. i. Pet. 2. Cerkwie ś. Wschodniej. Przypowieści Solomon. 10 Starozakonnej i nowozakonnej Cerkwie różność. Cor. 3 Jerem. 24. i 31. 2. Cor. 3. Lament Galat 3. Jerem. 5 Izai. 6 mat. 3. 3. mat. 11. Pierworódni sy nowie Wschodniej Cerkwie. Cerkwie ś. Wschodniej. Jan 15. Rzym. 8. Luk. 10. Colos. 3. 1. Piot: 2. Lament Dzieje kap. 1. Cerkwie z. Wschodniej. Lament. 1. Tes. 2. Jan 6. Mat. 26 1. Cor. 11
. i. Pet. 2. Cerkwie ś. Wschodniey. Przypowieści Solomon. 10 Stározakonney y nowozakonney Cerkwie roznośc. Cor. 3 Ierem. 24. y 31. 2. Cor. 3. Láment Galát 3. Ierem. 5 Izai. 6 máth. 3. 3. máth. 11. Pierworodni sy nowie Wschodniey Cerkwie. Cerkwie ś. Wschodniey. Ian 15. Rzym. 8. Luk. 10. Colos. 3. 1. Piot: 2. Láment Dźieie kap. 1. Cerkwie s. Wschodniey. Láment. 1. Thes. 2. Ian 6. Máth. 26 1. Cor. 11
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 20
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
i świątobliwych ludzi, ogniem desaevire, owszem szukali sposobów; aby Święci non viderent corruptionem, składali tantisper w grobach, aby ciało od korupcyj zepsowawszy się, kości całe zostawiło ku weneracyj, albo też samo z kośćmi ucalawszy, o świętości swojej dało dokument. Tak Adama pierwszego Rodzica naszego Sy- O RELIKWIACH Z. JANA CHRZCICIELA
nowie konserwowall kości: tak Józefa Patriarchy, śmiertelne zwłoki z Egiptu Bracia do Ziemi Świętej transportowali. A zacożby Z. JANA więcej niżeli Proroka, większego nad Synów ludzkich, na ogień skazali? Poganie to tylko, i inne Narody od nich skandalizowane z umarłych przez ogień, czynili popioły, stosy nie mogiły erygując. Czy Święty
y świątobliwych ludzi, ogniem desaevire, owszem szukali sposobow; aby Swięci non viderent corruptionem, składáli tantisper w grobach, aby ciało od korrupcyi zepsowawszy się, kości całe zostawiło ku weneracyi, albo też samo z kośćmi ucalawszy, o świętości swoiey dało dokument. Tak Adama pierwszego Rodzicá naszego Sy- O RELIKWIACH S. IANA CHRZCICIELA
nowie konserwowall kości: tak Iozefa Patryarchy, śmiertelne zwłoki z Egyptu Bracia do Zięmi Swiętey transportowali. A zacożby S. IANA więcey niżeli Proroka, większego nad Synow ludzkich, na ogień skazali? Poganie to tylko, y inne Narody od nich skandalizowane z umárłych przez ogień, czynili popioły, stosy nie mogiły eryguiąc. Czy Swięty
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 151
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Im dalej od ziemi Słońce pod ziemią będące, tym mniej zaćmia Księżyca; im bliżej ziemi, tym większą nań rzuca umbrę, z tąd mniej aibo więcej zaćmi się Księżyca.
Notandum, że też Płanety WENUS, MERKURIUSZ, MARS, JOWISZ, i SATURNUS, mają propriùm motùae, albo Obroty swoje, Item Nowie Kwadry, Pełnie, Incrementum, et Decrementum Lucis Jasność ich od Słońca im komunikowana, Orygo z Elementu wody: Forma ich Sferyczna, alias okrągła: Czynią też influksum w ziemne stworzenia, albo in sublunaria.
Po PŁANETACH, które są Errantes Stele, idą inne Gwiazdy, na SFERZE Niebieskiej lokowane, które się zowią
. Im daley od ziemi Słońce pod ziemią będące, tym mniey zacmia Xiężyca; im bliżey ziemi, tym większą nań rzuca umbrę, z tąd mniey aibo więcey zácmi się Xiężyca.
