i Popiel Książę Polski z Dworem swoim przybył, i odprawiwszy Ceremonią Pogańską nad Synem urodzonym Piasta, Popiel dał mu Imię Semowit, po Ceremonii Piast czestował Popiela, i cały Dwór, tak; że z wieprza zabitego i miodu przysposobionego dla samych tylko Sąsiadów, a przy owych dwóch Osobach i osobliwej Opatrzności Boskiej na cały Dwór mięsiwa i miodu wystarczało, i kiedy po śmierci Popiela Stany się zgromadziły do Kruświcy, głód na ów czas wielki panował w Polsce, a w Dom Piasta, też same dwie osoby przyszły, uczestowane od niego, przy których bytności oczywista Opatrznością Boską Dom Piasta wszystkiemi żywnościami opatrzony był, tak; że wszyscy Polacy nie mogąc nic
i Popiel Xiąże Polski z Dworem swoim przybył, i odprawiwszy Ceremonią Pogańską nad Synem urodzonym Piasta, Popiel dał mu Imię Semowit, po Ceremonii Piast czestował Popiela, i cały Dwór, tak; że z wieprza zabitego i miodu przysposobionego dla samych tylko Sąśiadów, a przy owych dwóch Osobach i osobliwey Opatrznośći Boskiey na cały Dwór mięśiwa i miodu wystarczało, i kiedy po śmierći Popiela Stany śię zgromadźiły do Kruświcy, głód na ów czas wielki panował w Polszcze, á w Dom Piasta, też same dwie osoby przyszły, uczestowane od niego, przy których bytnosći oczywista Opatrznośćią Boską Dom Piasta wszystkiemi żywnośćiami opatrzony był, tak; że wszyscy Polacy nie mogąc nic
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 8
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
z owcami.
356 + Obraz łokciowy, z ekspressją kociołków i kapusty.
357 + Obraz z ekspressją karyfiorów, rakąbłu, karczochów.
358 + Obraz z ekspressją dam ubirających się po kąpielu, etc.
359 + Obraz na łokci 2, z ekspressją lemmatum, na bleitramie.
360 + Obraz z ekspressją kapłonów oprawnych i mięsiwa.
361 Obraz z ekspressją Horaju 100 przy Żółkwie, na blejtramie.
362 Obraz z ekspressją mężczyzn, 2 białychgłów.
363 Obrazów 2, z ekspressją ogrodu żółkiewskiego z łazienkami.
364 + Obraz z ekspressją kwiatów, gdzie dzbanek we środku farfurowy.
365 + Obraz łokci 2, z ekspressją całujących się, 2 łabędzi na
z owcami.
356 + Obraz łokciowy, z ekspressją kociołków i kapusty.
357 + Obraz z ekspressją karyfiorów, rakąbłu, karczochów.
358 + Obraz z ekspressją dam ubirających się po kąpielu, etc.
359 + Obraz na łokci 2, z ekspressją lemmatum, na bleitramie.
360 + Obraz z ekspressją kapłonów oprawnych i mięsiwa.
361 Obraz z ekspressją Horaju 100 przy Żółkwie, na blejtramie.
362 Obraz z ekspressją mężczyzn, 2 białychgłów.
363 Obrazów 2, z ekspressją ogrodu żółkiewskiego z łazienkami.
364 + Obraz z ekspressją kwiatów, gdzie dzbanek we środku farfurowy.
