: 98. Śmierć na młode. Eccl: 48. 4. Horat. In vita S. August. super cap: 10. Mat. Przykazania Pańskiego pilność. O ćwiczeniu młodzi Hus przeklęty. Herezja przeklęta. Nędzna mysz. Dobre mienie skąd. Kazanie. Prou: 27. Rozkoszy. Błogosławieństwo. Przy dworze niebezpieczność. O ćwiczeniu młodzi Sejan. Marchis de Ankre Anno D 1617. Służba Boża. Słowik w lesie. Eccles: 6. 14. Niewola świata. Kazanie. Młodź karna, ozdoba Korony. Epist: 113. Horat. Niewola bezecna. O ćwiczeniu młodzi/ Kazanie.
: 98. Smierć ná młode. Eccl: 48. 4. Horat. In vita S. August. super cap: 10. Matt. Przykazánia Páńskiego pilność. O ćwiczeniu młodźi Hus przeklęty. Herezya przeklęta. Nędzna mysz. Dobre mienie skąd. Kazánie. Prou: 27. Roskoszy. Błogosłáwieństwo. Przy dworze niebespieczność. O ćwiczeniu młodźi Seian. Marchis de Ankre Anno D 1617. Służbá Boża. Słowik w leśie. Eccles: 6. 14. Niewola świata. Kazánie. Młodź kárna, ozdobá Korony. Epist: 113. Horat. Niewola bezecna. O ćwiczeniu młodźi/ Kazánie.
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 86
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
sobie dla żadnej potrzeby i kwapliwości mimo drzwi kościelne mijając/ żeby stanąwszy twarzą na wschód słońca/ za nie nabożnie Pacierza zmówić nie miał. Tragiło się iż nieprzyjaciele z zasadzki nań wypadli/ on widząc że zle/ jął uciekać/ i wbieżawszy na Cmentrarz/ wspomniał sobie na on święty zwyczaj swój: z jednej strony niebezpieczność kazała co naprędzej uciekać/ z drugiej/ sumnienie opuszczenia powinności by też z nawiętszym niebezpieczeństwem/ wiedząc to/ iz kto ufa Panu/ w nawiętszym niebezpieczeństwie zachowan bywa. Zwycięzyła pobożność/ cielesnej słabości krewkość/ postanowił wzgardziwszy śmiercią/ wiernym duszam obrok zwyczajne modlitwy oddać/ by też przyszło na ich grobach od nieprzyjaciół zginąć. Stanąwszy
sobie dla żadney potrzeby y kwápliwośći mimo drzwi kosćielne miiáiąc/ żeby stánąwszy twarzą ná wschod słońcá/ zá nié nabożnie Paćierzá zmowić nie miał. Trágiło sie iż nieprzyiáciele z zasadzki nan wypadli/ on widząc że zle/ iął vćiekáć/ y wbieżawszy ná Cmentrarz/ wspomniał sobie ná on święty zwyczay swoy: z iedney strony niebespiecznosć kazáłá co naprędzey vćiekáć/ z drugiey/ sumnienie opusczenia powinnośći by też z nawiętszym niebespieczeństwem/ wiedząc to/ iz kto vfa Pánu/ w nawiętszym niebespieczeństwie záchowan bywa. Zwyćięzyłá pobożność/ ćielesney słábośći krewkość/ postánowił wzgárdziwszy śmierćią/ wiernym duszam obrok zwyczáyne modlitwy oddáć/ by też przyszło ná ich grobách od nieprzyiacioł zginąć. Stanąwszy
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 273
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
opisał/ które wszędzie sposobić może. Na martwą kostkę. Rozd: 25.
ZWykła się z śliskiej wilgotności/ i z hrubej pochodząca materia zgromadzać na jakie miejsce w ciele/ zwłaszcza suchym przy kości/ i spiekać jako wapno jakie na kształt kosteczki twardo/ a zwłaszcza najczęściej około nóg: za czym żyły suche opanowawszy/ niebezpieczność chodzenia/ ból i chromotę przynosi. Tego żadnym sposobniejszym obyczajem zegnać nie możesz/ jedno ogniem. Weźmi tedy żelazo na to z uprzejma urobione/ a opal skorę około onej kostki/ także potym i na wierzchu ją przepal/ postrzegając żebyś nigdziej nie dotknął żyły suchej żelazem: zasypże ten raz przepalony Grynszpanem/ a
opisał/ ktore wszędźie sposobić może. Ná martwą kostkę. Rozd: 25.
