Wszyscy: Bożeć daj zdrowie, tylko Włoch ucichnie. Trudnoż, rzekę, obiema narodom dogodzić: Bodaj ci w Polsce kichać, a we Włoszech smrodzić. 7. SKĄD KSIĘŻA RZECZENI
Zgadni, czy się od książąt, czy od ksiąg ksiądz zowie. Jeśli rzeczesz: od książąt, stąd ona na głowie Na kształt mitry czapeczka rogata ich znaczy; Tylko że o nich Pismo powieda inaczej, Kiedy im nie panować, ale służyć każe. Z księgi się tedy niechaj dobry ksiądz pokaże, Co świętej uczy cnoty i drugich, i siebie, Nic na świecie swojego, wszytko licząc w niebie. 8. SKĄD SIWIZNA, SKĄD ŁYSINA
Troska siwym
Wszyscy: Bożeć daj zdrowie, tylko Włoch ucichnie. Trudnoż, rzekę, obiema narodom dogodzić: Bodaj ci w Polszczę kichać, a we Włoszech smrodzić. 7. SKĄD KSIĘŻA RZECZENI
Zgadni, czy się od książąt, czy od ksiąg ksiądz zowie. Jeśli rzeczesz: od książąt, stąd ona na głowie Na kształt mitry czapeczka rogata ich znaczy; Tylko że o nich Pismo powieda inaczej, Kiedy im nie panować, ale służyć każe. Z księgi się tedy niechaj dobry ksiądz pokaże, Co świętej uczy cnoty i drugich, i siebie, Nic na świecie swojego, wszytko licząc w niebie. 8. SKĄD SIWIZNA, SKĄD ŁYSINA
Troska siwym
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 209
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
podbiła. Aleć i tego, jeżeli się zdać będzie Rzeczyposp: gotowem zawsze poniechać, Protestując się przed Bogiem, że wszytkie honory, fortuny, zdrowie moje, nad dobro Rzeczyposp: niżej mam, i łożyć gotowem. Racja, bo Z liniej Książąt Ostrogskich z Matki idę. Dwunasty. To mnie niegodzi się Mitry zażywać, a innym Dworskim Laury, Korony mieć na Herbach widzieć, czego nigdy vsus niebył. Widzieć im zażywać tytułów Ministrorum Statistarum. Które tytuły są cale Stanowi, Prawom, Wolnościom Rzeczypospol: przeciwne. Widzieć Dworskim pensie ab exteris brać. Ujdzie odrzuciwszy methodum Rzeczyposp: dawną, omnem potestatem pod władzą Dwóch jednego w
podbiłá. Aleć y tego, ieżeli się zdać będźie Rzeczyposp: gotowem záwsze poniecháć, Protestuiąc się przed Bogiem, że wszytkie honory, fortuny, zdrowie moie, nád dobro Rzeczyposp: niżey mam, y łożyć gotowem. Rácya, bo Z liniey Kśiążąt Ostrogskich z Mátki idę. Dwánasty. To mnie niegodźi się Mitry záżywać, á innym Dworskim Laury, Korony mieć ná Herbách widźieć, czego nigdy vsus niebył. Widźieć im záżywáć titułow Ministrorum Statistarum. Ktore tituły są cale Stanowi, Práwom, Wolnośćiom Rzeczypospol: przećiwne. Widźieć Dworskim pensie ab exteris bráć. Vydźie odrzućiwszy methodum Rzeczyposp: dawną, omnem potestatem pod władzą Dwoch iednego w
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 126
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
Króla prowadził w Triumfie, Cymbrów, Teutonów Zwycięzca, Florus, Augusta Cesarza Dziad Bankierz, Pradziad Powróżnik, Svetonius: Justynus Cesarz Świnopas, Wołopas Cieśli sługa tantem Cesarz. Zonaras Bamba od pługa na Tron Hiszpański, według Rikciusza Przemyśl od Chłopskiego Serdaka promotus do Czeskiej Purpury, według Kromora: Piast Kołodziej od piasty, do Mitry Polskiej: Agatokles od gliny ganczarskiej, do Sycylijskiej Korony wziął ascensum, według Autorów, Sic virtus evehit ardens.
