Piotrowi, i jego Namiesnikom dał moc, i Piotr i jego Namiesnik Rudolfowi tąż mocą daje Koronę Cesarską. Henryk Rudolfa zwyciężywszy, składa Concilium w Briksji Bawarskim Mieście, Biskupów konwokowawszy, Grzegorza składa Anno Domini 1080 z Papiestwa Raweńskiego kreuje Biskupa Wigherta Papieżem Klemensem III Znowu w Lotaryngii oboch Batalia, gdzie Rudolf rekę z palmą zwycięską stracił będąc zwyciężony z tej umierający okazji. Pośmierci Emulusa swego Rzymu dobył Henryk, spustoszył, Kościoły SS Piotra i Pawła zrabował, w Zamku Z. Angeli obległ Grzegorza, ledwo się salwującego aż do Normannów, gdzie życie i swoje skończył opresyę. Na miejsce Rudolfa zmarłego, a Henryka wyklętego, w Niemczech Hermanna
Piotrowi, y iego Namiesnikom dał moc, y Piotr y iego Namiesnik Rudolfowi tąż mocą daie Koronę Cesarską. Henryk Rudolfa zwyciężywszy, składa Concilium w Brixii Bawarskim Mieście, Biskupow konwokowawszy, Grzegorza składa Anno Domini 1080 z Papiestwa Raweńskiego kreuie Biskupa Wigherta Papieżem Klemensem III Znowu w Lotaringii oboch Batalia, gdzie Rudolf rekę z palmą zwycięską stracił będąc zwyciężony z tey umieraiący okazyi. Pośmierci Emulusa swego Rzymu dobył Henryk, spustoszył, Kościoły SS Piotra y Pawła zrabował, w Zamku S. Angeli obległ Grzegorza, ledwo się salwuiącego aż do Normannow, gdzie życie y swoie skończył oppresyę. Na mieysce Rudolfa zmarłego, a Henryka wyklętego, w Niemczech Hermanna
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 515
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
MIRANDA O LUDZIACH ALBO NA POSTRACH LUDZI UCZYNIONE.
ZA Damaza Papieża, w Rzymie znajdował się Mężczyzna po 20. Zonach ślubnych wdowiec ; w też czasy i Wdowa po 22. Mężach owdowiała. Ci oboje pobrali się z wielką Rzymu ekspektacją, które którego przeżyje. Umarła sama, a sam na pogrzebie z rozkazu Rzymu z Palmą w ręku, z Laurem na głowie, szedł za Ciałem. Facie ad Laetitiam non lachrymas composita, iż wiktorem został tyle Mężów Wiktorki Zony. Majolus eks Z. Hieronimo,
Święta MARIA Egipcjaka z nierządu nazbierawszy 40. tysięcy Dukatów, je na stosie spaliła ogniem, sama już będąc ogniem Boskiej Miłości zapalona, et studio
MIRANDA O LUDZIACH ALBO NA POSTRACH LUDZI UCZYNIONE.
ZA Damaza Papieża, w Rzymie znaydował się Męszczyzna po 20. Zonách ślubnych wdowiec ; w też czasy y Wdowa po 22. Mężách owdowiała. Ci oboie pobrali się z wielką Rzymu expektácyą, ktore ktorego przeżyie. Umarła sama, á sam ná pogrzebie z roskazu Rzymu z Palmą w ręku, z Laurem ná głowie, szedł zá Ciáłem. Facie ad Laetitiam non lachrymas composita, iż wiktorem został tyle Mężow Wiktorki Zony. Maiolus ex S. Hieronymo,
Swiętá MARYA Egypcyaka z nierządu nazbieráwszy 40. tysięcy Dukátow, ie ná stosie zpaliła ogniem, sama iuż będąc ogniem Boskiey Miłości zapaloná, et studio
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 985
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ma Słońce, w ręku Krzyż długi.
26. Flagellum DEI, wyraża Mąż w szatach czerwonych, z dyscypliną i piorunem.
27 Fortitudo, albo Męstwo, w wieńcu dębowym stojąca, przy wielbłądzie pracowitym bydlęciu, w ręku buławę, na głowie paszczę Lwią piastuje. Albo też osoba nakształt Pallady zbrojna, kopię z palmą, i tarczą z Lwem piastuje.
28 Fortuna, trzyma w prawej ręce żagiel, w Jewej Cornucopiam, alias róg z kwiatami, i ziółmi, znacząc abundantiam. Drudzy ją malują stojącą na jabłku, albo kuli, z warkoczem na czole rozczochranym od wiatru, z welum od wiatru nadętym, i jak Księżyc na nowiu
ma Słońce, w ręku Krzyż długi.
