25. że za tego Króla krzywda wielka Kapitułom stała się, bo zawsze obierali sobie Biskupów wyprobowanych w cnotach, i kiedy Kapituła Krakowską obrali sobie Brezyliusza Biskupem, Kazimierz w brew Elekcyj ich nominował Gruszczyńskiego Kanclerza, Rzym zaś podał Sienińskiego, ale Król przez potencją swego Nominata utrzymał, i od tąd wola Królewska rządzi Biskupami, niegodność ani cnota wyprobowanych przez Elekcją. Tegoż Roku Jan Car Moskiewski najechał Litwę, i Miasto bogate Nowogród W. wziął i złupił, ani się ważył Kazimierz zemścić o to R. 1485. Stefan Wojewoda Wołoski Homagium Królowi wypełnił, po juramencie Stefan Turków wygnał z Wołoch, a Król Jana Alberta przeciw Tatarom z Wojskiem wyprawił
25. że za tego Króla krzywda wielka Kapitułom stała śię, bo zawsze obierali sobie Biskupów wyprobowanych w cnotach, i kiedy Kapituła Krakowską obrali sobie Brezyliusza Biskupem, Kaźimierz w brew Elekcyi ich nominował Gruszczyńskiego Kanclerza, Rzym zaś podał Sieninskiego, ale Król przez potencyą swego Nominata utrzymał, i od tąd wola Królewska rządźi Biskupami, niegodność ani cnota wyprobowanych przez Elekcyą. Tegoż Roku Jan Car Moskiewski najechał Litwę, i Miasto bogate Nowogrod W. wźiął i złupił, ani śię ważył Kaźimierz zemśćić o to R. 1485. Stefan Wojewoda Wołoski Homagium Królowi wypełnił, po juramenćie Stefan Turków wygnał z Wołoch, á Król Jana Alberta przećiw Tatarom z Woyskiem wyprawił
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 58
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
sama podobam, a ty mnie, Weźże wraz ze mną, Fortun mych dostatek, Zostań na zawsze pod zakładem przy mnie, Wiesz co za Imię, ma, każdy niestatek, Byłby to Error, po świecie obszerny, Gdyby z KsIĄZĘCIA zmiennik był niewierny.
Ściele się ADOLF przed Boginią plackiem, Wyznaje swoję niegodność w pokorze, Kiedy fortunnym potrząsneła wackiem, Zapomniał że ten, kiedyś się rozporze; Dopiero wesoł że za Księstwa stratę, Znalazł stworzenie piękne i Bogate. Całuje Rękę, swej Księżnej i rzecze, O wielka Pani Monarchini moja, Godzienbym żeby obosieczne miecze Na mnie powstały. Wulkanowa zbroja, Niechaj mnie swemi przycisnie
sama podobam, á ty mnie, Weźże wraz ze mną, Fortun mych dostátek, Zostań ná záwsze pod zákładem przy mnie, Wiesz co zá Imię, ma, każdy niestátek, Byłby to Error, po świecie obszerny, Gdyby z XIĄZĘCIA zmiennik był niewierny.
Sciele się ADOLF przed Boginią plackiem, Wyznaie swoię niegodność w pokorze, Kiedy fortunnym potrząsneła wáckiem, Zápomniał że ten, kiedyś się rozporze; Dopiero wesoł źe zá Xięstwa strátę, Ználazł stworzenie piękne y Bogáte. Cáłuie Rękę, swey Xiężney y rzecze, O wielka Pani Monarchini moia, Godzienbym żeby obosieczne miecze Ná mnie powstały. Wulkánowa zbroia, Niechay mnie swemi przycisnie
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 66
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
i usta precz/ czym co rzec nie miała. W Świętym jezierze w onęburdę uroniony/ Matce znaczny/ na wierzchu wody pokazała. Który poznawszy/ własne jakby wiedzieć miała O Córki swej vźsilstwie/ włos darła czochrany: Piersi pięściami ciężko tłukła na przemiany. Lub jeszcze niweje gdzie jest: ziemiom wszytkim łaje. Niewdzięczność i niegodność wielką im zadaje/ Wdzięcznych użytków daru ale przed inszemi/ Gdzie tragiła zguby ślad Trynakryskiej ziemi. Przetoż tamo okrutną ręką połąmała Lemiesze skibowalne: wraz wyzabijała Z srogich jadów z kmiotkami rolosprawne cielce; Polom chybiać kazala/ ziarna struła wielce. Zyzność ziemie odłogiem znaczna światu wszemu Leży/ zboża niszczeją wpierszej trawie. kczemu
y vstá precz/ czym co rzec nie miáłá. W Swiętym ieźierze w onęburdę vroniony/ Matce znáczny/ ná wierzchu wody pokazáłá. Ktory poznawszy/ własne iákby wiedźieć miáłá O Corki swey vźśilstwie/ włos dárłá czochrány: Pierśi pięśćiami ćięszko tłukłá ná przemiány. Lub ieszcze niweie gdźie iest: źiemiom wszytkim łáie. Niewdźięczność y niegodność wielką im zádáie/ Wdźięcznych vżytkow dáru ále przed inszemi/ Gdźie trágiłá zguby ślad Trynákryskiey źiemi. Przetoż támo okrutną ręką połąmáłá Lemiesze skibowálne: wraz wyzábiiáłá Z srogich iádow z kmiotkámi rolospráwne cielce; Polom chybiáć kazálá/ źiárná strułá wielce. Zyzność źiemie odłogiem znaczna świátu wszemu Leży/ zbożá niszczeią wpierszey trawie. kczemu
Skrót tekstu: OvŻebrMet
Strona: 119
Tytuł:
Metamorphoseon
Autor:
Publius Ovidius Naso
Tłumacz:
Jakub Żebrowski
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
mitologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
Czy zasz niepojętą ani nadgrodzoną złość twoję/ złość grzechów twoich duszo moja? czy widzisz tę taką żądnym nazwiskiem godnie nie wyrażoną robotę twoję? Czy uznawasz miłość/ litość/ hojność/ rorzutność JEzusowę ku sobie?
