. Kobierczyków para starych, wzór różnych kolorów aksamitny, na białym dnie srebrem przerabiane, z frązlą jedwabną, półatłasem żółtym, tureckim, podszyte. (Szczuka.) 185. Kobierczyk perski, złocisty, z pod szkatuły aspisowej w kwiaty wielkie, białe i żółte, płótnem żółtym podszyty, listewka spodem żółta, odmienna, materialna. (Szczuka.) Antygabinet Królowej Jej Mości.
186. Stół z masy zpadany w różne kwiecia, na czterech nogach. 187. Koszyk chyński i para jaszczyków chyńskich z wieczkami. 188. Obicia materialnego na dnie karmazynowym w kwiaty, pstro złociste, płótnem pomarańczowym podszytego bretów, nr. 14. K. Gabinet
. Kobierczyków para starych, wzór różnych kolorów axamitny, na białym dnie srebrem przerabiane, z frązlą jedwabną, półatłasem żółtym, tureckim, podszyte. (Szczuka.) 185. Kobierczyk perski, złocisty, z pod szkatuły aspisowey w kwiaty wielkie, białe y żółte, płótnem żółtym podszyty, listewka spodem żółta, odmienna, materyalna. (Szczuka.) Antygabinet Królowey Jey Mości.
186. Stół z masy zpadany w różne kwiecia, na czterech nogach. 187. Koszyk chyński i para jaszczyków chyńskich z wieczkami. 188. Obicia materjalnego na dnie karmazynowym w kwiaty, pstro złociste, płótnem pomarańczowym podszytego bretów, nr. 14. K. Gabinet
Skrót tekstu: InwWilan
Strona: 49
Tytuł:
Inwentarz generalny klejnotów, sreber, galanterii i ruchomości różnych tudzież obrazów, które się tak w Pałacu Wilanowskim jako też w Skarbcach Warszawskich J.K.Mci znajdowały [...]
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Urządzenie pałacu wilanowskiego za Jana III
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Czołowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1937
tej skrzyni.
231. Kobierzec aksamitny, karmazynowy, złotem bogato haftowany, franzla złota, kręcona, długa, żółtą kitajką podszyty. J. 232. Portiera obłoczysta, kitajkowa, w kwiaty różnego koloru i w ptaki szyta, lisztwa dokoła aksamitna zielona, z floresami, musułbasem czerwonym podszyta. K. 233. Kołdra materialna, ceglasta, stara, kwiaty po niej fiołkowe, dno w kratkę złotem przerabiane, na koło franzla jedwabna ze złotem, kitajką ceglastą podszyta K. 234. Robdeszambr chyński, atłasowy, w kwiaty, sokami iJIuminowany, ceglastą kitajką podszyty. K. 235. Robdeszambr na białym atłasie, kwiecie haftowane, orzeł w środku
tej skrzyni.
231. Kobierzec axamitny, karmazynowy, złotem bogato haftowany, franzla złota, kręcona, długa, żółtą kitayką podszyty. J. 232. Portyera obłoczysta, kitaykowa, w kwiaty różnego koloru y w ptaki szyta, lisztwa dokoła axamitna zielona, z floresami, musułbasem czerwonym podszyta. K. 233. Kołdra materyalna, ceglasta, stara, kwiaty po niey fijałkowe, dno w kratkę złotem przerabiane, na koło franzla jedwabna ze złotem, kitayką ceglastą podszyta K. 234. Robdeszambr chyński, atłasowy, w kwiaty, sokami iIIuminowany, ceglastą kitayką podszyty. K. 235. Robdeszambr na białym atłasie, kwiecie haftowane, orzeł w środku
Skrót tekstu: InwWilan
Strona: 51
Tytuł:
Inwentarz generalny klejnotów, sreber, galanterii i ruchomości różnych tudzież obrazów, które się tak w Pałacu Wilanowskim jako też w Skarbcach Warszawskich J.K.Mci znajdowały [...]
