odważono; albowiem na to trzeba mieć pamięć i respekt, że z Przędziwa siła mierzwy a osobliwie z grubego przy przędzieniu odchodzi. Naczynia do Przędziwa w zwyz pomienionego takowe mają mieć Robotnicy, i Gospodarze, to jest Miądlice, Cierlice, Szczotkę grubą i cienką, Kądziel, Kręzel. Przędżyono, Wrzeciono, Przęślice, Motowidło, Wijadło, Kocioł, Potok, i kijąnkę. Proporcia miary do zwijania Przędze takowa ma być gdy na wielkie Motowidło, to po 24. nici rachowac, a gdy zaś na łokciowe zwyczajne to po 30. nici ma wchodżyc. Na Płótno przędzę Tkaczom oddać przez żymę na wyrobienie, które aby dobrze i gęsto tkali
odważono; álbowiem ná to trzebá miec pámięć y respekt, że z Przędźiwá śiłá mierzwy á osobliwie z grubego przy przędżieniu odchodźi. Naczynia do Przędźiwá w zwyz pomienionego tákowe máią miec Robotnicy, y Gospodarze, to iest Miądlice, Cierlice, Sczotkę grubą y cieńką, Kądźiel, Kręzel. Przędżiono, Wrzeciono, Przęślice, Motowidło, Wiiádło, Kocioł, Potok, y kiiąnkę. Proporcia miáry do zwiiánia Przędze tákowa ma bydż gdy ná wielkie Motowidło, to po 24. nici ráchowac, á gdy záś ná łokciowe zwyczáyne to po 30. nići ma wchodżic. Ná Płotno przędzę Tkaczom oddác prżez żimę ná wyrobienie, ktore áby dobrze y gęsto tkáli
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 14
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675
odchodzi. Naczynia do Przędziwa w zwyz pomienionego takowe mają mieć Robotnicy, i Gospodarze, to jest Miądlice, Cierlice, Szczotkę grubą i cienką, Kądziel, Kręzel. Przędżyono, Wrzeciono, Przęślice, Motowidło, Wijadło, Kocioł, Potok, i kijąnkę. Proporcia miary do zwijania Przędze takowa ma być gdy na wielkie Motowidło, to po 24. nici rachowac, a gdy zaś na łokciowe zwyczajne to po 30. nici ma wchodżyc. Na Płótno przędzę Tkaczom oddać przez żymę na wyrobienie, które aby dobrze i gęsto tkali dożyerac trzeba. Na Blech w Maju aby były gotowe różnego Płótna Pułsetki, z których się łokci 50. maglownego,
odchodźi. Naczynia do Przędźiwá w zwyz pomienionego tákowe máią miec Robotnicy, y Gospodarze, to iest Miądlice, Cierlice, Sczotkę grubą y cieńką, Kądźiel, Kręzel. Przędżiono, Wrzeciono, Przęślice, Motowidło, Wiiádło, Kocioł, Potok, y kiiąnkę. Proporcia miáry do zwiiánia Przędze tákowa ma bydż gdy ná wielkie Motowidło, to po 24. nici ráchowac, á gdy záś ná łokciowe zwyczáyne to po 30. nići ma wchodżic. Ná Płotno przędzę Tkaczom oddác prżez żimę ná wyrobienie, ktore áby dobrze y gęsto tkáli dożierác trzebá. Ná Blech w Máiu áby były gotowe rożnego Płotná Pułsetki, z ktorych się łokci 50. máglownego,
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 14
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675
do zażywania zrobionych w zaduchu nie chować, często je przesulzac, w brudach długo nie trżymac, aby nie pogniły, i nie zbutwiały, spierac, i wsuchym je zawsze między trochą ziela trzymac miejscu. Informacja dla Tkaczów. Na Płótno Lniane cienkie w Pułsetek wchodzi Sztuk 8. Sztuka niesie łokci 12. na łokciowe Motowidło, włokciu ma być pasm 20. w paśmie zaś ma być nici 24. Na Płótno także Lniane grubsze na tęż Miarę wzwysz pomienioną wyjdzie sztuk 7. w sztukę także w chodzi łokci 12. w łokciu pasm 20 w paśmie nici 24. Na takież Płótno jeszcze grubsze, wyjdzie sztuk 6. pomiarkowawszy się
do záżywánia zrobionych w zaduchu nie chowác, często ie przesulzac, w brudách długo nie trżymác, áby nie pogniły, y nie zbutwiáły, spierác, y wsuchym ie záwsze między trochą ziela trzymác mieyscu. Informácya dla Tkaczow. Ná Płotno Lniáne cienkie w Pułsetek wchodźi Sztuk 8. Sztuká nieśie łokći 12. ná łokciowe Motowidło, włokciu ma bydź pasm 20. w páśmie záś ma bydź nici 24. Ná Płotno tákże Lniáne grubsze ná tęż Miárę wzwysż pomienioną wyidźie sztuk 7. w sztukę tákże w chodźi łokci 12. w łokciu pasm 20 w páśmie nici 24. Ná tákiesz Płotno ieszcze grubsze, wyidżie sztuk 6. pomiárkowawszy się
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 15
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675
? Nie/ ale kołowrotek. A co przędzie? Zgrebi/ paczęsi/ len/ konopie/ wełnę/ bawełnę/ i tym podobne rzeczy. A wiele może przez dzień naprząść. Na każdy dzień kilka pasm/ pułłokcia/ cały łokieć. Tak cienką przędzę umie prząść/ przewlekłby całą sztukę przez pierzcień. Co za motowidło macie? Domowe motowidło/ jakiego tu pospolicie używają/ ale na tandetne motowidło nie motamy. Mamy kopę lnianej przędze/ zgrzebnej przędze gotową i radzibyśmy dali obrobić/ byśmy jedno dobrego tkacza wiedzieli. Ten co nam robił/ jest dobry człowiek/ umie dobrą robotę/ i daje dosyć/ a dosyć pobożnie.
? Nie/ ále kołowrotek. A co przędźie? Zgrebi/ pácżęśi/ len/ konopie/ wełnę/ bawełnę/ y tym podobne rzecży. A wiele może przez dźień náprząść. Na każdy dźień kilká pasm/ pułłokćia/ cáły łokieć. Ták ćienką przędzę umie prząść/ przewlekłby cáłą sztukę przez pierzćień. Co zá motowidło maćie? Domowe motowidło/ jákiego tu pospolićie używáją/ ále ná tándetne motowidło nie motamy. Mamy kopę lniáney przędze/ zgrzebney przędze gotową y radźibysmy dáli obrobić/ bysmy jedno dobrego tkacżá wiedźieli. Ten co nam robił/ jest dobry cżłowiek/ umie dobrą robotę/ y dáie dosyć/ á dosyć pobożnie.
Skrót tekstu: VolcDial
Strona: 73
Tytuł:
Viertzig dialogi
Autor:
Nicolaus Volckmar
Miejsce wydania:
Toruń
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
rozmówki do nauki języka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
kołowrotek. A co przędzie? Zgrebi/ paczęsi/ len/ konopie/ wełnę/ bawełnę/ i tym podobne rzeczy. A wiele może przez dzień naprząść. Na każdy dzień kilka pasm/ pułłokcia/ cały łokieć. Tak cienką przędzę umie prząść/ przewlekłby całą sztukę przez pierzcień. Co za motowidło macie? Domowe motowidło/ jakiego tu pospolicie używają/ ale na tandetne motowidło nie motamy. Mamy kopę lnianej przędze/ zgrzebnej przędze gotową i radzibyśmy dali obrobić/ byśmy jedno dobrego tkacza wiedzieli. Ten co nam robił/ jest dobry człowiek/ umie dobrą robotę/ i daje dosyć/ a dosyć pobożnie. A pokażesz mi kędy
kołowrotek. A co przędźie? Zgrebi/ pácżęśi/ len/ konopie/ wełnę/ bawełnę/ y tym podobne rzecży. A wiele może przez dźień náprząść. Na każdy dźień kilká pasm/ pułłokćia/ cáły łokieć. Ták ćienką przędzę umie prząść/ przewlekłby cáłą sztukę przez pierzćień. Co zá motowidło maćie? Domowe motowidło/ jákiego tu pospolićie używáją/ ále ná tándetne motowidło nie motamy. Mamy kopę lniáney przędze/ zgrzebney przędze gotową y radźibysmy dáli obrobić/ bysmy jedno dobrego tkacżá wiedźieli. Ten co nam robił/ jest dobry cżłowiek/ umie dobrą robotę/ y dáie dosyć/ á dosyć pobożnie. A pokażesz mi kędy
Skrót tekstu: VolcDial
Strona: 73
Tytuł:
Viertzig dialogi
Autor:
Nicolaus Volckmar
Miejsce wydania:
Toruń
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
rozmówki do nauki języka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
len/ konopie/ wełnę/ bawełnę/ i tym podobne rzeczy. A wiele może przez dzień naprząść. Na każdy dzień kilka pasm/ pułłokcia/ cały łokieć. Tak cienką przędzę umie prząść/ przewlekłby całą sztukę przez pierzcień. Co za motowidło macie? Domowe motowidło/ jakiego tu pospolicie używają/ ale na tandetne motowidło nie motamy. Mamy kopę lnianej przędze/ zgrzebnej przędze gotową i radzibyśmy dali obrobić/ byśmy jedno dobrego tkacza wiedzieli. Ten co nam robił/ jest dobry człowiek/ umie dobrą robotę/ i daje dosyć/ a dosyć pobożnie. A pokażesz mi kędy mieszka/ tedy tam zaniosę. Pokażę. Panie tkaczu
len/ konopie/ wełnę/ bawełnę/ y tym podobne rzecży. A wiele może przez dźień náprząść. Na każdy dźień kilká pasm/ pułłokćia/ cáły łokieć. Ták ćienką przędzę umie prząść/ przewlekłby cáłą sztukę przez pierzćień. Co zá motowidło maćie? Domowe motowidło/ jákiego tu pospolićie używáją/ ále ná tándetne motowidło nie motamy. Mamy kopę lniáney przędze/ zgrzebney przędze gotową y radźibysmy dáli obrobić/ bysmy jedno dobrego tkacżá wiedźieli. Ten co nam robił/ jest dobry cżłowiek/ umie dobrą robotę/ y dáie dosyć/ á dosyć pobożnie. A pokażesz mi kędy mieszka/ tedy tám zániosę. Pokażę. Pánie tkacżu
Skrót tekstu: VolcDial
Strona: 73
Tytuł:
Viertzig dialogi
Autor:
Nicolaus Volckmar
Miejsce wydania:
Toruń
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
rozmówki do nauki języka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612