tyleż, według Tłumaczów Pisma Z. Przeżywszy lat 930. umierał i pochowany, przez Henocha w Jeruzalem; innym się zda że in Agro Damasceno in Spelunca duplici. A podczas Potopu uniwersalnego, Kości jego w Korabiu złożono i konserwowano według Korneliusza à Lapide i Saliana. Miał ADAM mądrość i wiadomość wszelką rzeczy przyrodzonych i wielu nadprzyrodzonych; słowem: infusam od BOGA scienti am. Był Filozofem, Astronomem, Teologiem etc. On wszelkim zwierzętom, ptastwu (Mądrością spenetrowawszy naturę) podawał genuinè imiona. On o świata potopie, i innych przyszłych Awanturach, według Józefa Żydowina: w Księdze Antiquitatum zostawił Synom swoim Proroctwo i różne arcana nauk. Dlatego Potomkowie jego
tyleż, według Tłumaczow Pisma S. Przeżywszy lat 930. umierał y pochowany, przez Henocha w Ieruzalem; innym się zda że in Agro Damasceno in Spelunca duplici. A podczas Potopu uniwersalnego, Kości iego w Korabiu złożono y konserwowano według Korneliusza à Lapide y Saliana. Miał ADAM mądrość y wiadomość wszelką rzeczy przyrodzonych y wielu nadprzyrodzonych; słowem: infusam od BOGA scienti am. Był Filozofem, Astronomem, Teologiem etc. On wszelkim źwierzętom, ptastwu (Mądrością zpenetrowawszy naturę) podawał genuinè imiona. On o swiata potopie, y innych przyszłych Awanturach, według Iozefa Zydowina: w Księdze Antiquitatum zostawił Synom swoim Proroctwo y rożne arcana nauk. Dlatego Potomkowie iego
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 564.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
STAJE. Uważenie Srzodków j sposobów, którymi Człowiek do namienionego końca dojść może.
1. NA ugodzenie tak wysoko zamierzonego celu/ na dostąpienie tak dziwnej a zgoła przyrodzoną siłą niedostępnej godności końca tego/ na który jesteśmy stworzeni/ opatrzył nas dobrotliwy Bóg nasz: dał srzodki/ dał pomocy/ dał sposoby. Albowiem krom onych nadprzyrodzonych/ poprzedzających/ posilających/ pomagających łask/ którymi nie ustając/ słabość i niedolą nasze dźwiga (ponieważ ich uznać jako trzeba nie umiemy) inne nam miąższe/ i pojętniejsze/ na które/ by też w omacku napadamy i obierącz ich doznawamy do namienionego końca i celu wybornie służące potrzeby obmyślił i nadał. O których tak
STAIE. Vważenie Srzodkow j sposobow, ktorymi Człowiek do namienionego końcá doyść może.
1. NA ugodzenie ták wysoko zámierzonego celu/ ná dostąpienie ták dźiwney á zgołá przyrodzoną śiłą niedostępney godnośći końcá tego/ ná ktory iestesmy stworzeni/ opatrzył nás dobrotliwy Bog nász: dał srzodki/ dał pomocy/ dał sposoby. Albowiem krom onych nádprzyrodzonych/ poprzedzaiących/ pośiláiących/ pomagáiących łásk/ ktorymi nie ustaiąc/ słabość y niedolą násze dźwiga (poniewasz ich uznáć iako trzebá nie umiemy) inne nám miąszsze/ y poiętnieysze/ ná ktore/ by też w omácku nápádamy y obierącz ich doznáwamy do námienionego końcá y celu wybornie służące potrzeby obmyślił y nádał. O ktorych ták
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 13
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