26. Flagellum DEI, wyraża Mąż w szatach czerwonych, z dyscypliną y piorunem.
27 Fortitudo, álbo Męstwo, w wieńcu dębowym stoiąca, przy wielbłądzie pracowitym bydlęciu, w ręku buławę, na głowie paszczę Lwią piastuie. Albo też osoba nakształt Pallády zbroyna, kopię z palmą, y tárczą z Lwem piastuie.
28 Fortuna, trzyma w prawey ręce żagiel, w Iewey Cornucopiam, alias rog z kwiatámi, y ziołmi, znacząc abundantiam. Drudzy ią máluią stoiącą na iábłku, álbo kuli, z warkoczem na czole rozczochránym od wiatru, z welum od wiatru nadętym, y iak Xiężyc na nowiu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1170
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, bić kazał monetę z Chrystusem Panem Krzyż dźwigającym, i z napisem: Factus est Principatus super humerum eius.
Miasto Augusta, vulgo Auszpurg na monecie, sub forma Białogłowy wybita, w koronie murasnej, z tyłu Armaty, Chorągwie, Piki, kotły mająca; koło której stoi druga osoba Paks w Koronie oliwnej, z palmą, przy Inskrypcyj:
Arma procul! PAX at tu Diva, revertere Nutrix.
Zofia Charletta Królowa Pruska na pogrzebie w Berlinie miała trzy Korony, alias Elektorską i Książęcą Mitry, trzecią Koronę Królewską Pruską na stoliku namalowane, i na monecie wybite cum Lemmate: Non una iuvabit. Ale Korony i Zacności, nie prowadzą do
, bić kazał monetę z Chrystusem Pánem Krzyż dzwigaiącym, y z napisem: Factus est Principatus super humerum eius.
Miasto Augusta, vulgo Auszpurg na monecie, sub forma Białogłowy wybita, w koronie murasney, z tyłu Armaty, Choragwie, Piki, kotły maiącá; koło ktorey stoi druga osobá Pax w Koronie oliwney, z palmą, przy Inskrypcyi:
Arma procul! PAX at tu Diva, revertere Nutrix.
Zofia Charletta Krolowa Pruska ná pogrzebie w Berlinie miała trzy Korony, alias Elektorską y Xiążęcą Mitry, trzecią Koronę Krolewską Pruską na stoliku námalowane, y na monecie wybite cum Lemmate: Non una iuvabit. Ale Korony y Zacności, nie prowadzą do
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1213
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Zaraz się strzela, kole, topi, zaraz wiesza. Ale umysł stateczny, w kwadrat ułożony, Z którejkolwiek nieszczęście pomaca go strony, Nie ruszy, bo odmiany nie traci nadzieje: Nie mięknie z woskiem, drzewem od słońca twardnieje; Murem, nie powietrznikiem; nie żaglem, filarem Stoi, w górę się z palmą siląc pod ciężarem. Aż jako topór palmie, śmierć mu, gospodyni Świata, koniec żywota i statku uczyni. 105. SPÓLNE ROZBICIE POCIECHĄ W ŻALU
Słaba w ostatnim życia pociecha terminie, Że nie sam jeden człowiek, że ich siłu ginie: Rad by złodziej, mając już postronek na szyjej, Żeby wszyscy pomogli tej
Zaraz się strzela, kole, topi, zaraz wiesza. Ale umysł stateczny, w kwadrat ułożony, Z którejkolwiek nieszczęście pomaca go strony, Nie ruszy, bo odmiany nie traci nadzieje: Nie mięknie z woskiem, drzewem od słońca twardnieje; Murem, nie powietrznikiem; nie żaglem, filarem Stoi, w górę się z palmą siląc pod ciężarem. Aż jako topór palmie, śmierć mu, gospodyni Świata, koniec żywota i statku uczyni. 105. SPÓLNE ROZBICIE POCIECHĄ W ŻALU
Słaba w ostatnim życia pociecha terminie, Że nie sam jeden człowiek, że ich siłu ginie: Rad by złodziej, mając już postronek na szyjej, Żeby wszyscy pomogli tej
Skrót tekstu: PotMorKuk_III
Strona: 66
Tytuł:
Moralia
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty, pieśni
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
stolica W niezwyciężonej ręce cnego Chodkiewica, Te buławę, przed którą ono-ono w kuczy Osman się zasznurował, a jako więc huczy Smutny grzywacz, skoro mu dzieci orzeł zbierze, Tak wyje i we łzach się po swych ludziach pierze. Bierz-że ją już fortunnie! Daj ci się szczęściła, Daj, abyć wrychle w ręku palmą zakwitnęła, A spadając na późne z twoich ręku wnuki, Sławę domu twojego podawała w druki! I was już, cne rycerstwo, żegna hetman czuły, Którego w oczach waszych acz nieraz osuły Ćmy pogańskie, wasza broń, wasze mężne dłonie Z ognia go i z najgorszej wyrywały tonie. Cóż? Tak żeście stępieli
