Polskich Pieśń XXVI. Intercessoriales do Wenery
Za I. M. Panem StelĄ KACENIM. O W cukroródnym która mięszkasz Cyprze Wenero: srogie Lwy kiełznając bystrze Lub się przestadasz W Oceanu szyby Na wieloryby. Ulecowanych gdy zatniesz gołębi Matko: przechodzisz i Awernu głębi Pali się ciemny Hospodar krainy Do Proserpiny. Twe berło w morskiej władnie Monarchii/ Do ulubionej Neptun Orycji Oślep się bierze/ wszech Pan wilgotności Góre w miłości. Jeśli Bogowei Królmi jak się zową Toś ty nad tymi Królami Królową Prędko się Jowisz do swej Ledy wnęci W skrócie łabęci. Ziemia dopieroż z tym się ozwie rada Iże Wenery wszytka jest osada W sercach żyjących/ której władza ludzi Afekty budzi
Polskich PIESN XXVI. Intercessoriales do Wenery
Zá I. M. Pánem STELLĄ KACENIM. O W cukrorodnym ktora mięszkasz Cyprze Wenero: srogie Lwy kiełznáiąc bystrze Lub się przestadasz W Oceanu szyby Ná wieloryby. Vlecowánych gdy zátniesz gołębi Mátko: przechodźisz y Awernu głębi Pali sie ćięmny Hospodár kráiny Do Proserpiny. Twe berło w morskiey władnie Monárchiey/ Do vlubioney Neptun Orythiey Oślep się bierze/ wszech Pan wilgotnośći Gore w miłośći. Ieżli Bogowei Krolmi iák się zową Toś ty nád tymi Krolámi Krolową Prędko się Iowisz do swey Ledy wnęći W skrocie łábęći. Ziemia dopierosz z tym się ozwie rádá Iże Wenery wszytká iest osádá W sercách żyiących/ ktorey władza ludźi Affekty budźi
Skrót tekstu: KochProżnLir
Strona: 199
Tytuł:
Liryka polskie
Autor:
Wespazjan Kochowski
Drukarnia:
Wojciech Górecki
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1674
Data wydania (nie wcześniej niż):
1674
Data wydania (nie później niż):
1674
że Indyj, oprócz BO GA Stwórcy wszech rzeczy, niezliczonych wenerują Bożków, a przytym Diabła, aby im nie szkodził w niczym. W Persyj i w Państwie Mogola jest sekta Mezuzerów, którzy Ogień chwalą i zawsze go w Kościołach konserwują z wielką czujnością że by nie zgasł, i poszanowaniem, jako świadczy Rykot w Monarchii Tureckiej.
Na Insule Indyjskiej Zejlan albo Cejlan nazwanej, Małpę białą za Boga czcili i Ząb człeka jakiegoś dawno zmarłego: który w skrzynce w diamenty oprawnej zuczczywością chowali. Luzytani Roku 1560. tej Insuły dostawszy, tę Pogańską zabrali Relikwię. Zejlanie oraz Król Pegu, ren Ząb chcieli wykupić zrazu trzema kroć sto tysięcy, potym
że Indyi, oprocz BO GA Stworcy wszech rzeczy, niezliczonych weneruią Bożkow, á przytym Diabła, áby im nie szkodził w niczym. W Persyi y w Państwie Mogola iest sekta Mezuzerow, ktorzy OGIEN chwalą y zawsze go w Kosciołach konserwuią z wielką czuynością że by nie zgasł, y poszanowaniem, iáko świadczy Rykot w Monarchii Tureckiey.
Na Insule Indyiskiey Zeylan álbo Ceylan nazwaney, Małpę biáłą za Boga czcili y Ząb człeka iakiegoś dawno zmarłego: ktory w skrzynce w dyamenty oprawney zuczcziwością chowali. Luzytani Roku 1560. tey Insuły dostawszy, tę Pogańską zabrali Relikwię. Zeylánie oraz Krol Pegu, ren Ząb chcieli wykupić zrazu trzema kroć sto tyśiecy, potym
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 22
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
syra, aliàs Ninusa; Babilońskie od Babilonu Miasta Stołecznego.
DRUGA MONARCHIA, albo Imperium Monarchicum Medów i Persów od Arbacesa, czyli od Cyrusa zaczęte Roku od Stworzenia Świata 3435. trwała lat według Tiryna 207. według innych 208. na którym 10. albo 12. Monarchów Successivè sobie nastąpiło; Ostatni Monarcha Darius Codo- o Monarchii Świata.
mannus, od Aleksandra Wielkiego zwyciężony, życia mortalitati, a Monarchii Grekom ustępujący.
