iż szatani są rozmaici/ jedni z najnisszego chóru anielskiego/ którz małe męki (oprócz utraty rozkoszy niebieskich/ do których na wieki wieczne nie przyidą) jako za małe grzechy cierpią/ ci żadnego obrazie niemogą/ zwłaszcza szkodliwie/ ale tylko osobliwie żarty/ abo figle stroją/ z których niektórzy są latawcami/ abo latawicami/ trapiący ludzie w nocy/ abo ich grzechem cielesnym mażący. Nie dziw że się i tymi igrzyskami bawią: utwierdza się to z słów Kasiana/ który mówi/ że tak wiele jest duchów nieczystych/ jako wiele w ludziach zabaw. Ponieważ w Norwegiej jest wiele takich szatanów szyderzów/ i frantów/ których tam pospolitym językiem
iż szátáni są rozmáići/ iedni z naynisszego choru anielskiego/ ktorz máłe męki (oprocz vtráty roskoszy niebieskich/ do ktorych ná wieki wiecżne nie przyidą) iáko zá máłe grzechy ćierpią/ ći żadnego obráźie niemogą/ zwłasczá szkodliwie/ ále tylko osobliwie żárty/ ábo figle stroią/ z ktorych niektorzy są latáwcámi/ ábo latáwicámi/ trapiący ludźie w nocy/ ábo ich grzechem cielesnym máżący. Nie dźiw że sie y tymi igrzyskámi báwią: vtwierdza sie to z słow Kásianá/ ktory mowi/ że ták wiele iest duchow niecżystych/ iáko wiele w ludźiách zabaw. Ponieważ w Norwegiey iest wiele tákich szátánow szyderzow/ y frántow/ ktorych tám pospolitỹ ięzykiem
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 58
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
ludzi/ czyli też szatani? Teolog. Z dokończenia rozdziału przeszłego domyślić się możesz/ iż więtsze podobieństwo jest/ że nie są dusze/ ale zgoła szatani/ między którymi jest różnica/ bo jedni są którzy nikogo obrazić nie mogą/ zwłaszcza szkodliwie/ ale tylko żartami się bawią. Drudzy są których latawcami/ abo latawicami zowiemy trapiący ludzie w nocy/ abo plugastwem cielesnym ich mażący. Inszy są/ którzy moc mają ludzi szkodliwie trapić/ i onych zabijać. O których tak mówi Kasianus. Tak wiele jest duchów nieczystych/ jak wiele jest w ludziach zabaw. Wiele ich jest abowiem szyderzów/ abo frantów/ których pospólstwo pogany zowie: ci
ludźi/ czyli też szátáni? Theolog. Z dokończenia rozdźiału przeszłego domyślić sie możesz/ iż więtsze podobieństwo iest/ że nie są dusze/ ále zgołá szátáni/ między ktorymi iest roznicá/ bo iedni są ktorzy nikogo obráźić nie mogą/ zwłasczá szkodliwie/ ále tylko żártámi sie báwią. Drudzy są ktorych latáwcámi/ ábo latáwicámi zowiemy trapiący ludźie w nocy/ ábo plugástwem cielesnym ich máżący. Inszi są/ ktorzy moc máią ludźi szkodliwie trapić/ y onych zábiiác. O ktorych ták mowi Kássianus. Ták wiele iest duchow nieczystych/ iák wiele iest w ludźiách zábaw. Wiele ich iest ábowiem szyderzow/ ábo frántow/ ktorych pospolstwo pogány zowie: ći
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 307
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
nieprzyjiaciele ad vincĕ tium donatistá. O mnichach Augustyn Z. Część Wtóra złość białychgłów złej białejgłowy konterfekt Białogłowskie występki są z przyrodzenia. Łzy białegłowy. Młotu na Czarownice Białegłowy dobre Królestwo Węgierskie za sprawią białejgłowy w Chrystusa uwierzyło i insze także królestwa Część Wtóra ROZDZIAŁ IX. O trojakiej pomście abo karaniu. I jeśli szatani latawcami abo latawicami stawają się dowody i przykłady.
