. N. M. ex vicariatu na ziemi homogeneum, który justitiam ac pietatem validas legum artes masz za węgielny kamień panowania swego. Ścielemy filialis obedientiae palmas, nie tylko jako Ojcu i Panu dobrotliwemu/ ale jako monstrorum dzikiej Ukrainy Domitori, północej stolicę Terrori, a co nawiętsza wnętrznego rozruchu/ który wywraca państwa/ gubi Monarchie/ zniża Majestaty/ confundit omne jus, bez broni/ bez naruszenia wolności Victori, Triumphatori, Patri Patriae. Niechże już ustępują/ nieporownanej WKM. dzielności śmiałych Bolesławów magna nomina. Bo co on tęskliwym lat siedmi obrotem oddał penatibus, to i więcej servilis belli contumaciaudacia odpadłe w-siedmi miesiącach posiadłeś
. N. M. ex vicariatu na źiemi homogeneum, ktory justitiam ac pietatem validas legum artes masz zá węgielny kámień pánowánia swego. Sćielemy filialis obedientiae palmas, nie tylko iako Oycu i Pánu dobrotliwemu/ ále iako monstrorum dźikiey Vkráiny Domitori, pułnocney stolicę Terrori, á co nawiętszá wnętrznego rozruchu/ ktory wywraca pánstwá/ gubi Monárchie/ zniża Máiestaty/ confundit omne jus, bez broni/ bez naruszenia wolnośći Victori, Triumphatori, Patri Patriae. Niechże iuż ustępuią/ nieporownáney WKM. dźielnośći śmiáłych Bolesłáwow magna nomina. Bo co on tęskliwym lat siedmi obrotem oddał penatibus, to i więcey servilis belli contumaciaudacia odpádłe w-śiedmi miesiącách posiadłeś
Skrót tekstu: PisMów_II
Strona: 38
Tytuł:
Mówca polski, t. 2
Autor:
Jan Pisarski
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
retoryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1676
Data wydania (nie wcześniej niż):
1676
Data wydania (nie później niż):
1676
dies, quid non con umitis Anni? Tibullus, Tacito pede lapsa vetustas. Ovidius. Na spodzie zaś albo niżej nóg czasu są te Wiersze Łacińskie i Polskie
Sic Medus ademit Assyrio, Medoq tulit moderamina Perses Subiecit Persen Macedo, cesłurus et ipse, Romanis. Claudianus .
Wtych wierszach wyraziłosię, jak czas pożerał cztery Monarchie Świata. Stary czas kosą zbrojny, patrz wszytko pożera. Ni Państw, Murów, ani Miast, moc mu się opiera
Polewej zaś stronie sufitu malowany był Świat, álias Osoba Emblematyczna brodata w szatach długich; przy kostkach skrzydełka, na głowie wąż za ogon się pyskiem trzymający: wjednej ręce tej Osoby krzyż i dyscypliny
dies, quid non con umitis Anni? Tibullus, Tacito pede lapsa vetustas. Ovidius. Na spodzie zaś albo niżey nog czasu są te Wiersze Łacinskie y Polskie
Sic Medus ademit Assyrio, Medoq tulit moderamina Perses Subiecit Persen Macedo, cesłurus et ipse, Romanis. Claudianus .
Wtych wierszach wyraziłosię, iak czas pożerał cztery Monarchie Swiata. Stáry czas kosą zbroyny, patrz wszytko pożerá. Ni Państw, Murow, áni Miast, moc mu się opiera
Polewey záś stronie suffitu malowany był Swiat, álias Osoba Emblematyczna brodata w szatach długich; przy kostkach skrzydełka, na głowie wąż za ogon się pyskiem trzymaiący: wiedney ręce tey Osoby krzyż y dyscypliny
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 534
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
kanały prowa- Geografia Generalna i partykularna
dzone na odwilżenie ziemi. Jeden kanał od Pekinu, do Kantonu, mil 200. ciosowym kamieniem ocembrowany. W żadnym Królestwie tak accuratè Królów sobie następujących seriem nie napisano, jak tu w Chińskich Kronikach. FOH-YUS, a po nim YAUS w lat 200. po potopie jeszcze za życia Noego Monarchie Chińską fundowali (Noe bowiem żył lat 950.) jednego Boga cześć rozszerzyli. Na ten koniec bydła niektóre karmili, Nieba i Ziemi Panu na ofiarę: Po tych nastąpił na Państwo Monarcha Chuen-hi, który dla zachowania czci Bożej postanowił Mandarynów, to jest mądrych. Dwa tu periody mają być uważane, jeden Roku 1280.
