jedności niektórych jej Biskupów rozpustny żywot odtrącał/ dawszy to słabości skłonnemu do wszytkiego złego przyrodzeniu człowieczemu/ owym samym in amorem et amplexum eius, powabić się dajmy/ że jeśli i był który Biskup Rzymski zły i niezbożny żywotem/ ale wiarą zły i niezbożny nie był ni jeden. Marcellinus jeśli się pośliznął/ powstał: i męczeńską śmiercią tego/ prze miłość jego samego/ wyznał/ którego się był przestrach mąk doczesnych zaprzał. Jeśli toż ucierpiał był i Liberius: i ten Panu swemu był padł/ panu swemu i zaś powstał. Honorus po śmierci od Heretyków Monotelitów za jedynomyślnika i spół wyznawcecalumniosè zaciągany/ ma od potwarzy tej obrońcy znamienite/
iednośći niektorych iey Biskupow rospustny żywot odtrącał/ dawszy to słábośći skłonnemu do wszytkiego złego przyrodzeniu cżłowiecże^v^/ owym sámym in amorem et amplexum eius, powabić sie daymy/ że iesli y był ktory Biskup Rzymski zły y niezbożny żywotem/ ále wiárą zły y niezbożny nie był ni ieden. Márcellinus iesli sie pośliznął/ powstał: y męczenską śmierćią tego/ prze miłość iego sámego/ wyznał/ ktorego sie był przestrách mąk doczesnych záprzał. Ieśli toż vćierpiał był y Liberius: y ten Pánu swemu był padł/ pánu swemu y záś powstał. Honorus po smierći od Hęretykow Monothelitow zá iedynomyślniká y społ wyznawcecalumniosè záćiągány/ ma od potwarzy tey obrońcy známięnite/
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 196
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
morzem, Medy- terrańskim, i tą odnogą, która łący te obadwa morza: od wschodu zaś rzeką Eufrates. Zamyka w sobie wiele sławnych przedtym, ludnych, i bogatych Prowincyj. Bitynią, w której pamiętne kwitnęły miasta: Chalcedon, Nikomedia, Apamea, Heraklea, Nicea, Bursja, Libissa: Synodami katolickiemi i krwią męczeńską Chrześcijan sławne. Teraz ledwie z rozwalinie można poznać.
Drugą Frygią, w której sławna była Troja, i Pergamus, Galena ojczyzna, od pargaminu rzeczona, iż w nim pierwsza jego inwencja.
Trzecią Mizją, w której były miasta Cyzyk, Lampsak, Dardań, Trajanopol. Góry Olimp, i Ida.
Czwartą Lidyą,
morzem, Medy- terrańskim, y tą odnogą, ktora łączy te obadwa morza: od wschodu zaś rzeką Eufrates. Zamyká w sobie wiele słáwnych przedtym, ludnych, y bogatych Prowincyi. Bitynią, w ktorey pamiętne kwitnęły miastá: Chalcedon, Nikomedia, Apamea, Heraklea, Nicea, Bursya, Libissa: Synodami katolickiemi y krwią męczeńską Chrześcian słáwne. Teraz ledwie z rozwálinie można poznáć.
Drugą Frygią, w ktorey słáwná była Troiá, y Pergámus, Gálena oyczyzná, od párgaminu rzeczona, iż w nim pierwsza iego inwencya.
Trzecią Mizyą, w ktorey były miasta Cyzyk, Lampsak, Dardań, Traianopol. Gory Olimp, y Ida.
Czwartą Lidyą,
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: D4
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
primam sedem R. P. 43, 18. Januaryj. Stąd do Hiszpanii przebrawszy się, i tam Z Kwadra jednego z siedmdziesiąciu dwóch Apostołskich Dyscypułów, na Biskupiej zostawiwszy godności, któryby i bliskim Francuzom i Niemcom Wiary Świętej podał światło, udał się do Afryki, Egiptu: stamtąd reduks Roku P. 51. Męczeńską ukoronowany koroną, na krzyżu do góry nogami zawieszony.
Drugi Z. JAN Ewangelista w Azyj Mniejszej alias Anatolii, Wiarę Świętą ogłosił około Roku 101 Był wOleju smażony, na Insułę Patmos wygnany.
