tak się żywi z czeladzią swą/ Ormianie odprawują obrządki Boskie językiem swym/ aczkolwiek mówią na różnych miejscach różnymi językami: a w Konstantynopolu tak się przyzwyczaili Tureckiej mowie/ iz zaledwie umieją Pacierz po Ormiańsku. Wiele mają spolnych błędów zinszymi natiami sekty Dioscorowej: lecz właśnie ich są/ poświęcać samo wino/ jeść jajca i mleczno w wieczor w Sobotę wielką/ jeść mięsa w każdy piątek miedzy wielkąnocą i Bożym wstąpieniem. Zwiastowanie panny Mariej odprawują 6. dnia Kwietnia: a narodzenie Pana Chrystusowe 6. dnia Stycznia: O czyścienie Panny Mariej 14. Lutego: Przemienienie Pańskie 14. dnia Augusta. Powiadają i twierdzą iż Pan Chrystus prożen był afektów/
ták się żywi z czeládźią swą/ Ormiánie odpráwuią obrządki Boskie ięzykiem swym/ áczkolwiek mowią ná rożnych mieyscách rożnymi ięzykámi: á w Constántynopolu ták się przyzwyczáili Tureckiey mowie/ iz záledwie vmieią Paćierz po Ormiáńsku. Wiele máią spolnych błędow zinszymi nátiámi sekty Dioscorowey: lecz własnie ich są/ poświącáć sámo wino/ ieść iáycá y mleczno w wieczor w Sobotę wielką/ ieść mięsá w káżdy piątek miedzy wielkąnocą y Bożym wstąpieniem. Zwiástowánie pánny Máriey odpráwuią 6. dniá Kwietniá: á narodzenie Páná Chrystusowe 6. dniá Styczniá: O czyśćienie Pánny Máryey 14. Lutego: Przemienienie Páńskie 14. dniá Augustá. Powiádáią y twierdzą iż Pan Chrystus prożen był áffektow/
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 161
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
należy z włóki jednej. Z posiadła zaś każdego robią tłuki dni 3 na strawie pańskiej. Komornice robią tłuki na strawie pańskiej po dniu jednym. F. Ordynaria ratajów. — Ma każdy myta fl. 12, żyta kor. 12, jęczmienia kor. 3, grochu kor. 2, piwa beczkę 1, na mleczno krowę albo fl. 10, na okrasę świnię albo fl. 1 s. Powinność ich orać od roztopu do zamrozu; jak zamarznie, młócą w stodole pańskiej na korzec jedenasty, a chłopiec robi co mu każą. Ordynaria ogrodników. — Ma każdy myta fl. 10, żyta kor. 10, jęczmienia kor.
należy z włóki jednej. Z posiadła zaś każdego robią tłuki dni 3 na strawie pańskiej. Komornice robią tłuki na strawie pańskiej po dniu jednym. F. Ordynaria ratajów. — Ma każdy myta fl. 12, żyta kor. 12, jęczmienia kor. 3, grochu kor. 2, piwa beczkę 1, na mleczno krowę albo fl. 10, na okrasę świnię albo fl. 1 s. Powinność ich orać od roztopu do zamrozu; jak zamarznie, młócą w stodole pańskiej na korzec jedenasty, a chłopiec robi co mu każą. Ordynaria ogrodników. — Ma każdy myta fl. 10, żyta kor. 10, jęczmienia kor.
