Rycerza wielkiego. Wolałbym (mówi jeden) być Nerona niepzzyjacielem niż Aleksandra przyjacielem, nienawidzianym od okrutnika, niż kochanym od wielkiego wojownika. Pierwszy sam jest złym i niesprawiedliwym, drugi i mnie uczyniłby najeźdnikiem i mordercą: pierwszy nie gubi jedno tych ktotych być sądzi swemi nieprzyjaciołami i drugi wszystkich poddanych, a osobliwie najwierniejszych i najżyczliwszych stawiąc na czele wojska swego na rzeź wydaje. Od pierwszego schronić się nie jest sromota: owszem chwalebna roztropność, za drugim al[...] . niosąc broń trzeba utracić życie, i poczciwość,[...] odstępując go honor i dobre mienie Jakoż rzecz pewna iż szkodliwsza jest Narodowi ludzkiemu chciwość władzy i chwały, niż[...] ość krwi, ambicja
Rycerza wielkiego. Wolałbym (mowi ieden) być Nerona niepzzyiacielem niż Alexandra przyiacielem, nienawidzianym od okrutnika, niż kochanym od wielkiego woiownika. Pierwszy sam iest złym y niesprawiedliwym, drugi y mnie uczyniłby naieźdnikiem y mordercą: pierwszy nie gubi iedno tych ktotych być sądzi swemi nieprzyiaciołami i drugi wszystkich poddanych, a osobliwie naywiernieyszych y nayżyczliwszych stawiąc na czele woyska swego na rzeź wydaie. Od pierwszego schronić się nie iest sromota: owszem chwalebna roztropnosć, za drugim al[...] . niosąc broń trzeba utracić życie, y poczciwość,[...] odstępuiąc go honor y dobre mienie Jakoż rzecz pewna iż szkodliwsza iest Narodowi ludzkiemu chciwość władzy y chwały, niż[...] ość krwi, ambicya
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 208
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
mówisz, mówisz z ubóztwa. Ale kto zazdrość i chciwość cudzego na stronę odłoży, temu tak skąpy jako i szczodry równy się widzi. Jako na kamieniu próbierskim złoto złotnik poznawa, tak ubogi skąpego a nieużytego poznać prędko może. To z doświadczenia mówię.”
Odpowiedział: — „Zaż nie wiesz, że swoich najwierniejszych u drzwi zawsze trzymają, na które, gdy kogo wpuszczą, gniewliwie fukają, i aby nikomu nie dopuszczali, rozkazują? Ciż wżdy, co osoby jako tako rozeznać umieją, obyczajnie ludzi: „Nie chodź, nie masz tam nikogo!” mówiąc, zbywają, i pono prawdę mówią. Gdyż gdziekolwiek rozumu,
mówisz, mówisz z ubóztwa. Ale kto zazdrość i chciwość cudzego na stronę odłoży, temu tak skąpy jako i szczodry równy się widzi. Jako na kamieniu próbierskim złoto złotnik poznawa, tak ubogi skąpego a nieużytego poznać prędko może. To z doświadczenia mówię.”
Odpowiedział: — „Zaż nie wiesz, że swoich najwierniejszych u drzwi zawsze trzymają, na które, gdy kogo wpuszczą, gniewliwie fukają, i aby nikomu nie dopuszczali, rozkazują? Ciż wżdy, co osoby jako tako rozeznać umieją, obyczajnie ludzi: „Nie chodź, nie masz tam nikogo!” mówiąc, zbywają, i pono prawdę mówią. Gdyż gdziekolwiek rozumu,
Skrót tekstu: SaadiOtwSGul
Strona: 224
Tytuł:
Giulistan to jest ogród różany
Autor:
Saadi
Tłumacz:
Samuel Otwinowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1610 a 1625
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1625
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
I. Janicki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Świdzińscy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1879