; fla ere ex se dona permittit, etc. Dat DEUS beneficia sua, non vendit: dat ut munus, non ut faenus BOG iest Opatrzny: Serit palmites vinitor, Providentia nutrit. Regit Pastor Oves, Providentia Pastorem. Aspice Universitatem: liber est Providentiae.
Różne opinie, o P. BOGU były Pogan i niedowiarków, które Z. Religia Chrześcijańska za jedyne poczyta bajki, et errorum Seminarium. Jakolito znajdowali się niektórzy, eò amentiae provecti, że świat ten cały jest Bogiem, jako świadczy Orygenes. HeracIius Ephesenus, mniemał logień za Boga; Varro et Augustinus Testes . Straton zaś twierdził, że Natura jest Bogiem. Co wszytko ze
; fla ere ex se dona permittit, etc. Dat DEUS beneficia sua, non vendit: dat ut munus, non ut faenus BOG iest Opatrzny: Serit palmites vinitor, Providentia nutrit. Regit Pastor Oves, Providentia Pastorem. Aspice Universitatem: liber est Providentiae.
Rożne opinie, o P. BOGU były Pogan y niedowiarkow, ktore S. Religia Chrześćiáńska za iedyne poczyta bayki, et errorum Seminarium. Jakolito znaydowali się niektorzy, eò amentiae provecti, że świat ten cały iest Bogiem, iako świadczy Origenes. HeracIius Ephesenus, mniemał logień za Boga; Varro et Augustinus Testes . Straton zaś twierdził, że Natura iest Bogiem. Co wszytko ze
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 5
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Na co im Chrześcijanin ma odpowzieć, że długą to sobie zakładacie niewolę contra mentem Pisma Z, ale datô non conceso, że i te 49 tysięcy lat skończy się, jednak wy nie będziecie Gens electa, ani dilecta, cale będąc ejecta propter delicta, bo już Mesjasz raz przyszedłszy: drugi raz dla was ślepych niedowiarków nie przyjdzie, Może dalej Chrze- Argumenta o przyściu Mesjasza przeciw Żydom
ściański Człowiek mówić: Byliście Żydzi siedm razy w niewoli u różnych Narodów po kilkanaście, po kilkadziesiąt lat; na samej Peregrynacyj w Egipcie i na Puszczy strawiliście lat 480. w Niewoli Babilońskiej lat 70; a przecięż tym Niewolom waszym pewny termin
Na co im Chrześcianin ma odpowzieć, że długą to sobie zakładacie niewolę contra mentem Pisma S, ale datô non conceso, że y te 49 tysięcy lat skończy się, iednak wy nie będziecie Gens electa, ani dilecta, cale będąc eiecta propter delicta, bo iuż MESSIASZ raz przyszedłszy: drugi raz dlá was ślepych niedowiarkow nie przyidzie, Może daley Chrze- Argumenta o przyściu Messiasza przeciw Zydom
ściański Człowiek mowić: Byliście Zydzi siedm razy w niewoli u rożnych Narodow po kilkanáście, po kilkadziesiąt lat; ná samey Peregrynacyi w Egypcie y na Puszczy strawiliście lat 480. w Niewoli Babylońskiey lat 70; a przecięż tym Niewolom waszym pewny termin
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1091
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
) do Edesy vulgo Orfa miasta Mezopotamii, dokąd wielkie odprawowano Peregrynacje, teraz tam Turcy rządzą. Palec jego w Bok przebity Chrystusów włożony, jest w Paryżu u Z. Dionyzego. W Indyj są Chrześcijanie, którzy się zowią Thomaei, iż się Z. Tomasza nauki trzymają, i wiary przezeń opowiadanej. lest Patronem niedowiarków.
TOMASZA Z. Kantuaryiskiego Biskupa 29. Grudnia, żył około Roku 1171. Za prawdę i prawa Kościelne zabity jest w Kościele swoim Kantuaryiskim Katedralnym, podczas Nieszporu, tamże pochowany. Grób jego tak był bogaty w wota i ornamenta, że Henryk VIJI.Krol Angielski Schizmę uczyniwszy w Państwie swoim, srebra i złota nabrał
) do Edesy vulgo Orfa miasta Mezopotamii, dokąd wielkie odprawowano Peregrynacye, teraz tam Turcy rządzą. Palec iego w Bok przebity Chrystusow włoźony, iest w Paryżu u S. Dionyzego. W Indyi są Chrześcianie, ktorzy się zowią Thomaei, iż się S. Tomaszá nauki trzymaią, y wiary przezeń opowiadaney. lest Patronem niedowiarkow.
