Na nich czy to pułsferyczną figurą, czyli triangularną, czyli równo do góry idącą erygowanych dają się osoby Bohatyrów, lub Marsa, Herkulesa, albo Maiestas Dea etc. taka facjata według mego gustu najwspanialsza. Dają się i ganki wysadzone zbalustratą, albo żelazną kratą osadzone, ato dla prospektu; miejsce dla nich najprzyzwoitsze przy srednim oknie. Piękny ornament moc i suffragium Pałacom, Dworom dają Gallerie, idące od pawi- O Ekonomice, mianowicie o Architekture.
lonu do pawilonu, kolumnami adornowane i balustratą, a czasem idą od rogu, do rogu Pałacu, a te mają być przykryte z proporcją wysokości, aby światła Pokojom niższym niebrały.
Na nich czy to pułsferyczną figurą, czyli tryangularną, czyli rowno do gory idącą erygowanych daią się osoby Bohatyrow, lub Marsa, Herkulesa, albo Maiestas Dea etc. taka facyata według mego gustu naywspanialsza. Daią się y ganki wysadzone zbalustratą, albo żelazną kratą osadzone, ato dla prospektu; mieysce dla nich nayprzyzwoitsze przy srednim oknie. Piękny ornament moc y suffragium Pałacom, Dworom daią Gallerye, idące od pawi- O Ekonomice, mianowicie o Architekture.
lonu do pawilonu, kolumnami adornowane y balustratą, a czasem idą od rogu, do rogu Pałacu, á te maią bydź przykryte z proporcyą wysokości, aby swiatła Pokoiom niszszym niebrały.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 357
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
(6. ) Powinna szlachta oświadczać pobożność Misericordiae exercitione: ćwiczeniem się w miłosierdziu. Bo Pan (Szlachcic) który nie jest miłosierny/ nie może się chlubić/ że jest pobożny/ ponieważ zapomina onego mandatu Krystusowego: bądźcie miłosierni/ jako i Ociec wasz miłosierny jest. VI.
Miłosierdzie miedzy inszymi wszystkiemi Kreaturami człowiekowi jest najprzyzwoitsze/ także Chryzostomus dobrze napisał: Homo, qui misericors non est, à naturá hominis decidit: Człowiek/ powiada/ który nie jest miłosierny/ naturę człowieczą z siebie składa/ i przyrodzenia ludzkiego na sobie nie ma. A luboć temu tak/ że człowiek miedzy wszystkiemi tworami Boskiemi jest i ma być najmiłosierniejszy: Wszakże
(6. ) Powinna szláchtá oświadczáć pobożność Misericordiae exercitione: ćwiczeniem śię w miłośierdźiu. Bo Pan (Szláchćic) ktory nie iest miłośierny/ nie może śię chlubić/ że iest pobożny/ ponieważ zápomina onego mandatu Krystusowego: bądźćie miłośierni/ iáko y Oćiec wász miłośierny iest. VI.
Miłośierdźie miedzy inszymi wszystkiemi Kreáturámi człowiekowi iest nayprzyzwoitsze/ tákże Chrysostomus dobrze nápisał: Homo, qui misericors non est, à naturá hominis decidit: Człowiek/ powiáda/ ktory nie iest miłośierny/ náturę człowieczą z śiebie zkłada/ y przyrodzenia ludzkiego ná sobie nie ma. A luboć temu ták/ że człowiek miedzy wszystkiemi tworámi Boskiemi iest y ma bydź naymiłośiernieyszy: Wszákże
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: I
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679