destyno-
wanym pod dyscypliną wojenną i dworską naznaczone, tak dalece, że tylko przejazd z Polski do Lunevillu mógł kosztować; i teraźniejszy kasztelan witebski Siruć, naówczas sekretarz króla Stanisława w Lunevillu będący, pisał do brata swego cioteczno-rodzonego Zabiełły, teraźniejszego marszałka kowieńskiego, ażeby braci swoich dwóch tudzież i innych krewnych i przyjaciół swoich młodzież do tej zbierał akademii. Gdyż z Korony miało być osimnastu, a z Litwy dwunastu kawalerów. Tedy i ja, mając łaskawego na siebie marszałka kowieńskiego, prosiłem go, aby mię w tenże komput mających jechać do Lunevillu zapisać raczył.
Matka moja, naówczas w Wilnie będąca, nie chciała mi dać pozwolenia swego
destyno-
wanym pod dyscypliną wojenną i dworską naznaczone, tak dalece, że tylko przejazd z Polski do Lunevillu mógł kosztować; i teraźniejszy kasztelan witebski Siruć, naówczas sekretarz króla Stanisława w Lunevillu będący, pisał do brata swego cioteczno-rodzonego Zabiełły, teraźniejszego marszałka kowieńskiego, ażeby braci swoich dwóch tudzież i innych krewnych i przyjaciół swoich młodzież do tej zbierał akademii. Gdyż z Korony miało być osimnastu, a z Litwy dwunastu kawalerów. Tedy i ja, mając łaskawego na siebie marszałka kowieńskiego, prosiłem go, aby mię w tenże komput mających jechać do Lunevillu zapisać raczył.
Matka moja, naówczas w Wilnie będąca, nie chciała mi dać pozwolenia swego
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 119
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
to, że w Egipcie Bracia z Siostrami żenić się nietylko według Prawa mogli, ale ten zwyczaj umacniali, nie jaką własną Religią, i przykładami Bogów najdawniej, i najpowszechniej czczonych w kraju, to jest Osirys, i Isis. Herod. lib. 2. cap. 20.
Starców szanowano bardzo w Egipcie, Młodzież wstawać przed niemi powinna była, i wszędzie miejsca ustępować. Toż samo Prawo od nich wzięte było i do Sparty.
Najprzedniejsza Egipcjanów cnota, wdzięczność, i ta to sława, którą sobie nad wszystkie Narody pozyskali, dowodzi, że byli najludzciejsi. Jakoż Dobrodziejstwa są ścisłym węzłem powszechnej i szczególnej zgody. Kto zna łaski
to, że w Egypcie Braciá z Siostrámi żenić się nietylko według Práwa mogli, ále ten zwyczay umacniáli, nie iáką własną Religią, y przykładámi Bogow naydawniey, y naypowszechniey czczonych w kraiu, to iest Osiris, y Isis. Herod. lib. 2. cap. 20.
Starcow szanowano bardzo w Egypcie, Młodzież wstawáć przed niemi powinná byłá, y wszędzie mieysca ustępować. Toż samo Práwo od nich wzięte było y do Sparty.
Nayprzednieyszá Egypcyánow cnotá, wdzięczność, y tá to słáwá, ktorą sobie nad wszystkie Narody pozyskáli, dowodzi, że byli nayludzcieyśi. Jákoż Dobrodzieystwá są śćisłym węzłem powszechney y szczegulney zgody. Kto zná łáski
Skrót tekstu: RolJabłADziej
Strona: 110
Tytuł:
Dziejopis starożytny Egipcjanów, Kartainców, Assyryjczyków, Babilonców, Medów, Persów, Macedończyków i Greków
Autor:
Charles Rollin
Tłumacz:
Józef Aleksander Jabłonowski
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
, tyranów ukraca. Według Emiliusza: pokoi jest sym wojny. Niech się pokoju niespodziewa od pogranicznej potencyj, której Mars w swoich granicach nieutrzymuje. A jako uważa Liwiusz i Wegecjusz. Wojna męstwa i odwagi uczy, pokoi gnuśności. Przymusza do sprawiedliwości, praw zachowania, uskramia dysensye, rebelie, zuchwałość poddanych. Młodzież poleruje. Dla tego Ścipio, gdy w Senacie Rzymskim deliberowano o zburzeniu Kartaginy tą się sprzeciwił racją. Wiele na tym należy Rzymianom aby mieli nieprzyjaciela, któryby ich uczył i zachował męstwo. Sprawiedliwa wojna gdy potrzebna. Święty niepokoi, gdy nadziei niemasz tylko w orężu.
III. Wojna chwalebna gdy sprawiedliwa. Ten
, tyrannow ukraca. Według Emiliusza: pokoi iest sym woiny. Niech się pokoiu niespodziewa od pograniczney potencyi, ktorey Mars w swoich granicach nieutrzymuie. A iáko uważa Liwiusz y Wegecyusz. Woina męstwa y odwagi uczy, pokoi gnusności. Przymusza do sprawiedliwości, praw zachowania, uskramia dyssensye, rebellie, zuchwałość poddanych. Młodzież poleruie. Dla tego Scipio, gdy w Senacie Rzymskim deliberowano o zburzeniu Kartaginy tą się zprzeciwił racyą. Wiele ná tym należy Rzymianom áby mieli nieprzyiaciela, ktoryby ich uczył y záchował męstwo. Sprawiedliwa woina gdy potrzebna. Swięty niepokoi, gdy nadziei niemasz tylko w oręzu.
