Osieł jakiś okropny do Kościoła wszedł/ a naprzeciwko Kazalnicy stanąwszy i szyję wyciągnawszy tak straszno zawrzasknął/ że się wszyscy/ ile ci/ co spali/ ocucili/ i barzo polękali/ a strachem przerażeni będąc z kościoła uciekać jęli; I mniemają niektórzy/ że to nie własny isty/ prawdziwy Osieł/ ale Diabeł w postaci Oślej był. Więcej przykładów mogłoby się tu wyliczyć; Lecz krótko o tym mówiąc/ to jest nagorsza/ że spanie Kościelne jest wielce szkodliwe duszy/ i przywodzi człowieka na wieczne zginienie: gdy bowiem ludzie śpią/ przychodzi Diabeł/ i sieje kąkol miedzy pszenicą. (Matth. 13. V. 25.) Zaczym
Ośieł jákiś okropny do Kośćiołá wszedł/ á náprzećiwko Kázálnicy stánąwszy y szyję wyćiągnawszy ták strászno záwrzasknął/ że śię wszyscy/ ile ći/ co spáli/ ocućili/ y bárzo polękáli/ á stráchem przeráżeni będąc z kośćiołá ućiekáć jęli; Y mniemáją niektorzy/ że to nie własny isty/ prawdźiwy Ośieł/ ále Dyjabeł w postáći Ośley był. Więcey przykłádow mogłoby śię tu wyliczyć; Lecz krotko o tym mowiąc/ to jest nagorsza/ że spánie Kośćielne jest wielce szkodliwe duszy/ y przywodźi człowieká ná wieczne zginienie: gdy bowiem ludźie spią/ przychodźi Dyjabeł/ y śieje kąkol miedzy pszenicą. (Matth. 13. V. 25.) Záczym
Skrót tekstu: GdacPrzyd
Strona: 59.
Tytuł:
Appendiks t.j. przydatek do dyszkursu o pańskim i szlacheckim albo rycerskim stanie
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680