Tactus, Pausae, Toni, etc. etc. Partes , albo Części MUZYKI, są różne śpiewaków Głosy, piękny Koncert gdy się dobierą czyniących, których princypalnych rachuje się cztery, CANTUS, albo DISCANTUS, 2do TENOR 3tio, ALTUS, albo CONTRATENOR, 4to. BASSUS. albo BASIS. Pentagramma zowie się pięć Linii Muzycznych, od Gwidona znalezionych, różnych od Chore, albo Stron Greckich.
NOTY MUZYCZNE są to punkta, położone niby memoriału, gdzie głos podnieść, gdzie zniżyć, od Jana de Murys Roku 1320 skoncypowane. A te NOTY są Maksyma, której proprietas że Dormit.: Longa, której własność że[...] bát; Brevis, której
Tactus, Pausae, Toni, etc. etc. Partes , albo Części MUZYKI, są rożne spiewakow Głosy, piękny Koncert gdy się dobierą czyniących, ktorych princypalnych rachuie się cztery, CANTUS, albo DISCANTUS, 2do TENOR 3tio, ALTUS, albo CONTRATENOR, 4to. BASSUS. albo BASIS. Pentagramma zowie się pięć Linii Muzycznych, od Gwidona znalezionych, rożnych od Chorae, albo Stron Greckich.
NOTY MUZYCZNE są to punkta, położone niby memoryału, gdzie głos podnieść, gdzie zniżyć, od Iana de Muris Roku 1320 skoncypowane. A te NOTY są Maxima, ktorey proprietas że Dormit.: Longa, ktorey własność że[...] bát; Brevis, ktorey
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 343
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Reszte raritatum wtym Mieście masz w Aten Nowych Cześci 2. W tym Księstwie samym jest Miasto Aretium nad zbiegającemi się rzekami Arnus i Chiane; zowie się vulgo Arezzo, które Ścipionowi Afrykańskiemu dodało 300 Tarcz, i 300. zbroi. Tu się rodził ów Mecaenas Faworyt Augusta Cesarza: i Gviao Aretinus Benedyktyn, Autor not Muzycznych, i prawie Restaurator Muzyki: O czym dwie książki przypisał Teobaldowi swemu Opatowi. Tu Miasto Pisteja alias Pisteria piękne nad rzeką Stelą, Ojczyzna Klemensa, IX gdzie w Kościele Z. Jakuba srebrny Ołtarz, lamp srebrnych 20. Tu Miasto Mons Politianus, w Wino dobre sławne. Tu Liworna Miasto, i Pott alias Portus
. Reszte raritatum wtym Mieście masz w Aten Nowych Cześci 2. W tym Xięstwie samym iest Miasto Aretium nad zbiegáiącemi się rzekami Arnus y Chiane; zowie się vulgo Arezzo, ktore Scipionowi Afrykáńskiemu dodało 300 Tarcz, y 300. zbroi. Tu się rodził ow Mecaenas Faworyt Augusta Cesarza: y Gviao Aretinus Benedyktyn, Autor not Muzycznych, y prawie Restaurator Muzyki: O czym dwie ksiąszki przypisáł Teobaldowi swemu Opatowi. Tu Miasto Pisteia alias Pisteria piękne nád rzeką Stellą, Oyczyzna Klemensa, IX gdzie w Kościele S. Iakuba srebrny Ołtarz, lamp srebrnych 20. Tu Miasto Mons Politianus, w Wino dobre sławne. Tu Liworna Miasto, y Pott alias Portus
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 216
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, a któremi ogień noszono z wielkiego Ołtarza na mniejszy Ołtarz było 50. tysięcy: Aparatów drogich Najwyższych Kapłanów było na 1000. Korona jedna od Mojżesza z imieniem Boskim sporządzona, nie oszacowana à Sanctitate. Wielka liczba stroju Kapłańskiego. Trąb na 2. kroć sto tysięcy: Szat dla Lewitów 2 kroć sto tysięcy: Instrumentów Muzycznych do śpiewania i grania Hymnów z wybornego złota cztery kroć sto tysięcy. AZJA. O Ziemi Z. i o Jeruzalem.
Te BOGACTWA, lubo były nadwerężone i umniejszone przez różne awantury na Dom Boży, przecież w wielkiej liczbie z Arką Pańską Tytus zburzywszy Jeruzalem do Rzymu zaprowadził cum Triumpho i lokował in Templo pacis.
, á ktoremi ogień noszono z wielkiego Ołtárza ná mnieyszy Ołtarz było 50. tysięcy: Apparátow drogich Náywyższych Kápłanow było ná 1000. Korona iedná od Moyżeszá z imieniem Boskim sporządzoná, nie oszácowána à Sanctitate. Wielka liczba stroiu Kápłańskiego. Trąb ná 2. kroć sto tysięcy: Szát dla Lewitow 2 kroć sto tysięcy: Instrumentow Muzycznych do spiewánia y gránia Hymnow z wybornego złotá cztery kroć sto tysięcy. AZYA. O Ziemi S. y o Ieruzálem.
Te BOGACTWA, lubo były nádwerężone y umnieyszone przez rożne awantury ná Dom Boży, przecież w wielkiey liczbie z Arką Pańską Tytus zburzywszy Ieruzálem do Rzymu záprowádźił cum Triumpho y lokowáł in Templo pacis.
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 555
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
w puchach snu, nic nie przeszkadzało było. Mieli pod sobą cztery bliskie Narody, Miast 25. znacznych zawojowali, na Krotoniatów bliskich trzy kroć sto tysięcy wojska wyprowadzili według Strabona. Ale namieniona rozkosz zgubiła ich, bo i konie przy trąbach i muzyce pląsać nauczyli: w tym Grotoniate sąsiedzi wojnę im wypowiedziawszy nie wojennych ale muzycznych zażyli instrumentów, wlot konie pod Sybarytami w tance poszły, a tak zniesieni, ledwo imię i pamięć o sobie zostawili. TRAUZOWIE, Nacja w Tracji vulgò Romanii, gdy się im urodziło dziecię, sprosiwszy krewnych i sąsiad, ciężkie lamenta czynili, opłakując przyszłe dziecięca tego nieszczęścia, choroby, kazusy, głód, ubóstwo;
w puchach snu, nic nie przeszkadzáło było. Mieli pod sobą cztery bliskie Národy, Miast 25. znácznych záwoiowáli, ná Krotoniatow bliskich trzy kroć sto tysięcy woyska wyprowádźili według Stráboná. Ale namienioná roskosz zgubiła ich, bo y konie przy trąbach y muzyce pląsać náuczyli: w tym Grotoniatae sąsiedźi woyne im wypowiedźiawszy nie woiennych ale muzycznych záżyli instrumentow, wlot konie pod Sybarytami w tance poszły, á tak zniesieni, ledwo imie y pamięć o sobie zostawili. TRAUZOWIE, Nácya w Thracii vulgò Romanii, gdy się im urodźiło dźiecie, sprosiwszy krewnych y sąsiad, cięszkie lamenta czynili, opłakuiąc przyszłe dźiecięca tego nieszczęścia, choroby, kázusy, głód, ubóstwo;
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 739
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
piędzi długi. O konsonancyj zaś głosu i dźwięku traktuje Musurgia, podając jej, fundamenta, reguły i instrumenta. Pierwszy kompozytor muzyki u Greków był Merkurius. Tej staroswieckiej reformator Aretinus Benedyktyn w roku 1024. Ta albo jest Chorał, którą w Churze do Psalmodyj postanowił Grzegorz Papież. Albo Figurał: z not partytur i różnych muzycznych figur złożona: Coby zaś za naturalna racja była, iż muzyka różne mutacje i afekta sprawuje? J tak na wojennym placu biją w kotły, bębny. Marsa trabią, różne instrumenta kapel Reimentowych przygrywają: w jednych trwoga, w drugich serce rośnie do batalii. Koncerta muzyczne brzmią po Kościołach, a w uważnym Audytorze
piędzi długi. O konsonancyi zaś głosu y dzwięku traktuie Musurgia, podáiąc iey, fundámenta, reguły y instrumenta. Pierwszy kompozytor muzyki u Grekow był Mercurius. Tey stároswieckiey reformator Aretinus Benedyktyn w roku 1024. Ta álbo iest Chorał, ktorą w Churze do Psalmodyi postanowił Grzegorz Papież. Albo Figurał: z not partytur y rożnych muzycznych figur złożona: Coby zaś zá náturalna racya byłá, iż muzyka rożne mutácye y áffektá sprawuie? J ták ná woiennym plácu biią w kotły, bębny. Marsa trabią, rożne instrumenta kapel Reimentowych przygrywaią: w iednych trwoga, w drugich serce rośnie do batálii. Koncerta muzyczne brzmią po Kościołách, á w uważnym Audytorze
Skrót tekstu: BystrzInfElem
Strona: R4
Tytuł:
Informacja elementarna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
prostych pasterzów ci Duchowie/ i że ci bez podarunków mieli przywitać Dziecię JEZUSA/ przynieśli trzcinę niebieską/ aby im Dziecię oddarowało ich pokłony. Widzieli bowiem igra jąć na powietrzu/ i grając wdzięczną muzyką niebieskie pienie/ że ci pasterze zachęcali się/ żeby też mogli zagrać podobną Duchom niebieskim melodią. Widzieli ich praanienie do instrumentów muzycznych/ żeby też mogli dostać niebieskiej piszczałki. Otoż że trzcina właśnie wygodna do muzyki prostej Pasterzów/ ba i wygodna do uczeńszej/ z tą trzciną uprzedzają do Dzieciny/ azaby zaraz muzyką Dziecię ucieszyli/ gdyby do stajni przyszli pasterze. Aleć podobno jako prostacy nie potrafiliby takowych pieni/ jakie Duchowie wygrawali.
prostych pásterzow ći Duchowie/ y że ći bez podárunkow mieli przywitáć Dźiećię IEZVSA/ przynieśli trzćinę niebieską/ áby im Dźiećię oddarowáło ich pokłony. Widźieli bowiem igrá iąc ná powietrzu/ y gráiąc wdźięczną muzyką niebieskie pienie/ że ći pasterze záchęcáli się/ żeby też mogli zágráć podobną Duchom niebieskim melodią. Widzieli ich praánienie do instrumentow muzycznych/ żeby też mogli dostáć niebieskiey piszczałki. Otoż że trzćiná właśnie wygodna do muzyki prostey Pásterzow/ bá y wygodna do vczeńszey/ z tą trzćiną vprzedzáią do Dźiećiny/ ázaby záraz muzyką Dziećię vćieszyli/ gdyby do stáyni przyszli pásterze. Aleć podobno iáko prostacy nie potráfiliby tákowych pieni/ iákie Duchowie wygrawáli.
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 344
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
pospołu brud odszedł, żywe zaś srebro z brudem się niechce mieszać. i dla tgo też i ręku nie moczy. 43. Czemu drewno cieplejsze niźli kamień? W drewnie suchym jest ziemia zimna z swej natury, ale też jest i powietrze które jest z siebie ciepłe, i dla tego drewno spsobne do dźwięku i muzycznych instrumentów, a kamień nie sposobny. kamień zaś ma w sobie ziemię i trochę wody co oboje zimne ze swego przyrodzenia. 44. Czemu nie każda rzecz uwiera? Gdy co wre, ciepło wilgotne otwiera części wrącej rzeczy że wilgotność wynidzie do wody, dla tego polewki pełne są wilgotności przyrodzonej tych rzeczy które w nich wrzały
pospołu brud odszedł, żywe záś srebro z brudem się niechce mieszáć. y dla tgo też y ręku nie moczy. 43. Czemu drewno ciepleysze niźli kámień? W drewnie suchym iest ziemiá źimna z swey nátury, ále też iest y powietrze ktore iest z śiebie ćiepłe, y dla tego drewno spsobne do dźwięku y muzycznych instrumentow, á kámień nie sposobny. kámień zás ma w sobie źiemię y trochę wody co oboie źimne ze swego przyrodzenia. 44. Czemu nie káżda rzecz uwiera? Gdy co wre, ćiepło wilgotne otwiera częśći wrącey rzeczy że wilgotność wynidzie do wody, dla tego polewki pełne są wilgotnośći przyrodzoney tych rzeczy ktore w nich wrzáły
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 99
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
ma i ognia wiele, rdzeń zaś cale wilgotny i zimny zaczym do żywice przeszkadza. 27. Czemu dąb nie ma żywice? Dąb zimnej jest natury gdyż aż za wielkim ciepłem się rozwija, i za małym zimnem list gubi, bo ma wiele w sobie ziemi, dla czego i twardy, i gęsty, do instrumentów muzycznych niesposobny, żywica zaś potrzebuje ciepła. 28. Czemu niektóre owoce chować się nie dają? Te są które mają mało w sobie tłustości, a zatym i mało człowieka tuczą, a wilgotności mają wiele, jako wiśnie, dynie etc. 29. Czemu ogródne rzeczy co rok z korzeniem giną, a drzewa zostają? W
ma y ogniá wiele, rdzeń záś cále wilgotny y źimny záczym do żywice przeszkadza. 27. Czemu dąb nie ma żywice? Dąb źimney iest nátury gdyż áż zá wielkim ćiepłem się rozwiia, y zá máłym zimnem list gubi, bo ma wiele w sobie źiemi, dla czego y twárdy, y gęsty, do instrumentow muzycznych niesposobny, żywica záś potrzebuie ćiepłá. 28. Czemu niektore owoce chować się nie dáią? Te są ktore máią máło w sobie tłustośći, á zátym y máło człowieká tuczą, á wilgotnośći máią wiele, iáko wiśnie, dynie etc. 29. Czemu ogrodne rzeczy co rok z korzeniem giną, á drzewá zostáią? W
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 149
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
WYKŁAD Vt, Re, Mi, Fa, Sól, La. Głosów tych sześć Muzycznych. Według Muzyków i Kantorów/ Wokalistów/ Choralistów/ Instruwentalistów ogólnie wszystkich/ secundum Praecepta ich/ POLITYCZNIE OPISANY. OMnes Cantores, naturaliter amat humores, Adde: Et quotquot sut in mûdo sapidos liquores. Lepiej ci ze wżdy przecię co kolwiek vmieją, A z owych Czyżów wyschłych wiesz iako się śmieją? Si vox est
WYKŁAD Vt, Re, Mi, Fa, Sol, La. Głosow tych sześć Muzycznych. Według Muzykow y Kantorow/ Wokalistow/ Choralistow/ Instruwentalistow ogolnie wszystkich/ secundum Praecepta ich/ POLITYCZNIE OPISANY. OMnes Cantores, naturaliter amat humores, Adde: Et quotquot sut in mûdo sapidos liquores. Lepiey ci ze wżdy przecię co kolwiek vmieią, A z owych Czyżow wyschłych wiesz iáko sie śmieią? Si vox est
Skrót tekstu: WykGłosBad
Strona:
Tytuł:
Wykład Vt, Re Mi, Fa, Sol, La
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Polska satyra mieszczańska. Nowiny sowiźrzalskie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Karol Badecki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Polska Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1950
objectum słuchu? Względem tego pierwsza jest prawda. Iż ogłos rzeczy słyszanych dzieje się albo przez kolizją rzeczy przytwardszej jednej o drugą. Jaki ogłos dzieje się gdy w kotły biją, dzwonią we dzwony, rąbią etc. Albo przez tchnięcie i gwałtowne powietrza rozrywanie. Jaki ogłos dzieje się nadęciem trąby, organów, i innych instrumentów muzycznych: wystrzeleniem strzelby, armaty, uderzeniem piorunu, etc. Druga jest prawda: iż każda rzecz brzmiąca swój ogłos poty promowuje po powietrzu, póki albo innym objectum zatrzymany nie będzie, alboli sam osłabiony nie ustanie. Trzecia prawda: iż ogłos rzeczy brzmiących dwojakim się dzieje sposobem. Pierwszym w prost. Gdy ogłos rzeczy
objectum słuchu? Względem tego pierwsza iest prawda. Jż ogłos rzeczy słyszánych dzieie się álbo przez kollizyą rzeczy przytwardszey iedney o drugą. Jáki ogłos dzieie się gdy w kotły biią, dzwonią we dzwony, rąbią etc. Albo przez tchnięcie y gwałtowne powietrza rozrywanie. Jáki ogłos dzieie się nadęciem trąby, orgánow, y innych instrumentow muzycznych: wystrzeleniem strzelby, armaty, uderzeniem piorunu, etc. Druga iest prawda: iż każda rzecz brzmiąca swoy ogłos poty promowuie po powietrzu, poki álbo innym objectum zátrzymany nie będzie, álboli sam osłábiony nie ustanie. Trzecia prawdá: iż ogłos rzeczy brzmiących dwoiákim się dzieie sposobem. Pierwszym w prost. Gdy ogłos rzeczy
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: E3
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743