O Drzewach i Drzewkach Historia naturalna.
TAXUS to jest Cis drzewo do jodły podobne, cale w sobie nie mające wilgoci, chude nie soczyste. Jest w cudzych krajach trucizną zarażone, jako to w Arkadyj, w Hiszpanii: u nas w Polsce lubo się rodzi na Podolu w lesie Niedobor zwanym, na Pokuciu koło Skitu Manasteru Bazyliańskiego, i w Podgórzu; jednak nie ma w sobie trucizny; która to podobno nazwana u Łacinników Toxicum, niby taxicum, od tego taxus drzewa. W namienionych cudzych krajach tak jest szkodliwy ten Cis, że pod umbrą swoją spiącego, długo siedzącego, albo jedzącego, zabija, stąd jest Arbor feralis. Ten jednak
O Drzewach y Drzewkach Historya naturalna.
TAXUS to iest Cis drzewo do iodły podobne, cale w sobie nie maiące wilgoci, chude nie soczyste. Iest w cudzych kraiach trucizną zarażone, iako to w Arkadyi, w Hiszpanii: u nas w Polszcze lubo się rodzi na Podolu w lesie Niedobor zwanym, na Pokuciu koło Skitu Manasteru Bazyliańskiego, y w Podgòrzu; iednak nie ma w sobie trucizny; ktora to podobno nazwana u Łacinnikow Toxicum, niby taxicum, od tego taxus drzewa. W namienionych cudzych kraiach tak iest szkodliwy ten Cis, że pod umbrą swoią spiącego, długo siedzącego, albo iedzącego, zabiia, ztąd iest Arbor feralis. Ten iednak
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 334
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, Katalog Osób wiadomości o sobie godnych
potym Krutyckim, tandem Patriarchą pierwszym Moskiewskim, i sważorem, aby w Moskwie był Papieżem trzeciego Rzymu alias Moskwy, bo jeden stary Rzym jest w Włoszech, drugi Carogród, a to trzeci. Poprawił on błędne księgi, ale ślepe i proste Pospólstwo akceptować nie chciało. Jako też Czercy Manasteru Słowickiego (w którym Mnichów mają za świętych ludzie prości) tej korektury kfiąg przyjąć nie raczyli; à signanter Czerniec prosty FILIP ledwo Azbuki umiejący, tojest trochę czytać, nieprzyjął. Za tym pryncypałem wiele poszło Sekwi tuw, wiele errorum do schizmy przydali. Za to wszyscy wygnani z Moskwy, ale mała to kara dla
, Katalog Osob wiadomości o sobie godnych
potym Krutyckim, tandem Patryarchą pierwszym Moskiewskim, y sważorem, aby w Moskwie był Papieżem trzeciego Rzymu alias Moskwy, bo ieden stary Rzym iest w Włoszech, drugi Carogrod, á to trzeci. Poprawił on błędne księgi, ale ślepe y proste Pospolstwo akceptować nie chciało. Iako też Czercy Manasteru Słowickiego (w ktorym Mnichow maią za swiętych ludzie prości) tey korrektury kfiąg przyiąć nie raczyli; à signanter Czerniec prosty FILIP ledwo Azbuki umieiący, toiest trochę czytać, nieprzyiął. Za tym pryncypałem wiele poszło Sekwi tuw, wiele errorum do schizmy przydali. Za to wszyscy wygnani z Moskwy, ale mała to kara dla
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 632
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Włodzimierza wsadzonego, z suspicyj, jakoby on Bolesławowi bardziej sprzyjał, niż Włodzimierzowi. Dymitr Książę Ruskie Roku 1075 przez syna swego Państwo swoje Z. Piotrowi oddał, prosił o Koronę Grzegorza VII, według Baroniusza i Listów Papieskich.
Ze na Rusi Unia była, znać z pierwszych Ojców Pieczarskich Kijowskich, którzy wzięli Regułę od Ojców Manasteru Studyckiego, Carogrodzkiego, jako dowodzi Ko[...] ów w Paterykonie: Ten bowiem Studytów Manaster zawsze był Uniackim; ponieważ Z. Teodor Studyta Zakonodawca, Archimandryta Carogrodzki, był posłuszny Stolicy Apostołskiej: znać stąd, że w swoim Soborniku 11 Novembris Leona Papieża nazywa: ArcyPasterzem Cerkwi etc. Najwyższym Ojców Ojcem. W Liście także swoim do
Włodzimierza wsadzonego, z suspicyi, iakoby on Bolesławowi bardziey sprzyiał, niż Włodzimierzowi. Dymitr Xiąże Ruskie Roku 1075 przez syna swego Państwo swoie S. Piotrowi oddał, prosił o Koronę Grzegorza VII, według Baroniusza y Listow Papieskich.