Ioan: 3. Contem: ad amor: excit., Heb: 4. Amor consistit in mutua facultatum, rerum, et operum communicatione, puta scientiae, divitiarum, honoris, et boni cuiuscunq; A że Bóg nam tak wiele dobrodziejstw/ to jest z siebie i swej nieskończonej dobroci spływających tak przyrodzonych/ jako nadprzyrodzonych dóbr udziela/ i niejako je naszymi czyni; Toć tedy ten znak prawdziwej miłości jego mając/ a zgoła niemylną miłość uznawając/ wzajemnym sposobem we wszytkim też cokolwiek mamy i mieć możemy/ Boga naszego/ wszelkim prawem za wolnego doskonałego/ bez żadnego wydzielenia i opisania Jedynowładcę mieć/ i tak mu miłość za miłość oddawać powinni
Ioan: 3. Contem: ad amor: excit., Heb: 4. Amor consistit in mutua facultatum, rerum, et operum communicatione, puta scientiae, divitiarum, honoris, et boni cuiuscunq; A że Bog nam ták wiele dobrodźieystw/ to iest z śiebie y swey nieskończoney dobroći spływaiących ták przyrodzonych/ iáko nádprzyrodzonych dobr udźiela/ y nieiáko ie nászymi czyńi; Toć tedy ten znák prawdźiwey miłośći iego maiąc/ á zgoła niemylną miłość uznáwaiąc/ wzáiemnym sposobem we wszytkim też cokolwiek mamy y mieć możemy/ Bogá nászego/ wszelkim práwem zá wolnego doskonáłego/ bez żadnego wydźielenia y opisania Iedynowładcę mieć/ y ták mu miłość zá miłość oddáwać powinni
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 355
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
gruntowna Katolicka, a schańbiona zostaje w onych jasności Heretycka uporczywość, uczynią dwie części Kazania. Krótkim dowodem tęschności niesprawię. I. CZĘSC
Łasce Pana Boga przyznawać to wszystko powinniśmy, cokolwiek tylko chcemy, możemy, a tym bardziej cokolwiek czyniemy godnego Nieba. Ta łaska zapalająca chęci nasze, wzmagająca słabe siły do skutków nadprzyrodzonych słusznie nazwać się może duszy naszej życiem nadprzyrodzonym; może się nazwać początkiem, zrzodłem prawdziwym wszelkiej na wieczność szczęśliwą zasługi. Poznawał, to doskonale Apostoł i nas wiernych chciał tegoż poznawania nauczyć: (z łaski Pana Boga jestem, cokolwiek jestem Gratia Dei sum, quod sum. I jeżeli komu zdają się prace moje Apostołskie
gruntowna Katolicka, a schańbiona zostaie w onych iasności Heretycka uporczywość, uczynią dwie części Kazania. Krotkim dowodem tęschności niesprawię. I. CZĘSC
Łasce Pana Boga przyznawać to wszystko powinniśmy, cokolwiek tylko chcemy, możemy, a tym bardziey cokolwiek czyniemy godnego Nieba. Ta łaska zapalaiąca chęci nasze, wzmagaiąca słabe śiły do skutkow nadprzyrodzonych słusznie nazwać się może duszy naszey życiem nadprzyrodzonym; może się nazwać początkiem, zrzodłem prawdziwym wszelkiey na wieczność szczęśliwą zasługi. Poznawał, to doskonale Apostoł y nas wiernych chciał tegoż poznawania nauczyć: (z łaski Pana Boga iestem, cokolwiek iestem Gratia Dei sum, quod sum. Y ieżeli komu zdaią się prace moie Apostolskie
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 4
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
natężony Otworzcie, patrzcie: jest tu co? Nic, jeden powie Który patrzył najbliżej, uwierzywszy mowie. Owoż to Diabeł (rzecze) raczcie Wasmość wiedzieć, Worek swój wraz otworzyć, a Nic nie wyśledzieć. (a) Duchów mocnych (des Esprits forts) imieniem nazywają Francuzi i Anglikowie Filozofów niepospolitych, rzeczy nadprzyrodzonych i do wiary należących istoty, w naturze szukających, jej wszystką dzielność przypisujących nie Bogu, który jest sprawcą natury. od nich przez błąd głupi i bezbożny z prawa swojego, mocy, i zwierzchności wyzuty. (b) Co na Polski mówienia sposób wychodzi: Diabła ma nie pieniądze. (c) Un Charlatan disoit