ZWykłá się z śliskiey wilgotnośći/ y z hrubey pochodząca máterya zgromádzáć ná iákie mieysce w ćiele/ zwłaszczá suchym przy kośći/ y spiekáć iáko wapno iákie ná kształt kosteczki twárdo/ á zwłaszczá nayczęśćiey około nog: zá czym żyły suche opánowawszy/ niebespieczność chodzenia/ bol y chromotę przynośi. Tego żadnym sposobnieyszym obyczáiem zegnáć nie możesz/ iedno ogniem. Weźmi tedy żelázo ná to z vprzeymá vrobione/ á opal skorę około oney kostki/ tákże potym y ná wierzchu ią przepal/ postrzegáiąc żebyś nigdźiey nie dotknął żyły suchey żelázem: zásypże ten raz przepalony Grynszpanem/ á
Skrót tekstu: DorHip_II
Strona: Oiv
Tytuł:
Hippica to iest o koniach księgi_II
Autor:
Krzysztof Dorohostajski
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1603
Data wydania (nie wcześniej niż):
1603
Data wydania (nie później niż):
1603
niemasz w-żadnej sprawie ludźkiej/ tak pewnego/ tak ciężkiego/ tak częstego tak rozmaitego upadku/ jako jest w-mowie ludźkiej/ w-ięzyku mówię moim doświadczam tego/ że ilekroć usta moje do mowy otwieram/ tylekroć jakie niedoskonałości zaraz wypływające z-vst moich widzieć muszę: a przecię mię w-beśpieczności mowy taka jawna i niepochybna niebezpieczność/ przez tak długi wiek życia mego pohamować niemoże. Drogi doskonałości Chrześć:
4. Aleć to Panie omy jest jasna proba słabości mojej/ która acz we wszytkich siłach moich jest wrodzona/ ale w-niepotędze do zahamowania języka/ i do mówienia bez grzechu najbarziej się wydaje. To też przedziwne dzieło mocy twej
niemász w-żadney spráwie ludźkiey/ ták pewnego/ ták ćięszkiego/ ták częste^o^ ták rozmáitego vpádku/ iáko iest w-mowie ludźkiey/ w-ięzyku mowię moim doświadczam tego/ że ilekroć vstá moie do mowy otwieram/ tylekroć iákie niedoskonáłośći záraz wypływáiące z-vst moich widźieć muszę: á przećię mię w-beśpiecznośći mowy táká iáwná i niepochybna niebeśpieczność/ przez ták długi wiek żyćia mego pohámowáć niemoże. Drogi doskonáłośći Chrześć:
4. Aleć to Pánie omy iest iásna probá słabośći moiey/ ktora ácz we wszytkich śiłách moich iest wrodzoná/ ále w-niepotędze do záhámowánia ięzyká/ i do mowienia bez grzechu naybarziey się wydáie. To też przedźiwne dźieło mocy twey
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 140
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
miłego przyjaciela/ w-pokoju swym obecnego zażywać.
6. Miłuję cię Boże mój miłością nie zwyciężoną/ którą za łaskę twoją upewniam się na wzór Apostoła twego/ że mię nic od ciebie nie oddali na wieki/ ani utrapienie/ ani ucisk/ ani głód/ ani pragnienie/ ani nagość/ ani prześladowanie/ ani niebezpieczność/ ani żadna przykrość/ ani miecz/ ani śmierć/ ani żywot/ ani pomyślne/ ani przeciwne powodzenia. Abowiem te wszytkie rzeczy tak mi smakują/ tak mi słodnieją/ tak mię z-tobą jednoczą/ tak mię do ciebie mocno pryzwięzują/ jako wola twoją/ i chwała twoja/ i miłość twoja jest mi najsłodszą/
miłego przyiaćielá/ w-pokoiu swym obecnego záżywáć.
6. Miłuię ćię Boże moy miłośćią nie zwyćiężoną/ ktorą zá łáskę twoią vpewniam się ná wzor Apostołá twego/ że mię nic od ćiebie nie oddali ná wieki/ áni vtrapienie/ áni vćisk/ áni głod/ áni prágnienie/ áni nágość/ áni prześládowánie/ áni niebeśpieczność/ áni żadna przykrość/ áni miecz/ áni śmierć/ áni żywot/ áni pomyślne/ áni przećiwne powodzenia. Abowiem te wszytkie rzeczy ták mi smákuią/ ták mi słodnieią/ ták mię z-tobą iednoczą/ ták mię do ćiebie mocno pryzwięzuią/ iáko wola twoią/ i chwała twoiá/ i miłość twoiá iest mi naysłodszą/
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 367
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665