lecie, a nocy w zimie. ROZDZIAŁ II. NAUKA O SFERZE. ROZDZIAŁ III. O gwiazdach miejscowych i Planetach.
P. Co to są Gwiazdy miejscowe, wiele ich jest, i co o nich wiedzieć należy? O. Gwiazdy miejscowe nazywająsie te, które lubo mają swój obrót, z sąsiedzkiemi jednak gwiazdami nigdy nieodmienne położenie i odległość zachowują. Rachują ich na tysiąc czterysta, które wolnym okiem obserwować można, bo inne które perspektywami wspomożone oko widzi, niźliczone są. Podział gwiazd pospolicie idzie według Konstelacyj: Konstelacja zaś nic innego nie jest, tylko pewny zbior gwiazd albo jaka cząstka nieba gwiazdami osypana pod pewnym imieniem od dawnych matematyków według
lecie, a nocy w zimie. ROZDZIAŁ II. NAUKA O SFERZE. ROZDZIAŁ III. O gwiazdach mieyscowych y Planetach.
P. Co to są Gwiazdy miejscowe, wiele ich iest, y co o nich wiedzieć należy? O. Gwiazdy mieyscowe nazywaiąsie te, ktore lubo maią swoy obrot, z sąsiedzkiemi iednak gwiazdami nigdy nieodmienne położenie y odległość zachowuią. Rachuią ich na tysiąc czterysta, ktore wolnym okiem obserwować można, bo inne ktore perspektywami wspomożone oko widzi, niźliczone są. Podział gwiazd pospolicie idzie według Konstellacyi: Konstellacya zaś nic innego nie iest, tylko pewny zbior gwiazd albo iaka cząstka nieba gwiazdami osypana pod pewnym imieniem od dawnych matematykow według
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 266
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
/ Jeślim jest/ bogdajby mię nieszczęście potkało/ Bogdaj mi się wszytko złe i na potym działo/ Jeśliże znam człowieka/ o którym mówicie: Nieprzystojnie/ niesłusznie/ winnym mię czynicie. Domawia/ wtym kur zapiał. Wnet okiem łaskawym/ I sercem na Piotra Pan obejźrzał się prawym. Natychmiast wspomniał sobie słowo nieodmienne Mistrza swego: I wyszedł: tamże w lochy ciemne Wtuliwszy się/ gorzkie łzy obficie wyleje/ Głowę tłukąc/ kołacąc w słabe piersi/ mdleje. Lamentuje/ żałosne czyniąc narzekanie: Ojcze/ mój dobrodzieju/ mój mistrzu/ mój Panie/ Prawdo wieczna/ już twoje słowo się ziściło: Przyszła na mię zła chwila:
/ Ieslim iest/ bogdayby mię nieszczęśćie potkáło/ Bogday mi się wszytko złe y ná potym dźiało/ Iesliże znam człowieká/ o ktorym mowićie: Nieprzystoynie/ niesłusznie/ winnym mię czynićie. Domawia/ wtym kur zápiał. Wnet okiem łaskawym/ I sercem ná Piotrá Pan obeyźrzał się práwym. Nátychmiast wspomniał sobie słowo nieodmienne Mistrzá swego: I wyszedł: támże w lochy ćiemne Wtuliwszy się/ gorzkie łzy obfićie wyleie/ Głowę tłukąc/ kołácąc w słábe pierśi/ mdleie. Lámentuie/ żáłosne czyniąc nárzekánie: Oycze/ moy dobrodźieiu/ moy mistrzu/ moy Pánie/ Prawdo wieczna/ iuż twoie słowo się ziśćiło: Przyszłá ná mię zła chwilá:
Skrót tekstu: RożAPam
Strona: 21.