Notandum, że też Płanety WENUS, MERKURYUSZ, MARS, IOWISZ, y SATURNUS, maią propriùm motùae, albo Obroty swoie, Item Nowie Kwadry, Pełnie, Incrementum, et Decrementum Lucis Iasność ich od Słońca im kommunikowana, Origo z Elementu wody: Forma ich Sferyczna, alias okrągłá: Czynią też influxum w ziemne stworzenia, albo in sublunaria.
Po PŁANETACH, ktore są Errantes Stellae, idą inne Gwiazdy, na SFERZE Niebieskiey lokowane, ktore się zowią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 174
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
1mo. na CALENDAS, 2do. na NONAS, 3tio. na IDUS. CALENDAE są pierwsze Dni Miefiąca, i mówi się Ipsis Calendis, naprzykład Maii to jest Prima Maii. Nazwały się KALENDY a Calendo, to jest od Zwołania, że pospólstwo do Capitolium zwoływano dni pierwszych Miesiąca, i im przez Augures ogłoszywano Nowie Miesiąca NONY, IDUSY: NONAE zowią się Piąty, albo Siódmy Dzień każdego Miesiąca, jako to w tych Miesiącach in Ianuario, Februario, Aprili, Iunio, Augusto, Septembri, Novembri, Decembri. Dzień piąty, jest dzień Nonarum Zaraz tedy po KALENDACH, to jest Dniach pierwszych zaczynają się NONAE i tak się mówi
1mo. na CALENDAS, 2do. na NONAS, 3tio. na IDUS. CALENDAE są pierwsze Dni Miefiąca, y mowi się Ipsis Calendis, naprzykład Maii to iest Prima Maii. Nazwały się KALENDY à Calendo, to iest od Zwołania, że pospolstwo do Capitolium zwoływano dni pierwszych Miesiąca, y im przez Augures ogłoszywano Nowie Miesiąca NONY, IDUSY: NONAE zowią się Piąty, albo Siodmy Dzień każdego Miesiąca, iako to w tych Miesiącach in Ianuario, Februario, Aprili, Iunio, Augusto, Septembri, Novembri, Decembri. Dzień piąty, iest dzień Nonarum Zaraz tedy po KALENDACH, to iest Dniach pierwsżych zaczynáią się NONAE y tak się mowi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 195
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
długi wkradł się w Stary Kalendarz, naprzód circa observationem AEquinoctii Verni, które się nazad cofneło kilku dniami, contra mentem Koncylium Niceńskiego, i co raz by była WIELKANOC raniej celebrowana; dlatego GRZEGORZ XIII. ten błąd i inne poprawił wynalaższy modelusz aby nigdy od swego sedesu AEquinoctium nie odchodziło. Przytym obwarował Novilunia, albo Nowie Księżyca, aby i w tych nie znajdując menkamentu, i defektu, Miesiąców, WIELKIEJNOCY, i Świąt należyta była Koordynacja, i to to jest KALENDARZ NOWY, albo GRZEGORZÓW Anno Domini 1582 in Octobri restaurowany. O WIELORAKIEJ CZASU i LAT SUPUTACYJ, Różnych Wieków, w różnych Nacjach zażywanej.
IMiona tych Suputacyj, albo
długi wkradł się w Stary Kalendarz, náprzod circa observationem AEquinoctii Verni, ktore się nazad cofneło kilku dniami, contra mentem Koncylium Niceńskiego, y co raz by była WIELKANOC raniey celebrowana; dlatego GRZEGORZ XIII. ten błąd y inne poprawił wynalaższy modelusz aby nigdy od swego sedesu AEquinoctium nie odchodziło. Przytym obwarował Novilunia, albo Nowie Xiężyca, aby y w tych nie znáyduiąc menkámentu, y defektu, Miesiącow, WIELKIEYNOCY, y Swiąt należyta była Koordynacya, y to to iest KALENDARZ NOWY, albo GRZEGORZOW Anno Domíni 1582 in Octobri restaurowany. O WIELORAKIEY CZASU y LAT SUPPUTACYI, Rożnych Wiekow, w rożnych Nacyach zażywaney.