Trzeci Z. ANDRZEJ nawrócił Scytyę Europejską, Tracją; ukrzyżowany w Achaji Roku 62, 30. Novembr: Ruś go ma za
primam sedem R. P. 43, 18. Ianuarii. Ztąd do Hiszpanii przebrawszy się, y tam S Kwadra iednego z siedmdziesiąciu dwoch Apostolskich Dyscypułow, na Biskupiey zostawiwszy godności, ktoryby y bliskim Francuzom y Niemcom Wiary Swiętey podał swiatło, udał się do Afryki, Egyptu: ztamtąd redux Roku P. 51. Męczeńską ukoronowany koroną, na krzyżu do gory nogami zawieszony.
Drûgi S. IAN Ewangelista w Azyi Mnieyszey alias Anatolii, Wiarę Swiętą ogłosił około Roku 101 Był wOleiu smażony, na Insułę Pathmos wygnany.
Trzeci S. ANDRZEY nawrocił Scytyę Europeyską, Tracyą; ukrzyżowany w Achaii Roku 62, 30. Novembr: Ruś go ma za
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1009
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
naznaczył Kościół Boży, co dzień by przypadło obserwować więcej; niż 30 tysięcy Świętych, jako miarkuje i redukuje Genebrardus,
Pod czas tych persekucyj i po nich, samych Papieżów do Papieskich Koron, męczeńską przydali sobie, poległszy ich dla Chrystusa od Pogan wliczbie 32. Samego dnia 26. Aprilis, Kościół Boży weneruje krwią Męczeńską wpisanych w Rubrum 17 tysięcy. Dnia 29 Maja świadkami wiary zostało w Umbrii w Włoszech na 1525, Osób, D. 22. Junii zamordowano Chrześcijan 11 tysięcy 480, z których 10 tysięcy samą krzyżową śmiercią zamęczono: co tam wycięto nakrzyże drzewa, żelaza wyrobiono na gwoździe! Dnia 9 Jujii, zamordowano 10 tysięcy
naznaczył Kościoł Boży, co dzień by przypadło obserwować więcey; niż 30 tysięcy Swiętych, iako miarkuie y redukuie Genebrardus,
Pod czas tych persekucyi y po nich, samych Papieżow do Papieskich Koron, męczenską przydali sobie, poległszy ich dla Chrystusa od Pogan wliczbie 32. Samego dnia 26. Aprilis, Kościoł Boży weneruie krwią Męczeńską wpisanych w Rubrum 17 tysięcy. Dnia 29 Maia swiadkami wiary zostało w Umbrii w Włoszech na 1525, Osob, D. 22. Iunii zamordowano Chrześcian 11 tysięcy 480, z ktorych 10 tysięcy samą krzyżową śmiercią zamęczono: co tam wycięto nakrzyże drzewa, żelaza wyrobiono na gwozdzie! Dnia 9 Iuiii, zamordowano 10 tysięcy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1011
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Z Franciszka Roku 1517 znajomość BOGA prawdziwego zaniesiona, potym przez OO Dominikanów i Jezuitów. Za temi zawitali tam OO, Trynitarze. Karmelici, Kapucyni, Bracia Miłosierni.
NOWA FRANCJA, albo KANADA, w niedowiarstwie obiasniona A. D. 1504 od Francuzów. Krzewienie jednak tam Wiary Z, nie obeszło się bez polania krwią Męczeńską nowych szczepów, które teraz piękne owoce cnot i zelozyj wydają Niebu. W FLORYDZIE, floret Christianitas, ale w stronie tylko Zachodniej Hiszpańskiej, gdzie indziej od Pogan i od Anglików impedita et impetita. O Wierze Katolickiej
KALIFORNIA supponitur, że na całym świecie największa Insuła, bo na 360 mil długa, szeroka na mil 100
S Franciszka Roku 1517 znaiomość BOGA prawdziwego zaniesiona, potym przez OO Dominikanow y Iezuitow. Za temi zawitali tam OO, Trynitarze. Karmelici, Kapucyni, Bracia Miłosierni.