TOMASZA S. Kantuaryiskiego Biskupa 29. Grudnia, żył około Roku 1171. Za prawdę y prawa Kościelne zabity iest w Kościele swoim Kantuaryiskim Katedralnym, podczas Nieszpòru, tamże pochowany. Grob iego tak był bogaty w wota y ornamenta, że Henryk VIII.Krol Angielski Schizmę uczyniwszy w Państwie swoim, srebra y złota nabrał
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 197c
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Et ecce quomodo computati sunt inter filios Dei, et inter sanctos sors illorum est. Aż oto o sądy! o sprawiedliwa zamiano! oni między Synami Boskiemi, i błogosławionemi na wieki. A my pająki nieszczęśliwe w własnych siatkach pomataliśmy się i mizernie zginęliśmy. ibidem.
Zatkajcie przeto słuchacze uszy swoje na bluźnierstwa tych niedowiarków. Czcijcie, kochajcie, poważajcie Religią swoję w Tajemnicach, Sakramentach, świętościach, obrządkach, ustawach, przysięgach, szlubach, postach, nabożeństwach publicznych i prywatnych... Poty, póki żyje w nas Religia, Bóg z nami. A choćby ułomność ludzka wyzuła nas na czas z łaski Pana Boga; Tedy Religia wróci
Et ecce quomodo computati sunt inter filios Dei, et inter sanctos sors illorum est. Aż oto o sądy! o sprawiedliwa zamiano! oni między Synami Boskiemi, y błogosławionemi na wieki. A my paiąki nieszczęśliwe w własnych śiatkach pomataliśmy się y mizernie zginęliśmy. ibidem.
Zatkaycie przeto słuchacze uszy swoie na bluznierstwa tych niedowiarkow. Czciycie, kochaycie, poważaycie Religią swoię w Taiemnicach, Sakramentach, świętościach, obrządkach, ustawach, przysięgach, szlubach, postach, nabożeństwach publicznych y prywatnych... Poty, poki żyie w nas Religia, Bog z nami. A choćby ułomność ludzka wyzuła nas na czas z łaski Pana Boga; Tedy Religia wroci
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 33
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
sieroty i wdowy, i gwałcą pielgrzymy i ubogie. I toż samo mój Rabinie opisuje Ezechiel gdy mówi. 34. 12. gdzie ma o Pasterzach i Owcach w te słowa: Ego separabo ab eis, scilicet à Iustis, transgressores et incredulos. Ja odłączę od nich, to jest od Sprawiedliwych, przestępców i niedowiarków. Tego nie ma wersja nasza/ ale w Arabskim Tekstcie tak mówi: O mój Rabinie a to w drugim przyściu odłący niedowiarków z pośrzodka Sprawiedliwych, jako też mówią Malachiasz i Ezechiel jaśnie, a w pierwszym przyściu nikt z nas nie poznał go, iż przestąpił granice natury ludzkiej, jako mówi Bóg przez Izajasza Proroka
śieroty y wdowy, y gwałcą pielgrzymy y ubogie. Y toż samo moy Rabinie opisuie Ezechiel gdy mowi. 34. 12. gdźie ma o Pasterzach y Owcach w te słowa: Ego separabo ab eis, scilicet à Iustis, transgressores et incredulos. Ia odłączę od nich, to iest od Spráwiedliwych, przestępcow y niedowiarkow. Tego nie ma wersya násza/ ale w Arabskim Textćie tak mowi: O moy Rabinie á to w drugim przyśćiu odłączy niedowiarkow z pośrzodka Spráwiedliwych, iáko też mowią Malachiasz y Ezechiel iaśnie, a w pierwszym przyśćiu nikt z nas nie poznał go, iż przestąpił granice natury ludzkiey, iáko mowi Bog przez Izaiasza Proroka
Skrót tekstu: SamTrakt
Strona: C2
Tytuł:
Traktat Samuela rabina błąd żydowski pokazujący
Autor:
Samuel Rabi Marokański
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1705
Data wydania (nie wcześniej niż):
1705
Data wydania (nie później niż):
1705