zawitał; który Kościół Z. Zofii w Kijowie poświęcił. Mędrsi niemi się brzydzili, Klątew Papieską na Cerulariusza w Kijowie publikowali. O Schizmie Rusi
Około Roku 1143 gdy się Schizma na Wschodzie pokazała, i błędy Saraceńskie; Duchowieństwo Ruskie nie dopuściło się wdawać do Carogrodu po Sakrę, po Michale Metropolicie Ruskim, Klemensowi z Smolatycza Metropolicie Kijowskiemu, ale Episkopowie w Kościele Z. Zofii z Rzymską go poświęcili wiadomością, a prezentą Izasława Jednowładcy Ruskiego, około Roku 1146 wkładając nań Głowę Z. Klemensa. Co samo znaczyło, iż byli podlegli Głowie Kościoła Biskupowi Rzymskiemu. Nie mogło co innego znaczyć: nie formę, ani materię Episcopatûs ; do czego i
zawitał; ktory Kòścioł S. Zofii w Kiiowie poświęcił. Mędrsi niemi się brzydzili, Klątew Papieską na Cerulariusza w Kiiowie publikowali. O Schizmie Rusi
Około Roku 1143 gdy się Schizma na Wschodzie pokazała, y błędy Saraceńskie; Duchowieństwo Ruskie nie dopuściło się wdawać do Carogrodu po Sakrę, po Michale Metropolicie Ruskim, Klemensowi z Smolatycza Metropolicie Kiiowskiemu, ale Episkopowie w Kościele S. Zofii z Rzymską go poświęcili wiadomością, á prezentą Izasława Iednowładcy Ruskiego, około Roku 1146 wkładaiąc nań Głowę S. Klemensa. Co samo znaczyło, iż byli podlegli Głowie Kościoła Biskupowi Rzymskiemu. Nie mogło co innego znaczyć: nie formę, ani materyę Episcopatûs ; do czego y
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 6
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, Chalcondil etc. W Rzymie Izydor będąc, rezygnował Metropolią Ojcu Świętemu, dano zaraz Grzegorzowi Archimandrycie; a tego Król Polski Kazimierz Jagiellończyk Brat Warnensa, ile mającego do siebie List Papieski, z czcią przyjął. Ale Moskwa sobie obrała Jonasza Metropolitą już nie Kijowskim ale Moskiewskim w Roku 1447, od tego czasu Kijowskiemu nie podlegając Metropolicie. Patriarcha Carogrodzki Dionizy Unit z Rzymem, do Moskwy pisał list, chowany do tychczas między księgami Ruskiemi, aby tego Grzegorza od Papieża Piusa nadanego mieli za Metropolitę nie Jonę Kwiatkiewicz A. 1489 Cicho[...] : Kojałowicz. O Schizmie Rusi.
Z. Kazimierz wyjednał u Ojca Kazimierza Jagiellończyka, aby Schizmatycy nowych Cerkwi nie budowali,
, Chalcondil etc. W Rzymie Izydor będąc, rezygnował Metropolią Oycu Swiętemu, dano zaraz Grzegorzowi Archimandrycie; á tego Krol Polski Kazimierz Iagiellończyk Brat Warnensa, ile maiącego do siebie List Papieski, z czcią przyiął. Ale Moskwa sobie obrała Ionasza Metropolitą iuż nie Kiiowskim ale Moskiewskim w Roku 1447, od tego czasu Kiiowskiemu nie podlegaiąc Metropolicie. Patryarcha Carogrodzki Dionizy Unit z Rzymem, do Moskwy pisał list, chowany do tychczas między księgami Ruskiemi, aby tego Grzegorza od Papieża Piusa nadanego mieli za Metropolitę nie Ionę Kwiatkiewicz A. 1489 Cicho[...] : Koiałowicz. O Schizmie Rusi.
S. Kazimierz wyiednał u Oyca Kazimierza Iagiellończyka, aby Schizmatycy nowych Cerkwi nie budowali,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 10
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
przybywszy na Stolicę Moskiewską Jeremiasz Papieżom przychylny, Wsełeński Patriarcha, dla spraw Duchownych w Moskwie, czyli od Metrofana uzurpatora wygnany, przybył, tam godnie od Cara przyjęty, i obligowany, aby Moskiewskiego O Schizmie Rusi.
Patriarchę kreował w Moskwie Mieście, niby w trzecim Rzymie, miasto Papy starego Rzymu, konferując tę Godność Jobowi Metropolicie, piątym go czyniąc Patriarchą za Rzymskiego Papę. Co Aleksandryjski, Antiocheński, Jerozolimski Patriarchowie potwierdzili: Ale czy może Brat Brata zrodzić? ani Apostoł Apostoła, ani też Patriarcha równy Patriarchę uczyni. Należy, aby to czynił Piotr Władyczny wsich Apostołów według Z: Chryzostoma. Z. Piotr, Jerozolimskim Jakuba, Antiocheńskim Ewodiusza,
przybywszy na Stolicę Moskiewską Ieremiasz Papieżom przychylny, Wsełeński Patryarcha, dla spraw Duchownych w Moskwie, czyli od Metrofana uzurpatora wygnany, przybył, tam godnie od Cara przyięty, y obligowany, aby Moskiewskiego O Schizmie Rusi.
