w Tudze vulgo Tuj mieście Gallicyj Prowincji Hiszpańskiej. Płynie olejek z Ciała jego, choroby różne leczący.
PASCHALISA Bajlona Laika Zakonu Franciszka Z. Obserwantów 28. Maja, był bardzo nabożny do Najś: Sakramentu. Już po śmierci na podniesioną Hostyę oczy podnosił, gdy ją spuszczał Celebrans, i on oczy spuścił. Raz ministrant Kapłana u Ołtarza celebrującego odbiegł, tedy na elewacją Z. Hostyj gdy nie było komu dzwonić, on szelest, dźwięk w grobie swoim uczynił. Lampa gdy zgasła przed Venerabile, on widziany, że się ruszał w grobie, dając znać, aby ją zaswiecono. Gdy bywał w drodze, Aniolowie mu na obłokach Najś
w Tudze vulgo Tuy mieście Gallicyi Prowincii Hiszpańskiey. Płynie oleiek z Ciała iego, choroby rożne leczący.
PASCHALISA Baylona Laika Zakonu Franciszka S. Obserwantow 28. Maia, był bardzo nabożny do Náyś: Sakramentu. Iuż po smierci na podniesioną Hostyę oczy podnosił, gdy ią spuszczał Celebrans, y on oczy spuścił. Raz ministrant Kapłana u Ołtarza celebruiącego odbiegł, tedy na elewacyą S. Hostyi gdy nie było komu dzwonić, on szelest, dzwięk w grobie swoim uczynił. Lampa gdy zgasła przed Venerabile, on widziany, że sie ruszał w grobie, daiąc znać, aby ią zaswiecono. Gdy bywał w drodze, Aniolowie mu na obłokach Nayś
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 191
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
stanie? M. Były w stanie przyrodzenia/ i Prawa Mojżeszowego od Boga podane. V. Któryż jest wtóry skutek Sakramentów? M. Charakter albo Ceha i Piątno. V. Któreż Sakramenta przynoszą z sobą ten Charakter? M. Troje: Chrzest/ Bierzmowanie/ Kapłaństwo. V. Któż jest sprawcą i Ministrant Sakramentów? M. Pospolicie Kapłan. V. Czego potrzeba w przyjmującym Sakramenta? M. W dorosłym Intencja/ i Zezwolenie. V. Cóż rozumiesz o złym sprawcy Sakramentu? M. Zły/ sprawujeć w prawdzie Sakramenta/ i one biorącym daje: ale sprawując/ i w onych usługując/ ciężko grzeszy. Sprawują/
stanie? M. Były w stanie przyrodzenia/ y Práwá Moyzeszowego od Bogá podáne. V. Ktoryż iest wtory skutek Sákrámentow? M. Chárákter álbo Cehá y Piątno. V. Ktoreż Sákrámentá przynoszą z sobą ten Chárákter? M. Troie: Chrzest/ Bierzmowánie/ Kápłánstwo. V. Ktoż iest sprawcą y Ministránt Sákrámentow? M. Pospolicie Kápłan. V. Czego potrzebá w przyimuiącym Sákrámentá? M. W dorosłym Intencya/ y Zezwolenie. V. Coż rozumiesz o złym sprawcy Sákrámentu? M. Zły/ spráwuieć w prawdźie Sákrámentá/ y one biorącym dáie: ále spráwuiąc/ y w onych vsługuiąc/ ćięszko grzeszy. Spráwuią/
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 39
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
jest Oliwa z balsamem zmieszana/ i od Biskupa poświęcona. V. Co za Forma? M. Consigno te signo Crucis, et Confirmo te Chrysmate salutis. In nomine Patris, et Filij, et Spiritus Sancti. V. Któreż są skutki tego Sakramentu? M. Laska i Charakter. V. Kto jest Ministrant tego Sakramentu? M. Sam Biskup. V Kto może przyjąć ten Sakrament? M. Kto jest ochrzczony. V. Co są za Ceremonie tego Sakramentu? M. Ręki kładzienie/ Lekkie w twarz uderzenie/ Krzeszny Ociec. Trudności Teologicznych. O Sakramencie Ciała i Krwie Pańskiej.
Uczeń Kto/ i kędy/ ten
iest Oliwá z bálsámem zmieszána/ y od Biskupá poświęcona. V. Co zá Formá? M. Consigno te signo Crucis, et Confirmo te Chrysmate salutis. In nomine Patris, et Filij, et Spiritus Sancti. V. Ktoreż są skutki tego Sákrámentu? M. Láská y Chárákter. V. Kto iest Ministránt tego Sákrámentu? M. Sam Biskup. V Kto moze przyiąć ten Sákráment? M. Kto iest okrzczony. V. Co są zá Ceremonie tego Sákrámentu? M. Ręki kłádźienie/ Lekkie w twarz vderzenie/ Krzeszny Oćiec. Trudnośći Theologicznych. O Sákrámenćie Ciáłá y Krwie Páńskiey.
Vczeń Kto/ y kędy/ ten
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 42
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
Chrześcijanin trzykroć bywa namaszczony/ przy krzcie krzyżmem na wierzchu głowy/ Olejem na piersiach i między łopatkami. Przy Bierzmowaniu/ na Czele: W tym zaś Sakramencie/ na piąci zmysłach/ na ostatku po wszytkich Sakramentach. V. Kto ma przyjmować ten Sakrament? M. Wierny/ ciężką chorobą złożony. V. Kto jest Ministrant tego Sakramentu? M. Kapłan. V. Która jest Materia tego Sakramentu? M. Olej ś. od Biskupa poświęcony. V. Która Forma? M. Te słowa: Przez to namaszczenie i najłaskawsze miłosierdzie swoje niech ci Bóg odpuści/ cośkolwiek zgrzeszył przez widzenie/ etc. V. Co są za skutki tego
Chrześćiánin trzykroć bywa námászczony/ przy krzćie krzyzmem ná wierzchu głowy/ Oleiem ná pierśiách y między łopatkámi. Przy Bierzmowániu/ ná Czele: W tym záś Sákrámencie/ ná piąći zmysłách/ ná ostátku po wszytkich Sákrámentách. V. Kto ma przyimowáć ten Sákráment? M. Wierny/ ćiężką chorobą złożony. V. Kto iest Ministránt tego Sákrámentu? M. Kápłan. V. Ktora iest Máterya tego Sákrámentu? M. Oley ś. od Biskupá poświęcony. V. Ktora Formá? M. Te słowá: Przez to námászczenie y nayłáskáwsze miłośierdźie swoie niech ći Bog odpuśći/ cośkolwiek zgrzeszył przez widzenie/ etc. V. Co są zá skutki tego
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 48
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651