Ze na Rusi Unia była, znać z pierwszych Oycow Pieczarskich Kiiowskich, ktorzy wzieli Regułę od Oycow Manasteru Studyckiego, Carogrodzkiego, iako dowodzi Ko[...] ow w Paterykonie: Ten bowiem Studytow Manaster zawsze był Uniackim; poniewasz S. Theodor Studyta Zakonodawca, Archimandryta Carogrodzki, był posłuszny Stolicy Apostolskiey: znać ztąd, że w swoim Soborniku 11 Novembris Leona Papieża nazywa: ArcyPasterzem Cerkwi etc. Naywyższym Oycow Oycem. W Liście także swoim do
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 5
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
druga nie daleko tej rozbójnicza. Po drugiej stronie Kijowa samego jest krynica nazwana Chrzeszczetyk, w której któryś Książę chrzczony, ale nie Włodzimierz, który tp ceremonią Chrztu przyjął w Korsuniu. Od Krynicy tej idąc w Przedmieście jest Cerkiew Z. Mikołaja zbornego; gdzie Obraz jego w Słupie osadzony, szczerozłoty. Poniżej tej Cerkwi i Manasteru jest Manaster Uspenia albo Wniebowzięcia N. Panny, w cyrkumforencyj jego jest dziewięć, Cerkwi i Trapeza; drugi Manaster jest SS. Trójcy a blisko Pieczarskiego Manasteru, jest Manaster podniesienia Z. Krzyża. Kijów za Władysława Jagiełły od Tatarów dziwnie był ogniem i mieczem zrujnowany, zrownany prawie z Ziemią według Kromera lib: 18 Znowu
druga nie daleko tey rozboyniczá. Po drugiey stronie Kiiowá samego iest krynica nazwana Chrzeszczetyk, w ktorey ktoryś Xiąże chrzczony, ale nie Włodzimierz, ktory tp ceremonią Chrztu przyiął w Korsuniu. Od Krynicy tey idąc w Przedmieście iest Cerkiew S. Mikołaia zbornego; gdzie Obraz iego w Słupie osadzony, szczerozłoty. Poniżey tey Cerkwi y Manasteru iest Mánaster Uspenia albo Wniebowzięcia N. Panny, w cyrkumforencyi iego iest dziewięć, Cerkwi y Trapeza; drugi Manaster iest SS. Troycy á blisko Pieczarskiego Manasteru, iest Manaster podniesienia S. Krzyża. Kiiow zá Władysława Iagiełły od Tatarow dziwnie był ogniem y mieczem zruynowany, zrownany prawie z Ziemią według Kromera lib: 18 Znowu
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 351
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Chrztu przyjął w Korsuniu. Od Krynicy tej idąc w Przedmieście jest Cerkiew Z. Mikołaja zbornego; gdzie Obraz jego w Słupie osadzony, szczerozłoty. Poniżej tej Cerkwi i Manasteru jest Manaster Uspenia albo Wniebowzięcia N. Panny, w cyrkumforencyj jego jest dziewięć, Cerkwi i Trapeza; drugi Manaster jest SS. Trójcy a blisko Pieczarskiego Manasteru, jest Manaster podniesienia Z. Krzyża. Kijów za Władysława Jagiełły od Tatarów dziwnie był ogniem i mieczem zrujnowany, zrownany prawie z Ziemią według Kromera lib: 18 Znowu Roku 1468. Tatarowie Zawoglscy, tojest z za Wołgi rzeki, przebywszy rzekę Dniepr, trzema dywizjami Ruś i Litwę pustoszyli, wielką ruinę czyniąc w Kijowie,
Chrztu przyiął w Korsuniu. Od Krynicy tey idąc w Przedmieście iest Cerkiew S. Mikołaia zbornego; gdzie Obraz iego w Słupie osadzony, szczerozłoty. Poniżey tey Cerkwi y Manasteru iest Mánaster Uspenia albo Wniebowzięcia N. Panny, w cyrkumforencyi iego iest dziewięć, Cerkwi y Trapeza; drugi Manaster iest SS. Troycy á blisko Pieczarskiego Manasteru, iest Manaster podniesienia S. Krzyża. Kiiow zá Władysława Iagiełły od Tatarow dziwnie był ogniem y mieczem zruynowany, zrownany prawie z Ziemią według Kromera lib: 18 Znowu Roku 1468. Tatarowie Záwoglscy, toiest z za Wolgi rzeki, przebywszy rzekę Dniepr, trzema diwizyami Ruś y Litwę pustoszyli, wielką ruinę czyniąc w Kiiowie,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 351
