(Ew. wg Jana, 1, 3—4). A Ducha Świętego są owe słowa, które cały Kościół do Najświętszej Panny stosuje: „qui me invenerit, inveniet vitam” kto mnie znajdzie, ten znajdzie życie (Księga Przysłów, 8, 35), bo lubo Najświętsza Maria nie jest życiem naszym nadprzyrodzonym, lecz sam Bóg Człowiek, Chrystus Jezus, Syn Jej, jednakże znaleźć Ją jednoż się zdaje co znaleźć Chrystusa, jako znaleźć w morzu perłową macicę jest jedno, co znaleźć perłę, która w niej jest i w niej się urodziła.
„Qui me invenerit, inveniet vitam”, a nie miał znaleźć
(Ew. wg Jana, 1, 3—4). A Ducha Świętego są owe słowa, które cały Kościół do Najświętszej Panny stosuje: „qui me invenerit, inveniet vitam” kto mnie znajdzie, ten znajdzie życie (Księga Przysłów, 8, 35), bo lubo Najświętsza Maria nie jest życiem naszym nadprzyrodzonym, lecz sam Bóg Człowiek, Chrystus Jezus, Syn Jej, jednakże znaleźć Ją jednoż się zdaje co znaleźć Chrystusa, jako znaleźć w morzu perłową macicę jest jedno, co znaleźć perłę, która w niej jest i w niej się urodziła.
„Qui me invenerit, inveniet vitam”, a nie miał znaleźć
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 496
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
jasności Heretycka uporczywość, uczynią dwie części Kazania. Krótkim dowodem tęschności niesprawię. I. CZĘSC
Łasce Pana Boga przyznawać to wszystko powinniśmy, cokolwiek tylko chcemy, możemy, a tym bardziej cokolwiek czyniemy godnego Nieba. Ta łaska zapalająca chęci nasze, wzmagająca słabe siły do skutków nadprzyrodzonych słusznie nazwać się może duszy naszej życiem nadprzyrodzonym; może się nazwać początkiem, zrzodłem prawdziwym wszelkiej na wieczność szczęśliwą zasługi. Poznawał, to doskonale Apostoł i nas wiernych chciał tegoż poznawania nauczyć: (z łaski Pana Boga jestem, cokolwiek jestem Gratia Dei sum, quod sum. I jeżeli komu zdają się prace moje Apostołskie, oświecenia, odwagi, cierpienia, i
iasności Heretycka uporczywość, uczynią dwie części Kazania. Krotkim dowodem tęschności niesprawię. I. CZĘSC
Łasce Pana Boga przyznawać to wszystko powinniśmy, cokolwiek tylko chcemy, możemy, a tym bardziey cokolwiek czyniemy godnego Nieba. Ta łaska zapalaiąca chęci nasze, wzmagaiąca słabe śiły do skutkow nadprzyrodzonych słusznie nazwać się może duszy naszey życiem nadprzyrodzonym; może się nazwać początkiem, zrzodłem prawdziwym wszelkiey na wieczność szczęśliwą zasługi. Poznawał, to doskonale Apostoł y nas wiernych chciał tegoż poznawania nauczyć: (z łaski Pana Boga iestem, cokolwiek iestem Gratia Dei sum, quod sum. Y ieżeli komu zdaią się prace moie Apostolskie, oświecenia, odwagi, cierpienia, y
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 4
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772