kanały prowa- Geografia Generalna y partykularna
dzone na odwilżenie ziemi. Ieden kanał od Pekinu, do Kantonu, mil 200. ciosowym kamieniem ocembrowany. W żadnym Krolestwie tak accuratè Krolow sobie następuiących seriem nie napisano, iak tu w Chińskich Kronikach. FOH-YUS, a po nim YAUS w lat 200. po potopie ieszcze za życia Noego Monarchie Chińską fundowali (Noe bowiem żył lat 950.) iednego Boga cześć rozszerzyli. Na ten koniec bydła niektore karmili, Niebá y Ziemi Panu na ofiarę: Po tych nastąpił na Państwo Monárcha Chuen-hi, ktory dla zachowania czci Bożey postanowił Mandarynow, to iest mądrych. Dwa tu periody maią bydź uważane, ieden Roku 1280.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 533
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
rokoszowej, jako i z tej, która pod Wiślicą przy KiMci była, gromady dla pogładzenia i stanowienia tych rzeczy, co się zachodzić zdadzą tak periculose ojczyznę i prawa nasze, nie biorąc się uporem każdy za rozumieniem swem, gdyż takie kontrowersje w wspólnych rzeczach wspólne odia, a potem Martem civicum wzbudzać i subsequenter najgruntowniejsze monarchie wywracać zwykły. Na tę propozycją wotując, różne były sentencje senatu, bo lubo wszyscy od śrzodków, pokój obiecujących, nie byli, ale niektórym dyskursom przeczyli barzo, chcieli bowiem drudzy IchM., aby naprzód amnistia tych wszytkich rzeczy była taka, żeby i rzecz sama podniesiona i szkody stąd poczynione w niepamięć poszły, chcieli
rokoszowej, jako i z tej, która pod Wiślicą przy KJMci była, gromady dla pogładzenia i stanowienia tych rzeczy, co się zachodzić zdadzą tak periculose ojczyznę i prawa nasze, nie biorąc się uporem każdy za rozumieniem swem, gdyż takie kontrowersye w wspólnych rzeczach wspólne odia, a potem Martem civicum wzbudzać i subsequenter najgruntowniejsze monarchie wywracać zwykły. Na tę propozycyą wotując, różne były sentencye senatu, bo lubo wszyscy od śrzodków, pokój obiecujących, nie byli, ale niektórym dyskursom przeczyli barzo, chcieli bowiem drudzy JchMM., aby naprzód amnistya tych wszytkich rzeczy była taka, żeby i rzecz sama podniesiona i szkody stąd poczynione w niepamięć poszły, chcieli
Skrót tekstu: OpisDostCz_III
Strona: 155
Tytuł:
Opisanie prawdziwe i dostateczne rozwiedzienia rokoszu pod Janowcem
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
Hymno. Psalm. 46. Eccl. in offi. Psal. 61. Actor. 1. Actor. 1. Interregnum albo Luc. 11.
MOnarchia każda i Królestwo tym szczęśliwsze jest/ pod czas zamieszania zwłaszcza tego które my Interregnum zowiemy/ im lepsze ma warunki bezpieczeństwa swojego: abowiem czas takowy najniebeśpieczniejszy jest na Monarchie i Królestwa/ osobliwie te które nie idą dziedzicznem/ spadkiem/ ale dobrowolnym od poddanych obraniem/ i podaniem. Niebezpieczny to czas względem samego Państwa; bo ponieważ własnego Dziedzica nie ma/ każdy godny i niegodny/ według upodobania woli swojej pretendować go może; nieuznawając Sędziego żadnego pretensij swoich/ jeśli słuszne albo nie/
Hymno. Psalm. 46. Eccl. in offi. Psal. 61. Actor. 1. Actor. 1. Interregnum álbo Luc. 11.
