Manifest Jawnej Niewinności Okazja scryptu tego, i dla czego dotąd zatrzymany.
Zatrzymałem aż dotąd ten o niewinności mojej Manifest, spodziewając się jakiej takiej w I.K. Mci i nieprzyjaciołach moich rekolleccji, i niechcąc jakom zawsze przez wiek mój przestrzegał, wzruszać pospolitego Ojczyzny Pokoju. Ale że ta moja nic nie pomogła modestia, i śmie jeszcze złośliwość złych niewstydząca się uczynków udawać, i rozesłać po świecie, żebym to za jakie popadać miał występki, i że prawnie, słusznie, i sprawiedliwie soboe zemną postąpiła.
Na tej tedy niewinności, i niepoślakowanej nigdy wniczym Cnoty mojej obronę, na ukazanie wielkiej krzywdy i opressiej mojej na do
Mánifest Iáwney Niewinnośći Okázya scryptu tego, y dla czego dotąd zátrzymány.
Zátrzymałem áż dotąd ten o niewinnośći moiey Manifest, spodźiewáiąc się iákiey tákiey w I.K. Mći y nieprzyiaćiołach moich recollectiey, y niechcąc iákom záwsze przez wiek moy przestrzegał, wzruszáć pospolitego Oyczyzny Pokoiu. Ale że tá moiá nic nie pomogłá modestia, y śmie ieszcze złośliwość złych niewstydząca się vczynkow vdawáć, y rozesłáć po świećie, żebym to zá iákie popádáć miał występki, y że práwnie, słuszńie, y spráwiedliwie soboe zemną postąpiłá.
Ná tey tedy niewinnośći, y niepoślákowáney nigdy wniczym Cnoty moiey obronę, ná vkazánie wielkiey krzywdy y oppressiey moiey ná do
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 4
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
poddanym swym w prawach i swobodach, a nie absolute, jako IKM. udają, panował; securitatem tych, co rokosz podnieśli, prawem utwierdzić trudno, bo krzywd, prywatnym osobom uczynionych, żadna publica assecuratio znieść bez gwałtu sprawiedliwości nie może. Przeto o tych niesłusznościach nie mówiąc, pokazać im to, że nie ich modestia, ale tych, którzy na odmianę zezwolić nie chcieli, hamowała furie na rokoszu wprowadzone, pokazać, że nie ich cierpliwość, ale zacnego rycerstwa i senatu, do IKMci przychylającego się, ochota broniła extrema, na które się zanosiło; pokazać i to, że sami pomknieniem z Sędomierza, nie doczekawszy traktatów, pogardziwszy życzliwością
poddanym swym w prawach i swobodach, a nie absolute, jako JKM. udają, panował; securitatem tych, co rokosz podnieśli, prawem utwierdzić trudno, bo krzywd, prywatnym osobom uczynionych, żadna publica assecuratio znieść bez gwałtu sprawiedliwości nie może. Przeto o tych niesłusznościach nie mówiąc, pokazać im to, że nie ich modestia, ale tych, którzy na odmianę zezwolić nie chcieli, hamowała furye na rokoszu wprowadzone, pokazać, że nie ich cierpliwość, ale zacnego rycerstwa i senatu, do JKMci przychylającego się, ochota broniła extrema, na które się zanosiło; pokazać i to, że sami pomknieniem z Sędomierza, nie doczekawszy traktatów, pogardziwszy życzliwością
Skrót tekstu: OpisDostCz_III
Strona: 162
Tytuł:
Opisanie prawdziwe i dostateczne rozwiedzienia rokoszu pod Janowcem
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
tumultum dochodzić zamysłów swoich. Ja zaś rozumiem, że szczerość nalepiej i naprędzej w porządku poznać i co się kto chwali skromnością, powiadając, że wojska rokoszowe w dzierżeniu prowadzone były, nie wypuszczając ich na pana, sama to zacnych ludzi, którzy na odmianę uknowaną nie przypadali, hamowała dyskrecja i cnota; ustąpiłaby była modestia, gdyby była przewiodła fakcja«.
Poczęli potem alternis vicibus dopytywać się u IMP. wojewody krakowskiego, jeśli jeszcze czegoś doskonalszego nie ma; to tylko IMP. wojewoda poznański, kiedy już p. wojewoda krakowski mówić zaczynał, przyłożył: »Będąc dobrym przyjacielem IMP. krakowskiemu, a słysząc, że tu IM. jest
tumultum dochodzić zamysłów swoich. Ja zaś rozumiem, że szczerość nalepiej i naprędzej w porządku poznać i co się kto chwali skromnością, powiadając, że wojska rokoszowe w dzierżeniu prowadzone były, nie wypuszczając ich na pana, sama to zacnych ludzi, którzy na odmianę uknowaną nie przypadali, hamowała dyskrecya i cnota; ustąpiłaby była modestya, gdyby była przewiodła fakcya«.
