Nam Pan Bóg Potomstwa, którebyśmy mogli Rzeczypospolitej żalecić, nie zostawił, a uważając zwykłe Rzeczypospolitej po zejściu Królów, niebezpieczeństwa, i chcąc Rzeczyposp: po zejściu nawet Naszym widomy zostawić Ojcowskiej Naszej miłości dowód, i onę tak za żywota Na szego od szkodliwych Pretendentów fakcij, jako i po śmierci Naszej od niebezpiecznego obronić osierocenia. Nietylkośmy zezwolili, i zezwalamy, ale żądali i żądamy, i powodem jesteśmy, żeby Panowie Rady i Urzędnicy Nasi, Obojga Narodów, exnunc za żywota Naszego, o Obraniu i naznaczeniu Następce po śmierci Naszej na Państwo, i o pospieszeniu Solennej Elekcji, wzięli przed się gruntowną deliberacją, i żeby Stan Rycerski do tych
Nam Pan Bog Potomstwá, ktorebysmy mogli Rzeczypospolitey źálećić, nie zostáwił, á vważáiąc zwykłe Rzeczypospolitey po ześćiu Krolow, niebespieczeństwá, y chcąc Rzeczyposp: po ześćiu náwet Nászym widomy zostáwić Oycowskiey Nászey miłośći dowod, y onę ták zá żywotá Na szego od szkodliwych Pretendentow fakciy, iáko y po śmierći Nászey od niebespiecznego obronić ośierocenia. Nietylkośmy zezwolili, y zezwalamy, ále żądáli y żądamy, y powodem iestesmy, żeby Pánowie Rády y Vrzędnicy Náśi, Oboygá Narodow, exnunc zá żywotá Nászego, o Obrániu y náznáczeniu Nástępce po śmierći Nászey ná Páństwo, y o pospieszeniu Solenney Elekcyey, wźięli przed się gruntowną deliberácyą, y żeby Stan Rycerski do tych
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 19
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
i na Monarchie; i na poddane/ toć tylko z tej miary szczęśliwa będzie każda Monarchia/ i Królestwo/ pod czas takowy kiedy lepsze mieć będzie warunki bezpieczeństwa swojego. Jeśli tedy wiedzieć chcemy kto z nas szczęśliwszy/ czy Apostołowie pod czas sieroctwa swojego/ czy my i Korona nasza/ pod ten czas Interregni i osierocenia swego/ trzeba nam uważyć kędy lepsze warunki bezpieczeństwa/ czy w Rzeczypospolitej naszej/ czy w Kolegium Apostołskim: Pięć warunków ja znajduje które pod taki czas bronią Monarchie od ostatniego niebezpieczeństwa. A że tak jest na świadectwo biorę wszytkich Polityków. Pierwszy/ Dzielność i mądrość tego który Monarchią po zgubionym Panu rządzi i w rękach ją
y ná Monárchie; y ná poddáne/ toc tylko z tey miáry szczęśliwa będźie káżda Monárchia/ y Krolestwo/ pod czás tákowy kiedy lepsze mieć będźie wárunki beśpieczeństwá swoiego. Ieśli tedy wiedźieć chcemy kto z nas szczęśliwszy/ czy Apostołowie pod czás śieroctwá swoiego/ czy my y Koroná nászá/ pod ten czás Interregni y ośierocenia swego/ trzebá nam vwáżyć kędy lepsze wárunki beśpieczeństwá/ czy w Rzeczypospolitey nászey/ czy w Kollegium Apostolskim: Pięć wárunkow ia znáyduie ktore pod táki czáś bronią Monárchie od ostátniego niebeśpieczeństwá. A że ták iest ná świádectwo biorę wszytkich Politykow. Pierwszy/ Dźielność y mądrość tego ktory Monárchią po zgubionym Pánu rządźi y w rękách ią
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 6
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
to o spokojne przymierze z Sąsiadem takim z którym ustawiczna w Relligiej niezgoda/ a że my sąsiady takie mamy z któremi zawsze bellum fidei, zatym niepewne i federa pacis, Jeśli tedy potęga trzech rzeczy potrzebuje Militiam, peccuniam, federa, jako uczą Politycy/ Żołnierstwa/ Dostatków/ i przyjaźni/ a pod czas Interregnum i osierocenia naszego/ i federa niepewne/ i dostatki małe/ i Żołnierstwo w dawnych dzielnościach swoich nazbyt zeszłe: zatym rzec możemy/ że słaba potęga nasza/ nieszczęśliwe sieroctwo/ niebezpieczne Interregnum. Lib. 19. Sieroctwo Apostołskie. Dan. 7. Lib. 3. Offic. Interregnum albo
Szczęśliwi w tej mierze Apostołowie/ szczęśliwsze
to o spokoyne przymierze z Sąśiádem tákim z ktorym vstáwiczna w Relligiey niezgodá/ á że my sąśiády tákie mamy z ktoremi záwsze bellum fidei, zátym niepewne y federa pacis, Ieśli tedy potegá trzech rzeczy potrzebuie Militiam, peccuniam, federa, iáko vczą Politycy/ Zołnierstwá/ Dostátkow/ y przyiáźni/ á pod czás Interregnum y ośierocenia nászego/ y federa niepewne/ y dostátki máłe/ y Zołnierstwo w dawnych dźielnośćiách swoich názbyt zeszłe: zátym rzec możemy/ że słábá potęgá nászá/ nieszczęśliwe śieroctwo/ niebeśpieczne Interregnum. Lib. 19. Sieroctwo Apostolskie. Dan. 7. Lib. 3. Offic. Interregnum álbo
Sczęśliwi w tey mierze Apostołowie/ szczęśliwsze
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 24
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632