NOWA FRANCYA, albo KANADA, w niedowiarstwie obiasniona A. D. 1504 od Francuzow. Krzewienie iednak tam Wiary S, nie obeszło się bez polania krwią Męczeńską nowych szczepow, ktore teraz piękne owoce cnot y zelozyi wydaią Niebu. W FLORYDZIE, floret Christianitas, ale w stronie tylko Zachodniey Hiszpańskiey, gdzie indziey od Pogan y od Anglikow impedita et impetita. O Wierze Katolickiey
KALIFORNIA supponitur, że na całym swiecie naywiększa Insuła, bo na 360 mil długa, szeroka na mil 100
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1018
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Studentami 15. Kanoników 47. Kapłanów 86. Doktorów Teologii 11. Doktorów obojga Prawa 9. Muzyki Majstrów 3 Hrabiów vulgo Grafów, i przedniejszych Panów 19. Szlachty 43. Pań zacnych Panienek, i Wdów 13 Domów i Familii przedniejszych 12, z Pospólstwa Katolików 500 zamęczono. Tomasz i Krzyszrof oba Nortoni, wtedy z Męczeńską odnieśli Koronę, i ów Jan Felton Roku 1570 na Boże Ciało na drzwiach pierwszego Kościoła w Londynie klątwę Papieżką O Schizmie Angielskiej
na Elżbietę przybijający, wzięty, wieszany, siekany, palony etc. Jan Storeus za Maryj Królowy Angielskiej Katolicki Inquisitor na Heretyków złowiony, więziony, uszedł był do Zony do Flandryj, a że pięknej
Studentami 15. Kanonikow 47. Kapłanow 86. Doktoròw Teologii 11. Doktorow oboyga Prawa 9. Muzyki Maystrow 3 Hrabiow vulgo Graffow, y przednieyszych Panow 19. Szlachty 43. Pań zacnych Panienek, y Wdow 13 Domow y Familii przednieyszych 12, z Pospolstwa Katolikow 500 zamęczono. Tomasz y Krzyszrof oba Nortoni, wtedy z Męczeńską odnieśli Koronę, y ow Ian Felton Roku 1570 na Boże Ciało na drzwiach pierwszego Kościoła w Londynie klątwę Papieżką O Schizmie Angielskiey
na Elżbietę przybiiaiący, wzięty, wieszany, siekany, palony etc. Ian Storeus zá Maryi Krolowy Angielskiey Katolicki Inquisitor na Heretykow złowiony, więziony, uszedł był do Zony do Flandryi, a że piękney
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 117
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
SĘDOMIERZ w Województwie Sandomirskim na pagórku nad rzeką Wisłą i Sanem drugą; skąd i Miasto wzięło denominacją, że San zmierza albo domierza, id est, wpada w Wisłę pod tym Miastem; które odniosło wielką cladem od Tatarów i Rusi za Bolesława Pudyka: gdzie 49. Dominikanów z Przeorem Sadokiem in victimam poszło CHRYSTUSOWI, i Męczeńską krwią swoją zapisali Rubrum Roku 1259.
SMOLEŃSK od smolnego i obfitego drzewa i od smoły rzeczony, w Księstwie i Województwie Smoleńskim Miasto nad Dnieprem między górami i jeziorami bardzo mocne i obszerne, którego mury grube na łokci ośm, wysokie na 35, po większej części z ciesanego kamienia, reszta z cegły. Nałeżało te Księstwo
SĘDOMIERZ w Woiewodztwie Sędomirskim ná pagorku nád rzeką Wisłą y Sanem drugą; zkąd y Miasto wźięło denominacyą, że San zmierzá albo domierza, id est, wpadá w Wisłę pod tym Miastem; ktore odniosło wielką cladem od Tatarow y Rusi zá Bolesławá Pudyka: gdźie 49. Dominikanow z Przeorem Sadokiem in victimam poszło CHRYSTUSOWI, y Męczeńską krwią swoią zapisali Rubrum Roku 1259.