Poczęli potem alternis vicibus dopytywać się u JMP. wojewody krakowskiego, jeśli jeszcze czegoś doskonalszego nie ma; to tylko JMP. wojewoda poznański, kiedy już p. wojewoda krakowski mówić zaczynał, przyłożył: »Będąc dobrym przyjacielem JMP. krakowskiemu, a słysząc, że tu JM. jest
Skrót tekstu: OpisDostCz_III
Strona: 177
Tytuł:
Opisanie prawdziwe i dostateczne rozwiedzienia rokoszu pod Janowcem
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
je ten bluźnierca zowie: ale po czymżeby znać ducha Mahometowego. Więc powiada/ iż po wykład pisma ś. chodzić do Apostołów mamy/ iż więtsza jest powaga Apostołska niż wszytkiego świata/ a przecię tak obelżywie mówi: barzo słyszę uczcił tę powagę Apostołską/ kiedy ich Katedry zowie straszydłami: toć to ona Chrystiańska modestia/ owo nie zatai się szydło w worze. A przecię się obłudą pokrywa: nałajawszy/ nabluźniwszy/ powiada: zakazał P. Jezus oddawać złym za złe/ właśnie ściąwszy chłopa/ dopiero po ortel. Dałyć się znać te straszydła Arianom starym/ aż ich na przepaść piekielną zastraszyły: a od czego Pan Bóg/
ie ten bluźniercá zowie: ále po czymżeby znáć duchá Máhometowego. Więc powiádá/ iż po wykład pismá ś. chodźić do Apostołow mamy/ iż więtsza iest powagá Apostolska niż wszytkiego świátá/ á przećię ták obelżywie mowi: bárzo słyszę vczćił tę powagę Apostolską/ kiedy ich Káthedry zowie straszydłámi: toć to oná Christiáńska modestia/ owo nie zátái się szydło w worze. A przećię się obłudą pokrywa: náłáiawszy/ nábluźniwszy/ powiáda: zákazał P. Iezus oddáwáć złym zá złe/ własnie śćiąwszy chłopá/ dopiero po ortel. Dáłyć się znáć te strászydłá Aryanom stárym/ áż ich ná przepáść piekielną zástrászyły: á od czego Pan Bog/
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 23
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
Towarzysza za Przystawa przydanego nie tylko że bym miał odmieniać ale i owszem w tym WMM Pana akomoduję się woli przy tej włozonej od WMMPana na osobę jego konfirmuję Funkcyjej. I to deklaruję że Lepszego nie mogę dać przystawa któryby tak Dextre swoją i Wodza swego umiał konserwować Reputacyją. Wiadoma mi jest jogo przyprowadzeniu tych Ludzi Modestia Wiadomy z ukontentowania Miast i Miasteczek nieuprzykrzony Proceder wiadoma oraz i Należyta tam gdzie ją pokazać trzeba Generositas Osobliwie teraz noviter w ołpie z Ludźmi Contra Maiestatem et Matrem obodyentiam wierzgającemi Co tak suppono już samemu WMM Panu inno tuit albo inno tescet że i WMMPanu i sobie honoris Palmam wydrzec niedał z tej racjej dobrego za nić nie
Towarzysza za Przystawa przydanego nie tylko że bym miał odmięniać ale y owszem w tym WMM Pana akkommoduię się woli przy tey włozoney od WMMPana na osobę iego konfirmuię Funkcyiey. I to deklaruię że Lepszego nie mogę dać przystawa ktoryby tak Dextre swoią y Wodza swego umiał konserwować Reputacyią. Wiadoma mi iest iogo przyprowadzeniu tych Ludzi Modestia Wiadomy z ukontentowania Miast y Miasteczek nieuprzykrzony Proceder wiadoma oraz y Nalezyta tam gdzie ią pokazać trzeba Generositas Osobliwie teraz noviter w ołpie z Ludzmi Contra Maiestatem et Matrem obodyentiam wierzgaiącemi Co tak suppono iuz samemu WMM Panu inno tuit albo inno tescet że y WMMPanu y sobie honoris Palmam wydrzec niedał z tey racyiey dobrego za nić nie
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 172v
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688
dyskrecja, dum honore alius alium praevenit, co i duch boży wspomniał. Bo tak ci jest, że wszyscyśmy jednako szlachtą, że sądy, świadectwy, aestimatione capitis nas porównano (acz owi sacramentarii testes, co przedają świadectwa, nie wiem, jako godni tego imienia). Przecię jednak wielka to i cnota i modestia i amor patriae (że aequalitas societatis mater) potentiorum z przodku była, że się tym dali porównać. U bacznego ma mieć przystojny respekt prisca et antiqua nobilitas, priscae fortunae, jako dar boży i ozdoba prawdziwa, perpetuus cursus virtutis, i jako natura, tak też i ćwiczeniem jeden się rodzi, aby praesit,
