zbierali się, bontempo, saltus compotationes, z damami varios luxus exercebant. Inde etiam protunc zapusty Bachusowe Święta 63
nazywają się, et usus libertatis maioris in luxu est hoc tempore, jako przedtem podczas tych dni bywał.
Dnia 13 Martii. nawiedzałem siedym kościołów, które są naznaczone od Ojca Świętego na pozyskanie wiele wielkich odpustów. Jakoż je wszyscy, którzy do Rzymu przybywają, invisant. Te kościoły maximae a se sunt distantiae, tak iż nim te siedm kościołów obejdzie, odprawiłby polskich mil 5, a włoskich 20, przez co, żeby jednego dnia pieszą temu dość uczynić niepodobna było, konno objeżdżałem tym porządkiem.
Naprzód apud S
zbierali się, bontempo, saltus compotationes, z damami varios luxus exercebant. Inde etiam protunc zapusty Bachusowe Święta 63
nazywają się, et usus libertatis maioris in luxu est hoc tempore, jako przedtem podczas tych dni bywał.
Dnia 13 Martii. nawiedzałem siedym kościołów, które są naznaczone od Ojca Świętego na pozyskanie wiele wielkich odpustów. Jakoż je wszyscy, którzy do Rzymu przybywają, invisant. Te kościoły maximae a se sunt distantiae, tak iż nim te siedm kościołów obejdzie, odprawiłby polskich mil 5, a włoskich 20, przez co, żeby jednego dnia pieszą temu dość uczynić niepodobna było, konno objeżdżałem tym porządkiem.
Naprzód apud S
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 239
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
gwałt uczynicby musiał. Nie wie dziś Wschodnia święta niepokalana Cerkiew nic o Pytagórowym Czyścowym ogniu. Nie jest uczęstnicą świętokradźstwa żywot dającej krwie Chrystusowej. Nie lży Boga swego Sabelliańsko/ ani Chrystusa jego Nestoriańsko. Niepoświąca świec/ Agnusków/ ani młotów/ nie krzci dzwonów na urąganie zbawiennej tajemnice. Nie rozsyła po wszystkim świecie skrzyń przedajnych odpustów ani indulgentij/ które śmierci Chrystusowej zasługi tłumią. Nie korzyści w miłościwym albo raczej złotym lecie/ w które ze wszystkiego okręgu ziemie Rzym/ albo raczej Papież złoto sobie na świadectwo w dzień sądny zbiera. Nie kłania się pantoflom/ trzewikom/ i żadnym szarawarom/ ani ich całuje. Nad to/ jako piszczałek/ multianek
gwałt vcżynicby muśiał. Nie wie dziś Wschodnia święta niepokalána Cerkiew nic o Pythagorowym Cżyścowym ogniu. Nie iest vcżęstnicą świętokrádźstwá żywot dáiącey krwie Chrystusowey. Nie lży Bogá swego Sábelliáńsko/ áni Chrystusá iego Nestoriáńsko. Niepoświąca świec/ Agnuskow/ áni młotow/ nie krzći dzwonow ná vrągánie zbáwienney táiemnice. Nie rozsyła po wszystkim świećie skrzyń przedáynych odpustow áni indulgentiy/ ktore śmierći Chrystusowey zasługi tłumią. Nie korzyśći w miłośćiwym álbo rácżey złotym lećie/ w ktore ze wszystkiego okręgu źiemie Rzym/ álbo rácżey Papież złoto sobie ná świádectwo w dźień sądny zbiera. Nie kłánia się pántoflom/ trzewikom/ y żadnym száráwárom/ ani ich cáłuie. Nád to/ iáko piszcżałek/ multianek
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 85v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Ten i ów napatrzyć się białychgłów, ogień pożądliwości do serca porwać, z kurwą się poznać i rozmówić, gdzie mieszka, z tym i z owym widzieć się i rozgadać, wiadomości publicznych zasiągnąć, kapeli się chórowej nasłuchać i przed gościem albo importunem z domu uchronić. A cóż o białej płci rozumieć, których wszytka rzecz odpustów, kiermaszów i nabożeństwa na tym stoi, aby się w urodzie, w kształcię, w modzie, w rzyźwości, w aparencji pokazać i zalecić, tego i owego do siebie pociągnąć i obligować, inszych obmówić, potępić i otak- sować. Zgoła grzyszyć i obrazić, nie chwalić i błagać P. Boga swojego
Ten i ów napatrzyć się białychgłów, ogień pożądliwości do serca porwać, z kurwą się poznać i rozmówić, gdzie mieszka, z tym i z owym widzieć się i rozgadać, wiadomości publicznych zasiągnąć, kapeli się chórowej nasłuchać i przed gościem albo importunem z domu uchronić. A cóż o białej płci rozumieć, których wszytka rzecz odpustów, kiermaszów i nabożeństwa na tym stoi, aby się w urodzie, w kształcie, w modzie, w rzyźwości, w aparencyi pokazać i zalecić, tego i owego do siebie pociągnąć i obligować, inszych obmówić, potępić i otak- sować. Zgoła grzyszyć i obrazić, nie chwalić i błagać P. Boga swojego
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 239
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
gdyż z Zamku wszystkie Miasto zrujnować może. Skoro który z Kardynałów/ Papiezem bywa obrany/ in continente, z tego Miasta/ się pisze/ jakoż Papieski podlega stolicy. Delicyje Ziemie Włoskiej ANCONA. Delicyje Ziemie Włoskiej Panna Maria Loretańska.