MOnárchia káżdá y Krolestwo tym szczęśliwsze iest/ pod czás zámieszánia zwłaszczá tego ktore my Interregnum zowiemy/ im lepsze ma wárunki beśpieczeństwá swoiego: ábowiem czás takowy nayniebeśpiecznieyszy iest ná Monárchie y Krolestwá/ osobliwie te ktore nie idą dźiedźicznem/ spádkiem/ ále dobrowolnym od poddánych obrániem/ y podániem. Niebeśpieczny to czas względem sámego Páństwá; bo ponieważ włásnego Dźiedźicá nie ma/ káżdy godny y niegodny/ według vpodobánia woli swoiey pretendowáć go może; nieuznawaiąc Sędźiego żadnego pretensiy swoich/ ieśli słuszne álbo nie/
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 4
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
nie dlatego aby je wolno było każdemu okupować i osieść/ ale dlatego aby go wolno było Synom Koronnym w tym gniazdzie odchowanym/ i temu i owemu ptakowi byle Orlego rodu/ który et rostro et vngue armatus in hostem powierzyć. Jako tedy o gniazdo odbieżane/ każdy ptak pokusić się może jeśli śmiały. Tak o bezdziedziczne Monarchie/ każdy starać się może/ nie patrząc jeśli go do tego wiedzie ambitia, abo słuszna praetensia. Niebezpieczny to tedy czas na Państwa. Niebezpieczny i na syny Koronne/ tak w Szlacheckim/ jako też in plebeio statu zrodzone/ bo jeśli kiedy jako pod czas Interregnum, zdrowie ich/ i dobra/ i majętności/
nie dlatego áby ie wolno było káżdemu occupowáć y ośieść/ ále dlatego áby go wolno było Synom Koronnym w tym gniazdźie odchowánym/ y temu y owemu ptakowi byle Orlego rodu/ ktory et rostro et vngue armatus in hostem powierzyć. Iáko tedy o gniazdo odbieżáne/ káżdy ptak pokuśić się może ieśli śmiáły. Ták o bezdźiedźiczne Monárchie/ káżdy stáráć się może/ nie pátrząc ieśli go do tego wiedźie ambitia, ábo słuszna praetensia. Niebeśpieczny to tedy czás ná Páństwá. Niebeśpieczny y ná syny Koronne/ ták w Szlácheckim/ iáko też in plebeio statu zrodzone/ bo ieśli kiedy iáko pod czás Interregnum, zdrowie ich/ y dobra/ y máiętnośći/
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 5
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
się umykała/ drugiego biła/ temu smaczną sztuką gębę zatykała/ na tego się zamierzała/ a od owego zdradą z tyłu zakąszoną płakała/ a czasem w obronie zmordowana zaledwie dyszała/ niechcę tego z Historyków dowodzić bo kazanie nie Historią piszę. Ze tedy czas takiego zamieszania które my Interregnum zowiemy/ niebezpieczny jest i na Monarchie; i na poddane/ toć tylko z tej miary szczęśliwa będzie każda Monarchia/ i Królestwo/ pod czas takowy kiedy lepsze mieć będzie warunki bezpieczeństwa swojego. Jeśli tedy wiedzieć chcemy kto z nas szczęśliwszy/ czy Apostołowie pod czas sieroctwa swojego/ czy my i Korona nasza/ pod ten czas Interregni i osierocenia swego/
się vmykáłá/ drugiego biłá/ temu smáczną sztuką gębę zátykáłá/ ná tego się zámierzáłá/ á od owego zdrádą z tyłu zákąszoną płákáłá/ á czásem w obronie zmordowána záledwie dyszáłá/ niechcę tego z Historikow dowodźić bo kázánie nie Historią piszę. Ze tedy czás tákiego zámieszánia ktore my Interregnum zowiemy/ niebeśpieczny iest y ná Monárchie; y ná poddáne/ toc tylko z tey miáry szczęśliwa będźie káżda Monárchia/ y Krolestwo/ pod czás tákowy kiedy lepsze mieć będźie wárunki beśpieczeństwá swoiego. Ieśli tedy wiedźieć chcemy kto z nas szczęśliwszy/ czy Apostołowie pod czás śieroctwá swoiego/ czy my y Koroná nászá/ pod ten czás Interregni y ośierocenia swego/
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 6
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
na Państwo obrać człowieka/ odpowiedział. Qui velut Argus Panoptes à fronte pariter atque à tergo esset oculatus. Coby to mądrością swoją wszytkiego dojrzał/ tak jako Argus oczyma zewsząd obsadzony/ wszędzie widział. Wiem i to z Historyj/ tak Pisma świętego/ jako też świeckich/ że ile razy Bóg wszechmogący chciał Państwa i Monarchie abo karać/ abo zgubić/ zawsze je dawał w moc nieświadomym i nie mądrym opiekunom: Królestwo Izraelskie kiedy Bóg Filistynami karał/ wiecie kogo im za Króla dał? Saula o którym powiedziano że vnius anni erat Saul cum regnate cepisset, był nieświadomy rzeczy jako dziecię w roku Wojsko Nabuchodonozora Króla kiedy chciał przez jednę białągłowę zwojować