Tytuł:
Pamiątka krwawej ofiary Pana Zbawiciela Naszego Jezusa Chrystusa
Autor:
Abraham Rożniatowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
nieszczęścia, traci, duszę swoję, jeżeli w tej potrzebie zginie. Lecz rzecze kto, że to czyni dla zachowania swego honoru, że się na te niebezpieczeństwa odważa. Fałszywy i niegodziwy pretekst! I także to w samym śrzodku Państwa Chrześcijańskiego ludzie świeccy śmieją mówić, że konserwują honor swój, gwałcąc najpierwsze, i nieodmienne prawo, które jest: być Bogu posłusznym? będąc wyperswa- dowanemi, że jest rzecz chwalebna pełnić rozkazy Królewskie, czy mogąż bez osobliwszego na rozumie błędu rozumieć, że jest rzecz wstydliwa, pełnić prawo Króla nad Królami, sakryfikując mu gniew swój, który tak często bywa niesłuszny. Ale zostawmy prawo Boskie: czyliż Monarcha
nieszczęścia, traci, duszę swoię, ieżeli w tey potrzebie zginie. Lecz rzecze kto, że to czyni dla zachowania swego honoru, że się na te niebespieczeństwa odważa. Fałszywy y niegodziwy pretext! Y także to w samym śrzodku Państwa Chrześciańskiego ludzie świeccy śmieią mowić, że konserwuią honor swoy, gwałcąc naypierwsze, y nieodmienne prawo, ktore iest: być Bogu posłusznym? będąc wyperswa- dowanemi, że iest rzecz chwalebna pełnić rozkazy Krolewskie, czy mogąż bez osobliwszego na rozumie błędu rozumieć, że iest rzecz wstydliwa, pełnić prawo Krola nad Krolami, sakryfikuiąc mu gniew swoy, ktory tak często bywa niesłuszny. Ale zostawmy prawo Boskie: czyliż Monarcha
Skrót tekstu: AkDziec
Strona: 106
Tytuł:
Akademia dziecinna albo zbiór nauk różnych
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia JKM i Rzeczypospolitej Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1761
Data wydania (nie wcześniej niż):
1761
Data wydania (nie później niż):
1761
by okoliczności wszelkie uspokoić, wymieniono. Co gdy Imć Stotus Cesarskiemu i Francuskiemu Posłom retulerunt, odpowiedzieli, że ta denominacja miejsca kongresowego szczególnie na Hiszpąńskiego i Sardyńskiego Królów woli zawisła, i że Pryncypałowie ich wcale wtym kontrować nie będą, czyli w Hadze, czyli w Aix la Copelle, czyli też gdzie indziej, byleby nieodmienne miejsce do kongresu Pacificationis wymienić, a oni od tychże Pryncypałów swoich mają ordynans, żeby się tam, dokąd firma et fixa denominatio każe przenieśli. Mamy tu wiadomość że zawziętość Dworu Portugalskiego przeciwko Hiszpańskiemu poszła in augem, kiedy Hiszpanowie dwa okręty Portugalskie do nowej Kolonii de Tous les Saints nazwanej destynowane zabrali. z Madrytu die
by okolicznośći wszelkie uspokoić, wymieniono. Co gdy Jmć Stotus Cesarskiemu y Francuzkiemu Posłom retulerunt, odpowiedźieli, że ta denominacya mieysca kongressowego szczegulnie na Hiszpąnskiego y Sardynskiego Krolow woli zawisła, y żę Pryncypałowie ich wcale wtym kontrować nie będą, czyli w Hadze, czyli w Aix la Copelle, czyli też gdźie indźiey, byleby nieodmienne mieysce do kongressu Pacificationis wymienić, á oni od tychże Pryncypałow swoich maią ordynans, żeby się tam, dokąd firma et fixa denominatio każe przeniesli. Mamy tu wiadomość że zawźiętość Dworu Portugalskiego przećiwko Hiszpanskiemu poszła in augem, kiedy Hiszpanowie dwa okręty Portugalskie do nowey Kolonii de Tous les Saints nazwaney destynowane zabrali. z Madrytu die
Skrót tekstu: GazPol_1736_90
Strona: 12
Tytuł:
Gazety Polskie
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Jan Milżewski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1736
Data wydania (nie wcześniej niż):
1736
Data wydania (nie później niż):
1736
Konsulów: ale koło tego robiono tak opieszale, i za dawniejszych Konsulów, i za mego czasu, że posąg nie był postawiony aż po dziśdzień. Przeciwko Katylinie. Bieg rzeczy, bieg powodzenia, bieg świata i wszystkich rzeczy na nim toczenie wieczne, Fatum po łacinie, prawie wszyscy starzy poczytali je jako za nieporuszone, nieodmienne, i jego zrządzenie jako za nieuchronne, któremu i Bogowie nawet u dawnych pogan podlegali.
