co mówi/ kiedy się do kogo uśmiechnie/ kiedy słudze rozkazuje. Jakoż też Zonie ma być miło. kiedy owo do Panienek/ do Zon cudzych przymknąwszy się/ to ściskacie/ to całujecie/ a cnotą powiadam/ że drugi bardziej z nałogu i z uprzedzionej jakiejsi fantazji/ niż z potrzeby/ bo ma swego do nowego. Jeśli tedy mówicie że się słabo pożywi jedną krową/ to i my też wzajem rzeczemy/ że słabo się dorobi jednym wołem. Pamiętajciesz tedy na onę Regułkę. ODPOWIEDZ DAMY
Coć nie miło samemu, nie czyń tego drugiemu. Dalej idąc widzę/ że cię i to od ożenienia odstrasza/ że kiedy Zona umrze
co mowi/ kiedy się do kogo uśmiechnie/ kiedy słudze rozkázuie. Iákoż też Zonie ma bydź miło. kiedy owo do Pánienek/ do Zon cudzych przymknąwszy się/ to śćiskaćie/ to cáłuiećie/ á cnotą powiadam/ że drugi bárdźiey z nałogu y z uprzedźioney iákieyśi fántázyey/ niż z potrzeby/ bo ma swego do nowego. Ieśli tedy mowićie że się słábo pożywi iedną krową/ to y my też wzáiem rzeczemy/ że słábo się dorobi iednym wołem. Pamiętayćiesz tedy ná onę Regułkę. ODPOWIEDZ DAMY
Coć nie miło samemu, nie czyń tego drugiemu. Dáley idąc widzę/ że ćię y to od ożenienia odstrasza/ że kiedy Zoná umrze
Skrót tekstu: GorzWol
Strona: 30
Tytuł:
Gorzka wolność młodzieńska
Autor:
Andrzej Żydowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1670 a 1700
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1700
nawet i miedzy Kapłanami (Księdzami) jako Chryzostom Z. in Act c. I. homil. 3. o tym świaczy mówiąc: Non arbitror inter Sacerdotes multos esse, qui salvi fiant, sed multò plures, qui pereant. Czego dowodziemy (1.) Scripturae dictis: Pisma Z. sentencjami/ osobliwie znowego Testamentu. Te bowiem są słowa zbawicielowe: Wiele jest wezwanych/ ale mało wybranych. A indziej: Wchodźcie przez ciasną bramę: abowiem przestrona jest brama/ i szeroka droga/ która prowadzi na zatracenie; a wiele ich jest/ którzy przez nią wchodzą. A ciasna jest brama/ i wąska jest droga/ która prowadzi
náwet y miedzy Kápłánámi (Xiędzámi) iáko Chrysostom S. in Act c. I. homil. 3. o tym świáczy mowiąc: Non arbitror inter Sacerdotes multos esse, qui salvi fiant, sed multò plures, qui pereant. Czego dowodźiemy (1.) Scripturae dictis: Pismá S. sentencyámi/ osobliwie znowego Testámentu. Te bowiem są słowá zbáwićielowe: Wiele iest wezwánych/ ále máło wybránych. A indźiey: Wchodźćie przez ćiásną bramę: ábowiem przestrona iest bramá/ y szeroka drogá/ ktora prowádźi ná zátrácenie; á wiele ich iest/ ktorzy przez nię wchodzą. A ćiásna iest bramá/ y wąska iest drogá/ ktora prowádźi
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Siiiiv
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
Wzdychając/ biadał na się/ i na ten czas marny. Krwawe łzy oczy lały/ serce się krajało/ Ano Moskwy tłumami polem przemijało. Schły kości od frasunku/ krew napoły marła/ Gwałtem wielkim przez mury śmierć się do nas darła. A przecię teras na nas gęby rozdzieracie/ Ze pięć dwadzieścia złotych lanowego dacie. Wielka rzecz. Komu krzywda/ jest Sędzia od tego: Każdemu sprawiedliwość stanie się od niego. MAGISTER. Vtinam Generose, Jest przecię nie mało/ Co się im od żołnierstwa krzywd gwałt nadziałało: Nie zachodząc daleko/ w Luborzyczy Klecha Stanisłaus on wielki/ trzy wierdunki z miecha Tak mu pięknie wymknęli/ w
Wzdycháiąc/ biádał ná się/ y ná ten czás márny. Krwáwe lzy oczy lały/ serce sie kráiáło/ Ano Moskwy tłumámi polem przemiiáło. Schły kości od frásunku/ krew nápoły márłá/ Gwałtem wielkim przez mury śmierć sie do nas dárłá. A przećię teras na nas gęby rozdźieracie/ Ze pięć dwádźieściá złotych lánowego dacie. Wielka rzecz. Komu krzywdá/ iest Sędźia od tego: Káżdemu spráwiedliwość stánie sie od niego. MAGISTER. Vtinam Generose, Iest przecię nie máło/ Co się im od żołnierstwá krzywd gwałt nádźiałáło: Nie záchodząc dáleko/ w Luborzyczy Klechá Stánislaus on wielki/ trzy wierdunki z miechá Ták mu pieknie wymknęli/ w
Skrót tekstu: KomRyb
Strona: B
Tytuł:
Komedia rybałtowska nowa
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1615
Data wydania (nie wcześniej niż):
1615
Data wydania (nie później niż):
1615
bywa piwo; a mieć je w przykryciu, aby znich słodowa nie wietrzała esencja. Podczas gorącego lata, i kiedy nastają jagody, nad zamiar dodać Chmielu aby nie tak prędko kwaśniało piwo. Octu w piwnicy przy Piwie nie chować, bo od tego dobre zaraza się piwo, że az kwaśnieć musi. Zboża znowego abo podczas taniości kupować, także Chmiele, i inne browarne necesaria, nie czekając drogości: tym sposobem znaczny na Browarach może być pożytek. Karczmę często rewidować, i kosztować piwa, aby go Kaczmarka wodą dla swego większego nie dolewała pożytku, albo też cudzego nie brała na wyszynk, oco karać i często napominać trzeba
bywa piwo; á mieć ie w przykryćiu, áby znich słodowa nie wietrzáłá essencya. Podczás gorącego látá, y kiedy nástáią iágody, nád zamiar dodáć Chmielu áby nie ták prędko kwáśniáło piwo. Octu w piwnicy przy Piwie nie chowáć, bo od tego dobre záraza się piwo, że áz kwáśnieć muśi. Zbożá znowego ábo podczás tániośći kupowáć, tákże Chmiele, y inne browárne necesaria, nie czekáiąc drogośći: tym sposobem znáczny ná Browárách może być pozytek. Kárczmę często rewidowáć, y kosztowáć piwá, áby go Káczmarká wodą dla swego większego nie dolewáłá pozytku, álbo też cudzego nie bráłá ná wyszynk, oco káráć y często nápomináć trzebá
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 20
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675