Ci zaś którzy są Honestieras, od wszeskich rządów, dopieroż od Panowania i Magistratu, podłe ekskludują Subiecta, zacnych dobierają Familii. Gotowie i Szwedzi z łoża Nierządnego, nie tylko do Honorów ale i do
Krola prowadził w Tryumfie, Cymbrow, Teutonow Zwycięzca, Florus, Augusta Cesarza Dziad Bankierz, Pradziad Powroznik, Svetonius: Iustynus Cesarz Swinopas, Wołopas Cieśli sługa tantem Cesarz. Zonaras Bamba od pługa na Tron Hiszpański, według Rikciusza Przemyśl od Chłopskiego Serdaka promotus do Czeskiey Purpury, według Kromora: Piast Kołodziey od piasty, do Mitry Polskiey: Agatokles od gliny ganczarskiey, do Sycyliyskiey Korony wzioł ascensum, według Autorow, Sic virtus evehit ardens.
Ci zaś ktorzy są Honestieras, od wszeskich rządow, dopieroż od Panowania y Magistratu, podłe exkluduią Subiecta, zacnych dobieraią Familii. Gotowie y Szwedzi z łoża Nierządnego, nie tylko do Honorow ale y do
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 353
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ARABIA, na monecie Trajana w postaci Bohatyra wyrażona w jednej
ręce z puginałem, w drugiej z gałązką pachnącego drzewa. Albo też niesie puszkę wysoką z gałązką, a przy nogach się znajduje Wielbłąd tameczny zwierz.
17 ARMENIA, wyraża się Matroną siedzącą na orężu, osobliwie Łukach, strzałach, i z Mitrą nakształt Weneckiej Mitry.
18 KAPADOCIA, maluje się w postaci białogłowy w koronie z Wież uformowanej, wjednej ręce gałkę, na znak hołdownictwa, w drugiej Chorągiew podnosi.
19 INDIĘ, wyraża Niewiasta czarna w perły i w drogie strojna kamienie, siedząca na Tygrysie, cyrkuł południowy piastująca, z cyrklem Astronomicznym: z obu stron Murzyni,
ARABIA, na monecie Traiána w postaci Bohatyra wyrażona w iedney
ręce z pugináłem, w drugiey z gałązką pachnącego drzewá. Albo też niesie puszkę wysoką z gałązką, a przy nogach się znayduie Wielbłąd tameczny zwierz.
17 ARMENIA, wyraża się Mátroną siedzącą na orężu, osobliwie Łukach, strzáłach, y z Mitrą nakształt Weneckiey Mitry.
18 KAPPADOCIA, maluie się w postaci białogłowy w koronie z Wież uformowaney, wiedney ręce gałkę, na znak hołdownictwa, w drugiey Chorągiew podnosi.
19 INDIĘ, wyráżá Niewiasta czarná w perły y w drogie stroyna kámienie, siedząca na Tygrysie, cyrkuł południowy piastuiąca, z cyrklem Astronomicznym: z obu stron Murzyni,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1163
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wybita, w koronie murasnej, z tyłu Armaty, Chorągwie, Piki, kotły mająca; koło której stoi druga osoba Paks w Koronie oliwnej, z palmą, przy Inskrypcyj:
Arma procul! PAX at tu Diva, revertere Nutrix.
Zofia Charletta Królowa Pruska na pogrzebie w Berlinie miała trzy Korony, alias Elektorską i Książęcą Mitry, trzecią Koronę Królewską Pruską na stoliku namalowane, i na monecie wybite cum Lemmate: Non una iuvabit. Ale Korony i Zacności, nie prowadzą do Nieba; chyba że pobożną, Prawowierną, sprawiedliwą ukoronują głowę. Lepiej się wyda Inskrypcja, nec za non kładąc: że Nec una juvabit, bo i jedna z trzech
wybita, w koronie murasney, z tyłu Armaty, Choragwie, Piki, kotły maiącá; koło ktorey stoi druga osobá Pax w Koronie oliwney, z palmą, przy Inskrypcyi:
Arma procul! PAX at tu Diva, revertere Nutrix.