stolica W niezwyciężonej ręce cnego Chodkiewica, Te buławę, przed którą ono-ono w kuczy Osman się zasznurował, a jako więc huczy Smutny grzywacz, skoro mu dzieci orzeł zbierze, Tak wyje i we łzach się po swych ludziach pierze. Bierz-że ją już fortunnie! Daj ci się szczęściła, Daj, abyć wrychle w ręku palmą zakwitnęła, A spadając na późne z twoich ręku wnuki, Sławę domu twojego podawała w druki! I was już, cne rycerstwo, żegna hetman czuły, Którego w oczach waszych acz nieraz osuły Ćmy pogańskie, wasza broń, wasze mężne dłonie Z ognia go i z najgorszej wyrywały tonie. Cóż? Tak żeście stępieli
Skrót tekstu: PotWoj1924
Strona: 253
Tytuł:
Transakcja Wojny Chocimskiej
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1670
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1670
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Brückner
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1924
drzewne nie może przemoc, albo słońce nie dochodzi któreby wycienczyło, rodzi się liścia wiele. 112. Czemu niektóre drzewa owocu nie dotrzymywają? Tym się to trafia które mają wiele gorącości, która nożkę u owocu nazbyt wysusza, albo które nie mogą wyżywić owocu. 113. Czemu niektórym drzewom płeć przypisują? Takowe są palmą, i inne, a to z tąd pochodzi że jedno drzewo przy drugim płodniejsze jest dla zaduchów albo wilgotności odciągania: co bywa miedzy też barzo różnemi, jako roża lepsza bywa siana miedzy czońskiem etc. takich przykładów napisaliśmy nie mało w księdze o Gospodarstwie albo też iż jedne mężniejsze, grubsze mocniejsze niż drugie. 114
drzewne nie może przemoc, álbo słońce nie dochodzi ktoreby wyćienczyło, rodzi się liśćia wiele. 112. Czemu niektore drzewá owocu nie dotrzymywáią? Tym się to trafia ktore máią wiele gorącośći, ktora nożkę u owocu názbyt wysusza, álbo ktore nie mogą wyżywić owocu. 113. Czemu niektorym drzewom płeć przypisuią? Tákowe są pálmą, y inne, á to z tąd pochodzi że iedno drzewo przy drugim płodnieysze iest dla zaduchow álbo wilgotnośći odćiągánia: co bywa miedzy też bárzo różnemi, iáko roża lepsza bywa śiana miedzy czonskiem etc. tákich przykładow nápisáliśmy nie máło w księdze o Gospodárstwie álbo też iż iedne mężnieysze, grubsze mocnieysze niż drugie. 114
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 166
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
NAUKI WOJENNEJ, O WADZE MUSZKIETU, I KTO JEGO INWENCYJĄ ZNALAZŁ
W pierwszym traktacie i rozdziale pokazałem krótko początki tej nauki i przyszedłem już aż do diametru kule każdego rodzaju, wielki i mały. Teraz przyszło mi traktować cokolwiek o zacności rycerski i potym o władzy muszkietów. Mówię tedy, że żołnirska jest koroną i palmą nad wszystkie cnoty, zaniechawszyc pism świętych, którzy zażywali rycerstwa, jako ta, która jest nalepszym środkiem na wygnanie nieprzyjaciół, potłumienie hardości tyranów, skaranie zdrajców i w cale zachowanie Rzeczypospolitej. Do tego, że była w niebie naleziona od samego Boga wszechmogącego na skaranie Lucyfera i jego naśladowców pysznych, i używana od wojska angelskiego
NAUKI WOJENNEJ, O WADZE MUSZKIETU, I KTO JEGO INWENCYJĄ ZNALAZŁ
W pierwszym traktacie i rozdziale pokazałem krótko początki tej nauki i przyszedłem już aż do dyjametru kule każdego rodzaju, wielki i mały. Teraz przyszło mi traktować cokolwiek o zacności rycerski i potym o władzy muszkietów. Mówię tedy, że żołnirska jest koroną i palmą nad wszystkie cnoty, zaniechawszyc pism świętych, którzy zażywali rycerstwa, jako ta, która jest nalepszym środkiem na wygnanie nieprzyjaciół, potłumienie hardości tyranów, skaranie zdrajców i w cale zachowanie Rzeczypospolitej. Do tego, że była w niebie naleziona od samego Boga wszechmogącego na skaranie Lucyfera i jego naśladowców pysznych, i używana od wojska angelskiego
Skrót tekstu: AquaPrax
Strona: 68
Tytuł:
Praxis ręczna działa
Autor:
Andrzej Dell'Aqua
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1639
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1639
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Tadeusz Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1969
I sam pokój na każdym miejscu bez obrony nie może być bezpieczny i dlatego dobrze może się nazywać cnotą wysoką, ponieważ od wielkich ludzi wspaniałego serca, to jest od królów, cesarzów i inszych wielkich panów jest zażywane i w wielki wadze miane dla zachowania ludzi i państw.
