Bo niewidome Bo[...] rzeczy/ przez zrozumienie od człowieka tych rzeczy uczynionych znane bywają. I na toć też P. Bóg podał wedle Ecclesiastesa w 3. cap. ten świat ku uważeniu synom ludzkim. Przykładem to objaśnić się może: Prawda jest/ iż mocy Boskiej nie wyrowna nigdy jego dzieło/ ani wieczności czas/ ani niezmierności miejsce/ ani mądrości rozum/ ani dobroci cnota: bo on jest/ od którego/ w którym/ i przez którego wszytko jest: czas jest od jego wieczności/ miejsce od niezmierności/ rozum od mądrości/ cnota od dobroci/ świat ten wszytek od[...] jego mocy: i przetoż ten świat poniekąd jest podobny bogu
Bo niewidome Bo[...] rzeczy/ przez zrozumienie od człowieká tych rzeczy vczynionych znáne bywáią. Y ná toć też P. Bog podał wedle Ecclesiástesá w 3. cap. ten świát ku vważeniu synom ludzkim. Przykłádem to obiáśnić się może: Prawdá iest/ iż mocy Boskiey nie wyrowna nigdy ieg^o^ dźieło/ áni wiecznośći czás/ áni niezmiernośći mieysce/ áni mądrośći rozum/ áni dobroći cnotá: bo on iest/ od ktoreg^o^/ w ktorym/ y przez ktoreg^o^ wszytko iest: czás iest od ieg^o^ wiecznośći/ mieysce od niezmiernośći/ rozum od mądrośći/ cnotá od dobroći/ świát ten wszytek od[...] ieg^o^ mocy: y przetoż ten świát poniekąd iest podobny bogu
Skrót tekstu: BotŁęczRel_I
Strona: 4
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. I
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
ludzkim. Przykładem to objaśnić się może: Prawda jest/ iż mocy Boskiej nie wyrowna nigdy jego dzieło/ ani wieczności czas/ ani niezmierności miejsce/ ani mądrości rozum/ ani dobroci cnota: bo on jest/ od którego/ w którym/ i przez którego wszytko jest: czas jest od jego wieczności/ miejsce od niezmierności/ rozum od mądrości/ cnota od dobroci/ świat ten wszytek od[...] jego mocy: i przetoż ten świat poniekąd jest podobny bogu; ale też zaś barzo podobny. Podobny jest/ bo onego[...] rzemieslnika dzieło/ w[...] actio et agens nie dzielą się. Niepodobny zaś/ bo uczyniony; a aczkolwiek czynione bywa/ patitur
ludzkim. Przykłádem to obiáśnić się może: Prawdá iest/ iż mocy Boskiey nie wyrowna nigdy ieg^o^ dźieło/ áni wiecznośći czás/ áni niezmiernośći mieysce/ áni mądrośći rozum/ áni dobroći cnotá: bo on iest/ od ktoreg^o^/ w ktorym/ y przez ktoreg^o^ wszytko iest: czás iest od ieg^o^ wiecznośći/ mieysce od niezmiernośći/ rozum od mądrośći/ cnotá od dobroći/ świát ten wszytek od[...] ieg^o^ mocy: y przetoż ten świát poniekąd iest podobny bogu; ále też záś bárzo podobny. Podobny iest/ bo onego[...] rzemieslniká dźieło/ w[...] actio et agens nie dźielą się. Niepodobny záś/ bo vczyniony; á áczkolwiek czynione bywa/ patitur
Skrót tekstu: BotŁęczRel_I
Strona: 4
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. I
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
w piekło? i tam jesteś. Wylecę za morza? i tam wszechmocna ręka twoja? A nie tylko jest wszędzie przez wiadomość wszystkich rzeczy: albo dyspozycją i prowidencją swoję. Jako Król doczesny lubo w jednym pałacu mieszkający, wie o całym swoim Państwie, i nim rządzi. Ale szczególniej Bóg jest wszędzie z istotnej doskonałej niezmierności swojej. Daleko doskonalej, a niżeli Dusza ludzka jest cała w całym ciele swoim, i cała w każdym najdrobniejszym członku. Atoli Niebo Empyrejskie jest miejscem majestatu Boskiego. Co sam Bóg twierdzi u Izajasza cap. 66. Niebo Stolicą mi jest, a ziemia podnóżkiem nóg moich. Z racyj tej: że w nim Bóg