TRZECIA MONARCHIA, albo Imperium Monarchicum było GREKÓW, zaczęte od Aleksandra Wielkiego po zwyciężonym Dariuszu i Persach Roku od Stworzenia Świata 3730; według innych dawniej 3689. według zaś jeszcze innych 2642. Trwało lat 300 in Sùccesoribus Aleksandra, którzy
syra, aliàs Ninusa; Babylońskie od Babylonu Miasta Stołecznego.
DRUGA MONARCHIA, albo Imperium Monarchicum Medow y Persow od Arbacesa, czyli od Cyrusa zaczęte Roku od Stworzenia Swiata 3435. trwała lat według Tirina 207. według innych 208. na ktorym 10. albo 12. Monarchow Successivè sobie nastąpiło; Ostatni Monarcha Darius Codo- o Monarchii Swiata.
mannus, od Alexandra Wielkiego zwyciężony, życia mortalitati, a Monarchii Grekom ustępuiący.
TRZECIA MONARCHIA, albo Imperium Monarchicum było GREKOW, zaczęte od Alexandra Wielkiego po zwycieżonym Daryuszu y Persach Roku od Stworzenia Swiata 3730; według innych dawniey 3689. według zaś ieszcze innych 2642. Trwało lat 300 in Sùccesoribus Alexandra, ktorzy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 443
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
14. Arkuszów napisawszy Augumentów negujących existentiám BOGA, je podrzucił, gdzie Mojżesza nazywa Czarnoksiężnikiem, Apostołów Zwodziciełami, Duszę poczyta śmiertelną, jako świadczy Georgius Gengell z Kazania Predykantckiego świeżo drukowanego. Marinus Mersennius Ojczyzny swojej opłakuje nieszczęście, że w samym Paryżu za jego wieku, znajdowało się Ateistów 50 tysięcy. U Turków świadczy Rykot w Monarchii swojej, że jest Ateistów bez liczby, do czego głupia Mahometa prowadzi ich nauka. Czarnoksiężnik Chiński na imię FO, Circulator, Szalbierz, Włóczykij Indyjski umierając te do swo- o Ateuszach Bezbożnych
ich Uczniów, których tam pełno zostawił, miał ostatnie effatum: Ex nihilo orta sunt omnia, et in nihilum omnia revolvuntur. Słowa
14. Arkuszow napisawszy Augumentow neguiących existentiám BOGA, ie podrzucił, gdzie Moyżesza nazywa Czarnoxiężnikiem, Apostołow Zwodziciełami, Duszę poczyta śmiertelną, iako świadczy Georgius Gengell z Kazania Predykantckiego świeżo drukowanego. Marinus Mersennius Oyczyzny swoiey opłakuie nieszcżęście, że w samym Paryżu za iego wieku, znáydowało się Atheistow 50 tysięcy. U Turkow świadczy Rykot w Monarchii swoiey, że iest Ateistow bez liczby, do czego głupia Machometa prowadzi ich nauka. Czarnoxiężnik Chinski na imie FO, Circulator, Szalbierz, Włoczykiy Indiyski umieraiąc te do swo- o Ateuszach Bezbożnych
ich Uczniow, ktorych tam pełno zostawił, miáł ostatnie effatum: Ex nihilo orta sunt omnia, et in nihilum omnia revolvuntur. Słowa
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 149
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
nieznośne Tyraństwo/ Nienasytne łakomstwo Królom chwali Państwo. Przeto Walki powstały/ i haniebne mordy/Obojętne pałasze kują ostre kordy. To Królewstwo ów temu chce stanowić prawa/Temu się zaś nie zdałatak ciężka ustawa. Przeciw sobie powstają. Na ten czas gwał czuje/ I wygnana wszytkiemu tak Światu panuje. To w tej raz Monarchii prawa swoje daje/ Ali te opuściwszy do inszej przystaje. Od jednego Narodu idę do drugiego. Po Świecie się błąkając/ mieszkania pewnego Mieć nie mogę: Co wstytko nie przez mię się dzieje/ Miejscabym nie mieniała dla zgubnej nadzieje. Ale tego przyczyną sąludzie co mego Rozrutnie używają dobra cnot chciwego. Którzy kształtem osoby bedać
nieznośne Tyraństwo/ Nienásytne łákomstwo Krolom chwali Páństwo. Przeto Walki powstáły/ y hániebne mordy/Oboiętne páłásze kuią ostre kordy. To Krolewstwo ow temu chce stánowić práwá/Temu sie záś nie zdáłáták ćięszka vstáwá. Przeciw sobie powstáią. Ná ten czás gwał czuie/ Y wygnána wszytkiemu ták Swiátu pánuie. To w tey raz Monárchiey práwá swoie dáie/ Ali te opuśćiwszy do inszey przystáie. Od iednego Narodu idę do drugiego. Po Swiećie sie błąkáiąc/ mieszkánia pewnego Mieć nie mogę: Co wstytko nie przez mię sie dźieie/ Mieyscábym nie mieniáłá dla zgubney nádźieie. Ale tego przyczyną sąludźie co mego Rozrutnie vżywáią dobrá cnot chćiwego. Ktorzy kształtem osoby bedac
Skrót tekstu: WitkWol
Strona: B4v
Tytuł:
Złota wolność koronna
Autor:
Stanisław Witkowski
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
w kontrowersyj, żeby nie pobłądzili.