365 + Obraz łokci 2, z ekspressją całujących się, 2 łabędzi na
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 186
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
I. M. Kapitan, który ośmdziesiąt Żołnierzy Książęcych loco praesidij miał przysobie, z Kluczami do Pana Generała Majora i oddał mu Klucze, które on odebrawszy zaraz Zamek Ludem Szwedzkim osadził, Żołnierzom bez bronnym pozwolił aby do Kwatyr swych poszli. Tamże w Zamku znaleźli Szwedzi magnam qvantitatem Mąki i inszych Żywności, jako to Mięsiwa, słoniny, krup, Grochów, i Masła tak że całe Wojsko Szwedzkie aż do Bożego Narodzenia Subsistere może. Było też tam bardzo siła sukna i gotowych sukien najmniej na siedm albo ośm tysięcy Żołnierza, tudzież było bardzo siła Muszkietów krzosowych i Pistoletów. Mieszczanom Mitawskim przykazał Pan Generał Major Imieniem Króla I. M. aby
I. M. Kápitan, ktory osmdziesiąt Zołnierzy Książęcych loco praesidij miał przysobie, z Kluczámi do Páná Generałá Májorá y oddał mu Klucze, ktore on odebrawszy záraz Zamek Ludem Szweckim osádził, Zołnierzom bez bronnym pozwolił áby do Kwátyr swych poszli. Támze w Zámku ználezli Szwedzi magnam qvantitatem Mąki y inszych Zywnosci, iáko to Mięsiwá, słoniny, krup, Grochow, y Másłá ták że cáłe Woysko Szweckie áż do Bożego Národzęnia Subsistere może. Było też tám bárdzo siłá sukna y gotowych sukien naymniey ná siedm álbo osm tysięcy Zołnierzá, tudziesz było bárdzo siłá Muszkietow krzosowych y Pistoletow. Mieszczánom Mitáwskim przykázał Pan Generał Máior Imięniem Krolá I. M. áby
Skrót tekstu: RelRyg
Strona: 7
Tytuł:
Krótka a prawdziwa relacja o akcji wojennej [...] pod Rygą
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1701
Data wydania (nie wcześniej niż):
1701
Data wydania (nie później niż):
1701
Bonus Rex Dobry Król orężem nie straszę, koroną nie błyskąm, to mój tytuł, żem Pasterz dobry, a Pasterz broni nie zabija, pasie nie nędzi, straszy nie rani, Ego sum pastor bonus Jam jest pasterz dobry. 3. PASTOR BONUS. Będzie drugi Rządzca jako Pasza, gdzie zjeść, a mięsiwa różnego? Omnis caro faenum, tam tego nie żałują; gdzie Rywuła najprzedniejsza Wino, nie wodę leją? v-niego! Rządzca jako Pasza. Drugi Rządzca popisać się może: Ego sum marsupium. Jam jest mieszek, dokupić się chęci, stargować zamysły, zapłacić interesa swoje, to jego Natura, to zwyczaj. Czym
Bonus Rex Dobry Krol orężem nie strászę, koroną nie błyskąm, to moy tytuł, żem Pásterz dobry, á Pásterz broni nie zábiia, páśie nie nędźi, strászy nie ráni, Ego sum pastor bonus Iam iest pásterz dobry. 3. PASTOR BONUS. Będźie drugi Rządzcá iáko Pasza, gdźie zieść, á mięśiwa rożnego? Omnis caro faenum, tám tego nie żáłuią; gdźie Rywułá nayprzednieysza Wino, nie wodę leią? v-niego! Rządzcá iáko Pasza. Drugi Rządzcá popisáć się może: Ego sum marsupium. Iam iest mieszek, dokupić się chęći, ztárgowáć zamysły, zápłáćić interessa swoie, to iego Náturá, to zwyczay. Czym
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 59
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
, po całym ciele taranciznę, rączości ekstraodrynaryjnej, którą jelenie O Zwierzętach Historia naturalna.
i inne ściga zwierzęta, samym tylko liże językiem, a tym samym ślepotę im przynosi, drugie cale zabija jadem swoim. Wiele tak pobitych zwłóczy na jedno miejsce, darniem pokrywa, na drzewo się wychwyciwszy, głosem zwoływa zwierzęta do owego mięsiwa nagotowanego. Jak się najadłszy zwierzęta, rozejdą, Dasypus czyli królik zstępuje z drzewa, owe pożywa ostatni, wprzód nietknowszy zębami, aby zwierząt owych nie potruł swoim jadem.
KRET, po łacinie Talpa w ziemi ustawnie żyjący, i ryjący zwierz, a jak się na wiatr i widok pokaże, zaras zdychający, jest słuchu
, po cáłym ciele taranciznę, rączośći extraordinaryiney, ktorą ielenie O Zwierzetach Historya naturalna.
y inne sciga zwierzęta, samym tylko liże ięzykiem, a tym samym slepotę im przynosi, drugie cale zabiia iadem swoim. Wiele tak pobitych zwłoczy na iedno mieysce, darniem pokrywa, na drzewo się wychwyciwszy, głosem zwoływa zwierzęta do owego mięsiwa nagotowanego. Iak się naiádłszy zwierzęta, rozeydą, Dasypus czyli krolik zstępuie z drzewa, owe pożywa ostatni, wprzod nietknowszy zębami, aby zwierząt owych nie potruł swoim iadem.
