przeczytali. Przybyło więcej Książąt i Miast skonfederowanych Protestantckich rezolwowanych orężem bronić Sekty swojej. Interym że Wojna Turecka nad karkiem wisiała, uczyniony Pokoj z Protestantami, do Konsylium przyszłego; obligowali się, że żadna strona in negotio Religii, Litem wszczynać nie ma. Napisany Dekret Roku Pańskiego 1532. Od Miasta tedy Augusta, Religia Luteranów zwać się poczęła Augustana Confessio. Roku potym 1548 Wojna znowu z Protestantami zajęła się, Smalcaldicum Bellum nazwana od Miasta Smalcaldia, gdzie potyczka była, na której Protestantes przegrali, Saski Elektor i Lancgraf Hassji, pobrani na Wojnie, całe poddali się Niemcy, oprócz Magdeburgu. Wkrótce potym Maurycy Saski Książę niespodzianie uderzył na Cesarza,
przeczytali. Przybyło więcey Xiążąt y Miast skonfederowanych Protestantckich rezolwowanych orężem bronić Sekty swoiey. Interim że Woyna Turecka nad karkiem wisiała, uczyniony Pokoy z Protestantámi, do Koncilium przyszłego; obligowali się, że żadna strona in negotio Religii, Litem wszczynać nie ma. Napisány Dekret Roku Pańskiego 1532. Od Miasta tedy Augusta, Religia Luteranow zwać się poczęła Augustana Confessio. Roku potym 1548 Woyna znowu z Protestantami zaięłá się, Smalcaldicum Bellum názwána od Miasta Smalcaldia, gdzie potyczka byłá, na ktorey Protestantes przegrali, Sáski Elektor y Lancgraff Hassii, pobráni na Woynie, całe poddáli się Niemcy, oprocz Magdeburgu. Wkrotce potym Maurycy Saski Xiąże niespodzianie uderzył na Cesarza,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1125
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, bawił się lukubracją. Żył około Roku 145.
Iacobus GRETSERUS Szwab Jezuita, który w Ingolstadium Bawarskim Mieście uczył lat 24. Teologii, sto 50 ksiąg napisał in omni literaturae, częścią z Greckiego i Francuskiego języka na Łaciński przetłumaczył, z których wiele do druku podano w Ratisbonie mówi Henryk Niderndorf. Wielki to był triumphator Luteranów, owszem wszytkich malleus Haereticorm. Inter alia memorata napisał też dwa Tomy in 4to de Cruce, alias cokolwiek o Krzyżu może być sciendorum, jako to forma instrumenta, czczenie, cuda, Hymny, z Ojców Greckich i Łacińskich, opisał z wielkim Czytelnika profitem. Magistrat Marchdorfeński, iż się tam urodził Gretserus ten, gdy
, bawił się lukubracyą. Zył około Roku 145.
Iacobus GRETSERUS Szwab Iezuita, ktory w Ingolstadium Bawarskim Mieście uczył lat 24. Teologii, sto 50 ksiąg napisał in omni literaturae, częścią z Greckiego y Francuskiego ięzyka na Łaciński przetłumaczył, z ktorych wiele do druku podano w Ratisbonie mowi Henryk Niderndorff. Wielki to był triumphator Luteranow, owszem wszytkich malleus Haereticorm. Inter alia memorata napisał też dwa Tomy in 4to de Cruce, alias cokolwiek o Krzyżu może bydź sciendorum, iako to forma instrumenta, czczenie, cuda, Hymny, z Oycow Greckich y Łacińskich, opisał z wielkim Czytelnika profitem. Magistrat Marchdorffeński, iż się tam urodził Gretserus ten, gdy
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 633
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
mówi ś Tomas w takiej materii) á Societate vident se non posse efficaci ratione diuidere saltem infamando seiungant. Z tych Zelotów afektom swym unosić się dającym, i złej swej woli (zelo non secundum scientiam Akademii broniąc) dosyć czyniących, jedni Receptę trucizny Kościoła Bożego i Państw Chrześcijańskich z Jesuitów stroili, pobożność ich z pobożnością Luteranów, i postępki z postępkami ludzi bez sumnienia i Boga żyjących równając drudzy proroctwa o duchowięństwie niekarnym i w odszczepięństwie sub tempus Schismatis, rozerwania Kościoła Bożego dopomagającym, przed kilka set lat ś. Hildegardze obwieszczone, i dawno spełnione, onym przywłaszczali, i przystosowali; i to oboje po Kościołach różnych lepili domy Boże placem rozboju sławy