Zofia Charletta Krolowa Pruska ná pogrzebie w Berlinie miała trzy Korony, alias Elektorską y Xiążęcą Mitry, trzecią Koronę Krolewską Pruską na stoliku námalowane, y na monecie wybite cum Lemmate: Non una iuvabit. Ale Korony y Zacności, nie prowadzą do Nieba; chyba że pobożną, Prawowierną, spráwiedliwą ukoronuią głowę. Lepiey się wyda Inskrypcyá, nec za non kładąc: że Nec una iuvabit, bo y iedna z trzech
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1213
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
głowy niczym nie nakryte, jako oblitae pudoris, Jakich strojów na głowie zażywano?
dopieroż wsteg, kwiatów zażywać nie godziło się: Este procul vittae tenues, insigne pudoris mówi Owidiusz. Księżna nasza Polska Wanda czyli Wenda Krakusa Książęcia Polskiego Córka, stroju na głowie zażywała osobliwego: nosiła bowiem na skroniu coś nakształt mitry, a nad uszyma były krótkie i grube dwa rogi z mitry wynikające, na końcach ich kosmyki wisiały jako patet z portretów Książąt i Królów Polskich.
Panień i Wdów BOGU poswięconych strój na głowie był zdawien dawnych Velum, tojest zasłona, welon, którą Tertullian w Księdze de Velam: Virg: w Rozdziale 10. tom
głowy nicżym nie nakryte, iako oblitae pudoris, Iakich stròiow na głowie zażywano?
dopieroż wsteg, kwiatow zażywać nie godziło się: Este procul vittae tenues, insigne pudoris mowi Owidiusz. Xiężna nasza Polska Wanda cżyli Wenda Krakusa Xiążęcia Polskiego Còrka, stroiu na głowie zażywała osobliwego: nosiła bowiem na skroniu coś nakształt mitry, á nad uszyma były krotkie y grube dwa rogi z mitry wynikaiące, na końcach ich kosmyki wisiały iako patet z portretow Xiążąt y Krolow Polskich.
Panień y Wdow BOGU poswięconych stroy na głowie był zdawien dawnych Velum, toiest zasłona, welon, ktorą Tertullian w Księdze de Velam: Virg: w Rozdziale 10. tom
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 72
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
głowie zażywano?
dopieroż wsteg, kwiatów zażywać nie godziło się: Este procul vittae tenues, insigne pudoris mówi Owidiusz. Księżna nasza Polska Wanda czyli Wenda Krakusa Książęcia Polskiego Córka, stroju na głowie zażywała osobliwego: nosiła bowiem na skroniu coś nakształt mitry, a nad uszyma były krótkie i grube dwa rogi z mitry wynikające, na końcach ich kosmyki wisiały jako patet z portretów Książąt i Królów Polskich.
Panień i Wdów BOGU poswięconych strój na głowie był zdawien dawnych Velum, tojest zasłona, welon, którą Tertullian w Księdze de Velam: Virg: w Rozdziale 10. tom: 16. zowie Honorigeram notam virginitatis, armaturam podoris, velum
głowie zażywano?
dopieroż wsteg, kwiatow zażywać nie godziło się: Este procul vittae tenues, insigne pudoris mowi Owidiusz. Xiężna nasza Polska Wanda cżyli Wenda Krakusa Xiążęcia Polskiego Còrka, stroiu na głowie zażywała osobliwego: nosiła bowiem na skroniu coś nakształt mitry, á nad uszyma były krotkie y grube dwa rogi z mitry wynikaiące, na końcach ich kosmyki wisiały iako patet z portretow Xiążąt y Krolow Polskich.
Panień y Wdow BOGU poswięconych stroy na głowie był zdawien dawnych Velum, toiest zasłona, welon, ktorą Tertullian w Księdze de Velam: Virg: w Rozdziale 10. tom: 16. zowie Honorigeram notam virginitatis, armaturam podoris, velum
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 72
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
etc. Cesarska zaś jest w zgórę otwarta jak Infuła Biskupia nad czolem; a w tym otwarciu stoi pół cyrkuła na dolnym głowy opasaniu wspartego końcami, a na grzbiecie cyrkułu stoi świat z kryżykiem; de caetero podobna do koron KroJewskich. Imperatora Rosryskiego korona, jak Cesarska. Oprócz koron Cesarskich, i Królewskich są jeszcze mitry Książąt Elektorów, Księżecia Weneckiego etc. etc. Inne Książąt różnych, Margrabiów, Lantgrafów, Komesów albo Hrabiów etc. Baronów, Szlachty, które wszystkie Hieraldyczne, to jest o Herbach, Hełmach, Koronach traktujące opisują Księgi, i figury onych, czytelnika subiiciunt oculis; zaczym ja superseduję od tej pracy.