Mrówki na ludzie im szkodzące wilgotność jakąś ostrą z siebie wypuszczają: którą nie tak szkodzą/ jako psczoły swoim nieprzyjaciołom. Są abowiem dwie wwładze każdej stworzonej rzeczy z Boskiej opatrzności wrodzone/ władza gniewliwa i pożądająca. Tą rzeczy sobie pożytecznych każde stworzenie pragnie/ ona rzeczy szkodlliwe odpędza. Co
nieprzyjiaćiele ad vincĕ tium donatistá. O mnichách Augustyn S. Część Wtora złość białychgłow złey białeygłowy konterfekt Biáłogłowskie występki są z przyrodzenia. Lzy białegłowy. Młotu ná Czárownice Białegłowy dobre Krolestwo Węgierskie zá spráwią białeygłowy w Chrystusá vwierzyło y insze tákże krolestwá Część Wtora ROZDZIAŁ IX. O troiákiey pomśćie ábo karániu. Y iesli szátáni latáwcámi ábo latawicámi stawáią się dowody y przykłády.
MRowki ná ludźie im szkodzące wilgotność iákąś ostrą z śiebie wypusczáią: ktorą nie ták szkodzą/ iáko pscżoły swoim nieprzyiaćiołom. Są ábowiem dwie wwładze káżdey stworzoney rzeczy z Boskiey opátrznośći wrodzone/ władza gniewliwa y pożądáiąca. Tą rzeczy sobie pożytecznych káżde stworzenie prágnie/ oná rzeczy szkodlliwe odpądza. Co
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 360
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
były/ a moc ich ludziom szkodzić przez pięć miesięcy. I miały nad sobą króla anioła przepaści/ któremu imię wygubiający. Uczeń. O karaniu bacznym/ i niebacznym dosyć szeroko wiele ich pisało. Ale jedna rzecz jest wątpliwa/ której wiele ich wiary nie dodawa/ to jest: żeby z szatanów niektórzy bywali latawcami abo latawicami. Cobym tedy miał o tym rozumieć proszę naucz mię. Teolog[...] . zmiankę pytania tego Augustyn ś. czyni/ ale zdania swego o nim niedaje/ gdzie tak mówi: Jeśli mogła Wenus spółkowania z Anhizeszem Eneasza urodzić: abo Mars spółkowania z młodszą córką królewską/ Romulusa spłodzić/ nie pytajmy się o tym
były/ á moc ich ludźiom szkodźić przez pięc mieśięcy. Y miáły nád sobą krolá ániołá przepáśći/ ktoremu imę wygubiáiący. Vczeń. O karániu bácżnym/ y niebácżnym dosyć szeroko wiele ich pisáło. Ale iedná rzecż iest wątpliwa/ ktorey wiele ich wiáry nie dodawa/ to iest: żeby z szátánow niektorzy bywáli latáwcámi ábo latáwicámi. Cobym tedy miał o tym rozumiec proszę náucz mię. Theolog[...] . zmiánkę pytánia tego Augustyn ś. czyni/ ále zdánia swego o nim niedáie/ gdźie ták mowi: Iesli mogłá Wenus społkowánia z Anhizeszem AEneaszá vrodźić: ábo Mars społkowánia z młodszą corką krolewską/ Romulusá spłodźić/ nie pytaymy sie o tym
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 364
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
parają. Czego nieprzyznawać jest wielki niewstyd. Poty Augustyn. Na co się inszy wszyscy Doktorowie zgadzają/ a Tomasz Z. głupstwu to przypisuje/ ktoby temu nie wierzył. Niewspominam historyj wielu dowodnych tak Katolickich jako i Pogańskich/ które wszytkie latawce przyznawają. Dla którejby zaś przyczyny szatani czynili się latawcami abo latawicami/ może[...] się dorozumieć/ iż dla tego/ żeby grzechem cielesnym człowieka z obu miar mazali/ to jest na duszy i na ciele/ w którym zmazaniu osobliwie się kochają. Przeto po wyliczeniu wszytkich przywar wszeteczeństwa od których Pan Bóg lud swój chciał mieć czystym/ a poganie nimi barzo byli splugawieni/ mówi tenże w
paráią. Czego nieprzyznáwáć iest wielki niewstyd. Poty Augustyn. Ná co się inszi wszyscy Doktorowie zgadzáią/ á Thomasz S. głupstwu to przypisuie/ ktoby temu nie wierzył. Niewspominam historiy wielu dowodnych ták Kátolickich iáko y Pogáńskich/ ktore wszytkie latáwce przyznawáią. Dla ktoreyby záś przyczyny szátáni cżynili sie latáwcámi ábo latáwicámi/ może[...] sie dorozumieć/ iż dla tego/ żeby grzechem cielesnym człowieká z obu miar mázáli/ to iest ná duszy y ná ciele/ w ktorym zmázániu osobliwie sie kocháią. Przeto po wylicżeniu wszytkich przywar wszeteczeństwá od ktorych Pan Bog lud swoy chćiał mieć czystym/ á pogánie nimi bárzo byli splugáwieni/ mowi tenże w
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 364
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614