Z ANCONY do Panny Naświętższy do Loretu jest mil 15. miejsca/ od wielkich odpustów/ i Peregrynacej walnego/ gdzie stanąwszy jest jedna pewna długa ulicza/ gdzie nic inszego jeno pełne kramy/ od ludzi/ robiących i przedających Pacierze różne/ która się ciągnie aż po sam Kościół. Wszedszy do Kościoła/ obaczysz po obu stronach/ długie wiszące Tablice/ na których pisano stoi jako się kto ma/ do
gdyż z Zamku wszystkie Miásto zruinowáć może. Skoro ktory z Kárdynałow/ Papiezem bywa obrány/ in continente, z tego Miástá/ się pisze/ iákoż Pápieski podlega stolicy. Deliczyie Ziemie Włoskiey ANCONA. Deliczyie Ziemie Włoskiey Pánná Márya Loretáńska.
Z ANCONY do Pánny Naświętszszy do Loretu iest mil 15. mieyscá/ od wielkich odpustow/ y Peregrynácey wálnego/ gdźie stánąwszy iest iedná pewna długa vliczá/ gdźie nic inszego ieno pełne kramy/ od ludźi/ robiących y przedáiących Paćierze rożne/ ktora się ćiągnie áż po sam Kośćioł. Wszedszy do Kośćioła/ obaczysz po obu stronách/ długie wiszące Tablice/ ná ktorych pisano stoi iáko się kto ma/ do
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 40
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
/ w której Brygitta Z. najczęści modliwała się/ i na Medytaczyjach bywała. Zaraz na przeciwko jest Krucyfiks/ na który Brigitta święta/ przez jedno małe patrząc okienko/ gorące modlitwy i medytaczyje czyniąc/ takdalece/ że się Krucyfiks/ ku onemu obrócił okienku/ co jeszcze do tych czas obaczysz/ gdzie co Rok wielkich odpustów/ i grzechów odpuszczenia/ dostępują ludzie. Nad wielkim Ołtarzem/ leży troje pochowanych niewiniątek/ od Heroda straconych. Tamże masz 7. uprzywilegiowanych Ołtarzy/ też odpusty/ i Indulgienczyje mające/ co siedm Ołtarzy Piotra świętego w Rzymie. Pytaj się do Zakrystyana/ który cię do Zakrystijiej zaprowadziwszy/ ukaże Relikwie. Gdzie jeden
/ w ktorey Brygittá S. nayczęśći modliwáłá się/ y ná Meditáczyiách bywáłá. Záraz ná przećiwko iest Crucifix/ ná ktory Brigittá święta/ przez iedno máłe pátrząc okienko/ gorące modlitwy y medytáczyie czyniąc/ tákdálece/ że się Crucifix/ ku onemu obroćił okienku/ co ieszcze do tych czas obáczysz/ gdźie co Rok wielkich odpustow/ y grzechow odpusczenia/ dostępuią ludźie. Nád wielkim Ołtárzem/ leży troie pochowánych niewiniątek/ od Herodá stráconych. Támże masz 7. vprzywilegiowánych Ołtarzy/ też odpusty/ y Indulgienczyie máiące/ co śiedm Ołtarzy Piotrá świętego w Rzymie. Pytay się do Zákrystyaná/ ktory ćię do Zákrystiiiey záprowádźiwszy/ vkaże Reliquie. Gdźie ieden
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 128
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
celebrującemu Kielich, Patynę, Wodę do Mszy. Po Komunii Ojca Z. na Tronie uczynióej, Cesarzowi i Cesarzowej, dawał Komunią, przyniesioną z Ołtarza, po której Cesarz w twarz, Cesarzowa w rękę Ojca Z. całowali; potym Vinum purificationis pili z rąk Diakona. Po skończonej Mszy, i solennej Benedykcyj i promulgacyj Odpustów, Ociec Z. jeżeli była Niedziela Laetare, Rożę złotą benedykował, wręku nosił; jeżeli inny czas, Cesarza wziąwszy za rękę prowadził; który wsiadającemu Ojcu Z. na konia, strzemię trzymał, potym wziąwszy za wędzidło kilka kroków prowadził: Ociec Z. do swego Pałacu jachał; a Cesarz wsiadłszy na konia in