dyskrecya, dum honore alius alium praevenit, co i duch boży wspomniał. Bo tak ci jest, że wszyscyśmy jednako szlachtą, że sądy, świadectwy, aestimatione capitis nas porównano (acz owi sacramentarii testes, co przedają świadectwa, nie wiem, jako godni tego imienia). Przecię jednak wielka to i cnota i modestya i amor patriae (że aequalitas societatis mater) potentiorum z przodku była, że się tym dali porównać. U bacznego ma mieć przystojny respekt prisca et antiqua nobilitas, priscae fortunae, jako dar boży i ozdoba prawdziwa, perpetuus cursus virtutis, i jako natura, tak też i ćwiczeniem jeden się rodzi, aby praesit,
Skrót tekstu: CollatioCz_III
Strona: 134
Tytuł:
Collatio tego wszystkiego, co na rokoszu i w Wiślicy zawarto
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
Curiosa á singulari Cura W.M.M. Pana Experientiaq; diuturna i z wiadomością moją elaborowana, ale i potrzebna Pańskim także służebnym Kondycjom, w tęschliwym nie zostawała speransie Informacja, która już powinna w każdego wiadomości clarescere; Communi afectu od W. M. M. Pana Ekspecto, requiroq;. I lubo modestia W.M.M Pana chce być zawsze nescia Elogiorum; nie zamilczą uważni, Posteritasq;: a nadto, Ipsa quidem virtus sibimet pulcherrima merces. Moje przytym zwykłe W. M. M. Panu pilnie w łaskę zalecam chęci Dat. w Zamku Krakowskim Roku P. 1675. Die 20. April.
Curiosa á singulari Cura W.M.M. Páná Experientiaq; diuturna y z wiadomośćią moią elaborowana, ále y potrzebna Páńskim tákże służebnym Kondycyom, w tęschliwym nie zostáwáłá speranśie Informacyá, ktora iuż powinna w kożdego wiadomośći clarescere; Communi affectu od W. M. M. Páná Expecto, requiroq;. Y lubo modestia W.M.M Páná chce bydź záwsze nescia Elogiorum; nie zámilczą vważni, Posteritasq;: á nádto, Ipsa quidem virtus sibimet pulcherrima merces. Moie przytym zwykłe W. M. M. Pánu pilnie w łáskę zalecam chęći Dat. w Zamku Krákowskim Roku P. 1675. Die 20. April.
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 3
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675
. Taceuszem/ Najwyższym Gubernatorem Rzymskim/ Bracią swoją/ Ćwiczenie w dobrych naukach/ a idąc za wolą i zamysłem Ojca ś. którego też dziwnie dowcipną młodością były ozdobione Szkoły Kolegium Rzymskiego. Z takiego tedy afektu wziął miarę/ na tak odważny Akt Festu tego/ chcąc aby do takowej wspaniałości jego/ przyłożyła się też i Modestia Ojców samych; nie rozumiejąc/ aby dla pospolitego dobra Kościelnego/ z którego pożytkiem złączona jest całość i zachowanie Societatis, nie tak wspaniała i mniej odważna miała się stawić gotowości tej okazałość. Tym czasem ku pociesze Ojcom wyjednał u Ojca ś. Jubileusz na wszytkę Societatem, i zupełny Odpust Kościołowi od Imienia JEZUS nazwanemu/ na
. Tháceuszem/ Naywyższym Gubernatorem Rzymskim/ Bráćią swoią/ cwiczenie w dobrych náukách/ á idąc zá wolą y zamysłem Oycá ś. ktorego też dźiwnie dowćipną młodośćią były ozdobione Szkoły Kollegium Rzymskiego. Z tákiego tedy áffektu wźiął miárę/ na ták odważny Akt Festu tego/ chcąc áby do tákowey wspaniáłośći iego/ przyłożyłá się też y Modestia Oycow sámych; nie rozumieiąc/ áby dla pospolitego dobrá Kośćielnego/ z ktorego pożytkiem złączona iest cáłość y záchowánie Societatis, nie ták wspániáła y mniey odważna miáłá się stáwić gotowośći tey okazałość. Tym czásem ku poćiesze Oycom wyiednał v Oyca ś. Iubileusz ná wszytkę Societatem, y zupełny Odpust Kośćiołowi od Imieniá IEZVS názwánemu/ ná
Skrót tekstu: RelBar
Strona: C4v
Tytuł:
Relacja abo opisanie zacnego festu, który odprawował [...] kardynał Antoni Barberyn
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640