Pawła. Przez superstrukcją rozumieją się akcje ludzkie i życie Chrześcijańskie ufundowane na Wierze w Chrystusa i Jego prawie. Przez złoto, srebro, drogie kamienie, rozumieją się dobre uczynki żadną niezarażone winą, za które człowiek na partykularnym sądzie przy śmierci godzien nadgrody wiecznej. Przez siano, źdźbło, drzewo, rozumieją się grzechy powszednie i niedoskonałości ludzkie, które ogień palić będzie. To jest człowiek poty ogień Czyscowy cierpieć, póki zadosyć wycierpiawszy według winy, przez ten ogień nie wyjdzie na zbawienie wieczne. Sam Chrystus dając naukę o gotowości na śmierć Matt: 5 tak mówi, Godź się z adwersarzem twoim, póki z nim zostajesz w drodze: aby cię nie
Pawła. Przez superstrukcyą rozumieią się akcye ludzkie y życie Chrześciańskie ufundowane na Wierze w Chrystusa y Iego prawie. Przez złoto, srebro, drogie kamienie, rozumieią sie dobre uczynki żadną niezarażone winą, za ktore człowiek ná partykularnym sądzie przy śmierci godzien nadgrody wieczney. Przez siano, źdźbło, drzewo, rozumieią się grzechy powszednie y niedoskonałości ludzkie, ktore ogień palić będzie. To iest człowiek poty ogień Czyscowy cierpieć, poki zadosyć wycierpiawszy według winy, przez ten ogień nie wyidzie na zbawienie wieczne. Sam Chrystus daiąc naukę o gotowości ná śmierć Matt: 5 tak mowi, Godź się z adwersarzem twoim, poki z nim zostaiesz w drodze: aby cię nie
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: Bv
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
że wpadniesz w śmiertelne/ może przepuścić że też na ukaranie tych śmiertelnych wpadniesz w drugie/ w trzecie/ dziesiąte śmiertelne/ jeśli nie szkaradliwsze/ snać będą gleniowatsze/ zwięzlejsze/ poplątane/ zawilsze. Isa: 5. A tak Vae biada tobie w czartowski wprzężony chomąt; trahes iniquitatemin funiculis vanitatis. Nie już lekkie niedoskonałości/ ale iniquitatem nieprawość; w tych to któreś za nic nie miał/ i że to były cienkie nici rozumiał/ vanitatis lekkie próżnostki zwał/ in funiculis vanitatis, trahes iniquitatem. Et quasi vinculum plaustri peccatum drabny wozem/ karami powleczesz/ grube/ ciężkie/ opętane grzechy. Ktoby wierzył: Z. Teressa pisza
że wpádniesz w śmiertelne/ może przepuśćić że też ná ukáranie tych śmiertelnych wpádniesz w drugie/ w trzećie/ dźieśiąte śmiertelne/ ieśli nie szkáradliwsze/ snáć będą gleniowatsze/ zwięzleysze/ poplątane/ záwilsze. Isa: 5. A tak Vae biáda tobie w czártowski wprzężony chomąt; trahes iniquitatemin funiculis vanitatis. Nie iuż lekkie niedoskonáłośći/ ale iniquitatem nieprawość; w tych to ktoreś zá nic nie miał/ y że to były ćieńkie nići rozumiał/ vanitatis lekkie prożnostki zwał/ in funiculis vanitatis, trahes iniquitatem. Et quasi vinculum plaustri peccatum drabný wozem/ karámi powleczesz/ grube/ ćięszkie/ opętane grzechy. Ktoby wierzył: S. Teressa pisza
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 58
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
żeby ten był zagaszony Krzest/ bywa w Wodzie odprawiony. Powtóre Woda plugastwa obmywa/ pragnienie gasi/ obrazy chędoży: Tak łaska na krzcie wlana/ kał grzechu znosi; pragnienie duszy słowem Bożym ugasza; zaszpecony Trójce Przenaświętszej Obraz przez grzech/ odnawia. V. Byłże Chrystus cierpiętliwym i śmiertelnym? M. Te niedoskonałości skutkiem są grzechu/ ale on bez grzechu był i żył wszelakiego/ i owszem zgrzeszyć nie mógł. Zaczym śmierci winien nie był/ ale one dla nas podjąć/ z łaski swojej raczył. V. Czemuż umarł? M. Dla posłuszeństwa według onego/ Factus obediens vsq; ad mortem. Które człowieczeństwo/ Bóstwu
żeby ten był zágászony Krzest/ bywa w Wodźie odpráwiony. Powtore Wodá plugástwá obmywa/ prágnienie gáśi/ obrázy chędoży: Ták łáská ná krzćie wlana/ kał grzechu znośi; prágnienie duszy słowem Bożym vgasza; zászpecony Troyce Przenaświętszey Obraz przez grzech/ odnawia. V. Byłże Chrystus ćierpiętliwym y śmiertelnym? M. Te niedoskonáłośći skutkiem są grzechu/ ále on bez grzechu był y żył wszelákiego/ y owszem zgrzeszyć nie mogł. Záczym śmierći winien nie był/ ále one dla nas podiąć/ z łáski swoiey raczył. V. Czemuż vmárł? M. Dla posłuszeństwá według onego/ Factus obediens vsq; ad mortem. Ktore człowieczeństwo/ Bostwu
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 32