IMiona tych Supputacyi, albo
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
stąd ochłodę/ z owąd zdrowie/ i chorób[...] zleczenie bierzemy. Heb: Samych nawet Świętych Aniołów/ owych to przedziwnych niebieskich Duchów in ministerium na usługę/ pomoc/ i ochronę naszę postanowił/ i pilnie im zlecił/ aby nas jako czuli stróżowie/ jako nauczycielowie umiejętni/ jako serdecznie w nas się kochający opie/ kunowie/ pod strażą swą mając/ t prostowali/ jakobyśmy przy wszelkiego stworzenia posłudze nam poddanego postępując/ zamierzonego kresu dostąpili. Psal: 90. Angelis suis mandavit de te, ut custodiant te in omnibus viis tuos. In manibus portabunt te, ne forté offendas ad lapidem pedem tuum. 2. Gen: 45.
ztąd ochłodę/ z owąd zdrowie/ y chorob[...] zleczenie bierzemy. Heb: Samych náwet Swiętych Aniołow/ owych to przedźiwnych niebieskich Duchow in ministerium ná usługę/ pomoc/ y ochronę nászę postanowił/ y pilnie im zlećił/ aby nas iáko czuli strożowie/ iáko náuczyćielowie umieiętni/ iáko serdecznie w nas się kochaiący opie/ kunowie/ pod stráżą swą maiąc/ t prostowali/ iákobyśmy przy wszelkiego stworzenia posłudze nam poddanego postępuiąc/ zamierzonego kresu dostąpili. Psal: 90. Angelis suis mandavit de te, ut custodiant te in omnibus viis tuos. In manibus portabunt te, ne forté offendas ad lapidem pedem tuum. 2. Gen: 45.
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 16
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
O Niemieckim Państwie, mianowicie o Czechach.
Wieża Ratuszna ma Zegar Cudownego konsztu i inwencyj, godzien policzenia inter mirabilia Europae, który całoroczną rewolucją reprezentuje, to jest bieg Słońca, Księżyca, liczbę i porządek Miesięcy, dni, z ękspresyą Świąt wszystkich w całym roku przypadających, AEquinoctia, Solstitia, Długość Dni i Nocy, Nowie i Kwatery Miesiąca, 12. Znaków Zodiacznych, reprezentuje fideliter bez mankamentu, Godziny całego Zegara, i pół Zegara, co jedna ręka skazuje. Druga jest wielka Sfera mająca na sobie wyrażony Diariusz, albo Dni tygodniowych i Miesięcznych liczbę, aliàs quota Mensis jest którego dnia, które Anioł z boku stojący długą rozgą, albo
O Niemieckim Państwie, mianowicie o Czechach.
Wieża Rátuszna ma Zegar Cudownego konsztu y inwencyi, godźien policzenia inter mirabilia Europae, ktory całoroczną rewolucyą reprezentuie, to iest bieg Słońca, Xiężyca, liczbę y porządek Miesięcy, dni, z ęxpresyą Swiąt wszystkich w całym roku przypadaiących, AEquinoctia, Solstitia, Długość Dni y Nocy, Nowie y Kwátery Miesiąca, 12. Znákow Zodyacznych, reprezentuie fideliter bez mankamentu, Godźiny całego Zegará, y puł Zegará, co iedná ręka skazuie. Druga iest wielka Sfera maiąca ná sobie wyrażony Dyariusz, albo Dni tygodniowych y Miesięcznych liczbę, aliàs quota Mensis iest ktorego dnia, ktore Anioł z boku stoiący długą rozgą, albo
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 225
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Odpowiadam: Iż jako Astrologia jest dwojaka Judyciarna i Naturalna, tak też Prognostyki są dwojakie: Judyciarne o których my nie piszemy i Naturalne które się w Kalendarzach kładą. Naturalne także są dwojakie. Pewne i koniekturalne. Pewne są które z pewnych przyczyn i nie omylnych Astronomii początków pochodzą; jakie są Zaćmienia Słońca i Księżyca, Nowie, Kwadry, Pełnie, Porowanie i Przesilenie Dni z Nocą, Wschód i Zachód Słońca, Planet obroty Aspekty złe i dobre etc. Koniekturalne są Prognostyki, które czasem z pewnych a czasem nie pewnych przyczyn pochodzą: jako o temperaturach Zimy, Wiosny, Lata i Jesieni, albo o postawie Aury pod czas Lunacyj każdej czyli
Odpowiadam: Iż iako Astrologia iest dwoiaka Judiciarna y Naturalna, tak też Prognostyki są dwoiakie: Judiciarne o ktorych my nie piszemy y Naturalne ktore się w Kalendarzach kładą. Naturalne także są dwoiakie. Pewne y koniekturalne. Pewne są ktore z pewnych przyczyn y nie omylnych Astronomii początkow pochodzą; iakie są Zaćmienia Słonca y Xiężyca, Nowie, Kwadry, Pełnie, Porowanie y Prześilenie Dni z Nocą, Wschod y Zachod Słonca, Planet obroty Aspekty złe y dobre etc. Koniekturalne są Prognostyki, ktore czasem z pewnych a czasem nie pewnych przyczyn pochodzą: iako o temperaturach Zimy, Wiosny, Lata y Jeśieni, albo o postawie Aury pod czas Lunacyi każdey czyli
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: L2
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
wiedziano o tobie/ owszem bluźnione imię twoje było przez odszczepieńce i heretyki/ którym impunitatem pozwolono/ a ta jest maxima illecebra peccandi. Ruch pospolity. O Egzorbitancjach 8. Reg. 22. Wyprawa Plebańska. 2. Reg: 12. Kazanie II. na Konwokac: War.
