obróciwszy trakt mój na Bobcin do Próżorów, wojskich kowieńskich, gdzie gdy byłem, przysłała do mnie Zabiełłowa, marszałkowa kowieńska, listek, obligując, abym do niej do Czerwonego Dworu wstąpił. Nazajutrz zatem zajechałem do Czerwonego Dworu, gdzie lubo z lepszą oświadczyliśmy się sobie przyjaźnią, jednak serce mnie bolało na nieżyczliwość męża jej.
Z Czerwonego Dworu pojechałem do Janowa do Kossakowskiej, sędziny ziemskiej kowieńskiej, siostry rodzonej Zabiełły, marszałka kowieńskiego, a mojej dawnej przyjaciółki i dobrodziki. Tam barzo dobrze będąc przyjęty, udałem się stamtąd ku Wiłkomirzowi i po drodze zajechałem do Żejm do Medekszy, podsędka kowieńskiego, wdowca, który miał
obróciwszy trakt mój na Bobcin do Prozorów, wojskich kowieńskich, gdzie gdy byłem, przysłała do mnie Zabiełłowa, marszałkowa kowieńska, listek, obligując, abym do niej do Czerwonego Dworu wstąpił. Nazajutrz zatem zajechałem do Czerwonego Dworu, gdzie lubo z lepszą oświadczyliśmy się sobie przyjaźnią, jednak serce mnie bolało na nieżyczliwość męża jej.
Z Czerwonego Dworu pojechałem do Janowa do Kossakowskiej, sędziny ziemskiej kowieńskiej, siostry rodzonej Zabiełły, marszałka kowieńskiego, a mojej dawnej przyjaciółki i dobrodziki. Tam barzo dobrze będąc przyjęty, udałem się stamtąd ku Wiłkomirzowi i po drodze zajechałem do Żejm do Medekszy, podsędka kowieńskiego, wdowca, który miał
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 827
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
, i wprowadzenia wojskowej karności, do pomnożenia dochodów pospolitych, rozkrzewienie nauk przez przykład mądrego Króla, przez łaski Jego uczonym udzielane, tak iż wpośrzód zamieszań i niepokoju w kilku latach więcej widziemy dzieł rozumu w Polsce, aniżeli ich kilkadziesiąt pokoju wydały. Dobroć naostatek obowiązująca, owszem uprzedzająca wszytkich; zawstydzająca podłą zazdrość i skrytą nieżyczliwość, odmieniająca, i że sobie pozwolę mówić, czarująca serca, Szczęśliwi, którzy mają honor z bliska widywać cię Miłościwy Królu, dopieroż których zaszczycasz przyjaźnią Twoją! Beati qui viderunt et in amicitia tua decorati sunt? Sap: 8. KAZ: DZIĘKCZY: PANU BOGU Eccle: 48.
A co dopełnia w oczach
, i wprowadzenia woyskowey karności, do pomnożenia dochodów pospolitych, rozkrzewienie nauk przez przykład mądrego Krola, przez łaski Jego uczonym udźielane, tak iż wpośrzód zamieszań i niepokoiu w kilku latach więcey widziemy dzieł rozumu w Polszcze, aniżeli ich kilkadziesiąt pokoiu wydały. Dobroć naostatek obowiązuiąca, owszem uprzedzaiąca wszytkich; zawstydzaiąca podłą zazdrość i skrytą nieżyczliwość, odmieniaiąca, i że sobie pozwolę mówić, czaruiąca serca, Szczęśliwi, którzy maią honor z bliska widywać cię Miłościwy Królu, dopieroż których zaszczycasz przyiaźnią Twoią! Beati qui viderunt et in amicitia tua decorati sunt? Sap: 8. KAZ: DZIĘKCZY: PANU BOGU Eccle: 48.
A co dopełnia w oczach
Skrót tekstu: PiramKaz
Strona: 12
Tytuł:
Kazanie na wotywie dziękczynienia Panu Bogu za zachowanie Króla Jegomości z przypadku niesłychanego
Autor:
Grzegorz Piramowicz
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
przyszło gdyby nam te Przywileje czytano/ i nader kontentowali się niemi.