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
sprawach, które do ciebie nie należą, ani też powiadaj lekkomyślnie o tym co między ludźmi słychać. 22. Nie mów o rzeczach przyszłych albo nie pewnych które tylko przez koniektury wiedzieć możesz. Nigdy także nie mów o rzeczach takich, które wyciągają sekretu. 23. Nie pokazuj po sobie, że ci są nie miłe niedoskonałości naturalne drugich, ani ich ciekawie upatruj, ani o nich mów bez potrzeby. Nigdy ich nie reprezentuj przez żart, ani ich na oczy innym wyrzucaj. 24. Przyjmuj zawsze mile i z oświadczeniem wdzięczności przestrogi któreć dają, a dysymuluj roztropnie defekty respektu, które inni przeciw tobie popełniają. 25. Strzeż się łajać albo
sprawach, ktore do ćiebie nie należą, ani też powiaday lekkomyslnie o tym co między ludzmi słychać. 22. Nie mow o rzeczach przyszłych albo nie pewnych ktore tylko przez koniektury wiedzieć możesz. Nigdy także nie mow o rzeczach takich, ktore wyćiągaią sekretu. 23. Nie pokazuy po sobie, że ći są nie miłe niedoskonałośći naturalne drugich, ani ich ćiekawie upatruy, ani o nich mow bez potrzeby. Nigdy ich nie reprezentuy przez żart, ani ich na oczy innym wyrzucay. 24. Przyimuy zawsze mile y z oświadczeniem wdźięcznośći przestrogi ktoreć daią, a dyssymuluy roztropnie defekty respektu, ktore inni przećiw tobie popełniaią. 25. Strzesz się łaiać albo
Skrót tekstu: AkDziec
Strona: 20
Tytuł:
Akademia dziecinna albo zbiór nauk różnych
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia JKM i Rzeczypospolitej Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1761
Data wydania (nie wcześniej niż):
1761
Data wydania (nie później niż):
1761
jakiś ty godzien/ jaka tobie od wszelkiego stworzenia winna: jakiej nas jedyny syn twój/ a Pan nasz Chrystus JEZUS, i słowem i przykładem nauczył: chceć tak zupełną tak gorącą/ tak skuteczną/ tak słodką/ tak mocną/ tak nieodmienną/ tak zawsze co raz doskonalszą miłością przed tobą pałać/ którąby wszytkie niedoskonałości we mnie spłonęły/ którąby dusza moja zewsząd przejęta była/ którąby serce twoje uraczone i nasycone było.
Oto chcę/ ile ten śmiertelny i mizerny żywot nasz zniesie/ wszelkiego grzechu/ i woli twojej świętej przestępstwa by najlżejszego/ cale i stale uchodzić/ a nigdy chcąc wiedząc/ abo znałogu/ abo z
iákiś ty godźien/ iáka tobie od wszelkiego stworzeniá winna: iákiey nas iedyny syn twoy/ á Pan nász Chrystus IEZUS, i słowem i przykłádem náuczył: chceć ták zupełną ták gorącą/ ták skuteczną/ ták słodką/ tak mocną/ ták nieodmienną/ ták záwsze co raz doskonálszą miłośćią przed tobą pałáć/ ktorąby wszytkie niedoskonáłośći we mnie spłonęły/ ktorąby duszá moiá zewsząd przeięta byłá/ ktorąby serce twoie vraczone i násycone było.
Oto chcę/ ile ten śmiertelny i mizerny żywot nász znieśie/ wszelkiego grzechu/ i woli twoiey świętey przestępstwá by naylżeyszego/ cále i stále vchodźić/ á nigdy chcąc wiedząc/ ábo znałogu/ abo z
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 114
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
/ oto ja nędza i ubóstwo: Ubogać mię sobie jako umiesz/ możesz/ i chcesz najprzystojniej tobie.
7. BOże mój zmiłuj się nade-mną jako możesz/ umiesz/ i chcesz.
8. Ach mnie mój Panie! i pokisz będą miały miejsce we-mnie te przemierzłe tobie/ a szkodliwe mnie niedoskonałości moje? lenistwo/ niestatek/ niecierpliwość/ próżna chwała/ i inne tym podobne.
9. Panie mój trzeba mi posłuszeństwa/ (prostoty/ pokory/ cierpliwości/ skromności/ milczenia/ cichości/ roztropności/ gorącości etc.) daj Panie: bo bez ciebie nic niemogę/ bo od ciebie wszytko dobro moje.
/ oto ia nędza i vbostwo: Vbogać mię sobie iáko vmiesz/ możesz/ i chcesz nayprzystoyniey tobie.
7. BOże moy zmiłuy się nade-mną iako możesz/ vmiesz/ i chcesz.
8. Ach mnie moy Pánie! i pokisz będą miáły mieysce we-mnie te przemierzłe tobie/ á szkodliwe mnie niedoskonáłośći moie? lenistwo/ niestátek/ niećierpliwość/ prożna chwałá/ i inne tym podobne.
9. Pánie moy trzebá mi posłuszeństwá/ (prostoty/ pokory/ ćierpliwośći/ skromnośći/ milczenia/ ćichośći/ rostropnośći/ gorącośći etc.) day Pánie: bo bez ćiebie nic niemogę/ bo od ćiebie wszytko dobro moie.
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 322
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665