natężony Otworzcie, patrzcie: iest tu co? Nic, ieden powie Ktory patrzył naybliżey, uwierzywszy mowie. Owoż to Diaboł (rzecze) raczcie Wasmość wiedzieć, Worek swoy wraz otworzyć, a Nic nie wyśledzieć. (a) Duchow mocnych (des Esprits forts) imieniem nazywaią Francuzi y Anglikowie Filozofow niepospolitych, rzeczy nadprzyrodzonych y do wiary należących istoty, w naturze szukaiących, iey wszystką dzielność przypisuiących nie Bogu, ktory iest sprawcą natury. od nich przez błąd głupi y bezbożny z prawa swoiego, mocy, y zwierzchności wyzuty. (b) Co na Polski mowienia sposob wychodzi: Diabła ma nie pieniądze. (c) Un Charlatan disoit
Skrót tekstu: CoqMinNic
Strona: B3v
Tytuł:
Nic francuskie na nic polskie przenicowane
Autor:
Louis Coquelet
Tłumacz:
Józef Epifani Minasowicz
Drukarnia:
Drukarnia Mitzlerowska
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
traktaty
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769
rozumu. Bo dusza ludzka nie tylko swoje zdania formuje o rzeczach pod zmysły powierzchne podpadających, o obiektach materialnych i zmyślności proporcjonalnych; ale też i o rzeczach duchownych, cale od zmysłów ciała dalekich, jaka jest sama dusza ludzka, gdy siebie albo Anioła, i samego Boga poznaje. Nie tylko rzeczy przyrodzonych, lecz i nadprzyrodzonych ma poznawanie jakie są tajemnice wiary. Nie tylko formuje zdania o rzeczach, ale też jednę prawdę z drugiej wnosząc, dalekie i głębokie wnosi konsekwencje. Czego najzmyslniejsza bestia nie potrafi. Atoli aby rozum ludzki formował myśli i rozumienia sobie własne, to czyni z dependencją zmysłów tak powierzchnych jako i wewnętrznej imaginatywy. Bo dusza ludzka
rozumu. Bo dusza ludzka nie tylko swoie zdánia formuie o rzeczach pod zmysły powierzchne podpadáiących, o objektach máteryalnych y zmyślności proporcyonalnych; ále też y o rzeczach duchownych, cále od zmysłow ciałá dálekich, iáka iest sama dusza ludzka, gdy siebie álbo Aniołá, y samego Boga poznáie. Nie tylko rzeczy przyrodzonych, lecz y nadprzyrodzonych ma poznawánie iákie są taiemnice wiary. Nie tylko formuie zdania o rzeczach, ale też iednę prawdę z drugiey wnosząc, dálekie y głębokie wnosi konsequencye. Czego nayzmyslnieysza bestya nie potrafi. Atoli áby rozum ludzki formował myśli y rozumienia sobie własne, to czyni z dependencyą zmysłow ták powierzchnych iáko y wewnętrzney imaginátywy. Bo dusza ludzka
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: F3v
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
uwolniona do jego dependencyj, sama rozumienie sprawuje.
LXXIX. Proporcjonalnym sposobem oprócz materialnych chcenia i chuci, własnych apetytowi wewnętrznemu, pospolitemu i bestiom, jest w człowieku duchowne i samemu duchowi rozumnemu przyzwoite chcenie, pochodzące od potencyj woli. Bo dusza ludzka idąc za rozumem, formuje chcenia swoje rzeczy i od zmysłów dalekich, i nadprzyrodzonych; jakie jest zbawienie i koniec ostateczny. Na tej potencyj woli ludzkiej osadza się wolność od Boga człowiekowi nadana. Bo lubo co niegodziwego imaginatywa człowiekowi proponuje, i apetyt wewnętrzny chucią swoją się tego chwyta. Atoli zdrowy rozum biorąc na trutynę i uwagę to objectum, sądzić w prawdzie rzecz ciału i zmyślnościom przyzwoitą, ale albo
uwolniona do iego dependencyi, sama rozumienie spráwuie.