KRET, po łácinie Talpa w źiemi ustawnie żyiący, y ryiący zwierz, a iak się na wiatr y widok pokáże, zaras zdychaiący, iest słuchu
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 275
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
karbami lat swoich nie zechce siedzieć, wiele mu jeszcze restat lat w Boskiej predestynacyj, a jego wstrzemiezliwości, et in modò se conservandi ? Na początku świata długo prawda żyli ludzie, dla czystości, i subtelnego powietrza: dla pierwszej dobroci kompleksyj: dla nutrimentu wyborności; dla pomiarkowania w potrawach, i napoju dla wstrzemiezliwości od mięsiwa i wina: żyjąc tylko leguminą, fruktami i wodą; dla zażywania ziół zdrowie ratujących. I tych wieków choć nie tak jak owych, przecież w krajach niektórych, życie dłużsże znajduje się w Ludziach, a to dla łaskawości Nieba, subtelnej i czystej eryj, dla dobroci ziemi, dla pomiarkowania w rozkoszach; których
karbami lat swoich nie zechce siedzieć, wiele mu ieszcze restat lat w Boskiey predestynacyi, á iego wstrzemiezliwości, et in modò se conservandi ? Na początku swiata długo prawda żyli ludzie, dla czystości, y subtelnego powietrza: dla pierwszey dobroci komplexyi: dla nutrimentu wyborności; dlá pomiarkowania w potrawach, y napoiu dla wstrzemiezliwości od mięsiwa y wina: żyiąc tylko leguminą, fruktami y wodą; dla zażywania zioł zdrowie rátuiących. I tych wiekow choć nie tak iak owych, przecież w kraiach niektorych, życie dłużsźe znayduie się w Ludziach, á to dła łaskawości Nieba, subtelney y czystey áeryi, dla dobroci ziemi, dla pomiarkowania w roskoszach; ktorych
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 500
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
między mądremi i Bogaczami u nich) dając rację z Ewangelii Z. Jana cap 18 Dixerunt Iudei: nobis non licet interficere quenquam że nam Kury, Gęsi, Jędyka, Cielęcia, Woła, niegodzi się zabić bez szkolnika albo mającego pozwolenie od starszych że z Zakazu Bożego my krwią brzydziemy się, dla tego dni kilka mięsiwa w Wodzie moczemy, w soli macerujemy, gdyż krew w Zwierzątek, jest za Dusze według Księgi Pisma S. Helle Haddabarim tojest Deuteronomium, w Rozdziale 12 wierszu 23 Sangvis enim eorum, pro anima est. O jakżebyśmy, krew Ludzką ważyli się niewinnie rozlewać? ją pożywać. Jeżeli naczynia i potrawy Chrześcijańskie unas
między mądremi y Bogaczámi u nich) daiąc racyę z Ewangelii S. Iana cap 18 Dixerunt Iudei: nobis non licet interficere quenquam że nam Kury, Gęsi, Iędyka, Cielęcia, Woła, niegodzi się zabić bez szkolnika albo maiącego pozwolenie od starszych że z Zakazu Bożego my krwią brzydziemy się, dla tego dni kilka mięsiwa w Wodzie moczemy, w soli maceruiemy, gdyż krew w Zwierzątek, iest za Dusze według Księgi Pisma S. Helle Haddabarim toiest Deuteronomium, w Rozdziale 12 wierszu 23 Sangvis enim eorum, pro anima est. O iakżebyśmy, krew Ludzką ważyli się niewinnie rozlewać? ią pożywać. Ieżeli naczynia y potrawy Chrzesciańskie unas
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 384
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
wednie i w nocy przy osobach być Królewskich, nic im niegodnego Majestatu; oprócz myśli szlachetnych i wspaniałych, do ucha nieszeptali. Diodorus powiedział, że rzadkoby Królowie zbytkowali, gdyby w Dworzanach swoich niewidzieli potwierdzicielów ich bezdroża, i sprawców ich namiętności. Królowie Egipscy niegniewali się, że im wyznaczano jakiego mięsiwa, i pod jaką miarą napojów zażywać mieli. (Była to rzecz zwyczajna w Egipcie, gdzie cały Naród w trzeżwości się chował,y gdzie samo powietrze oszczędnie żyć kazało,) wszystkie ich sprawy pomiarkowane przez Prawa były. Diod. l. 1. pag. 63. etc.
Z rana i na świtaniu,
wednie y w nocy przy osobach bydź Krolewskich, nic im niegodnego Máiestatu; oprocz myśli szlachetnych y wspaniáłych, do uchá nieszeptali. Diodorus powiedziáł, że rzadkoby Krolowie zbytkowali, gdyby w Dworzánách swoich niewidzieli potwierdzicielow ich bezdroża, y sprawcow ich namiętnośći. Krolowie Egypscy niegniewali się, że im wyznaczano iakiego mięśiwá, y pod iaką miárą nápoiow zażywáć mieli. (Byłá to rzecz zwyczayná w Egypcie, gdzie cáły Narod w trzeżwośći się chował,y gdzie samo powietrze oszczędnie żyć kázało,) wszystkie ich sprawy pomiárkowáne przez Prawá były. Diod. l. 1. pag. 63. etc.