mowi ś Thomas w tákiey máteryey) á Societate vident se non posse efficaci ratione diuidere saltem infamando seiungant. Z tych Zelotow affektom swym vnośić się dáiącym, y złey swey woli (zelo non secundum scientiam Akádemiey broniąc) dośyć czyniących, iedni Receptę trucizny Kośćiołá Bożego y Páństw Chrześćiáńskich z Iesuitow stroili, pobożność ich z poboznośćią Luteranow, y postępki z postępkámi ludźi bez sumnienia y Bogá zyiących rownáiąc drudzy proroctwá o duchowięństwie niekárnym y w odszczepięństwie sub tempus Schismatis, rozerwánia Kośćiołá Bożego dopomagáiącym, przed kilka set lat ś. Hildegardze obwieszczone, y dawno spełnione, onym przywłaszczáli, y przystosowáli; y to oboie po Kośćiołách roznych lepili domy Boże plácem rozboiu sławy
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 5
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
. Przynamniej im pieprz, szafran drogo przedawajcie, I funtem nieprawdziwym skąpo namierzajcie. Odp (u) ście mi, jesteście barzo wielcy głupcy, Chociajeście jakoby bogatymi kupcy. Oto nam już we Gdańsku farę odejmują, Katedrę wam kazaniem swoim profanują. Chociaj nad radne pany ledwie ich co więcej, A was, mych luteranów, tak wiele tysięcy. Po chwili się zaś do was i w Wilnie wśrubują, Bo-ć się i tam na ruskim, nie na swym, fundują. A jak Michał Archanioł podle zboru stanie, Będzież tam diabeł w strachu, o mój drogi panie! Ale-ć się i sam Kalwin ledwie tu nie
. Przynamniej im pieprz, szafran drogo przedawajcie, I funtem nieprawdziwym skąpo namierzajcie. Odp (u) ście mi, jesteście barzo wielcy głupcy, Chociajeście jakoby bogatymi kupcy. Oto nam już we Gdańsku farę odejmują, Katedrę wam kazaniem swoim profanują. Chociaj nad radne pany ledwie ich co więcej, A was, mych luteranów, tak wiele tysięcy. Po chwili sie zaś do was i w Wilnie wśrubują, Bo-ć sie i tam na ruskim, nie na swym, fundują. A jak Michał Archanioł podle zboru stanie, Będzież tam diabeł w strachu, o mój drogi panie! Ale-ć się i sam Kalwin ledwie tu nie
Skrót tekstu: ChądzJRelKontr
Strona: 304
Tytuł:
Relacja
Autor:
Jan Chądzyński
Drukarnia:
Drukarnia Jezuicka
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
w jakich jest terminach 109 Złemu wczas zabiegać 120 Złota baba/ którą Jugrowie/ Obdorani i Kondorani chwalą 133. Złotnictwem nawięcej się bawią Żydzi w Abbasiej 209. Zmudź co ma za sekty 117. Znaki niejakie Chrześcijańsk. w Afryke 227. Zony po śmierci mężów kędy się palą 137. Zwinglius zabit 7. Potępiony od Luteranów 9. Zurycht zaraził 19 Zwinglianów przymioty 3. Różność ich od Luteranów 9. Mają szkołę w Wilnie 117. Zwinga kraina nawróciła się. 39. Żydzi jako i kędy rozproszeni 141. etc. Zyszka hetman Hussitów 25. Koniec Regestru REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. CZEŚCI CZWARTEJ
w iákich iest terminách 109 Złemu wczás zábiegáć 120 Złota bábá/ ktorą Iugrowie/ Obdorani y Condorani chwalą 133. Złotnictwem nawięcey sie báwią Zydzi w Abbásiey 209. Zmudź co ma zá sekty 117. Znáki nieiákie Chrześćiánsk. w Africe 227. Zony po śmierći mężow kędy się palą 137. Zwinglius zábit 7. Potępiony od Luteranow 9. Zuricht záráził 19 Zwinglianow przymioty 3. Rozność ich od Lutheranow 9. Máią szkołę w Wilnie 117. Zwingá kráiná náwroćiłá się. 39. Zydzi iáko y kędy rosproszeni 141. etc. Zyszká hetman Hussitow 25. Koniec Regestru REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. CZESCI CZWARTEY
