, i wszytkie prawa brzydzą się. Mówi zbowiem sam u Mojżesza: Czarownikom nie dopuszczaj żyć na ziemi, i niech żaden z nich nie mieszka w krainie twojej, żeby cię snadż do grzechu nie przywodzili, jako wszetecznica na garle bywa karana, i nie dopuszczają się jej błąkać między ludźmi. A na drugim miejscu w Lewityku: Dusza któraby się udała do wieszczków i czarowników, i obcowałaby z nimi, obrócę twarz swoję przeciwko niej, i wygładzę ją z pośrzodku ludu mego. I zaś niżej: Mąż abo niewiasta którzyby mieli w sobie ducha wieszczego niech śmiercią umrą, i mają być takowi kamionowani. To dekreta Boskie, których
, y wszytkie prawa brzydzą się. Mowi zbowiem sam v Moyzesza: Czarownikom nie dopusczay życ na ziemi, y niech żaden z nich nie mieszka w krainie twoiey, żeby ćię snadż do grzechu nie przywodzili, iako wszetecznica na garle bywa karana, y nie dopusczaią sie iey błąkać między ludzmi. A na drugim mieyscu w Lewityku: Dusza ktoraby sie vdała do wiesczkow y czarownikow, y obcowałaby z nimi, obrocę twarz swoię przećiwko niey, y wygładzę ią z pośrzodku ludu mego. Y zaś niżey: Mąż abo niewiasta ktorzyby mieli w sobie ducha wiesczego niech śmiercią vmrą, y maią bydz takowi kámionowáni. To dekretá Boskie, ktorych
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 5
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
cierpieć takiego znaku cudzołoztwa. Toż baby czynią/ gdy z nalezienia grosza jednego we śnie znak szczęścia wielkiego opowiedają. A gdy się zaś o skarbie śni/ za znak nieszczęścia to sobie mają. Także przykazał/ żeby naczynia wszytkie nakrywane były/ a któreby wieka niemiało/ żeby nieczystym było poczytane. Także w Lewityku 19. Nie będziecie strzydz wkoło włosów/ ani będziecie golić brody/ czynili to abowiem poganie ku uczciwości bałwanom. Także zakazał Deuteron: 22. Żeby mężowie niechodzili w szatach białogłowskich/ ani białegłowy w szatach męskich. Abowiem to zwykły były one czynić ku uczciwości bogini Wenery/ a mężowie ku uczciwości Marsa/ i Priapusa
cierpieć tákiego znáku cudzołoztwá. Toż báby czynią/ gdy z nálezienia groszá iednego we śnie znák sczęśćia wielkiego opowiedáią. A gdy sie záś o skárbie sni/ zá znák niesczęśćia to sobie máią. Tákże przykazał/ żeby naczynia wszytkie nákrywáne były/ á ktoreby wieká niemiáło/ żeby nieczystym było poczytáne. Tákże w Lewityku 19. Nie będźiećie strzydz wkoło włosow/ áni będźiecie golić brody/ czynili to ábowiem pogánie ku vczciwośći báłwánom. Tákże zákazał Deuteron: 22. Zeby mężowie niechodźili w szátách białogłowskich/ áni białegłowy w szátách męskich. Abowiem to zwykły były one czynić ku vcżciwośći bogini Wenery/ á mężowie ku vczćiwośći Marsá/ y Pryapusá
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 284
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
/ może[...] się dorozumieć/ iż dla tego/ żeby grzechem cielesnym człowieka z obu miar mazali/ to jest na duszy i na ciele/ w którym zmazaniu osobliwie się kochają. Przeto po wyliczeniu wszytkich przywar wszeteczeństwa od których Pan Bóg lud swój chciał mieć czystym/ a poganie nimi barzo byli splugawieni/ mówi tenże w Lewityku 18. Nie maszcie się tym wszytkim/ czym pomazane są narody/ które ja wyrzucę przed obliczność waszę/ od których ziemia jest zmazana/ której nieprawość ja karać będę. Na te słowa gloza mówi/ szatani dla wielkiej liczby swojej/ są nazwani wszelkimi narody/ którzy acz się w każdym grzechu kochają/ osobliwie wszakże
/ może[...] sie dorozumieć/ iż dla tego/ żeby grzechem cielesnym człowieká z obu miar mázáli/ to iest ná duszy y ná ciele/ w ktorym zmázániu osobliwie sie kocháią. Przeto po wylicżeniu wszytkich przywar wszeteczeństwá od ktorych Pan Bog lud swoy chćiał mieć czystym/ á pogánie nimi bárzo byli splugáwieni/ mowi tenże w Lewityku 18. Nie maszćie sie tym wszytkim/ czym pomázáne są narody/ ktore ia wyrzucę przed obliczność wászę/ od ktorych ziemiá iest zmázána/ ktorey niepráwość ia karác będę. Ná te słowá glozá mowi/ szátáni dla wielkiey licżby swoiey/ są názwáni wszelkimi narody/ ktorzy ácz sie w káżdym grzechu kocháią/ osobliwie wszákże
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 364
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614