Hetmanowej W. K. założone przez Małżonka jej Kasztelana Krakowskiego Hetmana W. K. na miejscu zwanym Boży widok, z Zamkiem dużym: gdzie Wnuk jego I. O. Jabłonowski Wojewoda Bracławski Starosta Czehryński Princeps S. R. Imperii, fundował Pałac malowaniem, inskrypcjami pięknemi adornowany, a w Mieście OO. Kapucynów i Miłosierne Siostry. Obraz tam Najss. Panny u Fary płakał niedawno. Wtymże Pokuciu w Dobrach swych Nicajów zwanych JO. Stanisław Jabłonowski Wojewada Rawski Princeps Imperii Miasto fundował Kościół i Klasaztor OO: Paulinów magno sumptu et apparatu. W Ziemi Chełmskiej Stolica jest CHEŁM ma Zamek na gorze, i Biskupów dwóch, Latini et Graeco Uniti
Hetmanowey W. K. założone przez Małżonka iey Kasztelana Krakowskiego Hetmana W. K. na mieyscu zwanym Boży widok, z Zamkiem dużym: gdzie Wnuk iego I. O. Iabłonowski Woiewoda Bracławski Starosta Czehryński Princeps S. R. Imperii, fundował Pałac malowaniem, inskrypcyami pięknemi adornowany, a w Mieście OO. Kapucynow y Miłosierne Siostry. Obraz tam Nayss. Panny u Fary płakał niedawno. Wtymże Pokuciu w Dobrach swych Nicaiow zwanych IO. Stanisław Iabłonowski Woiewada Rawski Princeps Imperii Miasto fundował Kościoł y Klasaztor OO: Paulinow magno sumptu et apparatu. W Ziemi Chełmskiey Stolica iest CHEŁM ma Zamek na gorze, y Biskupow dwoch, Latini et Graeco Uniti
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 343
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
ludzkim ciele Człowieka. Potym kościół Boży przyznał, za doskonałe Cnoty, septem Opera, misericordiae temporalia, to jest te pierwsze, Nakarmic głodnego, drugie napoic pragnącego, trzecie Gościa przyjąć, Czwarte okryc nagiego, piąte nawiedzic chorego, i w Więzieniu będącego, szóste wykupić niewolnika, siódme pogrzebac umarłego, te wszystkie doczesne uczynki miłosierne należą szczególnie do Ciała, nie do duszy, a postaremu kościół Boży za doskonałe Cnoty przyznaje, zaczym kto te Cnoty promowac powinien, jeżeli na stan Duchowny, więc w tych uczynkach jest piąte wieznia nawiedzic, a czasem i rozboinika, i miły Boże, na rozboinikiem w Więzieniu Zostającym, kościół Boży ma Kompasją,
ludzkim ciele Człowieka. Potym koscioł Bozy przyznał, za doskonałe Cnoty, septem Opera, misericordiae temporalia, to iest te pierwsze, Nakarmic głodnego, drugie napoic pragnącego, trzecie Goscia przyiąc, Czwarte okryc nagiego, piąte nawiedzic chorego, y w Więzieniu będącego, szoste wykupic niewolnika, siodme pogrzebac umarłego, te wszystkie doczesne uczynki miłosierne nalezą szczegulnie do Ciała, nie do duszy, a postaremu koscioł Bozy za doskonałe Cnoty przyznaie, zaczym kto te Cnoty promowac powinien, iezeli na stan Duchowny, więc w tych uczynkach iest piąte wieznia nawiedzic, a czasem y rozboinika, y miły Boze, na rozboinikiem w Więzieniu Zostaiącym, koscioł Bozy ma Kompassyą,
Skrót tekstu: GarczAnat
Strona: 91
Tytuł:
Anatomia Rzeczypospolitej Polskiej
Autor:
Stefan Garczyński
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1753
Data wydania (nie wcześniej niż):
1753
Data wydania (nie później niż):
1753
, zelose,et exemplariter Kościołem rządzący; w Rzymie Głowie świata jako in Iovis cerebro suã nactus Minervãm; z Dziekana Krakowskiego, Lwowski Arcy-Pasterz, w Wschowie in Praesetia Maiestatum Królestwa IchMościów AUGUSTA III. i MARYJ Consecratus R. 1737. którego czujnym staraniem i kooperacją znacznie reformatur Clerus, w prowadzone eius svasu et instinctu Miłosierne Siostry do Lwowa i OO. Misionarze na Ruś. A tak Desiderium Cordis Eius tribuit ei Dominus, Psalmo 20. Kościołów ma w Diecezyj więcei niż 103. EUROPA. O Polskim Królestwie, mianowicie o Senacie.
