, Luter zakazuje: A Dawid Z wyraźnie mówi w Psalmie 138. Nimis honorati sunt Amici tui Deus. Job też toż samo trzyma, pewnie sprawiedliwszy od Lutra, tego Łotra, mówiący cap: 5 Et ad aliquem Sanctorum convertere etc. Hic est Ieremias Propheta DEI, qui multum orat pro populo. Mówi Księga wtóra Machabejska.
Czyni Luter BOGA, który jest ipsissima Sanctitas, Autorem grzechu, ale niech słucha Dawida Psalmo 5 Non Deus volens iniquitatem tu es. Ezechiel w Rozdziale 18. Nunquid voluntatis meae est mors impii? Eklezjastyk także cap: 5 broni honoru Stwórcy: Nemini mandavit impie agere.
Naucza, że Ciało i Krew Chrystusa Pana
, Luter zakazuie: A Dawid S wyraźnie mowi w Psálmie 138. Nimis honorati sunt Amici tui Deus. Iob też toż samo trzymá, pewnie sprawiedliwszy od Lutra, tego Łotra, mowiący cap: 5 Et ad aliquem Sanctorum convertere etc. Hic est Ieremias Propheta DEI, qui multum orat pro populo. Mowi Księga wtora Machabeyska.
Czyni Luter BOGA, ktory iest ipsissima Sanctitas, Autorem grzechu, ále niech słucha Dawidá Psalmo 5 Non Deus volens iniquitatem tu es. Ezechiel w Rozdziale 18. Nunquid voluntatis meae est mors impii? Ekklezyástyk także cap: 5 broni honoru Stworcy: Nemini mandavit impie agere.
Náucza, że Ciało y Krew Chrystusá Pana
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1128
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
„et iste quidem hoc modo vita discessit non solum iuvenibus, sed et universae genti memoriam mortis suae ad exemplum virtutis derelinquens” (2 Mach, 6) w ten sposób więc zakończył życie, a swoją śmiercią pozostawił nie tylko dla młodzieży, lecz także dla większości narodu przykład szlachetnego uspo-sobienia i pomnik cnoty (2 Księga Machabejska, 6, 31).
Jakże toteż już zgasło to słońce, które wielom księżycom ubogim światła złotego, lustru srebrnego użyczało? Zgasło: to już umarł i od śmierci pokonany ten, który innym potrzeb do życia dodawał, już umarł? To wypadł z pamięci ten, którego pamięć, rozum, dowcip dworom cudzoziemskim,
„et iste quidem hoc modo vita discessit non solum iuvenibus, sed et universae genti memoriam mortis suae ad exemplum virtutis derelinquens” (2 Mach, 6) w ten sposób więc zakończył życie, a swoją śmiercią pozostawił nie tylko dla młodzieży, lecz także dla większości narodu przykład szlachetnego uspo-sobienia i pomnik cnoty (2 Księga Machabejska, 6, 31).
Jakże toteż już zgasło to słońce, które wielom księżycom ubogim światła złotego, lustru srebrnego użyczało? Zgasło: to już umarł i od śmierci pokonany ten, który innym potrzeb do życia dodawał, już umarł? To wypadł z pamięci ten, którego pamięć, rozum, dowcip dworom cudzoziemskim,
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 495
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Cicerona lib. 4. de finibus. Z. Epifaniusz Biskup Miasta Konstancyj na tej samej Wyspie Cyprus Haeresi 30. Cyciów zowie Cyprios et Rodios, i dalej mówi, że i w Macedonii rodzaj Cypryiczyków i Rodyiczyków rozkrzewił się, i mógł się zwać Kraj Citium, Cetim, a Obywatele Citienses. Gdyż Księga 1. Machabejska w Rozdziale 1. i w wierszu 1. mówi, że Aleksander Wielki, qui primus regnavit in Graecia, egresusterra Cetim, to jest z Macedonii i Grecyj, których oboch Państw był Królem, to Successione, to iure gladii. Perseusz, czyli Perses, także w Księgach tychże 1. Machabejskich w Rozdziale
Ciceroná lib. 4. de finibus. S. Epifaniusz Biskup Miasta Konstancyi na tey samey Wyspie Cyprus Haeresi 30. Cyciow zowie Cyprios et Rhodios, y daley mowi, że y w Macedonii rodzay Cypryiczykow y Rodyiczykow rozkrzewił się, y mogł się zwać Kray Citium, Cethim, a Obywatele Citienses. Gdyż Księga 1. Machabeyska w Rozdziale 1. y w wierszu 1. mowi, że Alexander Wielki, qui primus regnavit in Graecia, egresusterra Cethim, to iest z Macedonii y Grecyi, ktorych oboch Państw był Krolem, to Successione, to iure gladii. Perseusz, czyli Perses, także w Księgach tychże 1. Machabeyskich w Rozdziale
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 517
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
rozumnej Adama, któraby pierwej ożywiała materią ciała. Ale tylko do formy materialnej organicznej przydana dusza rozumna nieśmiertelna, składająca z ciałem człowieka. Tak i w każdego człowieka poczęciu się proporcjonalnie dzieje. Iż jako sama wszechmocność Boska wyformowała ciało Adama: tak taż wszechmocność za dzielnością żywota Macierzyńskiego każdego dziecięcia formuje ciało. Jako świadczy Machabejska matka 2. Mach. 7. Synowie moi, nie ja sama członki wasze spoiłam, ale i Stwórca świata. Racja druga jest: Iż jako w płodzie ptastwa się dzieje, że materia seminalna pierwej się w jaje, jak w jakiego embriona formuje, Potym ciepłem naturalnym samicy wygrzane, jej dzielnością formują się w
rozumney Adama, ktoraby pierwey ożywiałá máteryą ciałá. Ale tylko do formy máteryalney orgániczney przydána dusza rozumna nieśmiertelna, skłádáiąca z ciáłem człowieka. Ták y w każdego człowieka poczęciu się proporcyonalnie dzieie. Jż iáko sama wszechmocność Boska wyformowałá ciáło Adama: ták taż wszechmocność zá dzielnością żywota Mácierzyńskiego káżdego dziecięcia formuie ciáło. Jáko swiadczy Machabeyska mátka 2. Mach. 7. Synowie moi, nie ia sama członki wasze spoiłam, ále y Stworca światá. Racya druga iest: Jż iáko w płodzie ptastwa się dzieie, że máterya seminalna pierwey się w iaie, iák w iákiego embryona formuie, Potym ciepłem náturalnym samicy wygrzane, iey dzielnością formuią się w
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: D3v
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743