Któżby był tedy tak barzo nieprzyjacie prawdzie, tak nieuważny, tak obarczony na rozumie, ażeby śmiał mówić, że tym wszystkim, co widziemy, a osobliwie tym miastem nie rządzi mądrość i moc najwyższa Bogów? Albowiem kiedy ci
Konsulow: ale koło tego robiono tak opieszale, i za dawnieyszych Konsulow, i za mego czasu, że posąg nie był postawiony aż po dziśdzień. Przeciwko Katylinie. Bieg rzeczy, bieg powodzenia, bieg świata i wszystkich rzeczy na nim toczenie wieczne, Fatum po łacinie, prawie wszyscy starzy poczytali ie iako za nieporuszone, nieodmienne, i iego zrządzenie iako za nieuchronne, któremu i Bogowie nawet u dawnych pogan podlegali.
Któżby był tedy tak barzo nieprzyiacie prawdzie, tak nieuważny, tak obarczony na rozumie, ażeby śmiał mowić, że tym wszystkim, co widziemy, a osobliwie tym miastem nie rządzi mądrość i moc naywyższa Bogow? Albowiem kiedy ci
Skrót tekstu: CycNagMowy
Strona: 73
Tytuł:
Mowy Cycerona przeciwko Katylinie
Autor:
Marek Tulliusz Cyceron
Tłumacz:
Ignacy Nagurczewski
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy polityczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
ze wszytkimi, osobliwie z Bogiem.
PUNKT 1. BOże mój/ Królu spokojny/ Królu pokoju/ który stolicę twoję/ i mięszkanie rad masz w-spokojnych/ cichych/ a od mięszaniny wolnych i dalekich sercach/ zapraszam i wzywam też ja ciebie do serca mego/ które przez łaskę twoję jako najspokojniejsze uczynić/ i na mięszkanie nieodmienne ofiarować pragnę.
2. Dla zachowania pokoju w-sercu moim chcę mój Boże tobie się we wszytkim/ i na wszytko upodobanie twoje podać i poddać: niwczym zgoła nigdy od świętej woli twojej się nie różnić/ ale się zawsze tak w-miłych/ jako i w-przeciwnych rzeczach z-nią cale zgadzać/ wszytkich grzechów
ze wszytkimi, osobliwie z Bogiem.
PUNKT 1. BOże moy/ Krolu spokoyny/ Krolu pokoiu/ ktory stolicę twoię/ i mięszkánie rad mász w-spokoynych/ ćichych/ á od mięszániny wolnych i dálekich sercách/ zápraszam i wzywam też ia ćiebie do sercá mego/ ktore przez łáskę twoię iáko nayspokoynieysze vczynić/ i ná mięszkánie nieodmienne ofiárowáć prágnę.
2. Dla záchowánia pokoiu w-sercu moim chcę moy Boże tobie się we wszytkim/ i ná wszytko vpodobánie twoie podáć i poddáć: niwczym zgołá nigdy od świętey woli twoiey się nie rożnić/ ále się záwsze ták w-miłych/ iáko i w-przećiwnych rzeczách z-nią cále zgadzáć/ wszytkich grzechow
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 382
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665