HERB Archidiecezyj Lwowskiej jest Najśw: PANNA Niepokalanie Poczęta z PANEM JEZUSEM na ręku i z Berłem, a pod
, zelose,et exemplariter Kościołem rządzący; w Rzymie Głowie świata iáko in Iovis cerebro suã nactus Minervãm; z Dźiekaná Krákowskiego, Lwowski Arcy-Pasterz, w Wschowie in Praesetia Maiestatum Krolestwá IchMościow AUGUSTA III. y MARYI Consecratus R. 1737. ktorego czuynym starániem y kooperácyą znácznie reformatur Clerus, w prowádzone eius svasu et instinctu Miłosierne Siostry do Lwowá y OO. Missionárze ná Ruś. A ták Desiderium Cordis Eius tribuit ei Dominus, Psalmo 20. Kościołow ma w Diecezyi więcei niż 103. EUROPA. O Polskim Krolestwie, mianowicie o Senacie.
HERB Archidiecezyi Lwowskiey iest Nayśw: PANNA Niepokalanie Poczęta z PANEM IEZUSEM ná ręku y z Berłem, á pod
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 381
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
. w Karly Kawalerowie R. 1465.
Makarego Z. Zakonne Panny wzieły początek R. 337.
Mniszki Egipskie
MARYJ de Mercede Zakonnice R.1260. Też Bose R. 1265.
Minime albo Najmniejsze Z. FRANCISZKA de Paula Zakonnice wzięły się R. 1495.
Marty Z. Zakonnice
Maleńkiego JEZUSAZakonnice R. 1661.
Miłosierne Panny Szaremi od stroju w Polsce nazwane, fundowane R. 1630. Części I. fol: 681.
Ministranki reformowane R.1668.
Maltańskich Kawalerów Mniszki R. 1191.
N.
Najśw: MARYJ PANNY w Austryj Kanonicy Regularni fundowani R. 1140.
Nauki Chrześcijańskiej Kapłani pod Piusem V. Papieżem
Nauki Chrześcijańskiej Klerycy R
. w Karly Kawálerowie R. 1465.
Mákarego S. Zákonne Panny wźieły początek R. 337.
Mniszki Egypskie
MARYI de Mercede Zákonnice R.1260. Też Bose R. 1265.
Minimae albo Naymnieysze S. FRANCISZKA de Paula Zákonnice wźięły się R. 1495.
Marty S. Zákonnice
Malenkiego IEZUSAZákonnice R. 1661.
Miłosierne Panny Száremi od stroiu w Polszcze nazwane, fundowáne R. 1630. Części I. fol: 681.
Ministranki reformowáne R.1668.
Maltanskich Kawálerow Mniszki R. 1191.
N.
Nayśw: MARYI PANNY w Austryi Kanonicy Regularni fundowani R. 1140.
Náuki Chrześciańskiey Kápłani pod Piusem V. Papieżem
Nauki Chrześciańskiey Klerycy R
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 773
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
tyle drugie prawie/ ile Ojcowie zebrali z ofiarowanych jałmużn i z testamentów: jest to bowiem uczynek tak święty/ iż żadnego inszego więcej nie zalecają śś. Kanony. I ś. Ambroży/ i inszy święci zastawiali dla odkupienia więźniów kielichy/ i srebra kościołów swych. Z. Paulinus sam siebie zaprzedał: abowiem insze uczynki miłosierne/ są częścią duchowne/ częścią cielesne; ale ten zaraz jest i duchowny i cielesny/ i jeszcze sposobem zacniejszym: gdyż miedzy nędzami cielesnymi/ nacięższa jest niewola u niewiernych; miedzy duchownymi nawiętsze jest niebezpieczeństwo Apostasiej: a z obu tych bywają tu wybawieni niewolnicy wykupieni. Przetoż w Hiszpaniej barzo mało tych jest/ którzy
tyle drugie práwie/ ile Oycowie zebráli z ofiárowánych iáłmużn y z testámentow: iest to bowiem vczynek ták święty/ iż żádnego inszego więcey nie zálecáią śś. Cánony. Y ś. Ambroży/ y inszy święći zástáwiáli dla odkupienia więźniow kielichy/ y srebrá kośćiołow swych. S. Paulinus sam śiebie záprzedał: ábowiem insze vczynki miłośierne/ są częśćią duchowne/ częśćią ćielesne; ále ten záraz iest y duchowny y ćielesny/ y iescze sposobem zacnieyszym: gdyż miedzy nędzámi ćielesnymi/ naćięższa iest niewola v niewiernych; miedzy duchownymi nawiętsze iest niebespieczeństwo Apostásiey: á z obu tych bywáią tu wybáwieni niewolnicy wykupieni. Przetoż w Hiszpániey bárzo máło tych iest/ ktorzy