Była potrzecie Rada circa finem Nouembris, gdzie Emissary Kozackie upominały się/ aby Semen zaraz położył Pieczęć/ a żeby Panu Teterze była oddana/ jako się stało. Pan Tetera modestè deklarował/ że jeśliby miała być jaka odmiana w Wojsku Zaporowskim/ i nieżyczliwość przeciwko PAnu Przyrodzonemu/ tedy ja nie tylko Pieczęci/ ale i Ukrainy znać niechcę. Wiele im za tą okazją powiedział o tyraństwie Moskiewskim/ o Carskich zamysłach/ które wyrozumiał będąc Posłem u Cara/ etc. Zawołali wszyscy; nie daj BOże nam myśleć abo o Caru/ abo o buntach: Prosimy abyś dźwigał
przyszło gdyby nam te Przywileie cżytano/ y náder kontentowáli się niemi.
Byłá potrzećie Rádá circa finem Nouembris, gdźie Emissáry Kozáckie vpomináły się/ áby Semen záráz położył Piecżęć/ á żeby Pánu Teterze byłá oddána/ iáko się sstáło. Pan Teterá modestè deklárował/ że ieśliby miáłá bydź iaka odmiáná w Woysku Zaporowskim/ y nieżycżliwość przećiwko PAnu Przyrodzonemu/ tedy ia nie tylko Piecżęći/ ále y Vkráiny znáć niechcę. Wiele im zá tą okázyą powiedźiał o tyráństwie Moskiewskim/ o Cárskich zamysłách/ ktore wyrozumiał będąc Posłem v Cárá/ etc. Záwołáli wszyscy; nie dáy BOże nam myśleć ábo o Cáru/ ábo o buntách: Prośimy ábyś dźwigał
Skrót tekstu: MerkPol
Strona: 23
Tytuł:
Merkuriusz polski ordynaryjny
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1661
Data wydania (nie później niż):
1661
bez wiary próżne: Bo rzekł Apostoł. Chodźcie w duchu; zasię, różne Ządze ciała rzucajcie: bo jest jawne mnóstwo Spraw cielesnych, jakie są: Niewstyd, cudzołóstwo, Wszeteczeństwo, nieczystość, zbytek, gusła, czary, Bałwochwalstwo, nieprzyjaźń, zazdrość, sporka, swary, Gniewy, niezgody; różne sekty; nieżyczliwość Zawisna, mężobójstwo, łakomstwo, i chciwość, Przeklęctwo, złorzeczenie: tych rozkosz uciechy, Pijaństwo, i obzarstwo, także insze grzechy, Które wam oznajmuję, jakom z was sprawował, Niezostanie dziedzicem królestwa wiecznego. Dobre zaś owoce są te Ducha Świętego: To jesz: Miłość, wesele, pokoj,
bez wiáry prożne: Bo rzekł Apostoł. Chodźcie w duchu; záśię, rożne Ządze ćiáłá rzucayćie: bo iest iáwne mnostwo Spraw ćielesnych, iákie są: Niewstyd, cudzołostwo, Wszeteczeństwo, nieczystość, zbytek, gusłá, czáry, Báłwochwálstwo, nieprzyiaźń, zazdrość, sporká, swary, Gniewy, niezgody; rożne sekty; nieżyczliwość Zawisna, męzoboystwo, łákomstwo, y chćiwość, Przeklęctwo, złorzeczenie: tych roskosz vćiechy, Piiaństwo, y obzárstwo, tákże insze grzechy, Ktore wam oznáymuię, iákom z was sprawował, Niezostánie dźiedźicem krolestwa wiecznego. Dobre záś owoce są te Duchá Swiętego: To iesz: Miłość, wesele, pokoy,
Skrót tekstu: DamKuligKról
Strona: 74
Tytuł:
Królewic indyjski
Autor:
Jan Damasceński
Tłumacz:
Mateusz Ignacy Kuligowski
Drukarnia:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