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Urządzenie pałacu wilanowskiego za Jana III
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Czołowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1937
szacowany, Droższy u wielu niżli samo życie, Którego często trafia się nabycie Ze stratą cnoty, często z duszy zgubą, Pierwszym u świata i szczęściem, i chlubą. Ten, co równego nie ma nic w szacunku. Jakiegoż ma swą istotę gatunku? Nie jest żyjąca rzecz lub jaka walna Z dzieł przyrodzenia rzecz materialna? Nie rzecz żyjąca, a przecię tak wzrusza I do szacunku, lub nie skarb, przymusza. Ani jest nawet jak dym wycieńczonym, Bo subtelnością wzroku dym dotknionym, Lub jak powietrze okiem niedojrzane, Bo w oddychaniu to jest uczuwane, A przecież lubo nie widziany świeci, Lub go nie czuje zmysł, przecie
szacowany, Droższy u wielu niżli samo życie, Którego często trafia się nabycie Ze stratą cnoty, często z duszy zgubą, Pierwszym u świata i szczęściem, i chlubą. Ten, co równego nie ma nic w szacunku. Jakiegoż ma swą istotę gatunku? Nie jest żyjąca rzecz lub jaka walna Z dzieł przyrodzenia rzecz materyjalna? Nie rzecz żyjąca, a przecię tak wzrusza I do szacunku, lub nie skarb, przymusza. Ani jest nawet jak dym wycieńczonym, Bo subtelnością wzroku dym dotknionym, Lub jak powietrze okiem niedojrzane, Bo w oddychaniu to jest uczuwane, A przecież lubo nie widziany świeci, Lub go nie czuje zmysł, przecie
Skrót tekstu: KępMyśliBar_II
Strona: 500
Tytuł:
Myśli o Bogu i człowieku w mowie człowieka i ducha wyrażone
Autor:
Adam Jan Kępski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Poeci polskiego baroku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jadwiga Sokołowska, Kazimiera Żukowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1965
etc. Zaczym ogień, powietrze, woda i ziemia lubo są z sobą pomieszane, i od siebie mniej więcej mogą być separowane. Atoli się nie rezolwują w insze substancje od siebie, jako inne mikstury substancyj materialnych; więc słusznie biorą imię pierwszych elementów. O accydensach albo przypadkach rzeczy materialnych.
IV. Ze jaka rzecz materialna podpada pod jaki zmysł ludzki, dzieje się to nie według samej istoty i substancyj rzeczy, ale według przypadków im przyzwoitych. J tak oku się prezentują rzeczy według koloru oświeconego. Uchu według brzmienia, dźwieku, i głosu. Powonieniu według zapachu. Smakowaniu według smaku. Dotchnieniu według miętkości lub twardości. Uczuciu jaką częścią
etc. Záczym ogień, powietrze, woda y ziemia lubo są z sobą pomieszane, y od siebie mniey więcey mogą być separowane. Atoli się nie rezolwuią w insze substancye od siebie, iáko inne mixtury substancyi materyalnych; więc słusznie biorą imię pierwszych elementow. O accydensach álbo przypadkach rzeczy materyalnych.
IV. Ze iáka rzecz materyalna podpada pod iáki zmysł ludzki, dzieie się to nie według samey istoty y substancyi rzeczy, ále według przypadkow im przyzwoitych. J ták oku się prezentuią rzeczy według koloru oswieconego. Uchu według brzmienia, dzwieku, y głosu. Powonieniu według zapáchu. Smakowaniu według smaku. Dotchnieniu według miętkości lub twardości. Uczuciu iáką częścią
Skrót tekstu: BystrzInfElem
Strona: Q4v
Tytuł:
Informacja elementarna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
futra rękawy pupkowe aż za łokcie, a same łapcie sobole.
Futro rysie, slamowe, całe, spod kontusza nowe, u niego pół kołnierza.
Slama rysia, cała nowa 1
Sztuka wielka futra rysiego, slamowego, przy nim sztuczek długich 4, piąty kawałek mały
Kontusik izabelowy, grzbietami rysimi podszyty 1
Jubka szara, materialna, gronostajami wszytka podszyta 1
Rząd kozacki złocisty, smelcowany, turkusikami sadzony. Suty. W którego nagłówku różyczek 6, w podpierścieniu 2, w pochwach różyczek 4 i 2 zamklików nie dostaje.
Rząd kozacki, turkusowy, złocisty, w którego nagłówku niedostaje łańcuszka jednego, różyczki i brajczarka, w podpierścieniu brajczarków 3,
futra rękawy pupkowe aż za łokcie, a same łapcie sobole.
Futro rysie, slamowe, całe, spod kontusza nowe, u niego pół kołnierza.