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 240
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
niewolnikami/ ale są bracia naszy/ tegoż Polskiego i Słowieńskiego narodu/ tejże religii Chrześcijańskiej/ tąż Chrystusową krwią odkupieni; a czemuż w cji u Panów swoich są niewoli? z majętnościami ich i owszem z zdrowiem/ to co się im podoba czynić mogą/ jakoby właśnie znośne/ nie zwyczajne/ nie miłosierne/ jako bydło wyganiają/ wytchnąć nie dopuszczą/ i siętom nie borgując. Mogą im za tak szeroko rozciągnioną władzą/ krzywdy jakie zamyślą wyrządzić/ bo się o nie żadnej zwierzchności sprawować nie powinni: ponieważ ubodzy chłopkowie/ urzędu żadnego o krzywdy pańskie nie mają. A owo czy nie krzywda? Księdza nie ma Pan we
niewolnikámi/ ále są bráćia nászy/ tegoż Polskiego y Słowieńskiego narodu/ teyże religiey Chrześćiáńskiey/ tąż Chrystusową krwią odkupieni; á czemuż w tiey v Pánow swoich są niewoli? z máiętnośćiámi ich y owszem z zdrowiem/ to co się im podoba czynić mogą/ iákoby własnie znośne/ nie zwyczáyne/ nie miłośierne/ iáko bydło wygániáią/ wytchnąć nie dopuszczą/ y śiętom nie borguiąc. Mogą im zá ták szeroko rozćiągnioną władzą/ krzywdy iákie zámyślą wyrządźić/ bo się o nie żadney zwierzchnośći spráwowáć nie powinni: ponieważ vbodzy chłopkowie/ vrzędu żadnego o krzywdy páńskie nie máią. A owo czy nie krzywdá? Kśiędzá nie ma Pan we
Skrót tekstu: BemKom
Strona: 39.
Tytuł:
Kometa to jest pogróżka z nieba na postrach, przestrogę i upomnienie ludzkie
Autor:
Mateusz Bembus
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
nie ustawać/ zjednoczenia z-Bogiem przez jedność woli swojej z-wolą Bożą/ przez przyjmowanie BOga w-Najświętszym Sakramencie zawsze góręcej żądać/ czci BOskiej miedzy stworzeniem jego szukać i pragnąć. Abowiem tacy nasyceni BOgiem będą. Drogi doskonałości Chreść:
6. Daj mi też Panie błogosławieństwo w-miłosierdziu zawarte: które jest/ uczynki miłosierne tak cielesne/ jako i duszne wszytkim bez braku bliźnim/ jako się okazja poda/ jako potrzeba ukaże/ jako siły zmogą dla Boga czynić/ i przytym żeby drudzy czynili/ staranie czynić/ Boga za potrzebujące prosić/ serdeczne użalenie nad nędzą ludzką mieć. Abowiem takim Bóg miłościw będzie.
7. Daj mi też
nie vstawáć/ ziednoczenia z-Bogiem przez iedność woli swoiey z-wolą Bożą/ przez przyymowánie BOgá w-Nayświętszym Sákrámenćie záwsze goręcey żądáć/ czći BOskiey miedzy stworzeniem iego szukáć i prágnąć. Abowiem tácy násyceni BOgiem będą. Drogi doskonáłośći Chreść:
6. Day mi też Pánie błogosłáwieństwo w-miłośierdźiu záwárte: ktore iest/ vczynki miłośierne ták ćielesne/ iáko i duszne wszytkim bez bráku bliźnim/ iáko się okázya poda/ iáko potrzebá vkaże/ iáko śiły zmogą dla Bogá czynić/ i przytym żeby drudzy czynili/ stáránie czynić/ Bogá zá potrzebuiące prośić/ serdeczne vżalenie nád nędzą ludzką mieć. Abowiem tákim Bog miłościw będźie.
7. Day mi też
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 314
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665