od pieniędzy: tam niewola/ nierząd/ nieżyczliwość/ nieposłuszeństwo i nieprzyjaźń być musi. Zaczym nieszczęście tak rozkazującym/ jako i poddanym idzie: i już taka zwierzchność/ która nie jest uprzywilejowana od natury/ jest niesprawiedliwa. Przetoż też porządną nigdy nie będzie. Stądże nie słusznie się skarżą niektórzy Panowie na nieposłuszeństwo i nieżyczliwość poddanych/ jeśli im nie rozkazują z Prarwa i z Rejestrów natury. Abowiem kiedyby cnotą i rozumem zwierzchności ludzie dostawali/ wszystkieby ich sprawy/ i postępki cnotliwe/ i rozumne/ przeciwko poddanym były: i już krzywdy/ niesprawiedliwości/ gwałty/ niewole nie były: i nie byłyby też nieposłuszeństwa abo nieprzyjaźni/ ani
od pieniędzy: tám niewola/ nierząd/ nieżyczliwość/ nieposłuszeństwo y nieprzyiaźń być muśi. Záczym niesczęśćie ták roskázuiącym/ iáko y poddánym idźie: y iuż táka zwierzchność/ ktora nie iest vprzywileiowána od nátury/ iest niespráwiedliwa. Przetoż też porządną nigdy nie będźie. Ztądże nie słusznie się skárżą niektorzy Pánowie ná nieposłuszeństwo y nieżyczliwość poddánych/ iesli im nie roskázuią z Prárwá y z Reiestrow nátury. Abowiem kiedyby cnotą y rozumem zwierzchnośći ludźie dostawáli/ wszystkieby ich spráwy/ y postępki cnotliwe/ y rozumne/ przećiwko poddánym były: y iuż krzywdy/ niespráwiedliwośći/ gwałty/ niewole nie były: y nie byłyby też nieposłuszeństwá ábo nieprzyiáźni/ áni
Skrót tekstu: StarPopr
Strona: 114
Tytuł:
Poprawa niektórych obyczajów polskich potocznych
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1625
Data wydania (nie wcześniej niż):
1625
Data wydania (nie później niż):
1625
i posłuszeństwa/ życzliwości/ i uprzejmości poddanych przeciwko panom: z czego mało nie więtsze pożytki panom rosły niźli dziś z podniesienia czyńszów i robot (Dzisiejszych czasów tylko sami panowie chcą się dobrze mieć/ role/ łąki/ place/ które się im podobają/ a drudzy i dzieci poddanym biorą: a przecie się uskarżają na nieżyczliwość poddanych. Powiedzcie mi jako im rozkazujecie/ jeśli po ojcowsku/ nie takby miało być: jeśli jako okrutnik/ tak zawsze być musi/ i tak zawsze bywało/ że żadnemu okrutnikowie/ nigdy nie byli poddani wierni/ ani życzliwi. Za tychże przodków naszych poczynion na Sejmach Statuta/ aby poddani tak Duchownych jako
y posłuszeństwá/ życzliwośći/ y vprzeymośći poddánych przećiwko pánom: z czego máło nie więtsze pożytki pánom rosły niźli dźiś z podnieśienia czyńszow y robot (Dźiśieyszych czásow tylko sámi pánowie chcą sie dobrze mieć/ role/ łąki/ pláce/ ktore się im podobáią/ á drudzy y dźieći poddánym biorą: á przećie się vskarżáią ná nieżyczliwość poddánych. Powiedzćie mi iáko im roskázuiećie/ ieśli po oycowsku/ nie tákby miáło być: ieśli iáko okrutnik/ ták záwsze byc muśi/ y ták záwsze bywáło/ że zadnemu okrutnikowie/ nigdy nie byli poddáni wierni/ áni życzliwi. Zá tychże przodkow nászych poczynion ná Seymách Státutá/ áby poddáni ták Duchownych iáko
Skrót tekstu: StarPopr
Strona: 115
Tytuł:
Poprawa niektórych obyczajów polskich potocznych
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1625
Data wydania (nie wcześniej niż):
1625
Data wydania (nie później niż):
1625