zna/ więcej pragnie. Iż więtsze są rzeczy u ludzi/ które wzbudzają namiętności. 4. Iż człowiek ma subtelniejszą kompleksią/ subtelniejsze wilgości/ subtelniejsze duchy/ dla czego też sam prosto chodzi/ głowę ku gorze i niebu nosi. 2. Przydatek do 2. Ksiąg. 3. 4. Która jest namocniejsza i nagwałtowniejsza namiętność.
ACz wszystkie namiętności/ zwłaszcza nie miarkowane są/ gwałtowne i wielkie: wszakże przecię miedzy niemi są nawiętsze i nagwałtowniejsze/ których poznać rzecz potrzebna/ abyśmy się ich strzegli. Trzy są namiętności/ które w okrutności chcą przodkować. Rozkosz/ gniew/ chęć sławy. Rozkosz dla tego jest nagwałtowniejsza/ iż jest
zna/ więcey prágnie. Iż więtsze są rzeczy v ludźi/ ktore wzbudzáią namiętnośći. 4. Iż człowiek ma subtelnieyszą complexią/ subtelnieysze wilgośći/ subtelnieysze duchy/ dla cze^o^ też sam prosto chodźi/ głowę ku gorze y niebu nośi. 2. Przydátek do 2. Kśiąg. 3. 4. Ktora iest namocnieysza y nagwałtownieysza namiętność.
ACz wszystkie namiętnośći/ zwłasczá nie miárkowáne są/ gwałtowne y wielkie: wszákże przećię miedzy niemi są nawiętsze y nagwałtownieysze/ ktorych poznáć rzecz potrzebna/ ábysmy się ich strzegli. Trzy są namiętnośći/ ktore w okrutnośći chcą przodkowáć. Roskosz/ gniew/ chęć sławy. Roskosz dla tego iest nagwałtownieysza/ iż iest
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 142
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618
jest namocniejsza i nagwałtowniejsza namiętność.
ACz wszystkie namiętności/ zwłaszcza nie miarkowane są/ gwałtowne i wielkie: wszakże przecię miedzy niemi są nawiętsze i nagwałtowniejsze/ których poznać rzecz potrzebna/ abyśmy się ich strzegli. Trzy są namiętności/ które w okrutności chcą przodkować. Rozkosz/ gniew/ chęć sławy. Rozkosz dla tego jest nagwałtowniejsza/ iż jest żagwią inszych namiętności/ od której siły insze biorą: dla czego Plato zowie ją studnicą namiętności i radnikiem. Toż Arystoteles powiedział/ w których księgach rozkosz znami się rodzi/ znami się wychowywa/ znami się kocha/ wszystkim zwierzętom jest spolna/ naszym jest przystawem ustawicznym/ chytro i głęboko
iest namocnieysza y nagwałtownieysza namiętność.
ACz wszystkie namiętnośći/ zwłasczá nie miárkowáne są/ gwałtowne y wielkie: wszákże przećię miedzy niemi są nawiętsze y nagwałtownieysze/ ktorych poznáć rzecz potrzebna/ ábysmy się ich strzegli. Trzy są namiętnośći/ ktore w okrutnośći chcą przodkowáć. Roskosz/ gniew/ chęć sławy. Roskosz dla tego iest nagwałtownieysza/ iż iest żagwią inszych namiętnośći/ od ktorey śiły insze biorą: dla czego Plato zowie ią studnicą namiętnośći y rádnikiem. Toż Aristoteles powiedźiał/ w ktorych kśięgach roskosz známi się rodźi/ známi się wychowywa/ známi się kocha/ wszystkim źwierzętom iest spolna/ nászym iest przystáwem vstáwicznym/ chytro y głęboko
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 142
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618
: Nad to/ kto walczy z gniewem/ zaraz walczy z rozkoszą/ i z bólem: bo gniew z rozkoszą/ i z boleścią zmieszany jest: ale trudniej jest walczyć z gniewem/ z rozkoszą/ z boleścią zaraz/ niżli z samą rozkoszą: tedyć gniew nad wszytkie insze namiętności namocniejszy jest. Rozkosz dla czego nagwałtowniejsza. Gniew jak mocnj jest. Chciwość sławy namocniejsza jest.
Ma też mocności swojej zalecenie/ chciwość sławy i poczciwości. Abowiem chęć w poczciwości gniew się wzbudza/ rozkosz się zaniedbywa/ tak dalece/ iż takowe chciwości sławy panują. Naprzód gniewowi/ i przez gniew powściaga się/ rozkoszy pragnienie. A pan możniejszy jest nad
: Nád to/ kto walczy z gniewem/ záraz walczy z roskoszą/ y z bolem: bo gniew z roskoszą/ y z boleśćią zmieszány iest: ále trudniey iest walczyć z gniewem/ z roskoszą/ z boleśćią záraz/ niżli z sámą roskoszą: tedyć gniew nád wszytkie insze namiętnośći namocnieyszy iest. Roskosz dla czego nagwałtownieysza. Gniew iák mocnj iest. Chćiwość sławy namocnieysza iest.
Ma też mocnośći swoiey zálecenie/ chćiwość sławy y poczćiwośći. Abowiem chęć w poczćiwośći gniew się wzbudza/ roskosz się zániedbywa/ ták dálece/ iż tákowe chćiwośći sławy pánuią. Naprzod gniewowi/ y przez gniew powśćiaga się/ roskoszy prágnienie. A pan możnieyszy iest nád
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 142
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618