Skrót tekstu: InwChełm
Strona: 108
Tytuł:
Inwentarze dóbr biskupstwa chełmińskiego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1723 a 1747
Data wydania (nie wcześniej niż):
1723
Data wydania (nie później niż):
1747
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Ryszard Mienicki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Toruń
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1956
1 s. Powinność ich orać od roztopu do zamrozu; jak zamarznie, młócą w stodole pańskiej na korzec jedenasty, a chłopiec robi co mu każą. Ordynaria ogrodników. — Ma każdy myta fl. 10, żyta kor. 10, jęczmienia kor. 3, grochu kor. 2, piwa beczkę 1, na mleczno krowę lub fl. 10, Świnia lub słoniny połeć i sadło, soli w. 2. Powinność ich robić od Najśw. Panny Roztwornej s do ś. Marcina (exceptosoboty) dwojgiem, które tylko sami chłopi wolne mają; dziewki zaś żadnego dnia nie mają wolnego. Od ś. Marcina chłopi młócą w stodole
1 s. Powinność ich orać od roztopu do zamrozu; jak zamarznie, młócą w stodole pańskiej na korzec jedenasty, a chłopiec robi co mu każą. Ordynaria ogrodników. — Ma każdy myta fl. 10, żyta kor. 10, jęczmienia kor. 3, grochu kor. 2, piwa beczkę 1, na mleczno krowę lub fl. 10, Świnia lub słoniny połeć i sadło, soli w. 2. Powinność ich robić od Najśw. Panny Roztwornej s do ś. Marcina (exceptosoboty) dwojgiem, które tylko sami chłopi wolne mają; dziewki zaś żadnego dnia nie mają wolnego. Od ś. Marcina chłopi młócą w stodole
Skrót tekstu: InwChełm
Strona: 108
Tytuł:
Inwentarze dóbr biskupstwa chełmińskiego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1723 a 1747
Data wydania (nie wcześniej niż):
1723
Data wydania (nie później niż):
1747
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Ryszard Mienicki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Toruń
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1956
i wódkę pańską szynkuje. Podwody 3 odprawia do Starogrodu, Lubawy i Torunia, szarwarkuje o pański strawie dni 14, tłuki 3 dni o pański strawie robić powinien. 2-do. Owczarz za kontraktem ma owiec swoich 200, na przychówek odtrąca się 70, z reszty płaci od sztuki gr. 18 — zł. 78. Mleczno oddawać powinien rachując od sztuki 15 krowę 1 lub masło, lub gomółki, albo płacić zł. 78. Siana for bierze na owce 10, ordynarią ma już wyrażoną. Tenże trzyma roli morgów 2, z których daje zł. 5. 3-tio. Danników 5, mają w każde pole roli po morgu 1,
i wódkę pańską szynkuje. Podwody 3 odprawia do Starogrodu, Lubawy i Torunia, szarwarkuje o pański strawie dni 14, tłuki 3 dni o pański strawie robić powinien. 2-do. Owczarz za kontraktem ma owiec swoich 200, na przychówek odtrąca się 70, z reszty płaci od sztuki gr. 18 — zł. 78. Mleczno oddawać powinien rachując od sztuki 15 krowę 1 lub masło, lub gomółki, albo płacić zł. 78. Siana for bierze na owce 10, ordynarią ma już wyrażoną. Tenże trzyma roli morgów 2, z których daje zł. 5. 3-tio. Danników 5, mają w każde pole roli po morgu 1,
Skrót tekstu: InwChełm
Strona: 118
Tytuł:
Inwentarze dóbr biskupstwa chełmińskiego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1723 a 1747
Data wydania (nie wcześniej niż):
1723
Data wydania (nie później niż):
1747
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Ryszard Mienicki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Toruń
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1956
należą też niektóre insze insuły/ ale przedniejsze są Hibernia/ Anglessej/ Mona/ Vich. Hibernia mało co mniejsze jest nad Anglią/ gdyż jest jej wdłuż na 300. a wszerz 90. mil: jest górzysta/ lasy zarosła/ błotami i wodami zalana: więcej paszej bydłu wydaje/ a niż zboża: bogata w mleczno i w miody: posyła też od siebie niemało masła/ serów/ i szafranu. Ma dosyć i dobrych rzek/ także też i jezior rybnych. Ma dwie Arcybiskupstwa/ w Armagnaku/ i w Cassel: ale miejsce nagrzecznieszje tam jest Dublin/ mając port dobrze obwarowany. Naludnieszja tej insuły strona jest wschonia i południowa:
należą też niektore insze insuły/ ále przednieysze są Hibernia/ Anglessey/ Mona/ Vich. Hibernia máło co mnieysze iest nád Anglią/ gdyż iest iey wdłuż ná 300. á wszerz 90. mil: iest gorzysta/ lásy zárosła/ błotámi y wodámi zálána: więcey paszey bydłu wydáie/ á niż zboża: bogáta w mleczno y w miody: posyła też od siebie niemáło másłá/ serow/ y száfránu. Ma dosyć y dobrych rzek/ tákże też y ieźior rybnych. Ma dwie Arcibiskupstwá/ w Armágnáku/ y w Cássel: ále mieysce nagrzecznieszye tám iest Dublin/ máiąc port dobrze obwárowány. Naludnieszya tey insuły stroná iest wschonia y południowa:
Skrót tekstu: BotŁęczRel_III
Strona: 24
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. III
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609