Patryarchę kreował w Moskwie Mieście, niby w trzecim Rzymie, miasto Papy starego Rzymu, konferuiąc tę Godność Iobowi Metropolicie, piątym go czyniąc Patryarchą za Rzymskiego Papę. Co Alexandryiski, Antiocheński, Ierozolimski Patryarchowie potwierdzili: Ale czy może Brat Brata zrodzić? ani Apostoł Apostoła, ani też Patryarcha rowny Patryarchę uczyni. Należy, aby to czynił Piotr Władycżny wsich Apostołow według S: Chryzostoma. S. Piotr, Ierozolimskim Iakuba, Antiocheńskim Ewodiusza,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 13
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Dekretów Papieskich, osobliwie Klemensa VIII w R. 1595 datowanych względem obrządków Słowieńskim językiem odprawowania konfirmacją. Roku 1609 z namowy Schizmatyków, na rynku Wileńskim jeden Heretyk chciał go ściąć, ale tylko dwa palce z pierścieniem prawej ręki uciął; szyj nie ranił, szaty i koszulę przeciąwszy. Miscell: P. Kojałowicz.
Przeciw temu Metropolicie obrany Anty Metropolitą, Job Borecki od Teofanesa prostego laika Patriarchy Jerozolimskiego; którego Cesarz Turecki posłał do Moskwy, aby ją sfomentował na Polaków; ten i Honory Duchowne odszczepieńcom w Kijowie rozdawał wtedy. Ci Pseudo Prałaci od niego poświęceni nulliter, bo od laika, jeśli choć jeden nie był wtedy Biskup legitimus Consecrator. Ci
Dekretow Papieskich, osobliwie Klemensa VIII w R. 1595 datowanych względem obrządkow Słowieńskim ięzykiem odprawowania konfirmacyą. Roku 1609 z namowy Schizmatykow, na rynku Wileńskim ieden Heretyk chciał go ściąć, ale tylko dwa palce z pierścieniem prawey ręki uciął; szyi nie ranił, szaty y koszulę przeciąwszy. Miscell: P. Koiałowicz.
Przeciw temu Metropolicie obrany Anti Metropolitą, Iob Borecki od Teofanesa prostego laika Patryarchy Ierozolimskiego; ktorego Cesarz Turecki posłał do Moskwy, aby ią sfomentował na Polakow; ten y Honory Duchowne odszczepieńcom w Kiiowie rozdawał wtedy. Ci Pseudo Prałaci od niego poświęceni nulliter, bo od laika, ieśli choć ieden nie był wtedy Biskup legitimus Consecrator. Ci
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 14
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
chłodzi. Drzewa tam zawsze kwitną, liście zielone, Cytryn, pomarańczów, dostatek, zapachem swym zdrowe czyni powietrze, pszczoły miód wydają, jak lód: wszystko się rodzi przez rok cały. Są na tychże Insułach Misionarze i Klasztory Jezuickie, Kapucyńskie, Greckie, Greko Unickie. Łatwy tu u Greków rozwód, dawszy Metropolicie 10. talerów: Stąd mężatki bardzo tam ostróżne, z domów nie wychodzą, w Kościele mężczyzn nie widzą, osobne do modlenia się mając miejsca: bardzo się bogato stroją w klejnoty. Wdowa po mężu w ciemnicy jakiej kilka Miesięcy żałobę odprawuje.
Koniec o EUROPIE. całego Świata, praecipue o AZYJ W AZYJ ADDENDA.
chłodzi. Drzewa tam zawsze kwitną, liście zielone, Cytryn, pomarańczow, dostatek, zapáchem swym zdrowe czyni powietrze, pszczoły miod wydaią, iak lod: wszystko się rodzi przez rok cały. Są na tychże Insułach Missionarze y Klasztory Iezuickie, Kapucyńskie, Greckie, Greko Unickie. Łatwy tu u Grekow rozwod, dawszy Metropolicie 10. talerow: Ztąd mężatki bardzo tam ostrożne, z domow nie wychodzą, w Kościele męszczyzn nie widzą, osobne do modlenia się maiąc mieysca: bardzo się bogato stroią w kleynoty. Wdowa po mężu w ciemnicy iákiey kilka Miesięcy żałobę odprawuie.
Koniec o EUROPIE. cáłego Swiata, praecipuè o AZYI W AZYI ADDENDA.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 441
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
podskarbi, marszałek aby także Księstwa Ruskiego był, a z tych każdy Rusin. W tychże paktach nagluzowano wojska Zaporowskiego, aby 60000 continue w regestrze było i to przy zapłacie skarbowej pozwolono, która zapłata z dóbr ukraińskich do tegoż podskarbiego akcyje miała, wojsku polskiemu żadnych konsystencji i zapłaty żołdu nie pozwalając z Ukrainy. Metropolicie kijowskiemu, schizmatykowi i trzem władykom w senacie miejsce po biskupach rzymskich naznaczone być miało. Na ostatek Kozaków, chłopów prostych około 2000 klejnotem szlacheckim Królestwa Polskiego uraczono.