ná Páństwo obráć człowieká/ odpowiedźiał. Qui velut Argus Panoptes à fronte pariter atque à tergo esset oculatus. Coby to mądrośćią swoią wszytkiego doyrzał/ ták iáko Argus oczymá zewsząd obsadzony/ wszędźie widźiał. Wiem y to z Historiy/ ták Pismá świętego/ iáko też świeckich/ że ile rázy Bog wszechmogący chćiáł Páństwá y Monárchie ábo káráć/ ábo zgubić/ záwsze ie dawał w moc nieświádomym y nie mądrym opiekunom: Krolestwo Izráelskie kiedy Bog Philistynámi kárał/ wiećie kogo im zá Krolá dał? Saulá o ktorym powiedźiano że vnius anni erat Saul cum regnate cepisset, był nieświádomy rzeczy iáko dźiećię w roku Woysko Nábuchodonozorá Krolá kiedy chćiał przez iednę białągłowę zwoiowáć
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 8
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
wiele ma robaków co go gryżą/ użaliłbyś się nieboraczka? Dlaczegoszkolwiek to Monarchowie uczynili że sobie jabłko za znak obrali: Rzekę ja: że naszemu Wężykowi dano jabłko z krzyżem/ aby pokazano że to Wężykowie mięli być/ jakoż i są tak mądrzy i wielcy/ że dla mądrości swojej godni trzymać w opiece Monarchie i Królestwa. O Boże jako różnie trzymają to Jabłko Potentaci świata. Jedni je trzymając z wolności łupią/ którą się każde Królestwo jako jabłko łupiną ozdobną i piękną pokrywa. Drudzy trzymając je jako głodni gryżą/ kiedy poddanych zębami w dostatkach ich zarywają/ a wszytko na bankiety zbyteczne/ i insze rozpusty obracają. Inszy je
wiele ma robakow co go gryżą/ vżáliłbyś się nieboraczká? Dlaczegoszkolwiek to Monárchowie vczynili że sobie iábłko zá znák obráli: Rzekę ia: że nászemu Wężykowi dano iabłko z krzyżem/ áby pokázano że to Wężykowie mięli być/ iákoż y są ták mądrzy y wielcy/ że dla mądrośći swoiey godni trzymáć w opiece Monárchie y Krolestwá. O Boże iáko rożnie trzymáią to Iabłko Potentaći świátá. Iedni ie trzymáiąc z wolnośći łupią/ ktorą się káżde Krolestwo iáko iabłko łupiną ozdobną y piękną pokrywa. Drudzy trzymáiąc ie iáko głodni gryżą/ kiedy poddánych zębámi w dostátkách ich zárywáią/ á wszytko ná bánkiety zbyteczne/ y insze rospusty obrácáią. Inszy ie
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 12
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
godnego obrać Pana/ na to się i w potęgę armują Państwa/ aby potężnym a niegodnym potężnie odpor mogły dać. A naczym że ta Equitas zawisła? na Godności: na tym aby godną Korony Państwa umiano i chciano wybrać personę. Ile jednak zrozumieć mogę z Historyków: Cztery rzeczy przy godności upatrowały i upatrują Monarchie świata/ gdy obierały i obierają Panów swoich: Relligionem naprzód Indigenatum, Primogenituram a Merita, Wiarę i Relligią/ Ojczyznę/ Pierworodztwo/ i zasługi. Wiarę bo któżby sobie z Chrześcijan Poganina życzył? który z Katolików Heretyka? który z poganów Katolika? Cum nihil sit humanis in rebus side praestantius eam summa vi oportere
godnego obráć Páná/ ná to się y w potęgę ármuią Páństwá/ áby potężnym á niegodnym potężnie odpor mogły dáć. A náczym że tá Equitas zawisłá? ná Godnośći: ná tym áby godną Korony Páństwá vmiano y chćiano wybráć personę. Ile iednák zrozumieć mogę z Historykow: Cztery rzeczy przy godnośći vpátrowáły y vpátruią Monárchie świátá/ gdy obieráły y obieráią Pánow swoich: Relligionem naprzod Indigenatum, Primogenituram á Merita, Wiárę y Relligią/ Oyczyznę/ Pierworodztwo/ y zasługi. Wiárę bo ktożby sobie z Chrześćian Pogániná życzył? ktory z Kátholikow Heretyka? ktory z poganow Kátholiká? Cum nihil sit humanis in rebus side praestantius eam summa vi oportere
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 32
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632