LXXIX. Proporcyonalnym sposobem oprocz máteryalnych chcenia y chuci, własnych áppetytowi wewnętrznemu, pospolitemu y bestyom, iest w człowieku duchowne y samemu duchowi rozumnemu przyzwoite chcenie, pochodzące od potencyi woli. Bo dusza ludzka idąc zá rozumem, formuie chcenia swoie rzeczy y od zmysłow dálekich, y nadprzyrodzonych; iákie iest zbawienie y koniec ostateczny. Ná tey potencyi woli ludzkiey osadza się wolność od Bogá człowiekowi nadána. Bo lubo co niegodziwego imaginatywa człowiekowi proponuie, y appetyt wewnętrzny chucią swoią się tego chwyta. Atoli zdrowy rozum biorąc ná trutynę y uwagę to objectum, sądzić w prawdzie rzecz ciału y zmyślnościom przyzwoitą, ále álbo
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: F4
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
/ cześć i chwałę powinną Boską oddajęć za to. I niech cię zemną i za mnie wychwalają wszyscy obywatele niebiescy/ wszyscy słudzy twoi/ wszytkie łaski/ i dobrodziejstwa twoje mnie uczynione.
Żałuję tego uprzejmie i serdecznie/ żem tej hojności twej żnać uważać nie umiał/ że tak wiele łask i darów twoich przyrodzonych i nadprzyrodzonych próżno/ i bez pożytku na mnie wypłynęło/ że słusznej powolności nie znała i nie miała po mnie wola/łaska/ i szczodrobliwość twoja tak obfita i tak rożliczna. Drogi doskonałości Chrze:
O jak wiele pomocy mnie na zbawienie i na wysługę danych abo bez pożytku/ abo też i z-szkodą precz upłyneło.
/ cześć i chwałę powinną Boską oddáięć zá to. Y niech ćię zemną i zá mnię wychwaláią wszyscy obywatele niebiescy/ wszyscy słudzy twoi/ wszytkie łaski/ i dobrodźieystwá twoie mnie vczynione.
Załuię tego vprzeymie i serdecznie/ żem tey hoynośći twey żnáć vważáć nie vmiał/ że ták wiele łásk i dárow twoich przyrodzonych i nádprzyrodzonych prożno/ i bez pożytku ná mnie wypłynęło/ że słuszney powolnośći nie znáła i nie miáłá po mnie wola/łaská/ i szczodrobliwość twoiá ták obfita i ták rożliczna. Drogi doskonáłośći Chrze:
O iák wiele pomocy mnie ná zbáwienie i ná wysługę dánych ábo bez pożytku/ ábo też i z-szkodą precz vpłyneło.
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 6
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
loty prędszym i bystrzejszym/ i bystrym tak/ iż i strzały/ i ptaki/ i pioruny poprzedzać/ a wszytkie rzeczy/ mury/ skały/ przenikać mogą. Drogi doskonałości Chrześć:
7. Ubogaciłeś ich łaską i świątobliwością; napełniwszy ich wiarą/ nadzieją miłością pobożnością/ posłuszeństwem/ i wszytką doskonałością cnot i darów nadprzyrodzonych/ według miary przyrodzenia ich/ i według upodobania woli twojej najświętszej.
8. Ubogaciłeś ich też chwałą twoją/ i szczęściem błogosławieństwa wiecznego/ do któregoś ich po kroki drodze/ acz przy bogatej wysłudze bez skosztowania nędze żadnej szczodrobliwie przypuścił/ i w-niej wiecznie w-przedziwnym trzech Hierarchij porządku osadził.
9. Ubogaciłeś ich urzędami
loty prędszym i bystrzeyszym/ i bystrym ták/ iż i strzały/ i ptaki/ i pioruny poprzedzáć/ á wszytkie rzeczy/ mury/ skáły/ przenikać mogą. Drogi doskonáłośći Chrżeść:
7. Vbogáćiłeś ich łáską i świątobliwośćią; nápełniwszy ich wiárą/ nadźieią miłoscią pobożnośćią/ posłuszeństwem/ i wszytką doskonáłośćią cnot i dárow nádprzyrodzonych/ według miáry przyrodzenia ich/ i według vpodobánia woli twoiey nayświętszey.
8. Vbogáćiłeś ich też chwałą twoią/ i szczęśćiem błogosłáwieństwá wiecznego/ do ktoregoś ich po kroki drodze/ ácz przy bogátey wysłudze bez skosztowánia nędze żadney szczodrobliwie przypuśćił/ i w-niey wiecznie w-przedziwnym trzech Hierárchiy porządku osadźił.
9. Vbogáćiłeś ich vrzędámi
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 442
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665