Korony zasłużonym różne
etc. Cesarska zaś iest w zgorę otwarta iak Infuła Biskupia nad cżolem; á w tym otwarciu stoi puł cyrkuła na dolnym głowy opasaniu wspartego końcami, á na grzbiecie cyrkułu stoi swiat z kryżykiem; de caetero podobna do koron KroIewskich. Imperatora Rosryskiego korona, iak Cesarska. Oprucz koron Cesarskich, y Krolewskich są ieszcze mitry Xiążąt Elektorow, Xiężecia Weneckiego etc. etc. Inne Xiążąt rożnych, Margrabiow, Lantgraffow, Komesow albo Hrabiow etc. Baronow, Szlachty, ktore wszystkie Hieraldyczne, to iest ó Herbach, Hełmach, Koronach traktuiące opisuią Księgi, y figury onych, cżytelnika subiiciunt oculis; zacżym ia superseduię od tey pracy.
Korony zasłużonym rożne
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 77
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
i pomnaża się. Spiących strojono w korony z główek makowych, z racyj iż mak somnum causat.
Ornamenta głów męskich Bogu poswięconych.
Dawnychczasów stante superstitione, Biskupów i Doktorów głowy w wstęgi strojono; żeBiskupi byliBożemi, a ci mądrości Antistites. Różni Jakich strojów na głowie zażywano?
byli Bogowie, różny Biskupów ich strój i mitry. U Rzymianów trojaki był rodzaj czapek Duchownych. 1. Apex acuminatus, alias czub albo czapka kończasta. Takowej Kapłani zażywali Marsa, Bożka wojen, zwali się salii, było ich 12. Te ich czapkę Strabo nazywa Pileum Epiroticum, (po Grecku Cerbasias) albo Albanum. Taki apex na numizmatach wybity, znaczy Kapłaństwo
y pomnaża się. Spiących stroiono w korony z głowek makowych, z racyi iż mak somnum causat.
Ornamenta głow męskich Bogu poswięconych.
Dawnychcżasow stante superstitione, Biskupow y Doktorow głowy w wstęgi stroiono; żeBiskupi byliBożemi, á ci mądrości Antistites. Rożni Iakich stroiòw na głowie zażywano?
byli Bogowie, rożny Biskupow ich stroy y mitry. U Rzymianow troiaki był rodzay cżapek Duchownych. 1. Apex acuminatus, alias cżub albo cżapka końcżasta. Takowey Kapłani zażywali Marsa, Bożka woien, zwali się salii, było ich 12. Te ich cżapkę Strabo nazywa Pileum Epiroticum, (po Grecku Cerbasias) albo Albanum. Taki apex na numizmatach wybity, znacży Kapłaństwo
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 81
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
wełny, á tutando capite, alias kapelusz białej owcy czyli barana Jowiszowi na ofiarę zabitego. W tej czapce chodzili Kapłani Jowisza w Rzymie z fundacyj Numy PompiJiusza Karola Rzymskiego, i zwali się Flamines Diales, jako świadczą Festus i Gellius. Trzecie genus czapek Duchownych było Phrygium, albo Tyara, adinstar szyszaka, czyli infuły albo mitry Biskupiej. Dla żydowskich Arcykapłanów strój był na głowie według Z. Hieronima Cydaris, po Hebrajsku, Misnefet z biesioru, okrągła jak pół sfery, z przydatkiem na czole blachy złotej z Imieniem Boskim Jehova. Teraz najwyższego Biskupa in Christianismo jest Mitra z trzech koron uformowana, Triregium zwana propriè: jest inwencyj Bonifacjusza VIII. jako
wełny, á tutando capite, alias kapelusz białey owcy cżyli barana Iowiszowi na ofiarę zabitego. W tey cżapce chodzili Kapłani Iowisza w Rzymie z fundacyi Numy PompiIiusza Karola Rzymskiego, y zwali sie Flamines Diales, iako swiadcżą Festus y Gellius. Trzecie genus cżapek Duchownych było Phrygium, albo Tyara, adinstar szyszaka, cżyli infuły albo mitry Biskupiey. Dla żydowskich Arcykapłanow stroy był na głowie według S. Hieronima Cydaris, po Hebraysku, Misnephet z biesioru, okrągła iak puł sfery, z przydatkiem na cżole blachy złotey z Imieniem Boskim Iehova. Teraz naywyższego Biskupa in Christianismo iest Mitra z trzech koron uformowana, Triregium zwana propriè: iest inwencyi Bonifacyusza VIII. iako
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 81
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754