7. O mój JEzu/ w-mękach dla mnie i odemnie bolejący! znam miłość twoję/ znam niegodność/ znam złość/ znam niewdzięczność/ znam powinność moję. Chcę najmilszy JEzu wespół z-tobą na potym cierpieć/ chcę krzysz twój za tobą/ z-tobą dla ciebie znosić/ chcę nigdy bez jakiej ciała przykrości bez jakiego dusze niesmaku nie być. Chcę i na ciele/ i na duszy/ i na sławie/ i na majętnościach
Czy zasz niepoiętą áni nádgrodzoną złość twoię/ złość grzechow twoich duszo moiá? czy widźisz tę táką żądnym názwiskiem godnie nie wyráżoną robotę twoię? Czy vznawasz miłość/ lutość/ hoyność/ rorzutność IEzusowę ku sobie?
7. O moy IEzu/ w-mękách dla mnie i odemnie boleiący! znam miłość twoię/ znam niegodność/ znam złość/ znam niewdźięczność/ znam powinność moię. Chcę naymilszy IEzu wespoł z-tobą ná potym ćierpieć/ chcę krzysz twoy zá tobą/ z-tobą dla ćiebie znośić/ chcę nigdy bez iákiey ćiáłá przykrośći bez iákiego dusze niesmáku nie bydź. Chcę i ná ćiele/ i ná duszy/ i ná sławie/ i ná máiętnośćiách
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 227
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
i miłości twojej/ wszytkie wynalaski mądrości twojej/ wszytkie nawałności wszechmocności twojej/ wszytkie nienasycone usiłowania czartów/ żydów/ pogan/ i wszytkich nieprzyjaciół twoich/ wszytkie słabości natury ludzkiej/ w-tobie nędzom naszym podległe/ wszytkę niezbrodzoną szkaradość obrzydłość/ niegodność/ jadowitość/ kaźni podległość/ i grzechów złości wszytkiego świata/ wszytkę przeszłą i przyszłą niegodność/ nikczemność/ niewdzięczność ku tobie naszę/ wszytkę moc niezwyciężonej śmierci/ wszytkę naostatek przepaść wieczności/ wypełniłeś i przepełniłeś miarą stateczności/ i trwałości twojej w-mękach/ wzgardach dla nas/ za nas/ i od nas. Część wtóra/ Ćwiczenie 27. Drogi doskonałości Chrześć:
5. O JEzu bolejący
i miłośći twoiey/ wszytkie wynalaski mądrośći twoiey/ wszytkie náwáłnośći wszechmocnośći twoiey/ wszytkie nienásycone vśiłowánia czártow/ żydow/ pogan/ i wszytkich nieprzyiaćioł twoich/ wszytkie słábośći nátury ludzkiey/ w-tobie nędzom nászym podległe/ wszytkę niezbrodzoną szkárádość obrzydłość/ niegodność/ iádowitość/ kaźni podległość/ i grzechow złośći wszytkie^o^ świátá/ wszytkę przeszłą i przyszłą niegodność/ nikczemność/ niewdźięczność ku tobie nászę/ wszytkę moc niezwyćiężoney śmierći/ wszytkę náostátek przepáść wiecznośći/ wypełniłeś i przepełniłeś miárą státecznośći/ i trwáłośći twoiey w-mękách/ wzgárdách dla nas/ zá nas/ i od nas. Część wtora/ Cwiczenie 27. Drogi doskonáłośći Chrześć:
5. O IEzu boleiący
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 231
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
jego/ z-żalem i wstydem chciej i postanów na potym/ we wszytkim się do niego stosować.
4. Zbierz na gromadę wszytkie niezliczone dobrodziejstwa/ tobie od Boga uczynione/ tak spolnie z-innym stworzeniem/ jako też tobie z-osobna. Waż sobie wielce one/ wysławiaj je/ dziękuj/ chwal za nie/ niegodność swoję znaj/ i wszytkę istotę twoję wszytkie sprawy dusze i ciała wydaj/ i wylij na dziękczynienie ustawiczne.
5. Rozpaliwszy i rozżarzywszy się miłością jako najognistszą ku Bogu/ onego po wszytkim i we wszytkim stworzeniu na każdym miejscu szukać i znajdować/ i czcić/ i chwalić jemu się dziwować/ dziękować/ jego obłapiać/
iego/ z-żalem i wstydem chćiey i postánow ná potym/ we wszytkim się do niego stosowáć.
4. Zbierz ná gromádę wszytkie niezliczone dobrodźieystwá/ tobie od Bogá vczynione/ ták spolnie z-innym stworzeniem/ iáko też tobie z-osobná. Waż sobie wielce one/ wysławiay ie/ dźiękuy/ chwal zá nie/ niegodność swoię znay/ i wszytkę istotę twoię wszytkie spráwy dusze i ćiáłá wyday/ i wyliy ná dźiękczynienie vstáwiczne.
5. Rospáliwszy i rozżarzywszy się miłośćią iáko nayognistszą ku Bogu/ onego po wszytkim i we wszytkim stworzeniu ná káżdym mieyscu szukáć i znáydowáć/ i czćić/ i chwalić iemu się dźiwowáć/ dźiękowáć/ iego obłápiáć/
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 495
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665