Przypów: Salom. 1. Jerem. 7. Lament Przyp. 9. Syrach 5 Cerkwie ś. Wschodniej. Modlitwa do Boga.
Ty sam Królu wiecznej chwały/ nieba i ziemie włajco/ którego Tron jest myślą nieogarniony/ i sława niepojęta. Przed którym stoi z bojaźnią i drżeniem wojsko Aniołów/ i wszystkich górnych mocarstw: którego słowo prawdziwe/ i powieści trwałe: Którego rozkazanie mocne/ a rozprawienie straszne: którego pojźrzenie wysusza przepaści/ a zagniewanie czyni zwiędniałe góry/ i prawda świadectwo wydawa. Ty mówię który ze wszystkich lasów ziemie/ i ze wszech drzew jego/ obrałeś jedyną Winnicę/ i ze wszystkich kwiatów świata obrałeś sobie
Przypow: Salom. 1. Ierem. 7. Láment Przyp. 9. Syrach 5 Cerkwie ś. Wschodniey. Modlitwá do Bogá.
Ty sám Krolu wiecżney chwały/ niebá y źiemie włayco/ ktorego Thron iest myślą nieogárniony/ y sławá niepoięta. Przed ktorym stoi z boiáźnią y drżeniem woysko Aniołow/ y wszystkich gornych mocarstw: ktorego słowo prawdźiwe/ y powieśći trwáłe: Ktorego roskazánie mocne/ á rozpráwienie straszne: ktorego poyźrzenie wysusza przepáśći/ á zágniewánie ćżyni zwiędniáłe gory/ y prawdá świadectwo wydawa. Ty mowię ktory ze wszystkich lásow źiemie/ y ze wszech drzew iego/ obrałeś iedyną Winnicę/ y ze wszystkich kwiátow świátá obrałeś sobie
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 20
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
, bo jako szczupłe Żydów rozproszenie po całym świecie dosyć jest na potwierdzenie wiary świętej, tak zbyteczne ich rozmnożenie niebezpieczne i szkodliwe jest wierze i Rzeczypospolitej katolickiej. Dlatego panowie świętą rzecz sobie i poddanym swoim czynią, jeśli gdzie jeszcze Żydów nie masz, jak złego powietrza nie przyjmują. Stąd się wnosi, że prawa wszystkie najwyższych mocarstw, jako duchownych, tak świeckich, tylko tyle Żydów przyjęły, znosiły, cierpiały i dotąd przyjmują, znoszą i cierpią, ile ich w jako w używaniu obrządków, tak w sposobie życia, karami określonych i ściśnionych mieć chciały, ażeby nic nie mogli czynić takiego, co by zmierzało na wzgardę wiary świętej albo niebezpieczeństwo i
, bo jako szczupłe Żydów rozproszenie po całym świecie dosyć jest na potwierdzenie wiary świętej, tak zbyteczne ich rozmnożenie niebezpieczne i szkodliwe jest wierze i Rzeczypospolitej katolickiej. Dlatego panowie świętą rzecz sobie i poddanym swoim czynią, jeśli gdzie jeszcze Żydów nie masz, jak złego powietrza nie przyjmują. Stąd się wnosi, że prawa wszystkie najwyższych mocarstw, jako duchownych, tak świeckich, tylko tyle Żydów przyjęły, znosiły, cierpiały i dotąd przyjmują, znoszą i cierpią, ile ich w jako w używaniu obrządków, tak w sposobie życia, karami określonych i ściśnionych mieć chciały, ażeby nic nie mogli czynić takiego, co by zmierzało na wzgardę wiary świętej albo niebezpieczeństwo i
Skrót tekstu: JewPriv_II_Szczucin
Strona: 242
Tytuł:
Jewish Privileges in the Polish Commonwealth, t. II, Szczucin
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
przywileje, akty nadania
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1771
Data wydania (nie wcześniej niż):
1771
Data wydania (nie później niż):
1771
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Jewish privileges in the Polish commonwealth
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacob Goldberg
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Jerozolima
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Nauk Izraela
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2001
Zdrowaś Panno Maria na cześć ich codzień ofiarować będziemy/ polecając im/ wszytkie stany Kościoła Bożego.[...] samych siebie nieprzepominając prosić będziemy pokornie Świętych Cherubinów o mądrość niebieską. Świętych Serafinów o gorącą miłość Boga i bliźniego. Tronów o pokoj wnętrzny Państw i Panowanie nad paf[...] -mi naszymi/ o pożądliwościami nie porządnymi. Mocarstw o siłę duchowne na żwycięstwo ciała/ świata/ i złośnika. Księstw świętych o poznanie pokusDiabelskich. Archaniołów o żarliwość pozyskania dusz ludzkich. Świątych za się Aniołów Stróżów naszych/ o straż pilną serc naszych i zmysłów wszytkich. Po Błogosławionych Dworzanach niebieskich wnet przyjaciół Boga zastępów uszanować na tymże bankiecie potrzeba. SPOSÓB UCZTY Codziennej
Zdrowaś Pánno Marya ná cześć ich codźień ofiarowáć będźiemy/ polecáiąc im/ wszytkie stány Kośćiołá Bożego.[...] sámych śiebie nieprzepominaiąc prośić będźiemy pokornie Swiętych Cherubinow o mądrość niebieską. Swiętych Seraphinow o gorącą miłość Bogá y bliźniego. Thronow o pokoy wnętrzny Panstw i Pánowanie nad paff[...] -mi naszymi/ o pożądliwośćiami nie porządnymi. Mocarstw o śiłę duchowne na żwycięstwo ćiałá/ świátá/ y złośniká. Xięstw świętych o poznanie pokusDyabelskich. Archanyołow o żarliwość pozyskaniá dusz ludzkich. Swiątych za się Anyołow Strożow naszych/ o straż pilną serc naszych y zmysłow wszytkich. Po Błogosławionych Dworzanach niebieskich wnet przyiáćioł Bogá zastępow vszanowáć ná tymże bankiećie potrzebá. SPOSOB VCZTY Codźienney
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 185
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650