Slama rysia, cała nowa 1
Sztuka wielka futra rysiego, slamowego, przy nim sztuczek długich 4, piąty kawałek mały
Kontusik izabelowy, grzbietami rysimi podszyty 1
Jubka szara, materialna, gronostajami wszytka podszyta 1
Rząd kozacki złocisty, smelcowany, turkusikami sadzony. Suty. W którego nagłówku różyczek 6, w podpierścieniu 2, w pochwach różyczek 4 i 2 zamklików nie dostaje.
Rząd kozacki, turkusowy, złocisty, w którego nagłówku niedostaje łańcuszka jednego, różyczki i brajczarka, w podpierścieniu brajczarków 3,
Skrót tekstu: InwMorszGęb
Strona: 207
Tytuł:
Inwentarz ruchomości Konstancji Morsztynowej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1677
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1677
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
.
3 sztuki rysie, jedna większa, druga malejka, trzecia mniejsza z kawałkami mniejszymi.
Sukienka lamowa, złocista, niezrobiona, cięty sztuki jej, szara.
Aksamitu 5 sztuk i kawalców kilka, czarnego.
Kabat czerwony w paski, materialny.
Sznurówka złocista, ceglasta.
Sznurówka haftowana, na skórze.
Sznurówka czerwone, materialna, w pasy.
Koszulka turecka, złota, zielona.
Zarękawie aksamitne, lisami podszyte, łapcie pupkami.
Szarpa czarna, korony czarne u niej.
Pluderki kitajkowe.
Rękaw sobolowy o 3 sobolach.
Rękaw ogunkowy, nowy, drugi.
Sobole na szyję.
Kaptor atłasowy, czerwony, slamami lisiemi podszyty.
Poduszeczka atłasowa,
.
3 sztuki rysie, jedna większa, druga malejka, trzecia mniejsza z kawałkami mniejszymi.
Sukienka lamowa, złocista, niezrobiona, cięty sztuki jej, szara.
Aksamitu 5 sztuk i kawalców kilka, czarnego.
Kabat czerwony w paski, materialny.
Sznurówka złocista, ceglasta.
Sznurówka haftowana, na skórze.
Sznurówka czerwone, materialna, w pasy.
Koszulka turecka, złota, zielona.
Zarękawie aksamitne, lisami podszyte, łapcie pupkami.
Szarpa czarna, korony czarne u niej.
Pluderki kitajkowe.
Rękaw sobolowy o 3 sobolach.
Rękaw ogunkowy, nowy, drugi.
Sobole na szyję.
Kaptor atłasowy, czerwony, slamami lisiemi podszyty.
Poduszeczka atłasowa,
Skrót tekstu: InwMorszGęb
Strona: 209
Tytuł:
Inwentarz ruchomości Konstancji Morsztynowej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1677
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1677
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
sobie własne przysposobienie, jako woda gdy barzo wre, tylo ma wilgotność a zimna i nie znać: a gdy jej tę zepsują choć inne wszytkie zostaną, ona się nie zostaje, ale nowa przychodzi, której tam jest własne jakie przygotowanie, a to się stawa w bydlęciu w pomieniony sposób zabitym. 5. Skąd się Materialna Forma bierze? Z Materii w podobny sposób jako czyni się okrągła figura, z wosku której przedtym nie miał gdy go kto w kulę zgniecie. ROZDZIAŁ II. O Przyczynach rzeczy Materialnych.
CZtery są wszytkich rzecy Materialnych przyczyny: 1 ta z której co jest. 2. od której takowa jest w istocie. 3.
sobie własne przysposobienie, iáko wodá gdy bárzo wre, tylo ma wilgotność á źimná y nie znáć: á gdy iey tę zepsuią choć inne wszytkie zostáną, oná się nie zostáie, ále nowa przychodźi, ktorey tám iest własne iákie przygotowánie, á to się stawa w bydlęćiu w pomieniony sposob zábitym. 5. Zkad się Máteryálna Formá bierze? Z Máteryey w podobny sposob iáko czyni się okrągła figurá, z wosku ktorey przedtym nie miał gdy go kto w kulę zgniećie. ROZDZIAŁ II. O Przyczynách rzeczy Máteryálnych.
CZtery są wszytkich rzecy Máteryálnych przyczyny: 1 tá z ktorey co iest. 2. od ktorey tákowa iest w istoćie. 3.
