jakiego pozbawia i onoż jemu odejmuje. Sekret wyjawiony. Sekret wyjawiony.
Cóż za Dobro Człowieka? Co dobrego Człowiekowi? Bez wielkiej trudności lacno tego dojdziesz. Zeć człowiekowi z Natury i Istoty swej rozumnemu? to jest rozumną i nieśmiertelną duszę mającemu/ na Obraz Boży stworzonemu. A nad to/ od Boga do końca nadprzyrodzonego/ to jest do szczęśliwej wieczności ordynowanemu/ jedynie i jedynym dobrem jest żyć rozumnie. A żatym według sumnienia/ według cnoty/ według Boga/ (wszystko to bowiem jedno) sprawować się/ aby tak według Psalmisty Z. z cnoty w cnotę (która z opisu z istoty swojej jest Habitus secundum rectam rationem electivus,
iákiego pozbáwiá i onoż iemu odeymuie. Sekret wyiáwiony. Sekret wyiáwiony.
Coż zá Dobro Człowieká? Co dobrego Człowiekowi? Bez wielkiey trudnośći lácno tego doydźiesz. Zeć człowiekowi z Nátury i Istoty swey rozumnemu? to iest rozumną i nieśmiertelną duszę máiącemu/ ná Obraz Boży stworzonemu. A nád to/ od Bogá do końcá nadprzyrodzonego/ to iest do szcżęśliwey wiecznośći ordinowanemu/ iedynie i iedynym dobrem iest żyć rozumnie. A żátym według sumnienia/ według cnoty/ według Bogá/ (wszystko to bowiem iedno) spráwowáć się/ aby ták według Psalmisty S. z cnoty w cnotę (ktorá z opisu z istoty swoiey iest Habitus secundum rectam rationem electivus,
Skrót tekstu: SekrWyj
Strona: 6
Tytuł:
Sekret wyjawiony
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Colegii Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1689
Data wydania (nie wcześniej niż):
1689
Data wydania (nie później niż):
1689
, zdrowość, powietrza i zarazę; wszystkich tych rzeczy naturalne pokazując przyczyny. Retor i Poeta to wszystko wiedząc i widząc, umieliby zażyć swojej wymowy z pochwałą dzieła, czy z inwektywą tego, bo to ich jest koniec. A jako stworzone rzeczy wszystkie skazitelności i skończeniu się są podległe, oprócz rozumnej kreatury do końca nadprzyrodzonego, to jest: duchownego szczęścia wiecznie dysponowanej; tak Telogicka zabawa jest wszystka około duchownego końca szczęśliwego i nieszczęśliwego, więc poznawałby mieszkańców do jakiego końca dysponują się. P. Cóż jest Matematyka? F. Matematyka co do słowa z Greckiego znaczy naukę, a zaś co do istoty jest. Poznawanie wielkości określonej. Est
, zdrowość, powietrza y zarazę; wszystkich tych rzeczy naturalne pokazuiąc przyczyny. Retor y Poeta to wszystko wiedząc y widząc, umieliby zażyć swoiey wymowy z pochwałą dzieła, czy z inwektywą tego, bo to ich iest koniec. A iako stworzone rzeczy wszystkie skazitelności y skończeniu się są podległe, oprocz rozumney kreatury do końca nadprzyrodzonego, to iest: duchownego szcześcia wiecznie dysponowaney; tak Thelogicka zabawa iest wszystka około duchownego końca szczęśliwego y nieszczęśliwego, więc poznawałby mieszkańców do iakiego końca dysponuią się. P. Coż iest Mathematyka? F. Mathematyka co do słowa z Greckiego znaczy naukę, a zaś co do istoty iest. Poznawanie wielkości określoney. Est
Skrót tekstu: AkDziec
Strona: 59
Tytuł:
Akademia dziecinna albo zbiór nauk różnych
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia JKM i Rzeczypospolitej Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1761
Data wydania (nie wcześniej niż):
1761
Data wydania (nie później niż):
1761