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
różnych czasów od Perekopskich Tatarów. Oprócz Dominikańskięgo Konwentu, gdzie Z Jacek z trzema Sociuszami, Wiary i Zakonu rzucił fundamenta, był Konwent OO Bernardynów: gdzie tych Braci Jędrzeja Lwowczyka, Walentego z Wylicy Laików pomordowano. Tu PIECZARY Kijowskie krótko odrysuję które opisałem obszerniej w Części II. Aten. Są za wałem blisko Pieczarskiego Manasteru mającego Regułę Manasteru Carogrodzkiego Studyckiego, Począł je kopać Mnich Hilarion, potym Metropolita Kijowski, zrazu na dwa sążnie długości. Potym czyli Ludzie przed Pogaństwem kryją: się, czyli pobożnego życia Wielebni Antoni i Teodozy z Uczniami swemi one rozprzestrzenili na kształt uliczek wzdłuż, i poprzek, tam spokojnie Nabożeństwo odprawując w lochach tych podzie- Całego
rożnych czasow od Perekopskich Tatarow. Oprocz Dominikańskięgo Konwentu, gdzie S Iacek z trzema Sociuszami, Wiary y Zakonu rzucił fundamenta, był Konwent OO Bernardynow: gdzie tych Braci Iędrzeiá Lwowczykà, Walentego z Wylicy Laikow pomordowano. Tu PIECZARY Kiiowskie krotko odrysuię ktore opisáłem obszerniey w Części II. Aten. Są za wałem blisko Pieczárskiego Manasteru maiącego Regułę Mánasteru Carogrodzkiego Studyckiego, Począł ie kopać Mnich Hilarion, potym Metropolita Kiiowski, zrazu na dwa sążnie długości. Potym czyli Ludzie przed Pogaństwem kryią: się, czyli pobożnego życia Wielebni Antoni y Teodozy z Uczniami swemi one rozprzestrzenili na kształt uliczek wzdłuż, y poprzek, tam spokoynie Nabożeństwo odprawuiąc w lochach tych podzie- Całego
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 351
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Perekopskich Tatarów. Oprócz Dominikańskięgo Konwentu, gdzie Z Jacek z trzema Sociuszami, Wiary i Zakonu rzucił fundamenta, był Konwent OO Bernardynów: gdzie tych Braci Jędrzeja Lwowczyka, Walentego z Wylicy Laików pomordowano. Tu PIECZARY Kijowskie krótko odrysuję które opisałem obszerniej w Części II. Aten. Są za wałem blisko Pieczarskiego Manasteru mającego Regułę Manasteru Carogrodzkiego Studyckiego, Począł je kopać Mnich Hilarion, potym Metropolita Kijowski, zrazu na dwa sążnie długości. Potym czyli Ludzie przed Pogaństwem kryją: się, czyli pobożnego życia Wielebni Antoni i Teodozy z Uczniami swemi one rozprzestrzenili na kształt uliczek wzdłuż, i poprzek, tam spokojnie Nabożeństwo odprawując w lochach tych podzie- Całego świata, praecipue
Perekopskich Tatarow. Oprocz Dominikańskięgo Konwentu, gdzie S Iacek z trzema Sociuszami, Wiary y Zakonu rzucił fundamenta, był Konwent OO Bernardynow: gdzie tych Braci Iędrzeiá Lwowczykà, Walentego z Wylicy Laikow pomordowano. Tu PIECZARY Kiiowskie krotko odrysuię ktore opisáłem obszerniey w Części II. Aten. Są za wałem blisko Pieczárskiego Manasteru maiącego Regułę Mánasteru Carogrodzkiego Studyckiego, Począł ie kopać Mnich Hilarion, potym Metropolita Kiiowski, zrazu na dwa sążnie długości. Potym czyli Ludzie przed Pogaństwem kryią: się, czyli pobożnego życia Wielebni Antoni y Teodozy z Uczniami swemi one rozprzestrzenili na kształt uliczek wzdłuż, y poprzek, tam spokoynie Nabożeństwo odprawuiąc w lochach tych podzie- Całego świata, praecipuè
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 351
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756