Jeszcze mają wymówki Politykańcy. Zezwalają sy nowie naszy na wydziedziczenie swoje/ a to kwoli braciej/ iż przestają na równej rzeczy drugdy/ i czy nawięcej Mnichowi potrzeba? prawda/ jeśli ten konsens dobrowolnie czynią; inaczej bywa/ jeśli ex importunitate/ vel metu reuerentiali będzie wytargowany i wymęczony: a takowy targ pospolicie bywa/ gdy rodzice są bogaci/ tak dalece/
wiedźiáno o tobie/ owszem bluźnione imię twoie było przez odszczepieńce y heretyki/ ktorym impunitatem pozwolono/ á tá iest maxima illecebra peccandi. Ruch pospolity. O Exorbitáncyách 8. Reg. 22. Wypráwá Plebáńska. 2. Reg: 12. Kázánie II. ná Konwokác: Wár.
Ieszcze máią wymowki Politykáńcy. Zezwaláią sy nowie nászy ná wydźiedźiczenie swoie/ á to kwoli bráćiey/ iż przestáią ná rowney rzeczy drugdy/ y czy nawięcey Mnichowi potrzebá? prawdá/ iesli ten konsens dobrowolnie czynią; ináczey bywa/ iesli ex importunitate/ vel metu reuerentiali będźie wytárgowány y wymęczony: á tákowy targ pospolićie bywa/ gdy rodźice są bogáći/ ták dálece/
Skrót tekstu: BirkEgz
Strona: 29
Tytuł:
O Egzorbitancjach kazania dwoje
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
i zamków posiadł, zaras wojsko kwarciane, na ten czas na Ukrainie będące, za pierwszem rozkazaniem J. K. Mści nie oglądając się na dalekość drogi i tak wielką distancją od morza czarnego aż do białego, nie obawiając się i tak ognistego nieprzyjaciela, ale koszty i zdrowia swoje odłożywszy, wiedząc dobrze jako sy-
nowie koronni, iż conuenit omni ratione et arte (jako jeden powiedział) amantes patriae salutem ejus moliri, poszli wszyscy do Pruss za dzielnym Hetmanem i czułym wodzem J. Mścią Panem Stanisławem Koniecpolskim, gdzie wielkich a rozmaitych trudów, prac i kłopotów, przez tak dalekie ciągnienie zażywszy, tandem za łaską bożą weszli w Pruską ziemię
i zamków posiadł, zaras wojsko kwarciane, na ten czas na Ukrainie będące, za pierwszém roskazaniem J. K. Mści nie oglądając się na dalekość drogi i tak wielką distantią od morza czarnego aż do białego, nie obawiając się i tak ognistego nieprzyjaciela, ale koszty i zdrowia swoje odłożywszy, wiedząc dobrze jako sy-
nowie koronni, iż conuenit omni ratione et arte (jako jeden powiedział) amantes patriae salutem ejus moliri, poszli wszyscy do Pruss za dzielnym Hetmanem i czułym wodzem J. Mścią Panem Stanisławem Koniecpolskim, gdzie wielkich a rozmaitych trudów, prac i kłopotów, przes tak dalekie ciągnienie zażywszy, tandem za łaską bożą weszli w Pruską ziemię
Skrót tekstu: DiarKwarKoniec
Strona: 14
Tytuł:
Diariusz ...wojska kwarcianego...
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1626
Data wydania (nie wcześniej niż):
1626
Data wydania (nie później niż):
1626
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętniki o Koniecpolskich. Przyczynek do dziejów polskich XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Stanisław Przyłęcki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Leon Rzewuski
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1842