Z rana y ná świtániu,
Skrót tekstu: RolJabłADziej
Strona: 102
Tytuł:
Dziejopis starożytny Egipcjanów, Kartainców, Assyryjczyków, Babilonców, Medów, Persów, Macedończyków i Greków
Autor:
Charles Rollin
Tłumacz:
Józef Aleksander Jabłonowski
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
częściach Sakramentu jest rozkoszne zażywanie i dostateczna tajemnica, którą Ofiara się odprawuje i cieszy się Kościół już od tysiąca lat, od którego czasu postradała Synagoga ofiary. Rowiennik zaś ten przez którego Kościół tak przyjemny Bogu jest Chrystus Pan, a Piersi jego dają Wino wieczne, z którego pochodzi wesele nieustające, a nie mówi że da mięsiwa i tłustość albo krew, które czynią ofiarę pracowitą, ofiarę Synagogi, którą nam odebrał Bóg już od tysiąca lat, my jednak stworzenie Boskie jesteśmy mój Rabinie, była zaś Synagoga jako Niewiasta, która miała innego Męża niby BOga, a straciła go i Dom Święty: a ten Kościół był jako Łania na puszczy bez Męża
częśćiach Sakramentu iest roskoszne zażywanie y dostateczna taiemnica, ktorą Ofiara się odprawuie y ćieszy się Kośćioł iuż od tyśiąca lat, od ktorego czasu postradała Synagoga ofiary. Rowiennik zaś ten przez ktorego Kośćioł ták przyiemny Bogu iest Chrystus Pan, á Pierśi iego daią Wino wieczne, z ktorego pochodźi wesele nieustaiące, á nie mowi że da mięśiwa y tłustość albo krew, ktore czynią ofiarę pracowitą, ofiarę Synagogi, ktorą nam odebrał Bog iuż od tyśiąca lat, my iednak stworzenie Boskie iesteśmy moy Rabinie, była zaś Synagoga iáko Niewiasta, ktora miała innego Męża niby BOga, á straćiła go y Dom Swięty: á ten Kośćioł był iáko Łania ná puszczy bez Męża
Skrót tekstu: SamTrakt
Strona: G2
Tytuł:
Traktat Samuela rabina błąd żydowski pokazujący
Autor:
Samuel Rabi Marokański
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1705
Data wydania (nie wcześniej niż):
1705
Data wydania (nie później niż):
1705
swej za dofina skoligowany. Przeciwko Moskwy, która wrzekomu nas strzegąc, to uczyni nie komparując, co pewnego peregrynanta pies duński. Gdy niósł panu swemu od rzeźnika mięsiwo i kiełbasy, był atakowany w swej drodze od podobnych wielkością i żwawością kilku. Co widząc, że jedni z nim w za łby, drudzy koło mięsiwa czynią dystrybutę, rzuca on zwadę, przystępując do skończenia pozostałych z dystrybuty mięsiw. Żywi się podobnie z drugimi, apetytem drugich swój mając zaostrzony. Skąd praeclari custodis lupi bierze na się figurę, którą Moskwa przyodziać się, rozumiem, w tym zechce interesie, nie chcąc mieć mocnego swych granic sąsiada. Z szkodą dla ojczyzny
swej za dofina skoligowany. Przeciwko Moskwy, która wrzekomu nas strzegąc, to uczyni nie komparując, co pewnego peregrynanta pies duński. Gdy niósł panu swemu od rzeźnika mięsiwo i kiełbasy, był atakowany w swej drodze od podobnych wielkością i żwawością kilku. Co widząc, że jedni ź nim w za łby, drudzy koło mięsiwa czynią dystrybutę, rzuca on zwadę, przystępując do skończenia pozostałych z dystrybuty mięsiw. Żywi się podobnie z drugimi, apetytem drugich swój mając zaostrzony. Skąd praeclari custodis lupi bierze na się figurę, którą Moskwa przyodziać się, rozumiem, w tym zechce interesie, nie chcąc mieć mocnego swych granic sąsiada. Z szkodą dla ojczyzny
Skrót tekstu: RadziwHDiar
Strona: 92
Tytuł:
Diariusze
Autor:
Hieronim Radziwiłł
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1747 a 1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1747
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak