w zimie jednak zieleniusieńkie od cyprysów, laurów i innego ziela. Lasy zaś oliwkowe in decembry zieleniusieńkie i jagody, to jest oliwki, na sobie mające, summam oczom naszym attulerunt amoenitatem.
Dnia 2 Decembris. Mila 1i 1/2 pokarm w mieście Bassanie; miasto w murze. Już tu cale włoski kraj i modelusz, pieca w mieście całym o zakład by nie znalazł, jeno kominy, przy których się podczas zagrzewają. Miasto same Rzeczpospolitej Weneckiej.
Mila 1 i 1/2 w mieście Citadella, miasto obronne w murze, woda i fosy ambiunt, mosty dwa wielkie murowane.
In hoc spatio drogi równina i sucho, ogrody i
w zimie jednak zieleniusieńkie od cyprysów, laurów i innego ziela. Lasy zaś oliwkowe in decembry zieleniusieńkie i jagody, to jest oliwki, na sobie mające, summam oczom naszym attulerunt amoenitatem.
Dnia 2 Decembris. Mila 1i 1/2 pokarm w mieście Bassanie; miasto w murze. Już tu cale włoski kraj i modelusz, pieca w mieście całym o zakład by nie znalazł, jeno kominy, przy których się podczas zagrzewają. Miasto same Rzeczpospolitej Weneckiej.
Mila 1 i 1/2 w mieście Citadella, miasto obronne w murze, woda i fosy ambiunt, mosty dwa wielkie murowane.
In hoc spatio drogi równina i sucho, ogrody i
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 144
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
dozór macierzyński, nieudzielne osobności miejsce, a najwięcej wstyd, pycha i modestyja panieńska nieprzystojnym pochopom uczciwym ołtarzem i wstrętem bywały. Ani to panience szkodziło, choć siła mówić, okiem sztafirować, oblizować się, płaszczyć i nadstawiać, jak z proce odpowiadać, rzyźwo się trzymać i tańcować nie umiała, bo inszy przedtem był serca modelusz w ludziach i mężczyznach. Nie tak urodę, jak cnotę, nie tak posag, jak wychowanie i ćwiczenie, nie tak wytworną manijerę, jak dobre obyczaje, nie tak ruchawość, jak statek, robotę i sposobność szacowano i wysługiwano w pomoc i towarzystwo życia. Dlatego też Pan Bóg stanowi małżeńskiemu szczyrze przedtem i łaskawie
dozór macierzyński, nieudzielne osobności miejsce, a najwięcej wstyd, pycha i modestyja panieńska nieprzystojnym pochopom uczciwym ołtarzem i wstrętem bywały. Ani to panience szkodziło, choć siła mówić, okiem sztafirować, oblizować się, płaszczyć i nadstawiać, jak z proce odpowiadać, rzyźwo się trzymać i tańcować nie umiała, bo inszy przedtem był serca modelusz w ludziach i mężczyznach. Nie tak urodę, jak cnotę, nie tak posag, jak wychowanie i ćwiczenie, nie tak wytworną manijerę, jak dobre obyczaje, nie tak ruchawość, jak statek, robotę i sposobność szacowano i wysługiwano w pomoc i towarzystwo życia. Dlatego też Pan Bóg stanowi małżeńskiemu szczyrze przedtem i łaskawie
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 217
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
.
Wincenty: Tak i ja rozumiem, bo jako przedtem, tak i teraz do fantazji sobie ludzi przybierają panowie.
Jacek: Podobno przedtem dobierali do ćwiczenia, do poloru, do wdzięczności rodziców, do własnej na potem i publicznej tudzież dzieci swoich przyjaźni, potrzeby i powagi, dając im z swojego wyśmienitego humoru i obyczajów modelusz życia przystojnego.
Wincenty: Wspominasz, co czytałeś w niedotartych drukach, a wielkością czasów zaległo.
Jacek: Nie tak bardzo zaległo. O tych czasach mówię, kiedy dworzanie w asystencji panów swoich kotczami się wozili, a panowie dwory swoje na symetryją Rzeczpospolitej układali ozdobnie i nad zamiar kosztownie.
Wincenty: A to
.
Wincenty: Tak i ja rozumiem, bo jako przedtem, tak i teraz do fantazyi sobie ludzi przybierają panowie.
Jacek: Podobno przedtem dobierali do ćwiczenia, do poloru, do wdzięczności rodziców, do własnej na potem i publicznej tudzież dzieci swoich przyjaźni, potrzeby i powagi, dając im z swojego wyśmienitego humoru i obyczajów modelusz życia przystojnego.
Wincenty: Wspominasz, co czytałeś w niedotartych drukach, a wielkością czasów zaległo.
Jacek: Nie tak bardzo zaległo. O tych czasach mówię, kiedy dworzanie w asystencyi panów swoich kotczami się wozili, a panowie dwory swoje na symetryją Rzeczpospolitej układali ozdobnie i nad zamiar kosztownie.
Wincenty: A to
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 275
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
z stąpi.
Tandem że taż WIELKANOC, przez error, który był przez czas długi wkradł się w Stary Kalendarz, naprzód circa observationem AEquinoctii Verni, które się nazad cofneło kilku dniami, contra mentem Koncylium Niceńskiego, i co raz by była WIELKANOC raniej celebrowana; dlatego GRZEGORZ XIII. ten błąd i inne poprawił wynalaższy modelusz aby nigdy od swego sedesu AEquinoctium nie odchodziło. Przytym obwarował Novilunia, albo Nowie Księżyca, aby i w tych nie znajdując menkamentu, i defektu, Miesiąców, WIELKIEJNOCY, i Świąt należyta była Koordynacja, i to to jest KALENDARZ NOWY, albo GRZEGORZÓW Anno Domini 1582 in Octobri restaurowany. O WIELORAKIEJ CZASU i
z stąpi.
Tandem że taż WIELKANOC, przez error, ktory był przez czas długi wkradł się w Stary Kalendarz, náprzod circa observationem AEquinoctii Verni, ktore się nazad cofneło kilku dniami, contra mentem Koncylium Niceńskiego, y co raz by była WIELKANOC raniey celebrowana; dlatego GRZEGORZ XIII. ten błąd y inne poprawił wynalaższy modelusz aby nigdy od swego sedesu AEquinoctium nie odchodziło. Przytym obwarował Novilunia, albo Nowie Xiężyca, aby y w tych nie znáyduiąc menkámentu, y defektu, Miesiącow, WIELKIEYNOCY, y Swiąt należyta była Koordynacya, y to to iest KALENDARZ NOWY, albo GRZEGORZOW Anno Domíni 1582 in Octobri restaurowany. O WIELORAKIEY CZASU y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Struktury nad Greckie zawsze Świat preferował, że te od Kolumn, a nie tamte, ozdobę i Majestatem brały. ORDyNES ARCHITEKTURY POLITYCZNEJ.
ARCHITEKCI w rysowaniu, erygowaniu Kolumn, tak desudant, jakby je dźwigali, lub kruszyli z Samsonem. Są bowiem pięciorakie Formy Kolumn, które formas pospolicie zowią, Quinque Ordines Architecturae.
Pierwszy Modelusz kolumn zowie się Ordo Doricus tak rzeczony, że w Dores albo Doros, lub u Derenses Narodu Greckiego, był z inwentowany i praktykowany, którzy zapatrzywszy się na Mężną i silną Osobę Mężczyzny, tudzież widząc, że takiego Mężczyzny grubość jest szósta część wysokości jegoż, takąż proporcję w swoich obserwowali kolumnach. Z rąd
Struktury nad Greckie zawsze Swiat preferował, że te od Kolumn, a nie tamte, ozdobę y Maiestatem brały. ORDINES ARCHITEKTURY POLITYCZNEY.
ARCHITEKCI w rysowaniu, erygowaniu Kolumn, ták desudant, iakby ie dzwigali, lub kruszyli z Samsonem. Są bowiem pięciorakie Formy Kolumn, ktore formas pospolicie zowią, Quinque Ordines Architecturae.
Pierwszy Modelusz kolumn zowie się Ordo Doricus tak rzeczony, że w Dores albo Doros, lub u Derenses Narodu Greckiego, był z inwentowany y praktykowany, ktorzy zapátrzywszy się na Mężną y silną Osobę Męszczyzny, tudziesz widząc, że takiego Meszczyzny grubość iest szosta część wysokości iegoż, takąż proporcyę w swoich obserwowali kolumnach. Z rąd
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 229
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ad stuporem adornujących.
Czwarty ordynek kolumn jest ORDO TUSCANUS w Tuścji vulgo: TO, scana, albo w Księstwie Hetruryj, lub Florencyj obserwowany, nie nakształt o ARCHITEKRURZE
ale na moc formujący Kolumny, imituje ten Modelusz Osoby grube, silne proste, chłopów prosty strój noszących, z tej racyj się Rusticanus Ordo.
Piąty Modelusz w stawianiu Kolumn observatur ORDO ROMANUS, albo Compositus, to jest z pierwszych czterech Modeluszów od Rzymskich Architektów złożony, vitia et defectus z kolumnacyj odrzucających, a perfekcje notujących, a najwięcej z Jonickiej, i Koryntckiej Form, do swojej kompozycyj zażywających, osobliwie około Kapitelów.
Szósty tandem Ordo, sine Ordine, EXIEX u Gotów
ad stuporem adornuiących.
Czwarty ordynek kolumn iest ORDO TUSCANUS w Tuscii vulgo: TO, scana, albo w Xięstwie Hetruryi, lub Florencyi obserwowany, nie nakształt o ARCHITEKRURZE
ale na moc formuiący Kolumny, imituie ten Modelusz Osoby grube, silne proste, chłopow prosty stroy noszących, z tey racyi się Rusticanus Ordo.
Piąty Modelusz w stawianiu Kolumn observatur ORDO ROMANUS, albo Compositus, to iest z pierwszych czterech Modeluszow od Rzymskich Architektow złożony, vitia et defectus z kolumnacyi odrzucaiących, a perfekcye notuiących, a naywięcey z Ionickiey, y Koryntckiey Form, do swoiey kompozyćyi zażywaiących, osobliwie około Kapitelow.
Szosty tandem Ordo, sine Ordine, EXIEX u Gothow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 230
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Boecjusza PLAUSUS nazwana, przestrzegająca śpiewaka, albo Muzyka, aby nie jednym czasu przeciągiem śpiewał, lecz raz leniwiej i wolniej, drug raz spieszniej. PAUSAE, są pewne znaki na kartkach Muzycznych położone, które śpiewającego, lub grającego przestrzegają, gdzie stanąć ma, i uczynić Pauzę.
TONUS, jest pewny sposób, forma, modelusz śpiewania, lub grania na początku, w środku, i na końcu. Takich Tonów jest sześć: Dorius, Hypodorius, Hypophrigius, Lidius, Hypolydius. Własności tych Tonów sa Pius, Latus, Querulus, Tristis, Hilaris, Incitatus.
MUZYKA tandem INSTRUMENTALNA jest jedna Instrumentalna Enchordica, Stron kręconych, lub ciągnionych zażywająca,
Boecyusza PLAUSUS nazwana, przestrzegaiąca spiewaka, albo Muzyka, aby nie iednym czasu przeciągiem spiewał, lecz raz leniwiey y wolniey, drug raz spieszniey. PAUSAE, są pewne znaki na kartkach Muzycznych położone, ktore spiewaiącego, lub graiącego przestrzegaią, gdzie stanąć ma, y uczynic Pauzę.
TONUS, iest pewny sposob, forma, modelusz spiewania, lub grania na początku, w srodku, y na końcu. Takich Tonow iest sześć: Dorius, Hypodorius, Hypophrigius, Lidius, Hypolydius. Własności tych Tonow sa Pius, Latus, Querulus, Tristis, Hilaris, Incitatus.
MUZYKA tandem INSTRUMENTALNA iest iedna Instrumentalna Enchordica, Stron kręconych, lub ciągnionych zażywaiąca,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 344
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ab Orbe to jest od okrągłości; kiedy się zaś bierze za Obywatelów, zowie się Civitas i znaczy Communitátem to jest zebranie wiele Osób. Miasto w Prowincyj jakiej pryncypalne, do którego inne jak Córki referują się, zowie się Metropolis, albo Stolica, Główne Miasto, po Niemiecku Haupstatt. FORMA i KONIEC RZECZY-POSPOLITEJ
FOrma albo Modelusz rządzenia zawisł na trojakim sposobie rządu, to jest in Statu MONARCHICO, ARISTOCRATICO, DEMOCRATICO; a tak od sposobów rządzenia denominuje się RESPUBLICA MONARCHICA: to jest od Jednowładzcy dependującą rozkazów, naprzykład od Króla, albo Książęcia: Albo ARISTOCRATICA, która od wielu zacnych, wybornych ludzi zawisła rządców: Albo DEMOCRATICA, wktórej wielu
ab Orbe to iest od okrągłości; kiedy się zaś bierze za Obywatelow, zowie się Civitas y znaczy Communitátem to iest zebranie wiele Osob. Miásto w Prowincyi iakiey pryncypalne, do ktorego inne iak Corki referuią się, zowie się Metropolis, albo Stolica, Głowne Miasto, po Niemiecku Haupstatt. FORMA y KONIEC RZECZY-POSPOLITEY
FOrma albo Modelusz rządzenia zawisł na troiakim sposobie rządu, to iest in Statu MONARCHICO, ARISTOCRATICO, DEMOCRATICO; a tak od sposobow rządzenia denominuie się RESPUBLICA MONARCHICA: to iest od Iednowładzcy dependuiącą roskazow, naprzykład od Krola, albo Xiążęcia: Albo ARISTOCRATICA, ktora od wielu zacnych, wybornych ludzi zawisła rządcow: Albo DEMOCRATICA, wktorey wielu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 348
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Pius, Herculeus, Superans. etc. Król Perski Szach-Nadyr Kutikan, za świeżej pamięci koło Roku 1740. pokonawszy Mogola, bić kazał monetę z temi słowy : Szach Nadyr urodził się na to; aby był Królem świata. Mogol też zwyciężony, dał mu tytuł : Szach-Nadyr Król Królów, Król czasu, ucieczka Mahometanów, Modelusz Bohatyrów Następca Aleksandra.
PRAWODAWCY ZNACZNI.
Mojżesz Prawodawca Ludu Bożego, Ceres Bogini jak orania, tak życia wydała Prawa według Owidiusza : Prima dedit leges, etc. Włochów swojemi instituit Prawami. Saturnus od Jowisza wygoany z Królestwa, aż O Ludziach Mirabilia i Singularia.
we Włoszech u Janusa Latens. Genus inde Latinum nazywając :
Pius, Herculeus, Superans. etc. Krol Perski Szach-Nadyr Kutikan, zá świeżey pamięci koło Roku 1740. pokonawszy Mogola, bic kázał monetę z temi słowy : Szach Nadyr urodził się ná to; aby był Krolem świata. Mogol też zwyciężony, dał mu tytuł : Szach-Nadyr Krol Krolow, Krol czasu, ucieczka Machometanow, Modelusz Bohatyrow Następca Alexandra.
PRAWODAWCY ZNACZNI.
MOYZESZ Prawodawca Ludu Bożego, Ceres Bogini iák oránia, ták życia wydała Práwa według Owidiusza : Prima dedit leges, etc. Włochow swoiemi instituit Prawami. Saturnus od Iowisza wygoány z Krolestwa, aż O Ludziach Mirabilia y Singularia.
we Włoszech u Ianusa Latens. Genus inde Latinum nazywaiąc :
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 975
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Publiczne Księgi i Pisma Pisali na Tablicach ołowianych. Prywatne zaś na płótnianych, które Tablice nazywano Pugillares, á pungendo, to jest od sztychowania i rysowauja Pisma na nich. Były też Tablice drzewiane woskiem oblewane, Codicilli Cerati, na których ostrym pisano Instrumentem vulgo grabsztychem żelaznym, stylus nazwanym, co dało okazję, że modelusz pisania, stylem nazywają. Ci, którzy takowe Tablice do kogo odwozili, albo odnosili, zwali się Tabellaryj. Księgi zaś wielkie zwali się Codices á Caudice, to jest od Pniaka, albo odziom- O Inwentorach Różnych Kunsztów.
ka, że nim Księgi okryte bywały. Tandem po fundowanej czyli restaurowanej przez Aleksandra Wielkiego Aleksandryj,
. Publiczne Księgi y Pisma Pisali ná Tablicách ołowianych. Prywátne záś ná płotnianych, ktore Tablice nazywáno Pugillares, á pungendo, to iest od sztychowánia y rysowáuia Pisma ná nich. Były też Tablice drzewiane woskiem oblewane, Codicilli Cerati, ná ktorych ostrym pisano Instrumentem vulgo grábsztychem żelaznym, stylus nazwanym, co dało okázyę, że modelusz pisania, stylem nazywaią. Ci, ktorzy takowe Tablice do kogo odwozili, álbo odnosili, zwali się Tabellarii. Księgi záś wielkie zwali się Codices á Caudice, to iest od Pniáka, álbo odźiom- O Inwentorách Rożnych Kunsztow.
ka, że nim Księgi okryte bywały. Tandem po fundowaney czyli restaurowaney przez Alexandra Wielkiego Alexandryi,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 981
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755