Owo zgoła do tak wielkich i niesłusznych kondycji i natenczas sejm tameczny przywiedziono czasowi służąc. Co wszystko z konceptu i inwencji Wyhowskiego i Niemierzyca pochodziło, który przed tym
podskarbi, marszałek aby także Księstwa Ruskiego był, a z tych każdy Rusin. W tychże paktach nagluzowano wojska Zaporowskiego, aby 60000 continue w regestrze było i to przy zapłacie skarbowej pozwolono, która zapłata z dóbr ukraińskich do tegoż podskarbiego akcyje miała, wojsku polskiemu żadnych konsystencyi i zapłaty żołdu nie pozwalając z Ukrainy. Metropolicie kijowskiemu, schizmatykowi i trzem władykom w senacie miejsce po biskupach rzymskich naznaczone być miało. Na ostatek Kozaków, chłopów prostych około 2000 klejnotem slacheckim Królestwa Polskiego uraczono.
Owo zgoła do tak wielkich i niesłusznych kondycyi i natenczas sejm tameczny przywiedziono czasowi służąc. Co wszystko z konceptu i inwencyi Wyhowskiego i Niemierzyca pochodziło, który przed tym
Skrót tekstu: JemPam
Strona: 261
Tytuł:
Pamiętnik dzieje Polski zawierający
Autor:
Mikołaj Jemiołowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1683 a 1693
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1693
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Dzięgielewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
"DIG"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2000
z której nabarżyej na obóz bito kosze postawił/ i dział 4. burzących zasiadził. 9. Bito z tych dział do naróżniej baszty odpowiadali z zamku: jednak przez basztę nawylot nasze kule przechodzilo/ które moskwa dżyury zaprawiała Tejże nocy p. Marszalek Lite szańce za Dnieprem gdzie moskwa spalila miasto rzucił i zrana Metropolicie i Wojewodzie dobry dzień dawał straszny. 10. Począwszy zrana pan Water przecię do baszty kończył strzelbą swą/ prawie o godzinie spoludnia gdy K. I. M. gotował się za Dniepr/ aby się lepiej zamkowi przypatrzył: dano znać że się dwie dziele burzące narysowały/ zaczym z nich więcej strzelać niemożono.
z ktorey nabárżiey ná oboz bito kosze postáwił/ y dźiał 4. burzących záśiádźił. 9. Bito z tych dźiał do narożniey bászty odpowiadali z zamku: iednák przez básztę náwylot násze kule przechodźilo/ ktore moskwá dżiury zápráwiáłá Teyże nocy p. Marszalek Lite szance zá Dnieprem gdźie moskwá spálilá miasto rzućił y zraná Metropolićie y Woiewodżie dobry dźień dawał straszny. 10. Począwszy zráná pan Water przećię do bászty konczył strzelbą swą/ práwie o godźinie zpoludniá gdy K. I. M. gotował sie zá Dniepr/ áby sie lepiey zamkowi przypatrzył: dano znać że sie dwie dźiele burzące nárysowáły/ záczym z nich więcey strzeláć niemożono.
Skrót tekstu: BielDiar
Strona: Bv
Tytuł:
Diariusz wiadomości od wyjazdu króla z Wilna do Smoleńska
Autor:
Samuel Bielski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
ale we wszytkich by Unitskich Cerkwiach takowe nowimy odprawować potrzeba. Zaczym znać/ że w Waszej Unijej/ quot Capita tot Sensus. Ale i temu muszę się dziwować/ jeżeli to prawda jest/ co do Czytelnika w tym swoim Szpargale o tych Władykach prawisz/ że nie to oni czynią/ co im metropolit każe/ ale Metropolicie Brodę targając/ i Policzki wycinając/ to co się im podoba/ czynić rozkazują. A co się t[...] nie śpiewania Credo. Mniejszaby to była/ bo jako czytać/ tak i śpiewać/ jedno jest: jednak Conformitas nabożeństwa w Cerkwiach w tej mierze barzjejby upatrowana być miała/ a niżeli to/ co się komu
ále we wszytkich by Vnitskich Cerkwiách tákowe nowimy odpráwowáć potrzebá. Záczym znáć/ że w Wászey Vniiey/ quot Capita tot Sensus. Ale y temu muszę się dźiwowáć/ ieżeli to prawdá iest/ co do Czytelniká w tym swoim Szpárgale o tych Włádykách práwisz/ że nie to oni czynią/ co im metropolit każe/ ále Metropolićie Brodę tárgáiąc/ y Policzki wyćináiąc/ to co się im podoba/ czynić roskázuią. A co się t[...] nie spiewánia Credo. Mnieyszaby to byłá/ bo iáko czytáć/ ták y śpiewáć/ iedno iest: iednák Conformitas nabożenstwá w Cerkwiách w tey mierze bárzieyby vpátrowána być miáła/ á niżeli to/ co się komu
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 117
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644