w świątobliwości żywota/ i poważności pism porownywają. Powaga Z. Augustyna W Cerkwi Wschodniej od Soborów dwu maswoje zalecenie.
Uważenie Siedmnaste. Mamy to za rzecz pewną mieć i nie wątpliwą/ iż nie jest rzecz zabroniona w Cerkwi Pana Chrystusowej Symboły objaśniać syrszymi słowy/ niż były opisane. Która szerszość/ nie przydatkiem/ ale objaśnieniem i znana być ma i zwana. Co jest widzieć z Symbolum Niceńskiego/ przez Symbolum Konstantynopolskie wielą słów viętego/ wielą i rozszerzonego. wiedzieć jest toż/ iż odpowiedzi Z. Maksyma Wyznawce Manichejczykowi odpowiadającego/ i przyznawającego/ że przydali święci Ojcowie Synodu powszechnego wtórego do Symbolum Niceńskiego/ ale nie rzeczy przeciwne. Te rzeczy na
w świątobliwośći żywotá/ y poważnośći pism porownywáią. Powagá S. Augustyná W Cerkwi Wschodney od Soborow dwu maswoie zálecenie.
Vważenie Siedmnaste. Mamy to zá rzecz pewną mieć y nie wątpliwą/ iż nie iest rzecż zábroniona w Cerkwi Páná Christusowey Symboły obiáśniáć syrszymi słowy/ niż były opisáne. Ktora szyrszość/ nie przydatkiem/ ále obiáśnieniem y znána bydź ma y zwána. Co iest widźieć z Symbolum Nicenskiego/ przez Symbolum Konstántynopolskie wielą słow viętego/ wielą y rozszerzonego. wiedźieć iest toż/ iż odpowiedźi S. Máxymá Wyznawce Mánicheyczykowi odpowiádaiącego/ y przyznáwáiącego/ że przydáli święći Oycowie Synodu powszechnego wtorego do Symbolum Nicenskiego/ ále nie rzeczy przećiwne. Te rzeczy ná
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 141
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
śpiesząc/ ale z pilnym i dobrym rozmysłem i uważeniem. Upewniam cię iż stąd pożytek/ a pożytek nie lada/ ale jaki może być na świecie najwiętszy/ odniesiesz. Tu abowiem prawie jako we zwierciedle wizerunk prawdziwej Cerkwie Chrystusowej obaczysz/ gdzie się wszystkie niemal prawowiernego wyznania jej członki wyrażają/ a wyrażają z pewnym i gruntownym objaśnieniem/ i dowodnym pisma ś. potwierdzeniem. Tu oczymeś pierwej nie wiedział/ tego się nauczysz/ a o czymeś nie doskonale wiedział/ pewną w tym dostateczną resolucją odniesiesz. wątpliwość wszelką (jeśliś ją kiedy o którym wiary Artykule w sobie miał) z serca wykorzenisz/ a o czymeśby namniej nie wątpiąc/ stałym
śpiesząc/ ále z pilnym y dobrym rozmysłem y vważeniem. Vpewniam cię iż stąd pożytek/ á pożytek nie ledá/ ále iáki może być ná świecie naywiętszy/ odnieśiesz. Tu ábowiem práwie iáko we zwierciedle wizerunk prawdźiwey Cerkwie Chrystusowey obacżysz/ gdźie się wszystkie niemal práwowiernego wyznánia iey cżłonki wyrażáią/ á wyrażáią z pewnym y gruntownym obiáśnieniem/ y dowodnym pismá ś. potwierdzeniem. Tu ocżymeś pierwey nie wiedźiał/ tego się náucżysz/ á o cżymeś nie doskonále wiedźiał/ pewną w tym dostátecżną resolutią odnieśiesz. wątpliwość wszelką (ieśliś ią kiedy o ktorym wiáry Artykule w sobie miał) z sercá wykorzenisz/ á o cżymeśby namniey nie wątpiąc/ stałym
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 19
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Rodziców zrodzony zostawszy Paryskiej Akademii Doktorem, a potym na Kapłaństwo poświęcony pierwszą Mszę, czyli Prymicje odprawował ; widział Anioła w białej szacie i na piersiach Szkaplerz z niebieskim i czerwonym Krzyżem mającego, złożonemi na krzyż rękami dwóch niewolników, jednego Maura, drugiego Chrześcijanina trzymającego. Co widząc, dochodzić począł, że go BÓG tym Cudownym objaśnieniem ad munus wykupo wania nie wolników powoływał. Potym pierwszym Zakonu TrójcY Przenajświętszej de Redemptione Captiworum objawieniu, od Anioła do Z. FELIKsA z Królewskiej Familii Walezjusza na puszczy będącego zaprowadzony. Tam gdy nad źrzodłem o Niebieskich rzeczach rozmawiają, widzą Jelenia jako śnieg białego mającego w pośrzodku rogów Krzyż błękitnego i czerwonego koloru wielkim impetem do zrzodla