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 16
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
Jugrowie/ Obdorani i Kondorani chwalą 133. Złotnictwem nawięcej się bawią Żydzi w Abbasiej 209. Zmudź co ma za sekty 117. Znaki niejakie Chrześcijańsk. w Afryke 227. Zony po śmierci mężów kędy się palą 137. Zwinglius zabit 7. Potępiony od Luteranów 9. Zurycht zaraził 19 Zwinglianów przymioty 3. Różność ich od Luteranów 9. Mają szkołę w Wilnie 117. Zwinga kraina nawróciła się. 39. Żydzi jako i kędy rozproszeni 141. etc. Zyszka hetman Hussitów 25. Koniec Regestru REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. CZEŚCI CZWARTEJ, KSIĘGI PIERWSZE. W których się opisują wszelakie wiary abo sekty,
Iugrowie/ Obdorani y Condorani chwalą 133. Złotnictwem nawięcey sie báwią Zydzi w Abbásiey 209. Zmudź co ma zá sekty 117. Znáki nieiákie Chrześćiánsk. w Africe 227. Zony po śmierći mężow kędy się palą 137. Zwinglius zábit 7. Potępiony od Luteranow 9. Zuricht záráził 19 Zwinglianow przymioty 3. Rozność ich od Lutheranow 9. Máią szkołę w Wilnie 117. Zwingá kráiná náwroćiłá się. 39. Zydzi iáko y kędy rosproszeni 141. etc. Zyszká hetman Hussitow 25. Koniec Regestru REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. REGESTR. CZESCI CZWARTEY, KSIĘGI PIERWSZE. W ktorych się opisuią wszelákie wiáry ábo sekty,
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 16
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
pamięci wiecznej dla zatrzymania szczerej nauki Chrześcijańskiej/ nie tylo w swych państwach/ ale też we wszytkim Cesarstwie: bo gdy od roku 1520. na Sejmie w Spirze napierali się upornie niektóre książęta Luterskie/ aby im pozwolono którego kościoła; zastawił się im spaniale w tym Jerzy Bawarczyk Biskup onego miasta. Książę Jerzy potym pod wojną Luteranów przeciw Karłowi V. prawie sam z Książąt Niemieckich ratował Cesarza póki jeszcze był słaby/ i nie miał sił; aby był mógł stawić pole i oprzeć się upornym poddanym. Albertus jego namiestnik wywołał z swoich państw/ ktoby tylko niechciał wierzyć i żyć po Katolicku: wprowadził Jezuity do swych miast/ do Ingolstadu/
pámięći wieczney dla zátrzymánia sczerey náuki Chrześćiáńskiey/ nie tylo w swych páństwách/ ále też we wszytkim Cesárstwie: bo gdy od roku 1520. ná Seymie w Spirze nápieráli się vpornie niektore kśiążętá Luterskie/ áby im pozwolono ktorego kośćiołá; zástáwił się im spániále w tym Ierzy Báwárczyk Biskup onego miástá. Kśiążę Ierzy potym pod woyną Luteranow przećiw Kárłowi V. práwie sam z Kśiążąt Niemieckich rátował Cesárzá poki iescze był słáby/ y nie miał śił; áby był mogł stáwić pole y oprzeć się vpornym poddánym. Albertus iego namiestnik wywołał z swoich państw/ ktoby tylko niechćiał wierzyć y żyć po Kátholicku: wprowádźił Iezuity do swych miast/ do Ingolstadu/
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 32
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
w Odenardo/ w Brukseles/ w Utrech. Ojcowie Z. Franciszka wyrzuceni byli z Delfu: ciż/ i Kartuzjani z Amsterdamu. Brukselenczykowie nalegali/ aby im dopuszczono kazania heretyckiego; i już bez wszelkiego pozwolenia/ kazano po powiatach Burges/ Guanto/ Hipre/ Odenardo: już też Antuerp był jakoby Babilonem Luteranów/ Kalwinistów/ i Nowochrzczeńców: i przybył tam był z Niemiec Flaccus Ilirycus/ z piącią inszych biesag szatańskich. I takci ono miasto/ pełne nie dawno nabożeństwa i pokoju/ i obyczajów pełnych/ zostało prędko/ placem kąkolu i Konfuzji/ szkołą bluźnierstwa/ sztokiem desperacji i szaleństwa/ obroną błędów/ naczyniem herezyj.