5. Dyskurs Teologiczny. W którym się Teologiczna traktuje materia: jako to o BOGU, o Wcieleniu, o Łaskce Boskiej, o Aniołach, o Sakramentach etc.
6. Naostatek Dyskurs jest Polityczny. Który traktuje o rzeczach do Rzeczypospolitej należących, jako to o stanach, o Monarchii, Arystokracyj, Demokracyj, Radach, Wojnie, Pokoju, o Prawach, o Trybutach, o wolności, i tym podobnych. Dyskurs o Demokracyj, Arystokracyj, i Monarchii, który też z tych najlepszy regendi modus.
Gospodarz. Podługej medytacyj sam w sobie, tandem umyśliłem uczynić przyjacielskie colloquium, circa administrationem Regnorum et
w kontrowersyi, żeby nie pobłądźili.
5. Dyskurs Theologiczny. W którym śię Theologiczna tráktuje máterya: jáko to o BOGU, o Wćieleniu, o Łáskce Boskiey, o Anjołách, o Sakramentách etc.
6. Naostátek Dyskurs jest Polityczny. Ktory tráktuje o rzeczách do Rzeczypospolitey należących, jáko to o stánách, o Monárchii, Arystokrácyi, Demokrácyi, Radach, Woynie, Pokoju, o Práwach, o Trybutách, o wolnośći, y tym podobnych. Dyskurs o Demokrácyi, Arystokrácyi, y Monárchii, ktory też z tych naylepszy regendi modus.
Gospodarz. Podługey medytácyi sam w sobie, tandem umyśliłem uczynić przyjaćielskie colloquium, circa administrationem Regnorum et
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: K4
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
Aniołach, o Sakramentach etc.
6. Naostatek Dyskurs jest Polityczny. Który traktuje o rzeczach do Rzeczypospolitej należących, jako to o stanach, o Monarchii, Arystokracyj, Demokracyj, Radach, Wojnie, Pokoju, o Prawach, o Trybutach, o wolności, i tym podobnych. Dyskurs o Demokracyj, Arystokracyj, i Monarchii, który też z tych najlepszy regendi modus.
Gospodarz. Podługej medytacyj sam w sobie, tandem umyśliłem uczynić przyjacielskie colloquium, circa administrationem Regnorum et boni publici, w którym M W. M. Panowie altosensu decydujcie, co też za najlejpszy sposób Regimentis, czy Monárchicus, jaki jest in imperio, we Francyj
Anjołách, o Sakramentách etc.
6. Naostátek Dyskurs jest Polityczny. Ktory tráktuje o rzeczách do Rzeczypospolitey należących, jáko to o stánách, o Monárchii, Arystokrácyi, Demokrácyi, Radach, Woynie, Pokoju, o Práwach, o Trybutách, o wolnośći, y tym podobnych. Dyskurs o Demokrácyi, Arystokrácyi, y Monárchii, ktory też z tych naylepszy regendi modus.
Gospodarz. Podługey medytácyi sam w sobie, tandem umyśliłem uczynić przyjaćielskie colloquium, circa administrationem Regnorum et boni publici, w ktorym M W. M. Pánowie altosensu decyduyćie, co też zá nayleypszy sposób Regimentis, czy Monárchicus, jáki jest in imperio, we Francyi
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: K4
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
jako licentia dicendi et negadi, w rządy, w konsylia się wdziera niepodobna, żeby tą dyskordyą i maximae res dilabi nie miały. Bo co un[...] manus kochającego boni publici aedificat, to druga źmanus destruit nieuważnego Libertyna.
Asesor 2. Co słuszna przyznać muszę, że lepiej się ma privatum boni w Demokracyj, niż w monarchii. Bo w tej praeclarus custos ovium absolut poddanych swoich, przez eksakcje składki od każdej rzeczy akcyzy, ledwie niełupi ze skóry. Prawda że w Demokracyj rzadki deserit pingvedinem suam, dla Ojczyzny; rzadki Się nie żałuje pro lege et grege. Lecz w Monarchii pro Lege, nie ałują gregem. Nienasycony ogień de hac
jáko licentia dicendi et negadi, w rządy, w consilia śię wdźiera niepodobna, żeby tą dyskordyą y maximae res dilabi nie miáły. Bo co un[...] manus kochájącego boni publici aedificat, to druga źmanus destruit nieuważnego Libertyna.
Assessor 2. Co słuszna przyznáć muszę, że lepiey śię ma privatum boni w Demokrácyi, niż w monárchii. Bo w tey praeclarus custos ovium absolut poddánych swoich, przez exákcye skłádki od káżdey rzeczy ákcyzy, ledwie niełupi ze skury. Práwdá że w Demokrácyi rzadki deserit pingvedinem suam, dla Oyczyzny; rzadki Się nie żałuje pro lege et grege. Lecz w Monárchii pro Lege, nie ałują gregem. Nienasycony ogień de hac
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: K6v
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
że lepiej się ma privatum boni w Demokracyj, niż w monarchii. Bo w tej praeclarus custos ovium absolut poddanych swoich, przez eksakcje składki od każdej rzeczy akcyzy, ledwie niełupi ze skóry. Prawda że w Demokracyj rzadki deserit pingvedinem suam, dla Ojczyzny; rzadki Się nie żałuje pro lege et grege. Lecz w Monarchii pro Lege, nie ałują gregem. Nienasycony ogień de hac rhamno wypada, i pożera przez konfiskacje, luity, podatki, swoich poddanych.
Asesor 4. I to prawdziwa W. M. M. Pana ilacja, że ta osobliwie w demokracyj naszej libertas in licentiam się zamienią. Ale nie przeto wolność ganić trzeba;
że lepiey śię ma privatum boni w Demokrácyi, niż w monárchii. Bo w tey praeclarus custos ovium absolut poddánych swoich, przez exákcye skłádki od káżdey rzeczy ákcyzy, ledwie niełupi ze skury. Práwdá że w Demokrácyi rzadki deserit pingvedinem suam, dla Oyczyzny; rzadki Się nie żałuje pro lege et grege. Lecz w Monárchii pro Lege, nie ałują gregem. Nienasycony ogień de hac rhamno wypada, y pożera przez konfiskácye, luity, podatki, swoich poddánych.
Assessor 4. Y to práwdźiwa W. M. M. Páná illácya, że tá osobliwie w demokrácyi nászey libertas in licentiam śię zámienią. Ale nie przeto wolność ganić trzebá;
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: K7
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
interrupta licentia , gdy im też pozwala w Rzpltej samym czynić i żyć, jako chcą, aby tak łatwiej z nich koligować mógł sobie fakcje do praktyki sui arbitrii, boby jeden zły miedzy wszytkiemi godnemi nie przewiódł, kiedyby nie przez te instrumenta et latrocinia, któremi grassantur ad absolutum dominium, dopuszczając drugim przy swej monarchii oligarchii i anarchii na swą wolą. Et in summa niemasz w tym panowaniu nic inszego, jedno sam królem, sam prawem, sądzi, jako kogo chce, czyni z każdym, co chce, nikt go nie skarze, ni na kogo się nie obejrzy, wolno mu wszytko. A generaliter mówiąc, nie trzyma
interrupta licentia , gdy im też pozwala w Rzpltej samym czynić i żyć, jako chcą, aby tak łatwiej z nich kolligować mógł sobie fakcye do praktyki sui arbitrii, boby jeden zły miedzy wszytkiemi godnemi nie przewiódł, kiedyby nie przez te instrumenta et latrocinia, któremi grassantur ad absolutum dominium, dopuszczając drugim przy swej monarchii oligarchii i anarchii na swą wolą. Et in summa niemasz w tym panowaniu nic inszego, jedno sam królem, sam prawem, sądzi, jako kogo chce, czyni z każdym, co chce, nikt go nie skarze, ni na kogo się nie obejrzy, wolno mu wszytko. A generaliter mówiąc, nie trzyma
Skrót tekstu: LibResCz_II
Strona: 410
Tytuł:
Libera respublica — absolutum dominium — rokosz
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918