Rodzicow zrodzony zostáwszy Paryskiey Akademii Doktorem, á potym ná Kapłáństwo poświęcony pierwszą Mszę, czyli Prymicye odprawował ; widział Aniołá w białey szacie y ná piersiách Szkaplerz z niebieskim y czerwonym Krzyżem maiącego, złożonemi ná krzyż rękami dwoch niewolnikow, iednego Maura, drugiego Chrześcianina trzymaiącego. Co widząc, dochodzić począł, że go BOG tym Cudownym obiaśnieniem ad munus wykupo wánia nie wolnikow powoływał. Potym pierwszym Zákonu TROYCY Przenayświętszey de Redemptione Captiworum obiawieniu, od Anioła do S. FELIXA z Krolewskiey Familii Walezyusza ná puszczy będącego zaprowadzony. Tam gdy nad źrzodłem o Niebieskich rzeczách rozmawiaią, widzą Ielenia iáko śnieg biáłego maiącego w pośrzodku rogow Krzyż błękitnego y czerwonego koloru wielkim impetem do zrzodla
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1030
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
posłuszni/ obiecuje według myśli powodzenie we wszytkim od małych wszakże rzeczy/ jako się w pierwszym Rozdziale wspomniało: zaczynając/ żeby zlekka do więtszych rzeczy przyprowadził. Mogłyby się tu przywieść rozmaite dzieje/ i sprawy od nas na inkwiziciej doznane: Ale iż w tym żadnej trudności nie masz/ krótkości trzeba dogadzać z dalszym objaśnieniem. O czynieniu przysięgi szatanowi niektóre objaśnienia. STrony tego zaś/ iż szatan po czarownikach przysięgi potrzebuje/ potrzeba nieco wiedzieć/ dla czego. i jako rozmaicie to czyni. Naprzód tedy/ choć to czyni osobliwie/ ku więtszej obrażye Boskiego majestatu/ stworzenie jemu oddane sobie przywłaszczając: i dla więtszej pewności jego przyszłego potępienia/
posłuszni/ obiecuie według myśli powodzenie we wszytkim od máłych wszákże rzeczy/ iáko sie w pierwszym Rozdźiale wspomniáło: záczynáiąc/ żeby zlekká do więtszych rzeczy przyprowádźił. Mogłyby sie tu przywieśdź rozmáite dźieie/ y spráwy od nas ná inquisiciey doznáne: Ale iż w tym żadney trudnośći nie mász/ krotkośći trzebá dogadzáć z dálszym obiáśnieniem. O czynieniu przyśięgi szátánowi niektore obiáśnienia. STrony tego záś/ iż szátan po czárownikách przyśięgi potrzebuie/ potrzebá nieco wiedźieć/ dla czego. y iáko rozmáićie to czyni. Naprzod tedy/ choć to czyni osobliwie/ ku więtszey obráżie Boskiego máiestátu/ stworzenie iemu oddáne sobie przywłasczáiąc: y dla więtszey pewnośći iego przyszłego potępienia/
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 45
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
Króla. §. IX. CZĘŚĆ DRUGA. O Prawach A. 1690. et 1717. et de dispensatione obydwóch. Tekst tych obydwóch Praw, Prawo 1717. utrzymuje się §. I. Prawo 1690 o Porządku Sejmowania pokazuje się, jak jest kardynalne. §. II Różnica miedzy gwałceniem, dyspensowaniem, rezolwowaniem albo objaśnieniem i abrogowaniem Prawa. Czy Prawo in summo necessitatis casu może dispensari ze słusznych przyczyn? Praeiudicatum jasne, że Prawo 1690. na pierwszym dniu opisujące Marszałka obranie, tyle razy dispensatur, więc może dispensari Prawo etc. §. III. Prawo Anni 1699. o alternatach źle barzo wzięte, nie dyspensuje Prawa Anni 1690.