celebruiącemu Kielich, Patynę, Wodę do Mszy. Po Kommunii Oyca S. na Tronie uczynióey, Cesarzowi y Cesarzowey, dawał Kommunią, przyniesioną z Ołtarza, po ktorey Cesarz w twarz, Cesarzowa w rękę Oyca S. całowáli; potym Vinum purificationis pili z rąk Diakona. Po skończoney Mszy, y solenney Benedykcyi y promulgacyi Odpustow, Ociec S. ieżeli była Niedziela Laetare, Rożę złotą benedykował, wręku nosił; ieżeli inny czas, Cesarza wziąwszy za rękę prowadził; ktory wsiadaiącemu Oycu S. na konia, strzemię trzymał, potym wziąwszy za wędzidło kilka krokow prowadził: Ociec S. do swego Pałacu iacháł; a Cesarz wsiadłszy na konia in
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 498
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Kaznodziejskiego oddana do publikacyj przez Arcy-Biskupa i Elektora Mogunckiego. Zazdrościł Dominikanom tego szczęścia Luter, zawsze altiora se quaerens, a bardzo na to ubolewając, iż ani Komisarzem, ani Penitencjarzem in ordyne tej Bulli kreowany, sto bez pięciu tylko wydał propozycyj contra Indulgentias, a Teleciusz Dominikan, sto i sześć, probujących prawdę i skutek Odpustów. Favebat mu Fryderycus Elektor Saski, od pewnego Zakonnika scandalizatus, mówiącego, że to Włoska Avaritia Odpustów inventrix: kontent był z takiego Doktora w Nowej Witemberskiej Akademii od siebie erygowanej Anno Domini 1502. A tak został Apostatą Luter, naprzód z Zakonu, a potym od Z: Katolickiej Wiary, i urodził Sektę światu
Kaznodzieyskiego oddana do publikacyi przez Arcy-Biskupa y Elektora Mogunckiego. Zazdrościł Dominikanom tego szczęścia Luter, zawsze altiora se quaerens, á bardzo na to ubolewaiąc, iż ani Kommisarzem, ani Penitencyarzem in ordine tey Bulli kreowany, sto bez pięciu tylko wydał propozycyi contra Indulgentias, á Teleciusz Dominikan, sto y sześć, probuiących prawdę y skutek Odpustow. Favebat mu Fridericus Elektor Saski, od pewnego Zakonnika scandalizatus, mowiącego, że to Włoska Avaritia Odpustow inventrix: kontent był z takiego Doktora w Nowey Witemberskiey Akademii od siebie erigowaney Annô Domini 1502. A tak został Apostatą Luter, naprzod z Zakonu, á potym od S: Katolickiey Wiary, y urodził Sektę światu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1123
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
quaerens, a bardzo na to ubolewając, iż ani Komisarzem, ani Penitencjarzem in ordyne tej Bulli kreowany, sto bez pięciu tylko wydał propozycyj contra Indulgentias, a Teleciusz Dominikan, sto i sześć, probujących prawdę i skutek Odpustów. Favebat mu Fryderycus Elektor Saski, od pewnego Zakonnika scandalizatus, mówiącego, że to Włoska Avaritia Odpustów inventrix: kontent był z takiego Doktora w Nowej Witemberskiej Akademii od siebie erygowanej Anno Domini 1502. A tak został Apostatą Luter, naprzód z Zakonu, a potym od Z: Katolickiej Wiary, i urodził Sektę światu od Herezjarchów per partes różnych czasów proponowaną, a od niego niby w compendium zebraną. Praeivit mu Erasmus