Jako powiedziałem, iż rycerstwo jest koroną i palmą nad wszystkie cnoty, tak też mówię, że muszkiet jest koroną i palmą nad drugie instrumenta ogniste ręczne i najwyższy nad wszystkie insze, które niosą w sobie mniejszą kulę nad niego. I nie tylko jest ozdobą w rycerstwie, ale i potrzebny barzo, bo ten diabelski instrument nie tylko uczyni dosyć powinności swojej, ale może
I sam pokój na każdym miescu bez obrony nie może być bezpieczny i dlatego dobrze możę się nazywać cnotą wysoką, ponieważ od wielkich ludzi wspaniałego serca, to jest od królów, cesarzów i inszych wielkich panów jest zażywane i w wielki wadze miane dla zachowania ludzi i państw.
Jako powiedziałem, iż rycerstwo jest koroną i palmą nad wszystkie cnoty, tak też mówię, że muszkiet jest koroną i palmą nad drugie instrumenta ogniste ręczne i najwyższy nad wszystkie insze, które niosą w sobie mniejszą kulę nad niego. I nie tylko jest ozdobą w rycerstwie, ale i potrzebny barzo, bo ten diabelski instrument nie tylko uczyni dosyć powinności swojej, ale może
Skrót tekstu: AquaPrax
Strona: 68
Tytuł:
Praxis ręczna działa
Autor:
Andrzej Dell'Aqua
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1639
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1639
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Tadeusz Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1969
dobrze może się nazywać cnotą wysoką, ponieważ od wielkich ludzi wspaniałego serca, to jest od królów, cesarzów i inszych wielkich panów jest zażywane i w wielki wadze miane dla zachowania ludzi i państw.
Jako powiedziałem, iż rycerstwo jest koroną i palmą nad wszystkie cnoty, tak też mówię, że muszkiet jest koroną i palmą nad drugie instrumenta ogniste ręczne i najwyższy nad wszystkie insze, które niosą w sobie mniejszą kulę nad niego. I nie tylko jest ozdobą w rycerstwie, ale i potrzebny barzo, bo ten diabelski instrument nie tylko uczyni dosyć powinności swojej, ale może się nim uczynić powinności dzielny inszymi skutkami, o czym na swym miejscu będzie
dobrze możę się nazywać cnotą wysoką, ponieważ od wielkich ludzi wspaniałego serca, to jest od królów, cesarzów i inszych wielkich panów jest zażywane i w wielki wadze miane dla zachowania ludzi i państw.
Jako powiedziałem, iż rycerstwo jest koroną i palmą nad wszystkie cnoty, tak też mówię, że muszkiet jest koroną i palmą nad drugie instrumenta ogniste ręczne i najwyższy nad wszystkie insze, które niosą w sobie mniejszą kulę nad niego. I nie tylko jest ozdobą w rycerstwie, ale i potrzebny barzo, bo ten diabelski instrument nie tylko uczyni dosyć powinności swojej, ale może się nim uczynić powinności dzielny inszymi skutkami, o czym na swym miescu będzie
Skrót tekstu: AquaPrax
Strona: 68
Tytuł:
Praxis ręczna działa
Autor:
Andrzej Dell'Aqua
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1639
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1639
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Tadeusz Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1969