w piekło? y tam iesteś. Wylecę zá morza? y tam wszechmocna ręka twoia? A nie tylko iest wszędzie przez wiadomość wszystkich rzeczy: álbo dyspozycyą y prowidencyą swoię. Jáko Krol doczesny lubo w iednym páłácu mieszkáiący, wie o cáłym swoim Państwie, y nim rządzi. Ale szczegulniey Bog iest wszędzie z istotney doskonałey niezmierności swoiey. Daleko doskonaley, á niżeli Dusza ludzka iest cała w cáłym ciele swoim, y cała w káżdym naydrobnieyszym członku. Atoli Niebo Empyreyskie iest mieyscem maiestatu Boskiego. Co sam Bog twierdzi u Jzaiasza cap. 66. Niebo Stolicą mi iest, á ziemia podnożkiem nog moich. Z racyi tey: że w nim Bog
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: Av
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
/ we-czci i chwale/ w-miłości i uprzejmości ku tobie/ i w-onym morzu nieżmierzonym/ którym ty sam jesteś/ i w-którym ty sam siebie miłością i chwałą napełniasz/ tę też kropelkę moję przyjmi i przejmi/ żeby jak w-głuchej pustyni listek się wiejąc rusza/ tak wszytka istoty mojej usilność/ w-niezmierności twojej/ nie czuleć wprawdzie brzmiała/ ale przecię na chwałę twoję z-miłości twojej brzmiała. Co też proszę racz sprawić oraz i w-istocie wszytkiego stworzenia twego osobliwie rozumnego/ tak dostatecznie/ jakoś ty tego godzien jest/ i jako tego pragniesz skutecznie. Drogi doskonałości Chrześć:
Daj Panie co każesz/ a
/ we-czći i chwale/ w-miłośći i vprzeymośći ku tobie/ i w-onym morzu nieżmierzonym/ ktorym ty sám iesteś/ i w-ktorym ty sam śiebie miłośćią i chwałą nápełniasz/ tę też kropelkę moię przyymi i przeymi/ żeby iák w-głuchey pustyni listek się wieiąc rusza/ ták wszytká istoty moiey vśilność/ w-niezmiernośći twoiey/ nie czuleć wprawdźie brzmiáła/ ále przećię ná chwáłę twoię z-miłośći twoiey brzmiáłá. Co też proszę rácz spráwić oraz i w-istoćie wszytkiego stworzenia twego osobliwie rozumnego/ ták dostátecznie/ iákoś ty tego godźien iest/ i iáko tego prágniesz skutecznie. Drogi doskonáłośći Chrześć:
Day Panie co każesz/ á
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 420
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
/ nigdy godnie nieuchwalony: ale twemu samemu uznaniu/ umiłowaniu/ uczczeniu/ uchwaleniu nieskończonemu zostawiony. Część trzecia/ Ćwiczenie 39.
7. Bądźże o Boże kochany mój/ bądź o Boże prawdziwy nasz/ bądź o Boże własny twój/ bądź na wieki pochwalony i nadpochwalony/ i według niepojętej nam/ ale tobie przemożonej niezmierności wychwalony/ po wszytkie i nad wszytkie wieczności Bóg w-Trojcy świętej jedyny.
A daj ciebie mieć/ ciebie zażywać/ z-tobą królować wiecznie nam wszytkim/ którycheś na to stworzył/ i wybrał/ i Krwią przenajdroższą JEZUSOWą odkupił/ i najdroższą łaską twoją poświęcił. Według najświętszej woli twojej. Dla większej a wiecznej chwały twojej.
/ nigdy godnie nievchwalony: ále twemu sámemu vznániu/ vmiłowániu/ vczczeniu/ vchwaleniu nieskończonemu zostáwiony. Część trzećia/ Cwiczenie 39.
7. Bądźże o Boże kochány moy/ bądź o Boże prawdźiwy nász/ bądź o Boże własny twoy/ bądź ná wieki pochwalony i nádpochwalony/ i według niepoiętey nam/ ale tobie przemożoney niezmiernośći wychwalony/ po wszytkie i nád wszytkie wiecznośći Bog w-Troycy świętey iedyny.
A day ćiebie mieć/ ćiebie záżywáć/ z-tobą krolowáć wiecznie nam wszytkim/ ktorycheś ná to stworzył/ i wybrał/ i Krwią przenaydroższą IEZVSOWą odkupił/ i náydroższą łáską twoią poświęćił. Według nayświętszey woli twoiey. Dla większey á wieczney chwały twoiey.
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 493
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665