quaerens, á bardzo na to ubolewaiąc, iż ani Kommisarzem, ani Penitencyarzem in ordine tey Bulli kreowany, sto bez pięciu tylko wydał propozycyi contra Indulgentias, á Teleciusz Dominikan, sto y sześć, probuiących prawdę y skutek Odpustow. Favebat mu Fridericus Elektor Saski, od pewnego Zakonnika scandalizatus, mowiącego, że to Włoska Avaritia Odpustow inventrix: kontent był z takiego Doktora w Nowey Witemberskiey Akademii od siebie erigowaney Annô Domini 1502. A tak został Apostatą Luter, naprzod z Zakonu, á potym od S: Katolickiey Wiary, y urodził Sektę światu od Herezyarchow per partes rożnych czasow proponowaną, á od niego niby w compendium zebraną. Praeivit mu Erasmus
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1123
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
deficiat Fides tua. Czy to być mogło? Wżdyć to Ecclesia jest Columna et fundamentum veritatis tua. Które miejsce defectionis? kto Autor? w czym defecit? też Sakramenta, ten Cultus Sanctorum, i Obrazów; toż o Liberum arbitrium zdanie, i o uczynkach, o Modlitwach za zmarłe: toż zdanie i obserwowanie Odpustów, Postów, Tradycyj, Komunia pod jedną Osobą: też Libri Kanonici Pisma Z, i ich interpretacja: też Koncylia: w takiejże obserwie, owszem co raz w większej N Sakrament, tak jak i przedtym: Ofiara Mszy Z, Bezżeństwo Kapłanów. Zgoła, wszystko jak in primitiva Ecclesia było, jest, i
deficiat Fides tua. Czy to bydź mogło? Wżdyć to Ecclesia iest Columna et fundamentum veritatis tua. Ktore mieysce defectionis? kto Autor? w czym defecit? też Sakramentá, ten Cultus Sanctorum, y Obrazow; toż o Liberum arbitrium zdanie, y o uczynkach, o Modlitwach zá zmarłe: toż zdanie y obserwowanie Odpustow, Postow, Tradycyi, Kommunia pod iedną Osobą: też Libri Canonici Pisma S, y ich interpretacya: też Koncilia: w takieyże obserwie, owszem co raz w większey N Sakrament, tak iak y przedtym: Ofiara Mszy S, Bezżeństwo Kapłanow. Zgoła, wszystko iak in primitiva Ecclesia było, iest, y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1135
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, jest to Akademia, gdzie taką Kalwini zabierają naukę od Boga w Tajemnicach wiary, że ani od Kościoła, ani od Soborów Generalnych, ani od Ojców Świętych, ani od Biskupów nie potrzebują nauki i informacyj. Szóstą rzecz uważają Katolicy i wnoszą, że u Kalwinek kałdun jestto wielowładna Kancelaria, z której eksportują dyspensę, odpustów, pokuty, ślubów, dobrych uczynków, wolności od słuchania praw pospolitych, od grzechów, które u nich są venialia.
Stej Kalwina niezbożnego Sekty urodziło się innych cztery: jedna Reformatorum, trzymająca się mocno nauki jego, która długo trwała w Francyj; tandem stamtąd wykorzeniona, teraz jest in Palatinatu, w Szwajczarach, w
, iest to Akademia, gdzie taką Kalwini zabieraią naukę od Boga w Taiemnicach wiary, że ani od Kościoła, ani od Soborow Generalnych, ani od Oycow Swiętych, ani od Biskupow nie potrzebuią nauki y informacyi. Szostą rzecz uważaią Katolicy y wnoszą, że u Kalwinek kałdun iestto wielowładna Kancellarya, z ktorey exportuią dyspensę, odpustow, pokuty, ślubow, dobrych uczynkow, wolności od słuchania praw pospolitych, od grzechow, ktore u nich są venialia.
Ztey Kalwina niezbożnego Sekty urodziło się innych cztery: iedna Reformatorum, trzymaiąca się mocno nauki iego, ktora długo trwała w Francyi; tandem ztamtąd wykorzeniona, teraz iest in Palatinatu, w Szwayczarach, w
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 618
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754