w Odenárdo/ w Bruxelles/ w Vtrech. Oycowie S. Fránćiszká wyrzuceni byli z Delfu: ćiż/ y Kártuzyáni z Amsterdamu. Bruxelenczykowie nálegáli/ áby im dopusczono kazánia haeretyckiego; y iuż bez wszelkiego pozwolenia/ kazano po powiátách Burges/ Guánto/ Hipre/ Odenárdo: iuż też Antuerp był iákoby Bábilonem Lutheranow/ Kálwinistow/ y Nowochrzczeńcow: y przybył tám był z Niemiec Fláccus Illiricus/ z piąćią inszych biesag szátáńskich. Y tákći ono miásto/ pełne nie dawno nabożeństwá y pokoiu/ y obyczáiow pełnych/ zostáło prędko/ plácem kąkolu y Confusiey/ szkołą bluźnierstwá/ sztokiem desperatiey y szaleństwá/ obroną błędow/ naczyniem haeresiy.
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 100
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
zatkacie usta owym/ którzy nam to niesłusznie zadawają/ jakobyśmy My ludziom naszym dobre Uczynki czynić zakazowali/ i onym wszelakiej swejwoli pozwalali. Esa. 29. v. 13. Augustianus lib. cont. Epist. Parmon. c. 7. Jacób. I. v. 12.
Więc mówią: U was Luteranów wolno kraść/ rozbijać/ cudzołożyć/ i źle czynić/ gdyż zakazujecie dobrych Uczynków. I. Tim. I. v. 18. seq.
Wielka się nam krzywda w tej mierze przed Bogiem/ i przed światem dzieje; Bo My upominamy każdego do dobrych Uczynków/ i do pobożności Krześciańskiej /aby bojował dobry bój
zátkaćie ustá owym/ ktorzy nam to niesłusznie zádawáią/ iákobysmy My ludźiom nászym dobre Uczynki czynić zákázowáłi/ y onym wszelákiey sweywoli pozwaláli. Esa. 29. v. 13. Augustianus lib. cont. Epist. Parmon. c. 7. Iacob. I. v. 12.
Więc mowią: U was Lutheránow wolno kráść/ rozbiiać/ cudzołożyć/ y źle czynić/ gdyż zákázuiećie dobrych Uczynkow. I. Tim. I. v. 18. seq.
Wielka śię nam krzywdá w tey mierze przed Bogiem/ y przed świátem dźieie; Bo My upominamy káżdego do dobrych Uczynkow/ y do pobożnosći Krześciáńskiey /áby boiował dobry boy
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Oiiii
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
przeciwko starczyznie o Nieższczęśliwą wojny Prosekucyją i o zgubienie tak wiela Ludzi co Cesarz składając na Wezera kazał go in Publico foro Udusić chcąc z siebie zwalic insultum Populi alec tego postaremu i sam potym nieuszedł ale ruszony de Throno .
Z wielką tedy ten Rok odprawił się szczęśliwością i wszystkim Narodom Chrześcijańskim z pociechą oprócz samych Luteranów którzy Pana Boga oto prosili żeby dał zwycięstwo Turkom, Bo Tekieli Rebelizant który przy Turkach stawa dla tego że by gu Luterańskie Prowincyje Suplementowały Piniądzmi puścił ten Tuman między nich że Turcy eo fine Wojnę ponieśli że by Relligią Rzymską zniszczyć a Luterańską na to Miejsce postanowić po Całej Europie. Dlatego tedy Pana Boga prosząc wielkie Nabożeństwa odprawowali
przeciwko starczyznie o Nieszszczęsliwą woyny Prosekucyią y o zgubienie tak wiela Ludzi co Cesarz składaiąc na Wezera kazał go in Publico foro Udusić chcąc z siebie zwalic insultum Populi alec tego postaremu y sąm potym nieuszedł ale ruszony de Throno .
Z wielką tedy ten Rok odprawił się szczęsliwoscią y wszystkim Narodom Chrzescianskim z pociechą oprocz samych Luteranow ktorzy Pana Boga oto prosili żeby dał zwycięstwo Turkom, Bo Tekieli Rebellizant ktory przy Turkach stawa dla tego że by gu Luteranskie Prowincyie Supplementowały Piniądzmi puscił ten Tuman między nich że Turcy eo fine Woynę poniesli że by Relligią Rzymską zniszczyć a Luteranską na to Mieysce postanowić po Całey Europie. Dlatego tedy Pana Boga prosząc wielkie Nabozenstwa odprawowali
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 277
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688