mówi. Omamienie/ właśnie jest oszukanie szatańskie/ które nie gruntuje się na odmianie rzeczy ale tylko na poznawającym człowieku który bywa oszukany na zmysłach/ tak wnętrznych/ jako i zwierzchownych. Czemu dziwować się niepotrzeba/ że szatani to mogą/ ponieważ przyrodzenie to może/ a zwłaszcza nakażone/ jako widziemy w szalencach/ melancholikach/ maniakach/ i pijanicach niektórych/ którzy rozeznać niemogą. Ludzie szaleni rozumieją/ że dziwy widają/ bestije/ i insze straszne stworzenia/ czego namniej w prawdzie nie masz. Potwierdza tego i rozum. Ponieważ abowiem szatan/ ma moc niejaką/ nad rzeczami dolnymi/ wyjąwszy tylko duszę: dla tego może wtychże rzeczach odmiany jakie
mowi. Omamienie/ własnie iest oszukánie szátánskie/ ktore nie gruntuie sie ná odmiánie rzeczy ále tylko ná poznáwáiącym człowieku ktory bywa oszukány ná zmysłách/ ták wnętrznych/ iáko y zwierzchownych. Czemu dźiwowáć sie niepotrzebá/ że szátáni to mogą/ poniewasz przyrodzenie to może/ á zwłasczá nákáżone/ iáko widźiemy w szalencách/ melánkolikách/ mániakách/ y piiánicách niektorych/ ktorzy rozeznać niemogą. Ludźie szaleni rozumieią/ że dźiwy widáią/ bestiie/ y insze strászne stworzenia/ cżego námniey w prawdźie nie masz. Potwierdza tego y rozum. Poniewasz ábowiem szátan/ ma moc nieiáką/ nad rzeczámi dolnymi/ wyiąwszy tylko duszę: dla tego może wtychże rzeczách odmiány iákie
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 89
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614