SMOLENSK od smolnego y obfitego drzewá y od smoły rzeczony, w Xięstwie y Woiewodztwie Smoleńskim Miasto nád Dnieprem między gorámi y ieziorámi bardzo mocne y obszerne, ktorego mury grube ná łokci ośm, wysokie ná 35, po wiekszey części z ciesanego kamienia, reszta z cegły. Náłeżało te Xięstwo
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 317
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
prowadzić związanych, Których, kędy Barlaam mieszka chcąc wziąć w drodze Wiadomość jakąkolwiek, katowano srodze, Które męki pokornie cierpliwością znieśli, A przecię relikwie świętych z sobą nieśli. HISTORIA Z. JANA DAMASCENA,
PUNKT XXIII. Opat po długiej dyspucie z Królem, z temi towarzyszami nad któremi był przełożonym, z dekretu Króla śmiercią męczeńską schodzi z tego świata.
WIęc gdy nieraz Cyntius światu jasne czoło Pokazawszy z podziemnych krain, obszedł w koło Krąg ziemi, przyprowadzi Araches posłany Jętych więźniów do Króla przed pałaców ściany, I powie o stanie ich, a potym Królowi Roziadłemu pojmanców przed oczy stanowi, Których gdy ujrzał, zdał się, że mu ogień szczery
prowádzić związánych, Ktorych, kędy Bárláám mieszka chcąc wziąć w drodze Wiádomość iákąkolwiek, kátowáno srodze, Ktore męki pokornie ćierpliwośćią znieśli, A przećię reliquie świętych z sobą nieśli. HISTORYA S. IANA DAMASCENA,
PVNKT XXIII. Opát po długiey dispućie z Krolem, z temi towárzyszámi nád ktoremi był przełożonym, z dekretu Krolá śmierćią męczeńską schodźi z tego świátá.
WIęc gdy nieraz Cynthius świátu iásne czoło Pokazawszy z podźiemnych kráin, obszedł w koło Krąg źiemi, przyprowádźi Aráches posłány Iętych więźniow do Krolá przed páłácow śćiány, Y powie o stánie ich, á potym Krolowi Roziádłemu poimáncow przed oczy stanowi, Ktorych gdy vyrzał, zdał się, że mu ogień szczery
Skrót tekstu: DamKuligKról
Strona: 164
Tytuł:
Królewic indyjski
Autor:
Jan Damasceński
Tłumacz:
Mateusz Ignacy Kuligowski
Drukarnia:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
wszytkich pobożnych katolików w żadnej nieprawości i występku nie podejźrzane, którzy żywotem i nauką i usługowaniem duchownym z uprzejmego serca i bez żadnego swego pożytku, wszytkim do dobrego zbawiennego pomoc, jaką mogą, czynią i pracą i zdrowie swoje na pociechę bliźnich wylewają? Jako się tak śmiele rzucili na zakon, po wszem świecie wsławiony i męczeńską krwią od Pana Boga uczczony i dziwną obroną jego z wielkich prześladowania wyrwany i zachowany i cudownie rozszerzony, który od tyle papieżów utwierdzony i pochwalony, od wielkiego i powszechnego concilium trydentskiego uczczony, który u królów i panów katolickich w poważeniu jest, który jednę rękę usługowania swego w rozmnożeniu wiary ś. i cnót chrześcijańskich i zbawienia
wszytkich pobożnych katolików w żadnej nieprawości i występku nie podejźrzane, którzy żywotem i nauką i usługowaniem duchownym z uprzejmego serca i bez żadnego swego pożytku, wszytkim do dobrego zbawiennego pomoc, jaką mogą, czynią i pracą i zdrowie swoje na pociechę bliźnich wylewają? Jako się tak śmiele rzucili na zakon, po wszem świecie wsławiony i męczeńską krwią od Pana Boga uczczony i dziwną obroną jego z wielkich prześladowania wyrwany i zachowany i cudownie rozszerzony, który od tyle papieżów utwierdzony i pochwalony, od wielkiego i powszechnego concilium trydentskiego uczczony, który u królów i panów katolickich w poważeniu jest, który jednę rękę usługowania swego w rozmnożeniu wiary ś. i cnót chrześciańskich i zbawienia
Skrót tekstu: SkarArtykułCz_III
Strona: 107
Tytuł:
Na artykuł o Jezuitach zjazdu sędomierskiego odpowiedź
Autor:
Piotr Skarga
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918