Krola. §. IX. CZĘŚĆ DRUGA. O Prawach A. 1690. et 1717. et de dispensatione obudwoch. Text tych obudwoch Praw, Prawo 1717. utrzymuie śię §. I. Prawo 1690 o Porządku Seymowania pokazuie śię, iak iest kardynalne. §. II Rożnica miedzy gwałceniem, dyspensowaniem, rezolwowaniem albo obiaśnieniem y abrogowaniem Prawa. Czy Prawo in summo necessitatis casu może dispensari ze słusznych przyczyn? Praeiudicatum iasne, że Prawo 1690. na pierwszym dniu opisuiące Marszałka obranie, tyle razy dispensatur, więc może dispensari Prawo etc. §. III. Prawo Anni 1699. o alternatach źle barzo wzięte, nie dyspensuie Prawa Anni 1690.
Skrót tekstu: KonSRoz
Strona: 4
Tytuł:
Rozmowa pewnego ziemianina ze swoim sąsiadem
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
za te twoje podjęte trudy, koszty i zdrowia nawet nielutowania, której za pomocą bożą oczekiwaj, jako za insze dary twe, któremiś nam oczy otworzył, tak i za to, że Pan Bóg nie ladajakim był i jest objaśnicielem; widząc zmyślone nabożeństwa kapłanów swych, nie chciał ich dalej taić, ale miedzy inszem objaśnieniem tych złych rad nie zaniechał i tych bezbożnych, wszetecznych, zdradliwych, rzkomo pasterzów kościelnych, któremi jako nie wstydliwie pana do wszystkiego pociągali, krótko wypisuję temu wszetecznemu gregoriankowi, który cię obiecuje z urzędu wyzuć twego, przypominając onego Skarbimira, któremu ten urząd wzięty, przełożono kasztelanią nadeń. O głupi pisarzu, doczytałeś
za te twoje podjęte trudy, koszty i zdrowia nawet nielutowania, której za pomocą bożą oczekiwaj, jako za insze dary twe, któremiś nam oczy otworzył, tak i za to, że Pan Bóg nie ladajakim był i jest objaśnicielem; widząc zmyślone nabożeństwa kapłanów swych, nie chciał ich dalej taić, ale miedzy inszem objaśnieniem tych złych rad nie zaniechał i tych bezbożnych, wszetecznych, zdradliwych, rzkomo pasterzów kościelnych, któremi jako nie wstydliwie pana do wszystkiego pociągali, krótko wypisuję temu wszetecznemu gregoryankowi, który cię obiecuje z urzędu wyzuć twego, przypominając onego Skarbimira, któremu ten urząd wzięty, przełożono kasztelanią nadeń. O głupi pisarzu, doczytałeś
Skrót tekstu: ReskryptSzlachCz_II
Strona: 65
Tytuł:
Reskrypt ślachcica jednego na ów skrypt, który przeciwko Zebrzydowskiemu, wojewodzie krakowskiemu, jakiś gregoryanek wydał: »Otóż tobie rokosz«.
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
wszytkie edykta, mandata inhibitoria, poenalia, commissorialia et exsecutorialia i insze procesy, któreby zaszły ku zabronieniu wolności nabożeństwa chrześcijańskiego, znoszą i KiM. aby potym nic takiego przed się nie brał i kancelaria aby mandatów takich wydawać nie ważyła się, usiłują. Konstytucją de tumultibus takież w reces sumują, ale z takiem objaśnieniem, zatem nie partem tylko, ale totum Reipublicae corpus curant, co życzliwi i umiejętni medycy czynią; jako kościołom katolickim rzymskiem, klasztorom, tak też i zborom, cerkwiom, szpitalom, szkołom i miejscom tym wszytkiem, gdzie pietatis exercitia odprawują się, warują pokój i bezpieczeństwo, appellationes et informationes takich spraw perpetuis temporibus na
wszytkie edykta, mandata inhibitoria, poenalia, commissorialia et exsecutorialia i insze procesy, któreby zaszły ku zabronieniu wolności nabożeństwa chrześciańskiego, znoszą i KJM. aby potym nic takiego przed się nie brał i kancelarya aby mandatów takich wydawać nie ważyła się, usiłują. Konstytucyą de tumultibus takież w reces sumują, ale z takiem objaśnieniem, zatem nie partem telko, ale totum Reipublicae corpus curant, co życzliwi i umiejętni medycy czynią; jako kościołom katolickim rzymskiem, klasztorom, tak też i zborom, cerkwiom, szpitalom, szkołom i miejscom tym wszytkiem, gdzie pietatis exercitia odprawują się, warują pokój i bezpieczeństwo, appellationes et informationes takich spraw perpetuis temporibus na
Skrót tekstu: CollatioCz_III
Strona: 128
Tytuł:
Collatio tego wszystkiego, co na rokoszu i w Wiślicy zawarto
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918