butá twoiá/ kiedy mowisz/ Wierzę y wyznawam wszystkie Artykuły wiáry ś. Krześciáńskiey: Dlatego iestem prawdźiwym Krześciáninem/ y koniecznie zbáwion bydź muszę: Bo mowi sam zbáwićiel: Kto uwierzy/ á okrzci
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Oiii
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
nie masz. Ty się rzeczą samą pokaż być Krześcianinem: Bo jeśli się skutkiem nie pokażesz Krześcianinem/ niech cię wszyscy Chrześcijaninem zową; Cóżci pomoże imię/ gdzie samej rzeczy nie masz?
Próżna tedy i daremna jest buta twoja/ kiedy mówisz/ Wierzę i wyznawam wszystkie Artykuły wiary ś. Krześciańskiej: Dlatego jestem prawdziwym Krześcianinem/ i koniecznie zbawion być muszę: Bo mówi sam zbawiciel: Kto uwierzy/ a okrzci się/ zbawion będzie. Ja wierzęj ochrzczon jestem; Dlatego zbawion będę.
Prawda to nieomylna/ że/ kto w Pana Krustusa wierzy/ i ochrzczon jest/ zbawion będzie; Ale potrzeba taką wiarę dobrymi uczynkami/ pobożnym i świątobliwym
nie masz. Ty śię rzeczą sámą pokaż bydź Krześciáninem: Bo ieśli śię skutkiem nie pokażesz Krześciáninem/ niech ćię wszyscy Chrześciáninem zową; Cożći pomoże imię/ gdźie sámey rzeczy nie mász?
Prożna tedy y dáremna iest butá twoiá/ kiedy mowisz/ Wierzę y wyznawam wszystkie Artykuły wiáry ś. Krześciáńskiey: Dlatego iestem prawdźiwym Krześciáninem/ y koniecznie zbáwion bydź muszę: Bo mowi sam zbáwićiel: Kto uwierzy/ á okrzci śię/ zbáwion będźie. Ia wierzęy okrzczon iestem; Dlatego zbáwion będę.
Prawdá to nieomylna/ że/ kto w Páná Krustusá wierzy/ y okrzczon iest/ zbáwion będźie; Ale potrzebá táką wiárę dobrymi uczynkámi/ pobożnym y świątobliwym
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Oiii
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
gdzie Wieczerzy Pańskiej według Religii/ wiary/ i nabożeństwa swego mieć nie mogą? D iii. a. XXI. O których Krześcianinach D. Luterus w tych słowiech mówi: Kto Sakramentu Z. nie pragnie/ ani go używa przynamniej czterykroć do roku/ obawiać się trzeba/ żeby Sakramentu Z. nie wzgardzał/ i Krześcianinem nie był? D iii. b. XXII. Którzy Scribentowie piszą o onym Mężu/ który w niewoli Tureckiej miedzy Wielkonocą i Świątkami ciężko na polu robiąć wesołe Piosnki Wielkonocne o zmartwych wstaniu Krystusowym śpiewał/ i jako/ będąc pytany/ dawnoby nie przystępował/ odpowiedział? E. a. A ponieważ in margine
gdźie Wieczerzy Páńskiey według Religiey/ wiáry/ y nabożeństwá swego mieć nie mogą? D iii. a. XXI. O ktorych Krześćiáninách D. Lutherus w tych słowiech mowi: Kto Sákrámentu S. nie prágnie/ áni go używa przynamniey czterykroć do roku/ obawiáć śię trzebá/ żeby Sákrámentu S. nie wzgardzał/ y Krześciáninem nie był? D iii. b. XXII. Ktorzy Scribentowie piszą o onym Mężu/ ktory w niewoli Tureckiey miedzy Wielkonocą y Swiątkámi ćięszko ná polu robiąć wesołe Piosnki Wielkonocne o zmartwych wstániu Krystusowym śpiewał/ y iáko/ będąc pytány/ dawnoby nie przystępował/ odpowiedźiał? E. a. A ponieważ in margine
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Ddiiiiv
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679