III. Woina chwalebna gdy sprawiedliwa. Ten
Skrót tekstu: BystrzInfStat
Strona: M4v
Tytuł:
Informacja statystyczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
wąski, Pleszcze skrzydełka skoczywszy z gałązki. W lasach cienistych, w Puszczach, Kniejach, Borze, Słychać Ryk zwierząt, szelest szybkich biegów, Jak skoro z świtem wstaną jasne zorze, Co żywo z swoich rusza się noclegów, Zaspać niemyśli żadne powinności, Oddać naturze przypłodek z miłości. W krótce z ukrytych łożysk wiodą młodzież, Łanie Jelonki, a Sarny Koźlęta,
Nic się nie troszczą Matki o ich odziesz, Lwica wpułnagie prowadzi szczenięta, Każde się chlubi z przymnożenia rodu, Wiernie pilnując wydanego płodu, Gadzin podziemnych z okropnego lochu, Dobytych mnóstwo, w różności posturach, Ujrzysz robactwo gminami jak prochu, W odmienne centki skropione po skurach,
wąski, Plesżcze skrzydełka skoczywszy z gáłąski. W lásach cienistych, w Puszczach, Knieiach, Borze, Słychać Ryk zwierząt, szelest szybkich biegow, Ják skoro z świtem wstáną iasne zorze, Co żywo z swoich rusza się noclegow, Záspać niemyśli żadne powinności, Oddać náturze przypłodek z miłości. W krotce z ukrytych łożysk wiodą młodzież, Łánie Jelonki, á Sarny Koźlęta,
Nic się nie troszczą Mátki o ich odziesż, Lwica wpułnagie prowádzi szczenięta, Każde się chlubi z przymnożenia rodu, Wiernie pilnuiąc wydanego płodu, Gádzin podziemnych z okropnego lochu, Dobytych mnostwo, w rożności posturach, Uyrzysz robáctwo gminami iák prochu, W odmienne centki skropione po skurach,
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 103
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
14 20
Ad praesens 1 25 9 27 - 13 3 - 24 - 36 57 8
Defectus - - 1 - 4 - 7 47 31 10 14 - 12
Superata - 1 - 6 - 2 - - - - - 43 -
D. Inwentarz bydła starogrodzkiego. — Woły nro 40, krowy nro 7, młodzież nro 10, konie 19, świnie 28, ptastwo: gęsi 53, kur 59, kaczek 56, indyków 40. E. Inwentarz bydła starogrodzkiego. – Było wołów 40, teraz znajduje się tylko 34, a 6 do folwarku trzebckiego oddane; krowy 21; konie 21; świnie 27; ptastwo 187. F
14 20
Ad praesens 1 25 9 27 - 13 3 - 24 - 36 57 8
Defectus - - 1 - 4 - 7 47 31 10 14 - 12
Superata - 1 - 6 - 2 - - - - - 43 -
D. Inwentarz bydła starogrodzkiego. — Woły nro 40, krowy nro 7, młodzież nro 10, konie 19, świnie 28, ptastwo: gęsi 53, kur 59, kaczek 56, indyków 40. E. Inwentarz bydła starogrodzkiego. – Było wołów 40, teraz znajduje się tylko 34, a 6 do folwarku trzebckiego oddane; krowy 21; konie 21; świnie 27; ptastwo 187. F
Skrót tekstu: InwChełm
Strona: 28
Tytuł:
Inwentarze dóbr biskupstwa chełmińskiego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1723 a 1747
Data wydania (nie wcześniej niż):
1723
Data wydania (nie później niż):
1747
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Ryszard Mienicki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Toruń
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1956
niektórych patronami, niektórych tyż sędziami poczyniwszy, viceversa na drugi dzień ci, co byli sędziami, na patronów, ci zaś, co byli patronami, mają być sędziami. Niech tedy sądzą po produktach przez patronów czynionych z jednej i drugiej strony, alegując prawa i konstytucje. Przy tym namówić pacjentów niech się starają korumpować młodzież uczącą się sprawiedliwości administrowania. Któren zaś by się z dziatwy tak udał bezbożny, że można go przekupić, ciężką w tymże kole na przykład drugim, proszę, by odniósł karę, z reprezentacją, że się nie godzi najlichszemu, a dopiroż panu, który nazywać się onym nie może, takowymi idący drogami.
niektórych patronami, niektórych tyż sędziami poczyniwszy, viceversa na drugi dzień ci, co byli sędziami, na patronów, ci zaś, co byli patronami, mają być sędziami. Niech tedy sądzą po produktach przez patronów czynionych z jednej i drugiej strony, alegując prawa i konstytucje. Przy tym namówić pacjentów niech się starają korumpować młodzież uczącą się sprawiedliwości administrowania. Któren zaś by się z dziatwy tak udał bezbożny, że można go przekupić, ciężką w tymże kole na przykład drugim, proszę, by odniósł karę, z reprezentacją, że się nie godzi najlichszemu, a dopiroż panu, który nazywać się onym nie może, takowymi idący drogami.
Skrót tekstu: RadziwHDiar
Strona: 189
Tytuł:
Diariusze
Autor:
Hieronim Radziwiłł
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1747 a 1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1747
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak