/ być by musiały nadaremne i niepotrzebne. i pobożnych ludzi włosiennice/ posty/ jałmużny/ ranne wstawanie/ długie na modlitwach stanie/ ciała udręczenie rozmaite: a wkrótce rzekszy/ Tajemnica pokuty/ ktoa zależy na skrusze serdecznej/ na spowiedzie ustnej/ i na dosyćczynieniu pobożnych uczynków cielesnych/ być by musiała w Cerkwi Pana Chrystusowej nadaremna/ i wszelako niepotrzebna. Ale nadaremne to raczej i niepotrzebne są/ przez Ortologa Cerkwi naszej podane Herezje/ i światu za wlasne jej udane. Fol. 157. 2. i 116.[...] . Apologia Fol. 177. 2.
Omijam owe/ już w Zyzanim zganioną Herezję/ sądu Partikularnego nie przyznawać. Iż wiara
/ bydź by muśiáły nádaremne y niepotrzebne. y pobożnych ludźi włośiennice/ posty/ iáłmużny/ ránne wstawánie/ długie ná modlitwách stanie/ ciałá vdręcżenie rozmáite: á wkrotce rzekszy/ Táiemnicá pokuty/ ktoa zależy ná skrusze serdeczney/ ná spowiedźie vstney/ y ná dosyćczynieniu pobożnych vczynkow cielesnych/ bydź by muśiáłá w Cerkwi Páná Christusowey nádáremna/ y wszelako niepotrzebna. Ale nádáremne to ráczey y niepotrzebne są/ przez Ortologá Cerkwi nászey podáne Hęrezye/ y świátu zá wlasne iey vdáne. Fol. 157. 2. y 116.[...] . Apologia Fol. 177. 2.
Omijam owe/ iuż w Zyzánim zgánioną Hęrezyę/ sądu Pártikulárnego nie przyznawáć. Iż wiárá
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 65
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
i z matką swoją prawdziwie pochlubić/ jak się teraz u tego bezimiennego Kleryka gołym mniemaniem uwiedziona chlubi/ że ona pierworódne swoje syny/ na potkanie i przyiwtanie z dalekich a wysokich niebieskich Pałaców/ Króla nad królmi/ do jaślec Betlejemskich idącego/ przez ostrą kosę Saturnowatego Heroda wyrościła. Teraz chluba nam z tego mało nienadaremna/ nadaremna i uciecha. i boję się aby się my z tego nie tak właśnie chlubili i cieszyli/ jak gdyby kto spadszy z woza wbłoto/ cieszył się z tego/ że siedział na wozie. Tak się z tego chlubimy jak się zwykli chlubić marnotrawcy/ toż a toż o sobie prawiąc/ miałem: na które
y z mátką swoią prawdźiwie pochlubić/ iák sie teraz v tego bezimiennego Kleriká gołym mniemániem vwiedźiona chlubi/ że oná pierworodne swoie syny/ ná potkánie y przyiwtánie z dálekich á wysokich niebieskich Páłacow/ Krolá nad krolmi/ do iáślec Bethlehemskich idącego/ przez ostrą kosę Sáturnowátego Herodá wyrośćiła. Teraz chlubá nam z tego máło nienádáremna/ nádáremna y vćiechá. y boię sie áby sie my z tego nie ták właśnie chlubili y cieszyli/ iák gdyby kto spadszy z wozá wbłoto/ ćieszył sie z tego/ że śiedźiał ná woźie. Ták sie z tego chlubimy iák sie zwykli chlubić marnotrawcy/ toż á toż o sobie práwiąc/ miałem: ná ktore
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 191
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
Plebanom miasta swego/ które tudzież pod Klasztorem leży/ żeby jako nasroższą ekscomunikacią na tego kto wziął ten pierścień/ wydali. Skoro się tak stało/ złodziej on nie grzeszny zachorzał/ i z lekka wszytko pierze z niego opadło. widząc domownicy Opaci tak cudowną w tym ptaku odmianę/ rzecz tak niezwyczajna nie zdała się być nadaremna. I rzekł jeden do Opata: Panie/ by snadź nie był on którego szukasz/ a ta okrutna plaga którą widzisz/ moc klątwy kotra nań padła/ znak pokazowała. Gdy się zdumieli wszyscy na to słowo/ Opat rozkazał jedenmu z sług aby wlazł na drzewo/ na którym on gniazdo miał i wszytko ono
Plebanom miástá swego/ ktore tudziesz pod Klasztorem leży/ żeby iáko nasroższą excomunikacią na tego kto wźiął ten pierścień/ wydáli. Skoro sie ták sstáło/ złodźiey on nie grzeszny záchorzał/ y z lekká wszytko pierze z niego opadło. widząc domownicy Opáci ták cudowną w tym ptaku odmiánę/ rzecz ták niezwyczáyna nie zdáłá sie bydź nádáremna. Y rzekł ieden do Opáta: Pánie/ by snadź nie był on ktorego szukasz/ á tá okrutna plagá ktorą widźisz/ moc klątwy kotra nań padłá/ znák pokázowáłá. Gdy sie zdumieli wszyscy na to słowo/ Opát roskazał iedenmu z sług áby wlazł ná drzewo/ na ktorym on gniazdo miał y wszytko ono
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 369
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
zwycięstwo twoje? 56. Lecz bodziec śmierci jest grzech/ a moc grzechu jest Zakon. 57. Ale niech będą Bogu dzięka/ który nam dał zwycięstwo przez PAna naszego JEzusa CHrystusa. 58. A Tak bracia moi mili/ bądźcie mocni/ nieporuszeni/ obfitujący w uczynku PAńskim zawsze; wiedząc iż praca wasza nie jest nadaremna w PAnu. Rozd. XV. I. AD CORYNTIOS. Rozd. XV. Rozd. XV. I. Do Koryntów. Rozd. XVI. ROZDZIAŁ XVI. Napomina aby na ubogie baczenie mieli. 5. Nawiedzić je obiecuje. 10. Tymoteusza im zaleca. 13. Do stateczności ich. 15. i
zwyćięstwo twoje? 56. Lecż bodźiec śmierći jest grzech/ á moc grzechu jest Zakon. 57. Ale niech będą Bogu dźięká/ ktory nam dał zwyćięstwo przez PAná nászego JEzusá CHrystusá. 58. A Ták bráćiá moji mili/ bądźćie mocni/ nieporuszeni/ obfitujący w ucżynku PAńskim záwsze; wiedząc iż prácá waszá nie jest nádáremná w PAnu. Rozd. XV. I. AD CORINTHIOS. Rozd. XV. Rozd. XV. I. Do Koryntow. Rozd. XVI. ROZDZIAŁ XVI. Nápomina áby ná ubogie bacżenie mieli. 5. Nawiedźić je obiecuje. 10. Tymoteuszá im záleca. 13. Do státecżnośći ich. 15. y
Skrót tekstu: BG_1Kor
Strona: 189
Tytuł:
Biblia Gdańska, Pierwszy list do Koryntian
Autor:
św. Paweł
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632