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 7
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
przynamniej; toby już cała piasta musiała się obrócić, i tak z koła się wykręcić, albo stać, gdy się koło obraca, zaczym nie masz taki cząstki któraby się dalej a dalej dzielić nie mogła, i gdy w kole mała cząsteczka się obraca, w piaście jeszcze mniejsza. 17. Czemu żadna rzecz materialna nie może być nieskończona? Niedokończonych jest wiele rzeczy na świecie, ale nieskończona albo końca nie mająca być nie może: bo rzecz materialna nie może być bez figury, to jest musi być okrągłą i graniastą etc. a figura jest końcem rzeczy, i tak już będzie skończoną. 18. Czemu liczba nie może być nieskończona
przynamniey; toby iuż cáłá piastá muśiałá się obroćić, y ták z kołá się wykręcić, albo stać, gdy się koło obráca, zaczym nie mász táki cząstki ktoraby się dáley á dáley dźielić nie mogłá, y gdy w kole mała cząsteczka się obráca, w piaśćie iescze mnieyszá. 17. Czemu żádna rzecz máteryálna nie może bydź nieskończona? Niedokończonych iest wiele rzeczy ná świećie, ále nieskończona álbo końcá nie máiąca bydź nie może: bo rzecz máteryálna nie może bydź bez figury, to iest muśi bydź okrągłą y grániástą etc. á figurá iest końcem rzeczy, y ták iuż będzie skończoną. 18. Czemu licżbá nie może bydź nieskończona
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 17
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
, zaczym nie masz taki cząstki któraby się dalej a dalej dzielić nie mogła, i gdy w kole mała cząsteczka się obraca, w piaście jeszcze mniejsza. 17. Czemu żadna rzecz materialna nie może być nieskończona? Niedokończonych jest wiele rzeczy na świecie, ale nieskończona albo końca nie mająca być nie może: bo rzecz materialna nie może być bez figury, to jest musi być okrągłą i graniastą etc. a figura jest końcem rzeczy, i tak już będzie skończoną. 18. Czemu liczba nie może być nieskończona? Gdyby się liczba nalazła nieskończona, tedy rozdzieliwszy ją na trzy części, każda by z nich była nieskończona, bo rzecz nieskończona nie
, zaczym nie mász táki cząstki ktoraby się dáley á dáley dźielić nie mogłá, y gdy w kole mała cząsteczka się obráca, w piaśćie iescze mnieyszá. 17. Czemu żádna rzecz máteryálna nie może bydź nieskończona? Niedokończonych iest wiele rzeczy ná świećie, ále nieskończona álbo końcá nie máiąca bydź nie może: bo rzecz máteryálna nie może bydź bez figury, to iest muśi bydź okrągłą y grániástą etc. á figurá iest końcem rzeczy, y ták iuż będzie skończoną. 18. Czemu licżbá nie może bydź nieskończona? Gdyby się liczbá nálázłá nieskończona, tedy rozdzieliwszy ią ná trzy częśći, káżda by z nich byłá nieskończona, bo rzecz nieskończona nie
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 17
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
chodzić nie mogą. 3. Wiele jest Planet? Siedm. Saturnus, Iuppiter, Mars, Słońce, Venus, Mercurius, Miesiąc, są i inne mniej znaczne. Te po wielkiej części sprawują odmianę powietrza, do żyzności i zdrowia pomagają, ale dusze naszej do niczego niewolić nie mogą, bo dusza nasza nie jest materialna. 4. W czym się różnią Planety od gwiazd? Gwiazdy zawsze w jednym jedna od drugiej będąc położeniu jednęż drogę mają: Planeta czasem się z bliży jedna do drugiej, jako to jaśnie widzieć w Słońcu i Księżycu: czasem od siebie odejdą, i tak nie jednę mają drogę, czasem wyższe czasem niższe bywają.
chodzić nie mogą. 3. Wiele iest Plánet? Siedm. Saturnus, Iuppiter, Mars, Słońce, Venus, Mercurius, Mieśiąc, są y inne mniey znáczne. Te po wielkiey częśći spráwuią odmiánę powietrza, do żyznośći y zdrowia pomagáią, ále dusze nászey do niczego niewolić nie mogą, bo duszá nászá nie iest máteryálna. 4. W czym sie rożnią Plánety od gwiazd? Gwiazdy záwsze w iednym iedná od drugiey będąc położeniu iednęż drogę máią: Plánetá czásem się z bliży iedná do drugiey, iáko to iáśnie widźieć w Słońcu y Kśiężycu: czásem od śiebie odeydą, y ták nie iednę máią drogę, czásem wyższe czásem niższe bywáią.
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 25
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692