cud wielki nasz Mahomet prorok prawdziwy uczynił. Poty Bern. á Bust. Godny żaprawdę cud takiego proroka na potwierdzenie swojej sekty: mogliby go sobie Tatarowie na misę nakłaść i Mahometa swego nim czestować. Już też kończąc/ Scythae á veritate auditum auertent, ad fabulas autem conuertentur. 2. Tim. 4. Cuda Mahometowe Miesiąc uzdrawia Mahomet. Kozi[...] ł warzony mówi do niego. Qualis legislator talis lex, et talia miracula et prophetiae. Gury przed Mahometem płaczą. Właśnie by ono Pegasus forem Hippocrenes uderzywszy także nogą w ziemię wywiódł/ jako Poetowie opisują. wielki cud z cudzołóstwa i nierządu.[...] nrd. de Busto in Rosar. ser.
cud wielki nász Máchomet prorok prawdźiwy vcżynił. Poty Bern. á Bust. Godny żáprawdę cud tákiego proroká ná potwierdzenie swoiey sekty: mogliby go sobie Tátárowie ná misę nákłáść y Máchometá swego nim cżestować. Iuż też końcżąc/ Scythae á veritate auditum auertent, ad fabulas autem conuertentur. 2. Tim. 4. Cudá Máchometowe Mieśiąc vzdrawia Máchomet. Koźi[...] ł wárzony mowi do niego. Qualis legislator talis lex, et talia miracula et prophetiae. Gury przed Machometem płacżą. Właśnie by ono Pegasus fõrẽ Hippocrenes vderzywszy także nogą w źiemię wywiodł/ iáko Poetowie opisuią. wielki cud z cudzołostwa y nierządu.[...] nrd. de Busto in Rosar. ser.
Skrót tekstu: CzyżAlf
Strona: 79
Tytuł:
Alfurkan tatarski
Autor:
Piotr Czyżewski
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
egzotyka, historia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
. Gury przed Mahometem płaczą. Właśnie by ono Pegasus forem Hippocrenes uderzywszy także nogą w ziemię wywiódł/ jako Poetowie opisują. wielki cud z cudzołóstwa i nierządu.[...] nrd. de Busto in Rosar. ser. praedicab. par.[...] . serm. 10. et Maiol tom 3. col.[...] . in fine. Cuda Mahometowe. Czytaj pilno to. Nie trzeba do Apteki po klisterę. mógłby Achmeć i Asan brodami swemi te cuda chędożyć. Tatarom wszytkim upamietania Autor życzy. § 40 i Bairam Glutioczong. vt opus istud pro pabulo animi suscipiant.
KOzińcy Tatarowie. Zapał ogniowy nigdy nie bywały na was się rozświecił: wszakże za waszą nie
. Gury przed Machometem płacżą. Właśnie by ono Pegasus fõrẽ Hippocrenes vderzywszy także nogą w źiemię wywiodł/ iáko Poetowie opisuią. wielki cud z cudzołostwa y nierządu.[...] nrd. de Busto in Rosar. ser. praedicab. par.[...] . serm. 10. et Maiol tom 3. col.[...] . in fine. Cudá Máchometowe. Cżytay pilno to. Nie trzebá do Apteki po klisterę. mogłby Achmeć y Assan brodámi swemi te cudá chędożyć. Tátárom wszytkim vpámietánia Autor życży. § 40 y Bairam Glutioczong. vt opus istud pro pabulo animi suscipiant.
KOźińcy Tátárowie. Zápał ogniowy nigdy nie bywáły ná was się rozświećił: wszákże zá wászą nie
Skrót tekstu: CzyżAlf
Strona: 79
Tytuł:
Alfurkan tatarski
Autor:
Piotr Czyżewski
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
egzotyka, historia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
M. w inszych rzeczach/ jako powiada/ nie trzyma z nimi/ ale przecię w tym przedniejszym Artykule zgadzają się. Fol: 129. P. M. zgadza[...] w tym z Aria[...] staremi.
Tych też czasów nie wierzy temu i Mahomet ze wszytkiemi Turkami: pełen Alkoran Mahometów takowej niewierności: o czym były słowa Mahometowe w przeszłym Artykule: niechcę ich powtarzać/ bo szkoda papieru mazać. Ale co więtsza i pismem tego Turcy tak dowodzą/ in dialogo Sampsatis. że Chrystus nigdziej się w piśmie nie nazwał Bogiem. A kiedy go pytali Żydowie/ jeśliby on był Bogiem/ zaprzał się. Nadto Azo: 13 i 27. tym
M. w inszych rzeczách/ iáko powiáda/ nie trzyma z nimi/ ále przećię w tym przednieyszym Artykule zgadzáią się. Fol: 129. P. M. zgadza[...] w tym z Aryá[...] stáremi.
Tych też czásow nie wierzy temu y Máhomet ze wszytkiemi Turkámi: pełen Alkoran Mahometow tákowey niewiernośći: o czym były słowá Máhometowe w przeszłym Artykule: niechcę ich powtárzáć/ bo szkodá pápieru mázáć. Ale co więtsza y pismem tego Turcy ták dowodzą/ in dialogo Sampsatis. że Chrystus nigdźiey się w pismie nie názwał Bogiem. A kiedy go pytáli Zydowie/ iesliby on był Bogiem/ záprzał się. Nadto Azo: 13 y 27. tym
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 35
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
za Mesjasza/ stąd pochodzi/ że jego słowa wedle myśli swojej wykłada/ czego Żydzi nieumieli: bo szczerszy w tym byli/ iż tak rozumieli jako słowa znaczyły: ale i z tym może się pozwolić/ że P. M. nie tak ślepy jako Żydzi/ trochę więcej widzi. I z Mahometem. Dowody Mahometowe. Takież dowody Pana M. P. M. nic więcej nie widzi w piśmie jedno Mahomet. Mesjasz nowych Arianów[...] dzi tegoż nie[...] dzieli w pi[...] je, czego Pan nie widzi.[...] jani tegoż w[...] nie widzieli.
Druga/ iż Ariani starzy także czytając Ewangelią ś. tegoż przecię nie widzieli/
zá Messyaszá/ stąd pochodźi/ że iego słowá wedle myśli swoiey wykłáda/ czego Zydźi nieumieli: bo szczerszy w tym byli/ iż ták rozumieli iáko słowá znáczyły: ále y z tym może się pozwolić/ że P. M. nie ták ślepy iáko Zydźi/ trochę więcey widźi. Y z Máhometem. Dowody Máhometowe. Tákież dowody Páná M. P. M. nic więcey nie widzi w pismie iedno Máhomet. Messyasz nowych Arianow[...] dzi tegoż nie[...] dzieli w pi[...] ie, czego Pan nie widzi.[...] iani tegoż w[...] nie widzieli.
Druga/ iż Aryani stárzy tákże czytáiąc Ewángelią ś. tegoż przećię nie widźieli/
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 36
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612